handdator

Visa fullständig version : Behöver boktips (hur många läser rubriken och snabbt hoppar vidare? :p)


Bjorne
2005-06-14, 19:52
Skapar en sådan tråd som jag aldrig trodde att jag skulle skapa, boktips-tråd :p

Jag läser inte speciellt mycket böcker, utan är dagstidningar som gäller för min del, fast en sådan går man ju igenom ganska så snabbt på en lunch-rast (sedan är det ju ganska så trist att läsa var enda jäkla atrikel :P), så behöver något annat att fördriva tiden med, när det inte finns sällskap, en dator eller teve. Så tänkte en bok, rätt nyttigt också.

Dock har jag inte en susning om vad jag skulle gilla att läsa, gillar politik (all sorts) och liberalt tänkande :)

Så finns det någon bok om politik?

Har alla delar av "Liftarens guide till galaxen" här hemma, bok som alla gillar?

Jax
2005-06-14, 19:55
"Till världskapitalismens försvar" kanske kan tilltala dig.

Allan
2005-06-14, 20:03
På läsbordet för tillfället:
Överklass, nazism och högerextremism av KNA Nilsson
Friare kan ingen vara av Göran Rosenberg
Cowboy- på drift i ett annat Amerika av Lars Åberg
Den mörka dalen-panorama över trettiotalet av Piers Brandon
Next Mission: Finn människans telefonnummer" - och andra framtidsbilder av Hans Bergström

allan

Agent Orange
2005-06-14, 20:04
Jag läste nyss ut "Farfar var rasbiolog", den var ganska intressant. Nu läser jag "Mannen utan öde" som handlar om en pojke som skickas till Auschwitz, den passade ganska bra att läsa efter rasbiologboken.

Eftersom du gillar liberalism så kanske du gillar "Vägen till träldom" av Hayek också. Den är lite oinspirerande ibland men går att läsa i vilken ordning som helst nästan för kapitlen är ganska fristående.

Slartibartfast
2005-06-14, 20:04
Gudfadern av Mario Puzo!

Hobbes
2005-06-14, 20:05
REKOMMENDERAS:

Shake hand with the devil - Romeo Dallaire
Den Kanadensiska befalhavaren som forsokte stoppa massakern i Rwanda!

The english patient - Michael Ondaatje
(Ar mycket val oversatt pa svenska oxa om du foredrar svenska)
En mycket valskriven bok med anti-imperialistiska budskap.

Politiskt budskap eller inte, tva bra bocker iallafall jag rekommenderar!

reinholdsson
2005-06-14, 20:08
Varför inte "Korkade vite män" av Michael Moore. Väldigt lättläst bok..

Allan
2005-06-14, 20:13
Manifest för otidsenliga av Johan Hakelius har en del lättgripbara politiska poänger för den som gillar liberalism. Men vilken sorts liberalism? Socialliberalism eller nyliberalism?


allan

Hobbes
2005-06-14, 20:13
På läsbordet för tillfället:
Överklass, nazism och högerextremism av KNA Nilsson


allan

Minns tre mycket bra bocker:

Nazismen i dokument - minns ej vem som sammanstallt den, ligger hemma i en lada just nu.

Ordinary men - Christopher R. Browning (Rekommenderas starkt)
(Helt vanlig man, tror jag den heter pa svenska)

Den tunna hinnan - Ludvig Igra (Rekommenderas starkt)

Sa har beskrivs boken:
"Skulle du kunna svika din bästa vän? Eller utsätta människor i din närhet för ofattbart grymma handlingar? Du svarar säkert nej på frågan, men hinnan mellan omsorg och grymhet är tunn. Mycket pekar på att flertalet av oss under vissa förhållanden låter medkänslan undertryckas och tar till våld eller blundar för övergrepp i vår närhet.

I denna tankeväckande bok diskuterar psykoanalytikern Ludvig Igra villkoren för mänsklig omsorg och grymhet. Han menar att de har sitt ursprung i samma källor inom människarn. "

Kalla: www.adlibris.se

Arwen
2005-06-14, 20:16
Våldsamt, kallt & annorlunda med anti-hjältar som man både älskar & föraktar.

Utspelas i ett segregerat USA under ca 1930- till tiden för kennedy-mordet.

Korrupta poliser, våld, sex & bara tragik....

LA Confidential är kanske mest känd pga filmatisering, ,men samtliga titlar är klart läsvärda, hard-core i bokform!

Agent Orange
2005-06-14, 20:20
Ayn Rand borde du förresten läsa om du vill att tiden ska gå. Hon skrev riktigt tjocka böcker med liberala ideer i romanform. Du kan börja med "The Fountainhead" (tror den heter Lovsång på svenska) för den är ganska tunn. Hennes mest kända bok, "Atlas Shrugged" ("Och världen självde" eller något liknande heter den på svenska), bör hålla dig sysselsatt ett bra tag.

Bjorne
2005-06-14, 20:33
Varför inte "Korkade vite män" av Michael Moore. Väldigt lättläst bok..Hans åsikter känns för trendiga och simpla för min del (det har jag baserat på de tre filmer jag sett med honom)

Manifest för otidsenliga av Johan Hakelius har en del lättgripbara politiska poänger för den som gillar liberalism. Men vilken sorts liberalism? Socialliberalism eller nyliberalism?


allanLibertarian

Gudfadern av Mario Puzo!Hade det inte varit för att jag såg filmerna för bara några veckor sedan, så hade ditt förslag gått hem direkt. Dock läser jag inte tillräckligt ofta och snabbt, för att kunna uppskatta nöjet jag får av att läsa igenom en hel bok, med bara kanske små skillnader.

Fatalist
2005-06-14, 20:34
Kommunistiska Manifestet, ganska tung läsning dock :)

Bjorne
2005-06-14, 20:36
Ayn Rand borde du förresten läsa om du vill att tiden ska gå. Hon skrev riktigt tjocka böcker med liberala ideer i romanform. Du kan börja med "The Fountainhead" (tror den heter Lovsång på svenska) för den är ganska tunn. Hennes mest kända bok, "Atlas Shrugged" ("Och världen självde" eller något liknande heter den på svenska), bör hålla dig sysselsatt ett bra tag.The Fountainhead verkar mycket lovande, satt och läste liten sumering av boken, verkar mycket intressant. Verkar inte heta Lovsång på svenska dock, sökt igenom utan resultat vara fall.

Atlas Shrugged verkar också intressant, ska genast bli att läsa lite mer om den bara :)

Tolkia
2005-06-14, 21:02
Var det ett krav att det skulle vara seriösa, populärvetenskapliga böcker? Annars har jag precis läst ett par deckare av Åke Edwardsson (inspirerad av TV, jo ...); de var riktigt sympatiska även för mig som annars inte är någon deckarläsare av större mått; i den mer "litterära" delen av genren, s.a.s.

Agent Orange
2005-06-14, 21:04
Jag blandade visst ihop "Anthem" med "The Fountainhead". Anthem är det som är tunn, "The Fountainhead" är däremot tjock som fan. Det är Anthem som heter Lovsång på svenska.

Zozza
2005-06-14, 21:38
Okänd Identitet av Jonas Stier ( intressant )
Dumskallarnas Sammansvärjning av John Kennedy Toole ( rolig )

MilkmaN
2005-06-14, 21:39
Är detta en människa
av
Primo Levi

Handlar om dödslägren och är i mitt tycke långt bättre än mannen utan öde.

Zozza
2005-06-14, 21:47
Gudfadern av Mario Puzo!

och om du tycker om den boken rekommenderar jag Omertá av samma författare.

Om du efter dom 2 böckerna blivit intresserad av Maffia, rekommenderar jag boken Maffia som Tomas Lappalainen skrivit.

Bingo
2005-06-14, 22:04
Atlas Shrugged verkar också intressant...Nä, den är bara banal. Ett skräddarvänt kommunistiskt manifest, typ. Och ungefär lika inspirerande skrivet. Nä fan, läs "Kreuger går igen" av Gustav Ericsson. Där har du en författare som inte skrädde orden utan verkligen skrev vad han tyckte. Han har förresten det svenska rekordet i att sitta inne för brott mot tryckfrihetsförordningen. Annars kan du också nöja dig med "storm of steel" (In Stahlgewittern) av Jünger. Överreklamerad skit iofs, men sen kan du skryta med att du har läst den.

Lenny
2005-06-14, 22:06
Albert Speer= Dagbok från Spandau eller någon bok av Kerstin Thorvall, kanske också både och? Men eftersom jag inte vet vem du är, så tog jag två lite olika genres.

Lenny
2005-06-14, 22:10
Förresten, nu när vi ändå är på ett styrketräningsforum så kanske man kan få tillfälle att presentera en lite mer aktions-laddad bok.. Då säger jag Michael Hjalmarsson(stavning?) med boken "Rannsakan". Lättläst, inte alltför synbart naiv, spännande och relativt kort. Handlar om Micke som är en svensk FD. kändis på kamsportscenen.

Hobbes
2005-06-14, 22:13
Okänd Identitet av Jonas Stier ( intressant )


Har haft en larare vid namn Jonas Stier, vid Vaxjo Universitet...far kolla upp boken nar jag kommer hem, tack for tipset!

Jay-Z
2005-06-14, 22:25
LA-noir trilogin av James Ellroy.

En amerikansk myt och Femtusen kalla av densamme.

Nu kanske inte dessa är så direkt politiska, men de ger en intressant bild av amerikansk historia.

Zozza
2005-06-14, 22:29
Har haft en larare vid namn Jonas Stier, vid Vaxjo Universitet...far kolla upp boken nar jag kommer hem, tack for tipset!

Citerar från baksidan av boken "Jonas Stier är lektor i Sociologi vid Institutionen för pedagogik, Växjo Universitet, där han undervisar i interkulturella studier och pedagogik."

:)

Metaddict
2005-06-14, 22:54
Gudfadern-boken håller tyvärr inte alls samma klass som filmen, men är ändå läsvärd!

Jag tycker du ska läsa Strindbergs Röda Rummet och Dostojevskijs Brott och Straff! Lätt! Om det låter för jobbigt kan du prova Voltaires Candide, väldigt underhållande! :laugh:

Zozza
2005-06-14, 22:55
Jag tycker du ska läsa Dostojevskijs Brott och Straff! Lätt!

Instämmer! :thumbup:

Metaddict
2005-06-14, 23:07
Visst är den bra! Inte alls så "tung" så man förväntar sig att den ska vara. Förutom att den väger några kilo då ;)

Jax
2005-06-14, 23:11
Hade det inte varit för att ryssar har en förkärlek till att ha olika namn beroende på vem de blir tilltalad av, så hade boken nästan varit lättläst. Men det är en grymt bra bok. Tycker dock att Bröderna Karamazov är snäppet bättre.

Zozza
2005-06-14, 23:17
Tycker dock att Bröderna Karamazov är snäppet bättre.

Tackar för motivationen, har boken några meter från mig, men har inte orkat läsa en mening än. :em:

En annan bra bok är Främlingen av Albert Camus -> http://www.dagensbok.com/index.asp?id=499

perarvid
2005-06-14, 23:18
Ni verkar läsa såna allmänbildande böcker. Jag känner mig alldeles folklig. Bra böcker jag läst på sistone:

Berättelsen om Pi av Yann Martel - Härlig bok om en ung man vars familj äger ett zoo. En dag ska de flytta från Indien till Kanada. Tyvärr omkommer alla utom Pi när deras fartyg förliser. Pi får sällskap av en av tigrarna, och tillsammans tillbringar de 7 månader i en livbåt.

Kodboken av Simon Singh - Handlar om kryptologins historia.

Kollektivt Självmord av Arto Paasilinna - Två självmördare misslyckas i sin jakt på döden, annonserar efter likasinnade, åker tillsammans med dessa ut på en resa runt europa.

Ubåt 137 av Anders Hellberg - Ett stycke svensk historia (okt 1981 närmare bestämt), väldigt spännande. Om den ryska ubåten som gick på grund långt inne i Sveriges kust.

Änglar & Demoner av Dan Brown - Mycket bättre än Da Vinci-koden. LÄS!

Visst Är Det Härligt Att Vara Svensk av Richard Fuchs - Träffsäker i sin beskrivning av svenskar. Lockade mig till många skratt.

Alkemisten av Paolo Coelho - Handlar om en pojke som följer sitt hjärta. Mysig lätt filosofisk bok.

Just nu läser jag Hundra och en dag av Åsne Seierstad - Om hennes tid i Irak. Väldigt intressant hittills.

Jax
2005-06-14, 23:21
Hundra och en dag är en bra bok.

aliquis
2005-06-14, 23:37
jag hoppar vidare.

Allan
2005-06-15, 03:49
Gudfadern-boken håller tyvärr inte alls samma klass som filmen, men är ändå läsvärd!




:MrT:


allan

TheLoser
2005-06-15, 06:25
Hamilton serien är ju annars ganska rolig att läsa.

//TheLoser

eidt, stavnning er inte min grej.

hangatyr
2005-06-15, 06:30
ganska många bra boktips, men jag tycker att man itne bör glömma Margaret atwoods böcker.

sen är förstås Nikanor Teratologen ett geni med sina berättelser om Morfar och Pyret.

Bjorne
2005-06-15, 10:58
Det får nog bli "Anthem" eller "The Fountainhead". Fast ifall någon person skulle kunna nämna en bok vars innehåller sympatiserar med extremliberalism/libertarianism/anarkism. Så får ni gärna rekommdera den! :)

Joppe
2005-06-15, 11:25
Det får nog bli "Anthem" eller "The Fountainhead". Fast ifall någon person skulle kunna nämna en bok vars innehåller sympatiserar med extremliberalism/libertarianism/anarkism. Så får ni gärna rekommdera den! :)

Anarchy, State and Utopia av Robert Nozick. Det är den intellektuella plattformen för hela den nyliberala rörelsen under åttiotalet som gick under namnen Thatcherism och Reaganism. Dock inget man klämmer i sig på kafferasten ;)

Bjorne
2005-06-15, 12:20
Anarchy, State and Utopia av Robert Nozick. Det är den intellektuella plattformen för hela den nyliberala rörelsen under åttiotalet som gick under namnen Thatcherism och Reaganism. Dock inget man klämmer i sig på kafferasten ;)Den där lät väldigt intressant, läst en hel del om det nu och det får nog bli den. Verkar även finnas inne på Malmö Stadsbibliotek :)

Frågan är om bör läsa den på engelska eller svenska...