handdator

Visa fullständig version : Drivrutin till USB-minne


Tolkia
2005-06-14, 16:35
Datorgeniet har stött på problem igen. Jag har tagit hem ett USB-minne som jag glatt pluggat in i datorn bara för att upptäcka att det "saknas drivrutin" för detta enligt Windows högst suspekta UFO. Jag har experimenterat lite utan framgång och behöver nu lite bistånd från någon kunnigare än jag (inte överdrivet svårt). Var hittar jag den ¤#%& drivrutinen? På någon diskett som följde med datorn när jag köpte den för typ 1000 år sedan? Är mitt ålderstigna Windows (98) så musealt att det aldrig kommer att acceptera "USB-cigarren"? Vad HETER den "´#%¤& prylen egentligen med "riktiga" termer, så att jag åtmminsonte vet vilken drivrutin jag skall leta efter/vilken typ av maskinvara jag skall försöka installera?

hasse36
2005-06-14, 16:40
Windows 98 kräver drivrutin. Ladda ned från tillverkarens hemsida.

JJ
2005-06-14, 16:44
Och be grannpojken uppgradera till XP.

Tolkia
2005-06-14, 20:37
Efter en god stund av lönlöst letande på Microsofts uppdaterinsgssida gick det upp för mig att drivrutiner borde vara något som kom ihop med själva PRYLEN ... :smash: (ja, det går att vara så borta ...). Nå, nu funkar det i alla fall, och man tackar ödmjukast för hjälpen (hur surt var det inte att förväntansfullt plugga in sitt extraminne och få "njet" av datorn ...)! :love:

Edit: Faktum är att det nog skulle behövas betydligt större operationer än en uppgradering av Windows ... transplantation av minne, t.ex. (sitter med fantastiska 6,4 GB - på min tid var minne DYRT!). Någon som har koll på vad ett vettigt pris för en extern hårddisk kan vara?

hasse36
2005-06-14, 21:10
Efter en god stund av lönlöst letande på Microsofts uppdaterinsgssida gick det upp för mig att drivrutiner borde vara något som kom ihop med själva PRYLEN ... :smash: (ja, det går att vara så borta ...). Nå, nu funkar det i alla fall, och man tackar ödmjukast för hjälpen (hur surt var det inte att förväntansfullt plugga in sitt extraminne och få "njet" av datorn ...)! :love:

Edit: Faktum är att det nog skulle behövas betydligt större operationer än en uppgradering av Windows ... transplantation av minne, t.ex. (sitter med fantastiska 6,4 GB - på min tid var minne DYRT!). Någon som har koll på vad ett vettigt pris för en extern hårddisk kan vara?Nja, nu skrev jag iofs att du skulle kolla tillverkarens hemsida. Tillverkaren av USB-minnet, inte operativsystemet :cool:

Det finns ingen anledning att köpa en extern hårddisk. Jag kan lova dig att det finns plats i din dator för ytterligare en intern hårddisk. De är lätta att installera (grannpojken fixar det på 10 minuter) och en som rymmer 200 gb får du för ca 1200kr inkl moms.

Tolkia
2005-06-14, 23:05
Windows 98 kräver drivrutin. Ladda ned från tillverkarens hemsida.
Jo. Men jag ÄR verkligen korkad. :D
... grannpojken fixar det på 10 minuter ...
Hehehe ... tanken svindlar (min något överårige grann-"pojke" är nämligen en av socialas/kommunala omsorgsverksamhetens hyrsegäster - han skulle i och för sig säkert mycket tjänstvilligt erbjuda sig att hjälpa till ...). :D

adde
2005-06-15, 11:26
Du kan få en extern 250 GB disk för 1400 på inetdata, kolla bara så att du har USB 2.0 (och inte 1.1) annars går det lååångsamt.

/adde

hasse36
2005-06-15, 12:01
Du kan få en extern 250 GB disk för 1400 på inetdata, kolla bara så att du har USB 2.0 (och inte 1.1) annars går det lååångsamt.

/addeNu kostar ett USB2-kort bara 200kr och det är bara snäppet svårare att installera men jag röstar ändå på inbyggd hårddisk. Om man inte håller på med film (läs sysslar med sånt som snart är olagligt) så räcker en 80 GB-disk för 700 kr.

Frågan är dock om inte Tolkia skall byta dator.

Tolkia
2005-06-15, 12:30
Frågan är dock om inte Tolkia skall byta dator.
Näääh? Du måste skoja ...? :D Allvarligt talat SKULLE det vara gött med en lite större hårddisk, en CD-brännare, en DVD-spelare ... bromsklossarna äro väl i skrivande stund två: Att det är så sabla dyrt och att det är så sabla omständigt när man inte själv kan NÅGONTING (SÅ mycket kan jag att jag vet att försäljaren inte precis är lysande i sin opartiskhet och objektivitet ... ).
Om man inte (...) sysslar med sånt som snart är olagligt ...
Hmmm ... jag skall nog ligga lite lågt med vad som låg på det där USB-minnet ... :D