Logga in

Visa fullständig version : Chokladens hälsofördelar.

Jakobbus
2005-06-14, 12:56
Jag har läst den där studien som kom fram till att choklad förbättrade insulinkänskligheten.

Nu har ja lite frågor...

Det var väl fettet som stod för insulinkänslighets förbättringen, trots att det var mättat fett...
Om man jämför tex. 100g fett från mörk choklad med 100g fett från nån omättad fettkälla, vilken förbättrar insulinkänskligeheten bäst?

King Grub
2005-06-14, 12:59
Jag har läst den där studien som kom fram till att choklad förbättrade insulinkänskligheten.

Hur läste du då, om du kom fram till att det var fettet som låg bakom?

"Numerous studies indicate that flavanols may exert significant vascular protection because of their antioxidant properties and increased nitric oxide bioavailability. In turn, nitric oxide bioavailability deeply influences insulin-stimulated glucose uptake and vascular tone. Thus, flavanols may also exert positive metabolic and pressor effects.

15 healthy subjects were randomly assigned to receive for 15 d either 100 g dark chocolate bars, which contained approximately 500 mg polyphenols, or 90 g white chocolate bars, which presumably contained no polyphenols."

Am J Clin Nutr. 2005 Mar;81(3):611-4.

Jakobbus
2005-06-14, 13:06
Hur läste du då, om du kom fram till att det var fettet som låg bakom?

Fel tydligen... :em:

WHITEFOLKS
2005-06-14, 13:33
hmmm, då skulle man ju kunna köra mörk choklad som fettkälla tillsammans med något bra protein på kvällen för att bli *flex* . Och nästan känna sig duktigt (kan säkert övertala mig själv tillräckligt länge för att chokladen ska vara uppäten iaf )

Sverker
2005-06-14, 13:58
Var finns pollyfenolerna någonstans ?

I kakaosmöret, som är nästan rent fett, eller i det avfettade kakaopulvret.

Eftersom det inte finns i rent kakaosmör borde det finnas kvar i kakaopulvret och då går det ju att få i sig pollyfenolerna utan att få i sig för mycket fett ;)

Davil
2005-06-14, 14:22
Var finns pollyfenolerna någonstans ?

I kakaosmöret, som är nästan rent fett, eller i det avfettade kakaopulvret.

Eftersom det inte finns i rent kakaosmör borde det finnas kvar i kakaopulvret och då går det ju att få i sig pollyfenolerna utan att få i sig för mycket fett ;)

Hehe...Om vi käkar tillräkligt mkt kakao och ALA så kanske vi slipper våra insulinsprutor *rolleyes*

jwzrd
2005-06-14, 14:34
Hehe...Om vi käkar tillräkligt mkt kakao och ALA så kanske vi slipper våra insulinsprutor *rolleyes*

Hehe det vore en syn :D ALA+oboydrink 18 gånger om dagen.

Jakobbus
2005-06-17, 10:30
Men skulle man kunna säga att mörk choklad är en bra fettkälla?

Whey
2005-06-17, 10:37
Men skulle man kunna säga att mörk choklad är en bra fettkälla?
Inte som jag förstått det i alla fall...

Det enda positiva med choklad är antioxidanterna som finns i kakaopulvret. Eftersom mörk choklad har en hög koncentration av kakaopulver antar jag att det är det som gör den mörka chokladen till den bästa chokladen.

Jakobbus
2005-06-17, 10:42
Det enda positiva med choklad är antioxidanterna som finns i kakaopulvret.
Hmm.. har du läst tråden...? Läs Grubs inlägg. :)

King Grub
2005-06-17, 10:43
Stearinsyra är en mättat fettsyra som agerar likt en omättat och inte har dålig inverkan på t ex kolesterol.

Jakobbus
2005-06-17, 10:46
Stearinsyra är en mättat fettsyra som agerar likt en omättat och inte har dålig inverkan på t ex kolesterol.
Men är den fettsyran i majoritet? För det finns väll flera i chokladen...?

Marta
2005-06-17, 10:48
Hur är det med fettet i kokosflingor?

King Grub
2005-06-17, 11:09
Men är den fettsyran i majoritet? För det finns väll flera i chokladen...?

http://www.slv.se/templates/LDB_Search____6242.aspx

King Grub
2005-06-17, 11:12
Hur är det med fettet i kokosflingor?

Nära 90% av fettsyrorna är mättade, med den övervägande delen från laurinsyra, myristinsyra och smörsyra. Dvs inte roligt.

W-NetAlm
2005-06-17, 12:41
Då har du absolut läst fel .