handdator

Visa fullständig version : Träning med piller?


MacLeod
2005-06-13, 21:44
Efter ganska rejäla problem med ryggen har jag slutligen gjort en magnetröntgen och fått reda på att jag kort förklarat har 3 st diskar som gått sönder och ger mig smärtor från häcken och ned mot vaden.

Till att börja med så ska jag försöka medicinera bort problemet, fungerar inte det så kommer det bli operation.
Min fråga är om pillerkäkandet påverkar min träning negativt?

Äter 3 st Diklofenak 50mg (antiinflammation) om dagen samt ca 2 Tradolan 50mg (smärtstillande). Är just nu på diet och bygger ju inte mer tills jag ligger på energiöverskott igen.

obesogen
2005-06-13, 23:28
Efter ganska rejäla problem med ryggen har jag slutligen gjort en magnetröntgen och fått reda på att jag kort förklarat har 3 st diskar som gått sönder och ger mig smärtor från häcken och ned mot vaden.

Till att börja med så ska jag försöka medicinera bort problemet, fungerar inte det så kommer det bli operation.
Min fråga är om pillerkäkandet påverkar min träning negativt?

Äter 3 st Diklofenak 50mg (antiinflammation) om dagen samt ca 2 Tradolan 50mg (smärtstillande). Är just nu på diet och bygger ju inte mer tills jag ligger på energiöverskott igen.

Jag bara undrar hur du ska kunna medicinera bort problemet? Det betyder väl att du ständigt måste gå på medicin? Det enda jag vet är att diklofenak irriterar tarmslemhinnan och därför ska man vara försiktig med att äta det under en längre period. Jag tror inte det borde påverka träningen särskilt mycket med pillerätandet, och ffa tror jag att det är positivt att du fortsätter träna. Nu för tiden rekommenderar man t ex RA patienter (kronisk ledinflammation) fysisk träning, tvärt emot vad man skulle gjort för bara 10 år sedan.

MacLeod
2005-06-14, 00:45
Medicineringen är till för att förhoppningsvis ta bort svullnaden som uppkommit och som i sin tur trycker på nerver (L4,L5).
Jag har svårt att tro att den tar bort all svullnad, men det är ju bara att prova. Har 100 tabbar nu att sätta i mig. Jag vet inte vad operationen innebär för träningen, vad jag förstår så handlar det om mikrooperation av nått slag där man rensar o skär bort svullnaderna. Hur det än är känns det inte skoj just nu.

Ang tarmslemhinnan har jag fått ytterligare piller mot magen. Antar att jag är extra känslig nu oxå under dieten.

Sheogorath
2005-06-14, 05:48
Jag påbörjade en behandling med diklofenak en gång mot min handled. Jag hann ta två tabletter, sen var jag var toalettbunden i drygt två dagar.

Det är bra att du fått något mot magen :thumbup:.

King Grub
2005-06-14, 06:19
Det här kanske är intressant läsning?

http://www.kinemed.com/files/Effect_of_Ibuprofen_and.pdf

Ulf A Big
2005-06-14, 11:08
Det tar ca 1-3 år för att det ska läka och under tiden bör du undvika belastning av skadan....
Du bör äta din medicin klart men som K_grub säger så är en av effekterna av medicinen obefintlig proteinsyntes dvs dåligt gensvar på träningen. Men ett par veckors aktivvila ger inga direkta negativa effekter på muskelvolymen.

Pez
2005-06-14, 12:54
Det tar ca 1-3 år för att det ska läka och under tiden bör du undvika belastning av skadan....

Är du "The voice of Christmas-past" nu eller talar du med moderna rön i bakhuvudet..? Tänker främst på obesogens: "Nu för tiden rekommenderar man t ex RA patienter (kronisk ledinflammation) fysisk träning, tvärt emot vad man skulle gjort för bara 10 år sedan."

Ulf A Big
2005-06-14, 13:06
Det tar ca 1-3 år för att det ska läka och under tiden bör du undvika belastning av skadan.... " Menar inte att han ska vila helt och hållet utan vara aktiv men utan större belastningar som ger sig känna i ryggskadan."
Du bör äta din medicin klart men som K_grub säger så är en av effekterna av medicinen obefintlig proteinsyntes dvs dåligt gensvar på träningen. Men ett par veckors aktivvila ger inga direkta negativa effekter på muskelvolymen.
Förtydligar mitt svar

Bjorne
2005-06-14, 14:20
Efter ganska rejäla problem med ryggen har jag slutligen gjort en magnetröntgen och fått reda på att jag kort förklarat har 3 st diskar som gått sönder och ger mig smärtor från häcken och ned mot vaden. Vad orsaka detta, om du inte har något emot att jag frågar?

obesogen
2005-06-14, 17:05
Förtydligar mitt svar

Yep, RA patienter kan inte och ska heller såklart inte träna med samma belastning som friska människor.

MacLeod
2005-06-14, 20:40
Jaha, trista besked då alltså.
Vet inte hur skadan uppkom exakt. Har haft dålig rygg ganska länge och ofta. Ramlat med motocrossen, fått sparkar i ryggen på kickboxningen men vad jag tror så har jag fått väldigt rejäla ryggskott vid felaktig benträning där jag lyft ländryggen och så har det smällt rejält.

När det gäller träning så tycker jag mig inte känns någon direkt smärta vid området oavsett gymträning. Det gör mer ont att vakna och stå o vänta på bussen eller ja, helt enkelt stå rakt upp o ned. Så om jag får ont av att stå så borde jag ju lägga ned att leva då alltså?

Det känns som att det här är första gången jag borde tänka över att testa steroider..

obesogen
2005-06-14, 21:18
Jaha, trista besked då alltså.
Vet inte hur skadan uppkom exakt. Har haft dålig rygg ganska länge och ofta. Ramlat med motocrossen, fått sparkar i ryggen på kickboxningen men vad jag tror så har jag fått väldigt rejäla ryggskott vid felaktig benträning där jag lyft ländryggen och så har det smällt rejält.

När det gäller träning så tycker jag mig inte känns någon direkt smärta vid området oavsett gymträning. Det gör mer ont att vakna och stå o vänta på bussen eller ja, helt enkelt stå rakt upp o ned. Så om jag får ont av att stå så borde jag ju lägga ned att leva då alltså?

Det känns som att det här är första gången jag borde tänka över att testa steroider..

Ja det är bara att lägga sig ner och dö...Nej men allvarligt, skärpning! Det kommer att läka. Nu har jag ingen aning om vad läkarna har sagt till dig utan jag teoriserar friskt. Men du har tre trasiga diskar, antagligen har du dom i ländryggen och har fått dom av felaktiga flektioner i ryggen. Det som har hänt att att diskarna har utsatts för hårt tryck (nu skulle jag behöva papper och rita men jag ska försöka förklara istället)
Om du tänker dig en dubbelmacka med massor med smör emellan. Mackorna är kotor och smöret är diskarna. Om du trycker ihop ena sidan (flekterar) av dubbelmackan ordentligt, vad kommer att hända med smöret? Jo det kommer tryckas ut på motsatt sida. Detta är naturligt och det är därför diskarna finns där, för stötdämpning och friktion.Oturligt nog så går de flesta nervtrådar ut från baksidan av ryggen. När smöret kommer ut lite för långt får du ett bråck. Men om du nu tänker att smöret är frätande och man trycker så hårt att smöret läker ut, då blir det problem. Diskarna är uppbyggda av slitstarkt trådbrosk(anulus fibrosus om jag inte minns fel) i mitten av disken finns en gelatinös massa (nucleus pulposus), det är när den massan läker ut som det finns risk för skador på nerver.

jaja det där blev lite konstigt förklarat men jag hoppas du fattat.
Du säger att det gör som mer ont när du står rakt upp och ner än när du tränar. Hur är det med om du skulle köra knäböj eller kanske vadpress? Gör det ondare då?

MacLeod
2005-06-14, 22:03
Jag "vågar" inte köra knäböj, men jag kan utföra samma rörelse utan vikter utan några problem. Stående vadpress har jag inte heller några smärtor av. Sittande känns väldigt svagt i vaden (nerven då alltså).

Tack för ett väldigt bra svar. Uppskattar det oerhört trots att jag redan visste om hur det låg till utan smörgåsbeskrivningen. Men nu vet jag hur jag ska förklara för andra. För övrigt har du rätt angående vad som felas samt position.

Mehdi
2005-06-14, 22:34
Mitt förslag är att träna med fixerad ländrygg i t.ex bellyback. Detta gör du enklast genom att flytta tillbaka kroppen så att ländryggen vilar på bellyback-kudden och inte utsätts för vridning och böjning under utförandet. Rörelsen är med andra väldigt kort och isolerad. Ryggresningar ökar dels genomblödningen i ryggen men även stärker upp musklerna som kan minska belastningen för diskarna. Simma är också bra då man ständigt har en svankad vinkel i ryggen (= trycker tillbaka / håller kvar diskmassan på rätt ställe) och gör mjuka och fina vridningar i sidled som ännu en gång stärker muskulaturen runt ryggen och ökar genomblödningen.

De antiinflammatoriska är ett bra redskap för att sänka svullnaden som du säger. Jag är mycket tveksam emot ett kontinuerligt bruk utav diklofenak. Men är mycket bra att använda i samband vid manipulation hos kiropraktor / naprapat, då en inflammation sätter igång efter manipulation och kan leda till att svullnaden tvingar ryggen till att hoppa tillbaka till den ursprungliga positionen. Så ta gärna diklofenak efter ett besök hos kiropraktorn / naprapaten.
Ett medicinskt alternativ / tillskott för att sänka inflammation och smärta lokalt är riven ingefära. Det finns en förening som liknar Acetylsalisyra (aktiva substansen i Aspirin) i ingefära. Ingefära har visat sig sänka inflammation, smärta och öka genomblödningen (!). Att diskar återhämtar så förbannat sakta beror mest på den dåliga genomblödningen så att öka genomblödningen är inte direkt dåligt.

Keminörd man är så måste jag visa dig detta:
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6755


Är det så att jag har fel i något påstående ovan ber jag om ursäkt.

Happy healing

obesogen
2005-06-14, 23:19
Jag "vågar" inte köra knäböj, men jag kan utföra samma rörelse utan vikter utan några problem. Stående vadpress har jag inte heller några smärtor av. Sittande känns väldigt svagt i vaden (nerven då alltså).

Tack för ett väldigt bra svar. Uppskattar det oerhört trots att jag redan visste om hur det låg till utan smörgåsbeskrivningen. Men nu vet jag hur jag ska förklara för andra. För övrigt har du rätt angående vad som felas samt position.

Kul att kunna hjälpa! :thumbup:
Jag tänkte mig att du främst får ont av rörelser som gör att kompressionskraften ökar och sådeles inte lika mycket av rörelser med skjuvkraft, men jag verkar haft fel då du inte upplever att smärtan ökar i sådana övningar.

I alla fall ,det finns ju massor med andrametoder att lindra symtomen än att ta till medicin som till exempel akupunktur, korsett, kyla, värme, ultraljud och transkutan elektrisk nervstimulering, TENS. Folk svarar olika på dessa behandlingar, vissa svarar jättebra, andra inte alls. Vem vet, kanske någon alternativbehandlingarna kan göra under för dig. Om jag vore du skulle jag försöka, om möjligt, försöka undvika medicinering så långt möjligt. Du har väll ändå frikort vid det här laget så då är det lika bra att utnyttja det :)

MacLeod
2005-06-14, 23:27
En sak har jag inte riktigt begripit ännu. Om smärtan försvinner, betyder det att jag är läkt då?
Ortopeden föreslog piller o sjukgymnastik eller operation. Men han verkade inte kunna ge svar på vad som var att rekommendera. Antar att det som sagt är olika från person till person.

Lillgrabben
2005-06-15, 11:14
Det är många som rekommenderar användning av Reverse Hyper maskinen för att rehabilitera just ryggskador. Visst bor du i Sthlm? Kolla upp om det finns ngn i närheten av dig!

Ser ut så här;


http://www.extremepower.se/images/reverse_hyper_small.jpg


Den används flitigt av Westside BB i USA m.fl SL föreningar med som jag förstått goda resultat!

Edit; funkar nästan som ryggresningar men man lyfter benen istället för överkroppen. Man får tydligen lång rörelsebana som bidrar till ökad blodgenomströmning i ryggområdet.



MVH

Pez
2005-06-15, 17:00
Det här kanske är intressant läsning?

http://www.kinemed.com/files/Effect_of_Ibuprofen_and.pdf
Följdfråga - vad är "the best course of action" när man behöver medicinera med antiinflammatoriska läkemedel typ ketoprofen osv?

Hur bör man gå tillväga om man vill maximera sina möjligheter att bygga/hålla uppe proteinsyntesen på maximal nivå trots detta "handikapp"? Att det kommer inverka hämmande på träningen är en sak, men vad jag undrar är - hur minimerar man den hämmande effekten?

Mehdi
2005-06-15, 19:12
Det är många som rekommenderar användning av Reverse Hyper maskinen för att rehabilitera just ryggskador. Visst bor du i Sthlm? Kolla upp om det finns ngn i närheten av dig!

Ser ut så här;


http://www.extremepower.se/images/reverse_hyper_small.jpg


Den används flitigt av Westside BB i USA m.fl SL föreningar med som jag förstått goda resultat!

Edit; funkar nästan som ryggresningar men man lyfter benen istället för överkroppen. Man får tydligen lång rörelsebana som bidrar till ökad blodgenomströmning i ryggområdet.



MVH


Verkligen bra övning det där. Som jag skrev i mitt inlägg så bör man hålla ryggen fixerad i en position (rak) och inte böja den som man gör i ryggresningar. Iom att bäckenet / ländryggen vilar på en kudde så böjs inte ryggen nämnvärt heller, bra övning det där.

MacLeod
2005-06-15, 22:26
Okej, så den sittande varianten i maskin för ländryggen är inte då heller att rekommendera? Jag känner ingen smärta av den när jag kör den. Eller, det kan sticka till lite i benet/vaden, men inte mycket.
Värre är det med den klassiska ryggresningen, där brukar jag få lägga av efter 5-6 resningar.