handdator

Visa fullständig version : MMA vs. K1


carlsm
2005-06-13, 21:13
Tjena...


sitter och kollar på Eurosports K1-sändning just nu och det är ju koolt och så men jag undrar vad det är för avgörande skillnader mellan K1 och MMA? Det var länge sen jag såg MMA men har för mig att det är lite tuffare, hårdare handskar och så eller?

Timme
2005-06-13, 21:15
jag vet inte ens vad MMA är för nåt :MrT:

:confused:


/Timme

Jense
2005-06-13, 21:17
Tjena...


sitter och kollar på Eurosports K1-sändning just nu och det är ju koolt och så men jag undrar vad det är för avgörande skillnader mellan K1 och MMA? Det var länge sen jag såg MMA men har för mig att det är lite tuffare, hårdare handskar och så eller?


nä. K1 är stående fighter, endast stående fighter. förutom på specialgalorna.

MMA är submissions, brottning, stående fight, grund and pound.

MMA betyder mixed martial arts

k1 är en tävling där Ket står för kickboxning, karate och kungfuu

carlsm
2005-06-13, 21:29
nä. K1 är stående fighter, endast stående fighter. förutom på specialgalorna.

MMA är submissions, brottning, stående fight, grund and pound.

MMA betyder mixed martial arts

k1 är en tävling där Ket står för kickboxning, karate och kungfuu


Ah då vet jag iafl K:et står för och vilka stilar som ingår. :)

Hmm hörde just MMA och Shoot Fight i samma mening...är det samma begrepp?

Griip
2005-06-13, 21:43
Ah då vet jag iafl K:et står för och vilka stilar som ingår. :)

Hmm hörde just MMA och Shoot Fight i samma mening...är det samma begrepp?

Nästan

Antosh
2005-06-13, 21:44
Ah då vet jag iafl K:et står för och vilka stilar som ingår. :)

Hmm hörde just MMA och Shoot Fight i samma mening...är det samma begrepp?


vad jag vet så är shoot fighting en form av kampsport. (eller e jag ute o cyklar?)

Bounga
2005-06-13, 23:55
Shootfighting är en stil. Det är ungefär den stilen som "körs" i MMA-tävlingarna, bortsett från att fightern i MMA får slå när motståndaren ligger ner vilket icke är tillåtet i shootfighting. Annars är formen för MMA- och Shootfightingtävlingar nästintill identisk.

palme
2005-06-14, 12:25
Handskarna i MMA är ju mindre samt annorlunda utformade för att man ska kunna greppa. Medans k1handskar är (16oz?) som boxningshandskar.


Jag tycker om att kolla på både och, bara det är bra matcher.

hangatyr
2005-06-14, 12:26
Handskarna i MMA är ju mindre samt annorlunda utformade för att man ska kunna greppa. Medans k1handskar är (16oz?) som boxningshandskar.


Jag tycker om att kolla på både och, bara det är bra matcher.

skulle tippa på att k1handskarna är tolvor.

shooto har motsvarande ungefär 6 oz, medan UFC-handskarna är väldigt väldigt tunna.

palme
2005-06-14, 12:28
skulle tippa på att k1handskarna är tolvor.

shooto har motsvarande ungefär 6 oz, medan UFC-handskarna är väldigt väldigt tunna.

Jo jag tror oxå k1 har tunnare handskar...orka inte googla ;)

hangatyr
2005-06-14, 12:30
Each fighter shall wear regulation gloves provided by the promoter, a protective cup and a mouthpiece.Contact lenses are also prohibited. Gloves sizes for each weight class are as follows:


Flyweight Under 50.80kg 6 oz.
Bantamweight Under 53.50kg 6 oz.
Featherweight Under 57.15kg 6 oz.
Lightweight Under 61.23kg 8 oz.
Welterweight Under 66.68kg 8 oz.
Middleweight Under 72.57kg 8 oz.
Super Middleweight Under 76.20kg 10 oz.
Light Heavyweight Under 79.38kg 10 oz.
Cruiserweight Under 86.18kg 10 oz.
Heavyweight Over 86.18 kg 10 oz.

http://www.so-net.ne.jp/feg/k-1gp/etop.htm

hangatyr
2005-06-14, 12:34
Är de inte uppgjorda precis såsom WWF?
Kan annars säga att annat var det i början av OS när grekerna grundade det. Då slogs man tills den andra stupade eller gav upp.. det var grejer det.

//TheLoser

nope.

japp, det kallas för pankration och var den mest prestigefyllda sporten under de antika olympiska spelen.

TheLoser
2005-06-14, 12:38
nope.

japp, det kallas för pankration och var den mest prestigefyllda sporten under de antika olympiska spelen.

Den hör man inte mycket om när man pratar om det gamla OS. Såg du programmet om det på SVT? Var ju en brottare som hade vunnit två guld genom att bryta motståndarens fingrar :D

//TheLoser

Papi
2005-06-14, 12:39
Handskar är väl frivilliga inom MMA. I alla fall har jag för mig att det är så i Pride och UFC.

hangatyr
2005-06-14, 12:39
Den hör man inte mycket om när man pratar om det gamla OS. Såg du programmet om det på SVT? Var ju en brottare som hade vunnit två guld genom att bryta motståndarens fingrar :D

//TheLoser

nej, när var det? vad kul!

påminner om en anders ahlgren som under sommar-os i sthlm 1905? brottades i 8 timmar under gassande sol innan domarna till slut sade att det blev oavgjort. på den tiden brottades man tydligen utan tidsgräns...

hangatyr
2005-06-14, 12:40
Handskar är väl frivilliga inom MMA. I alla fall har jag för mig att det är så i Pride och UFC.

nej.

de första 4-5 st UFC var det frivilligt. sedan blev det tvång. däremot fightas det utan handskar fortfarande på en del vale tudotävlingar i brasilien...

Langster
2005-06-14, 13:42
nope.

japp, det kallas för pankration och var den mest prestigefyllda sporten under de antika olympiska spelen.
Njä, sprint var den mest prestigefyllda grenen under de antika olympiska spelen, de andra grenarna var inte alls lika hypade. Vinnaren av sprintloppet fick typ halvguds-status.
Pankration kom för övrigt rätt sent i spelens historia, man hade boxats och brottats rätt länge innan dess.

Och ja, jag såg programmet på SVT, förra sommaren var det. :D

Langster
2005-06-14, 13:48
För att reda ut begreppen ytterliggare.
MMA, mixed martial arts, är inget annat än att olika kampsporter blandats, t.ex i en tävling. Alltså K1 är också MMA.

Shootfighting är en specifik sport, med egna tävlingar.

Myten
2005-06-14, 13:56
För att reda ut begreppen ytterliggare.
MMA, mixed martial arts, är inget annat än att olika kampsporter blandats, t.ex i en tävling. Alltså K1 är också MMA.

Shootfighting är en specifik sport, med egna tävlingar.


Dock är inga kast eller grepp tillåtna!

hangatyr
2005-06-14, 13:56
För att reda ut begreppen ytterliggare.
MMA, mixed martial arts, är inget annat än att olika kampsporter blandats, t.ex i en tävling. Alltså K1 är också MMA.

Shootfighting är en specifik sport, med egna tävlingar.

jag håller itne med. K1 är itne MMA, eftersom det endast är upprättstående fighting som är tillåtet. I MMA-begreppet ingår även markkamp.

Langster
2005-06-14, 13:59
jag håller itne med. K1 är itne MMA, eftersom det endast är upprättstående fighting som är tillåtet. I MMA-begreppet ingår även markkamp.
Var har du fått det ifrån?

Pudzianovski
2005-06-14, 14:01
För att röra till det lite till.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mma


*popcorn*

Myten
2005-06-14, 14:01
MMA=MixedMartialArts

Alltså direkt översatt mixad soppa!
Då borde det begreppet gälla all kampsport där stilar blandas till skillnad mot när det bara är en kamsport ex boxning....karate.....

hangatyr
2005-06-14, 14:02
Var har du fått det ifrån?

var jag har fått det ifrån? tja när man talar om MMA så innebär begreppet stående kamp och markkamp. menar du att exempelvis all style open är en MMA-tävling? eller att en submissionwrestling tävling är det? (eftersom folk som tränar judo, bjj brottning etc möts ) jag skulle tro att den enda som skulle hålla med om ett sådant påstående är du.

Myten
2005-06-14, 14:03
Okej UFC och Pride!
Däremot annordnar K1 MMA då och då!

Langster
2005-06-14, 15:16
var jag har fått det ifrån? tja när man talar om MMA så innebär begreppet stående kamp och markkamp. menar du att exempelvis all style open är en MMA-tävling? eller att en submissionwrestling tävling är det? (eftersom folk som tränar judo, bjj brottning etc möts ) jag skulle tro att den enda som skulle hålla med om ett sådant påstående är du.
Mycket möjligt. Jag la bara fram vad begreppet egentligen innebär. Det blir lättare att förstå om man vet vad det egentligen står för. Att det sedan ÄR så att man oftast menar att just när man blandar in brottning med stående kamp så är det MMA är en annan femma.

MMA är inget annat än när kampsporter blandas, för en tränande, eller i en tävling. Det finns inga speciella kriterier för vad som får kallas MMA.

hangatyr
2005-06-14, 15:31
Mycket möjligt. Jag la bara fram vad begreppet egentligen innebär. Det blir lättare att förstå om man vet vad det egentligen står för. Att det sedan ÄR så att man oftast menar att just när man blandar in brottning med stående kamp så är det MMA är en annan femma.

MMA är inget annat än när kampsporter blandas, för en tränande, eller i en tävling. Det finns inga speciella kriterier för vad som får kallas MMA.

jo, men ett ords bokstavliga betydelse och dess de factobetydelse är ganska ofta itne samma sak. (automo)bil betdyer självgående. är en bil självgående? nej den kräver en motor och bränsle för att gå. ska man lägga in betydelsen självgeånde i ordet bil då tycker du? jag skulle vilja säga att eftersom MMA generellt är kampsport med både stående och markkamp så bör man ge begreppet den betydelsen också.

tycker du att det blev lättare att förstå att MMA vanligtvis betyder stående kamp och markkamp nu när du förklarat för alla att K1 egentligen är MMA? jag tycker det blev väldigt mycket oklarare innan. men jag har kanske fel i det?

jwzrd
2005-06-14, 15:34
jo, men ett ords bokstavliga betydelse och dess de factobetydelse är ganska ofta itne samma sak. (automo)bil betdyer självgående. är en bil självgående? nej den kräver en motor och bränsle för att gå. ska man lägga in betydelsen självgeånde i ordet bil då tycker du? jag skulle vilja säga att eftersom MMA generellt är kampsport med både stående och markkamp så bör man ge begreppet den betydelsen också.

tycker du att det blev lättare att förstå att MMA vanligtvis betyder stående kamp och markkamp nu när du förklarat för alla att K1 egentligen är MMA? jag tycker det blev väldigt mycket oklarare innan. men jag har kanske fel i det?

Bara för att vara anal så är ju bilen självgående så tillvida att du knappast skjuter på den eller låter något dra den...

/Herkulez

hangatyr
2005-06-14, 15:38
Bara för att vara anal så är ju bilen självgående så tillvida att du knappast skjuter på den eller låter något dra den...

/Herkulez


förutsatt att den har en motor och bränsle så klart...


mongo :)

jwzrd
2005-06-14, 16:20
förutsatt att den har en motor och bränsle så klart...


mongo :)

Hehe

Kwon
2005-06-14, 16:22
Grundtanken bakom begreppet MMA var väl att man blandade en mängd olika stilars principer och kampsätt såsom slag, spark, grepp, kast etc.

Det är inte bara att man blandade traditionella arter såsom Karate, Kung Fu, Tae Kwon Do utan även blandade stilarnas olika principer och tillvägagångssätt (stående kamp såsom markkamp).

Ställer man upp i en MMA-match får man således vara beredd på att bli greppad och kastad! :)

MMA = Blandning av alla kända stilar och arter, även de arter med markkamp såsom tex Judo, Brottning, Jiu Jitsu etc

För att kunna vara framgångsrik inom MMA, måste man också kunna försvara sig på mark, annars kommer man förmodligen inte lyckas lika bra.

Den standup-fighter som lyckats hävda sig bäst i MMA-matcher är Crocop då han tack vare sin styrka kan låsa motståndaren om han blir nertagen tills domaren säger till dom att stå upp igen. (Hans bästa element då han kommer straight från K-1 till MMA)

Jense
2005-06-14, 17:53
Var har du fått det ifrån?


därför i mma använder man sig av alla stilar mark som stå up. K1 är inte MMA eftersom markkamp inte tillåts

Tigerkotten
2005-06-14, 19:20
Vet ej om jag kan hålla med om att crocop lyckats bäst som standup fighter, menar chuck liddell är ju främst stand up fighter också. Men visst från k1 till "mma tävlingar" så kan jag hålla med om det.

Andra bra standup fighters är ju silva,shogun och liddell som sagt.

Med standup tänkte jag folk som står upp mest helt enkelt :)

Griip
2005-06-14, 21:10
Den standup-fighter som lyckats hävda sig bäst i MMA-matcher är Crocop då han tack vare sin styrka kan låsa motståndaren om han blir nertagen tills domaren säger till dom att stå upp igen. (Hans bästa element då han kommer straight från K-1 till MMA)


straight å straight.. för 4-5 år sedan så :P

Spiffy
2005-06-14, 21:19
Vet ej om jag kan hålla med om att crocop lyckats bäst som standup fighter, menar chuck liddell är ju främst stand up fighter också. Men visst från k1 till "mma tävlingar" så kan jag hålla med om det.

Andra bra standup fighters är ju silva,shogun och liddell som sagt.

Med standup tänkte jag folk som står upp mest helt enkelt :)

Är inte chuck lidell brottare i grunden?

Griip
2005-06-14, 21:51
Är inte chuck lidell brottare i grunden?


Brottades i skolan men började sen träna kickboxning som är grunden för hans nuvarande stil. Beror på vad man menar med "i grunden".. från början, jao.

nim
2005-06-15, 09:52
Vet ej om jag kan hålla med om att crocop lyckats bäst som standup fighter, menar chuck liddell är ju främst stand up fighter också. Men visst från k1 till "mma tävlingar" så kan jag hålla med om det.

Andra bra standup fighters är ju silva,shogun och liddell som sagt.

Med standup tänkte jag folk som står upp mest helt enkelt :)

Nog är väl Cro cop en bättre stående fighter än Iceman!? Tycker inte att matchen mellan Iceman och Couture var så imponerande. Den senare fick något i ögat och sen var han helt lam resten av matchen.

Wicked
2005-06-15, 10:21
http://www.ufc.tv/learnUFC/mmaStyles.asp

Där ser ni olika stilar som ingår i mma, självklart finns det fler också.

http://www.so-net.ne.jp/feg/k-1gp/atop.htm

Citat från sidan ovan: "K-1 is a martial arts fighting sport which fuses centuries of tradition from martial arts such as karate, kung fu, tae kwon do and kickboxing (the "K") into a thoroughly modern and electrifying spectator sport, to determine the single best stand-up fighter in the world (the "1")."

single best stand-up fighter = STÅENDE FIGHTER. Själva grejen med MMA är att markkamp också ska ingå tillsammans med olika lås, grepp osv.

Är (vanlig) K-1 och MMA samma sak? Absolut inte.
Däremot finns det relativt nya K-1 MMA som är MMA.
Även om den direkta översättningen av MMA betyder en sak behöver inte själva begreppet syfta på det.

// Wicked