handdator

Visa fullständig version : Nutrilett + lite annat


linnestaden
2005-06-13, 20:21
Tänkte höra om en nutrilett påse är tillräckligt bra näringsmässigt att dricka till frukost innan träning eller som frukost över huvudtaget. Den innehåller 111 KCAL och 470 KJ. Eller kanske ska man ta 2 påsar om en innehåller för lite KCAL/KJ???

Jag börjar ibland mitt arbete 12:30. Går då upp ca 9:00. Har då tänkt att ta en påse, eller två, nutrilett o sedan gå och köra ett pass på gymmet (ca 40 min kondition o ca 20 min styrka). Därefter äter jag en banan o lunch ca 13:00.

Är detta för lite? För mig handlar det inte om att bygga muskler utan jag vill minska i vikt samt få en bra kondition. (har som mål att klara springa EM-loppet, 1 mil). Jag är nu 175 lång, väger 85 kg. Vill gå ner i allafall minst 15 kg.

Har räknat ut att mitt totala dagsbehov av kcal är ca 2300. Om jag då drar av 500 om man ska minska i vikt på rätt sätt så ska jag alltså äta 1800 kcal/dag. Men jag undrar, jag läste något om de som är överviktiga inte riktigt kunde räkna på samma sätt. Ska jag då äta mer eller mindre än 1800 kcal/dag?

Hoppas någon kan ge mig några bra svar eller råd...

Mvh Anna

King Grub
2005-06-13, 20:28
Hej!

Jag skulle inte vilja påstå, att Nutrilett över huvud taget är något vidare bra att basera ett mål på, inte för en frisk, rörlig person utan sjuklig övervikt. Och 111 kcal är ingenting. 470 kcal låter mer som en rimlig energimängd i en måltid.

Finns det något som hindrar dig från att äta en riktig frukost på morgonen, innan du tränar?

Du kan lugnt utgå från 1800 kcal. Med övervikt menas nog i det här fallet mer än din måttliga övervikt. Hellre justera nedåt efter någon vecka, om det behövs, än att gå ut för lågt och tappa muskelmassa, bli procentuellt fetare, och sänka förbränningen.

linnestaden
2005-06-13, 20:37
Tack för svaret!

Anledningen till funderingen av nutrilett till frukost är just för att det verkar enkelt och dels för att jag inte vill ha för mycket i magen innan träning. Tror inte heller att jag skulle orka träna på tom mage. Har oftast ont i magen innan jag hinner få i mig något på morgonen. Vet inte varför det är så, men det räcker att jag dricker något eller äter något lätt så försvinner det.

Är det kanske i så fall bättre att köpa någon typ av protein drink att ta istället för frukosten? Finns det någon som innehåller det kcal behov man behöver få i sig till frukost?

Anna

King Grub
2005-06-13, 20:52
Visst kan du använda en proteindrink som proteinkälla innan passet. Vilket vassle som helst fungerar bra, t ex Exell som är prisvärt här i webshopen. Du bör äta kolhydrat tillsammans med proteinet för att få full effekt av det och för att höja blodsockernivåerna så du orkar prestera på gymmet. Styrketräning på helt fastande mage är nog mer nedbrytande än uppbyggande. Grovbröd, någon frukt och ett glas mjölk att blanda proteinpulvret i, t ex, borde inte tynga för mycket i magen. Energimängden bestämmer du helt själv med mängderna på ingredienserna.

Äter du inte mer än en banan efter träning? Det är absolut inte tillräckligt; efter styrketräning är det aminosyror, dvs protein, som är det absoluta måstet för att stimulera proteinsyntes och få resultat av träningen. En proteindrink till tillsammans med bananen (bananerna?), om du inte har möjlighet att äta ett riktigt mål.

Om du siktar på 1800 kcal kanske 3 mål med 500 kcal och ett med 300 kan vara lämpligt? Eller 4 mål med 400 kcal och 1 med 200? Det spelar nog mindre roll, bara det passar dig och dina tider.

linnestaden
2005-06-13, 21:03
Tack så mycket King Grub!

Ska prova de förslag som du kom med ;)

Leon
2005-06-14, 08:42
Nutrilett är inget bra alternativ som måltidersättning som King grub skrev finns där andra alternativ som är betydligt bättre och som är inriktade på att ersätta en måltid inte att sätta din kropp i svält.Själv dricker jag måltidserättning två ggr per dag och tycker att det fungerar utmärkt!Det finns många olika märken man får prova sig fram!

WHITEFOLKS
2005-06-14, 13:15
Fil med lite "bra" musli lär ju vara bättre och minst lika enkelt att tillaga :)