handdator

Visa fullständig version : Lägre nivåer testosteron efter sex?


Doktorn
2005-06-13, 18:26
Har läst om folk här inne som är rädd för detta "problem". Men frågan är om det är något å oroa sig över? Det är det frie testosteronet som har androgen effekt. Det fria testosteronet står för 2% (!!!) av blodets testosteron. Däremot är 68 % bundet till ett protein vid namn SHBG som har med sexuallitet å göra. Vid tester av testosteron som visar ett fall är det antagligen (?) ett fall i den SHBG bundna formen som påverkar resultatet. Något som ytterligare talar för det är att det inte heller är vanligt att man mäter fritt testosteron i blodet då det både kostar pengar och är svårt rent laboratoriemässigt....
*bs* eller :hbang: ???

Officer
2005-06-13, 18:33
Alltså låt oss lägga forskarsnacket åt sidan en liten minut.

Ärligt talat. Vilken jävla idiot avstår från sex bara för att det skulle vara katabolt på nåt sätt? Är inte sex det viktigaste i livet? (räknar med kärlek i samma krets)
Den som klassar bodybuilding högre än sex tycker jag har väldigt skumma värderingar.

rymdrattan
2005-06-13, 18:34
Alltså låt oss lägga forskarsnacket åt sidan en liten minut.

Ärligt talat. Vilken jävla idiot avstår från sex bara för att det skulle vara katabolt på nåt sätt? Är inte sex det viktigaste i livet? (räknar med kärlek i samma krets)
Den som klassar bodybuilding högre än sex tycker jag har väldigt skumma värderingar.

Kanske handlar om sex (med sig själv) ;)

King Grub
2005-06-13, 18:34
Är det denna studie som du tänker på?

"This current study examined the effect of a 3-week period of sexual abstinence on the neuroendocrine response to masturbation-induced orgasm. Hormonal and cardiovascular parameters were examined in ten healthy adult men during sexual arousal and masturbation-induced orgasm. Blood was drawn continuously and cardiovascular parameters were constantly monitored. This procedure was conducted for each participant twice, both before and after a 3-week period of sexual abstinence. Plasma was subsequently analysed for concentrations of adrenaline, noradrenaline, cortisol, prolactin, luteinizing hormone and testosterone concentrations. Orgasm increased blood pressure, heart rate, plasma catecholamines and prolactin. These effects were observed both before and after sexual abstinence. In contrast, although plasma testosterone was unaltered by orgasm, higher testosterone concentrations were observed following the period of abstinence. These data demonstrate that acute abstinence does not change the neuroendocrine response to orgasm but does produce elevated levels of testosterone in males."

World J Urol. 2001 Nov;19(5):377-82 Endocrine response to masturbation-induced orgasm in healthy men following a 3-week sexual abstinence.

watertouch
2005-06-13, 18:37
Men "T" på labbsvaret är väll det fria testot?

Doktorn
2005-06-13, 18:56
King Grub:
Nej tänker inte på den studien! Tänker på boken jag läste i...

Är det inte totala testosteronet de mäter i studien? De specifierar det inte (kanske står under methods i studien?) som fritt så då antar jag att det är totala. Det är iaf det man brukar mäta, som jag skrev så är det både svårt å dyrt att mäta fritt.

Doktorn
2005-06-13, 18:58
Det var också därför jag kallade det för ett "problem" för vilken, som du säger, förnuftig människa lever efter något sådant (om det nu stämmer??)?

snelhest
2005-06-13, 19:15
Alltså låt oss lägga forskarsnacket åt sidan en liten minut.

Ärligt talat. Vilken jävla idiot avstår från sex bara för att det skulle vara katabolt på nåt sätt? Är inte sex det viktigaste i livet? (räknar med kärlek i samma krets)
Den som klassar bodybuilding högre än sex tycker jag har väldigt skumma värderingar.
Man vill väl va OPTIMAL! *grr27*