handdator

Visa fullständig version : ont i nedre ryggen


Danne S
2005-06-13, 16:04
har fått mer och mer ont i nedre regionen av ryggen under den senaste veckan och nu i helgen har det gjort riktigt ont bara jag böjer mig. Kan knappt lyfta nånting. Testkörde marklyft i lördags men la av efter 1 rep på 100 kg, kändes inte bra alls. Jag vet inte var detta kan ha kommit ifrån, började springa för fösta gången på 2 år förra fredagen och 3 dagar senare började det göra lite ont i ryggen inte mycket alltså. Sedan dess har jag sprungit 2 ggr. Vet ej om detta kan ha med saken att göra. Känns ju lite i ryggen när jag sprungit klart, 4 km.

En grej jag undrar över, kan man få ont i ryggen av att ha för tighta byxor i midjan då alltså? Om man spänner sig på något sätt eller så?

Sedan har jag också kännt av rejält i korsryggen när jag började köra mage för ett par veckor sedan.. vet ej om det kan komma därifrån.. Gör alltså inte ont när jag kör mage, men det spänner rejält. vet ej om det är normalt. det har alltså inte gjort ont efter passet de första veckorna utan endast nu på senaste veckan.

Ska upp och köra övre rygg, biceps och mage idag, vet ej om jag borde skippa nån del av det eller ej... Kan ju säga att jag var ute och gick en promenad igår och då kändes det en hel del i ryggen också, speciellt efter ett tag. men då gick jag riktigt fort också... Nån som har nåt tips??

obesogen
2005-06-13, 20:53
Hur känns smärtan? Gör det ont hela tiden eller vid vissa rörelser?

Danne S
2005-06-13, 21:21
Det gör ont när jag rör på mig. Tex om jag böjer mig fram för att plocka upp nåt från golvet gör spänner det rejält. Gör ont antar jag, men inte outhärdligt. Var uppe och träna nyss, körde lite lättare än normalt och jag kände av ryggen lite men det gjorde inte ont just då. När jag körde crunches dock så kändes det efter typ 15 reps speciellt..

Men ligger jag still känns ingenting.

obesogen
2005-06-13, 21:26
Det gör ont när jag rör på mig. Tex om jag böjer mig fram för att plocka upp nåt från golvet gör spänner det rejält. Gör ont antar jag, men inte outhärdligt. Var uppe och träna nyss, körde lite lättare än normalt och jag kände av ryggen lite men det gjorde inte ont just då. När jag körde crunches dock så kändes det efter typ 15 reps speciellt..

Men ligger jag still känns ingenting.

Ok, om du skulle beskriva smärtan...skärande, huggande eller molande? Kan du erinra dig om du gjorde någon speciellt som gjorde att smärtan ökade? Var det tex efter marklyftet som det blev värre?

rolf
2005-06-13, 21:29
låter nästan som en sträckning, tycker jag.

MilkmaN
2005-06-13, 21:32
låter nästan som en sträckning, tycker jag.

Det var min första tanke också.

Danne S
2005-06-13, 21:49
Nja, det blev värre stegvis genom förra veckan, lite ont på tisdag sedan rätt illa på fredag och inte kunna böja mig utan att det gjorde ont på lördan.. Efter marken då alltså. kanske gjorde det värre...

Känns nog som en huggande smärta tycker jag. hugger till vid vissa rörelser. Om jag böjer mig fram tex men står jag kvar i den positionen känns det inte. bara när jag rör mig..

Men nu börjar det känns lite bättre tror jag. Bara lite dock. Kanske blir bättre imorgon bitti. Frågan är om jag ska ta det lugnt med att springa eller köra mage sånt där det känns lite i ryggen när jag kör.. eller??

hur får man en sträckning förresten?

Poliahu
2006-12-03, 13:05
För mig låter detta inte alls som en sträckning, det låter dock som att du har överkompenserade muskler på vissa ställen, det låter som klockrena exempel som kommer att återkomma tills du varit hos antingen en massageteraeput eller en naprapat. Där kan de utföra olika tester för att uttröna vilka muskler som eventuellt behöver töjas, stretchas och hur du ska träna för att få tillbaks balansen.
Att låtas det passera som ens sträckning kommer att göra att detta problem plus andra kommer att fortsätta.

Kurash
2006-12-03, 13:06
För mig låter detta inte alls som en sträckning, det låter dock som att du har överkompenserade muskler på vissa ställen, det låter som klockrena exempel som kommer att återkomma tills du varit hos antingen en massageteraeput eller en naprapat. Där kan de utföra olika tester för att uttröna vilka muskler som eventuellt behöver töjas, stretchas och hur du ska träna för att få tillbaks balansen.
Att låtas det passera som ens sträckning kommer att göra att detta problem plus andra kommer att fortsätta.

Det är ju fantastiskt! Den som väntar på nåt gott...

Poliahu
2006-12-03, 13:18
Fantastiskt?

grabben i skogen
2006-12-03, 13:55
Fantastiskt?

ja med tanke på att det är 1.5 år sedan tråden skapades...

Poliahu
2006-12-03, 14:20
hihi, såg inte det....thanx...ny här.

Poliahu
2006-12-03, 14:21
Kan dock fortfarande hjälpa ngn..