handdator

Visa fullständig version : Blodsockertopp


Lizzie
2005-06-13, 15:00
Jag vet inte om det är nåt fel på mig, men om jag ätit något sött som ger en rejäl blodsockertopp så känner jag det direkt. Jag får ont i huvudet och blir lite yr - svårt att förklara men... Finns det något man kan göra (förrutom undvika sötslisket) som hjälper kroppen att sänka blodsockret? Kanske dricka något surt efter man ätit det? Jag vet ju att man kan äta linfrön eller dricka nåt surt innan - hjälper det efter oxå?? En snabb promenad direkt efter, så man förbränner blodsockret??

Finns det fler som känner likadant? Förr, innan jag blev intresserad av kost&näringslära så åt jag helt fel - men då hände detta aldrig, utan det har kommit efter jag blivit 'duktig med maten' Jag tycker det borde vara tvärtom, man ska ju bli mer insulinskänsklig när man sköter sin kost?

King Grub
2005-06-13, 15:03
Loppfrön och vinäger och liknande skall inte tas innan om du vill ha den GI-sänkande effekten, utan blandas intimt med maten.

"In normal subjects, psyllium reduced the glycemic response when sprinkled onto or incorporated into the cereal, but not when taken before the cereal.

These studies confirm earlier reports that viscous fibers must be intimately mixed with the food to have the effect of reducing blood glucose responses, and that the mechanism of action relates to a reduced rate of digestion rather than carbohydrate malabsorption."

J Am Coll Nutr. 1991 Aug;10(4):364-71. Effect of method of administration of psyllium on glycemic response and carbohydrate digestibility.

Sverker
2005-06-13, 15:18
Tycker det låter som att du får en blodsockersänkning istället :( Att det söta ger en kraftig insulinfrisättning och sänker blodsockret UNDER normalnivån..

Strunt samma, det är obehaget du upplever. Hur botar man det ? Ja man undviker givetvis att äta snabba kolhydrat.

Att rekommendera regelbunden, hård träning till en Kolozzeummedlem verkar lönlöst, de flesta tränar redan.

Lizzie
2005-06-13, 15:36
Loppfrön och vinäger och liknande skall inte tas innan om du vill ha den GI-sänkande effekten, utan blandas intimt med maten.



Men har jag fattat det hela fel?...jag trodde det var så här: om jag äter tex fil, flingor och helalinfrön till frulle, så lägger sig linfröna som ett gel i tarmarna och gör att resten av maten man äter under dagen tas upp långsammare av tarmen - på så vis sänker det GI:t. Är jag helt ute å seglar då eller??

King Grub
2005-06-13, 15:38
Om du blandar fröna i maten, ja. Inte om du äter eller dricker dom innan måltiden. Gäller det linfrön skall dom vara krossade, inte hela. Och då får du förstår kalorierna på köpet. Hela linfrön är inget vidare GI-sänkande. Men loppfrön är bättre än krossade, och har lågt kaloriinnehåll.

Lizzie
2005-06-13, 15:42
Tycker det låter som att du får en blodsockersänkning istället :( Att det söta ger en kraftig insulinfrisättning och sänker blodsockret UNDER normalnivån..

Strunt samma, det är obehaget du upplever. Hur botar man det ? Ja man undviker givetvis att äta snabba kolhydrat.

Att rekommendera regelbunden, hård träning till en Kolozzeummedlem verkar lönlöst, de flesta tränar redan.

Men blodsockersänkningen kan väl inte komma så snabbt?? Huvudvärken och obehaget kommer ca. 5-10 minuter efter man slutat smaska i sig. Nä, det spelar ju ingen roll vad det är. Jo, jag vet att det bästa är att undvika de snabba kolhydraterna. Men jag är extremt nogrann med min kost, och äter sågott som alltid mat med lågt Gi och var tredje timme (å allt det där ni vet) men ibland vill man ju gärna unna sig nåt på lördagar, då jag har mina 'fusk dagar' Men det slår aldrig fel - har alltid huvuvärk på lördagar!!
Mmmm...tränar gör jag med, sitta still och slappa är kanske nåt jag borde öva mer på isåfall...

King Grub
2005-06-13, 15:44
Men blodsockersänkningen kan väl inte komma så snabbt?? Huvudvärken och obehaget kommer ca. 5-10 minuter efter man slutat smaska i sig.

Det låter väl rimligt. Bukspottkörteln reagerar rätt omgående med insulinfrisättning vid snabb blodsockerstegring. Och tur är väl det.

Lizzie
2005-06-13, 15:46
Om du blandar fröna i maten, ja. Inte om du äter eller dricker dom innan måltiden. Gäller det linfrön skall dom vara krossade, inte hela. Och då får du förstår kalorierna på köpet. Hela linfrön är inget vidare GI-sänkande. Men loppfrön är bättre än krossade, och har lågt kaloriinnehåll.

Vafasen...det trodde jag. Men jag fortsätter ändå med mina linfrön på morgonen - de håller magen i gång i alla fall, eller har jag fel där med?! ;) Ska du slå hål på min tro om att mina 2 msk linfrön på morgonen ökar avföringsmängden med det dubbla??

King Grub
2005-06-13, 15:48
Vafasen...det trodde jag. Men jag fortsätter ändå med mina linfrön på morgonen - de håller magen i gång i alla fall, eller har jag fel där med?! ;) Ska du slå hål på min tro om att mina 2 msk linfrön på morgonen ökar avföringsmängden med det dubbla??

Det första stämmer bra.

Men det är loppfrön som fördubblar mängden avföring (15 gram frön under en dag). Dom vattenlösliga fibrerna blandar sig med maten och suger åt sig vätska, men med hela linfrön är det bara yttre höljet av skalet som påverkas, inte det fiberrika innandömet.

elan
2005-06-13, 16:39
Om du får ont i huvudet när du käkat snabba kolhydrater tycker jag att du ska testa att dricka mycket vatten. Jag brukar få vätskebrist efter att jag käkat mitt lördagsgodis om jag inte dricker tillräckligt. Huvudvärk och ibland kramp i vaderna. Kolhydraterna binder ju upp en hel del vätska så det gäller att få i sig tillräckligt med vatten. Fast om det märks så snabbt som 5-10 minuter efteråt lämnar jag osagt.

Lizzie
2005-06-13, 17:43
Nä, det är nog lågt blodsocker jag får då, efter 5-10 minuter. Men visst kan det ha med vätske nivån att göra med. Jag kan tom bli 'bakfull' om jag ätit mycket sött på lördagen och inte druckit tillräckligt med vatten under dagen.

martin_vbg
2005-06-13, 22:52
Jag vet inte om det är nåt fel på mig, men om jag ätit något sött som ger en rejäl blodsockertopp så känner jag det direkt. Jag får ont i huvudet och blir lite yr - svårt att förklara men... Finns det något man kan göra (förrutom undvika sötslisket) som hjälper kroppen att sänka blodsockret? Kanske dricka något surt efter man ätit det? Jag vet ju att man kan äta linfrön eller dricka nåt surt innan - hjälper det efter oxå?? En snabb promenad direkt efter, så man förbränner blodsockret??

Finns det fler som känner likadant? Förr, innan jag blev intresserad av kost&näringslära så åt jag helt fel - men då hände detta aldrig, utan det har kommit efter jag blivit 'duktig med maten' Jag tycker det borde vara tvärtom, man ska ju bli mer insulinskänsklig när man sköter sin kost?

Jag känner igen mig precis i vad du säger jag mådde inte heller dåligt av att proppa i mig en massa snabba kolhydrater innan jag börjadesköta kosten och träna. Nu har jag hållt min kost i ca ett år och tränat hyffsat rätt och det räcker med ett hg godis för att jag ska må dåligt :( äter små godis kanske en gång i månaden för att man är så sugen ibland. Men det är det inte värt men vem tänker så när man står framför en massa lösgodis som ser så gott ut :D