handdator

Visa fullständig version : Brännande smärta i ryggen


E.S
2005-06-13, 13:11
När jag gjorde mina vanliga vadpress-reps stående i vadpress maskin så kände jag helt plötsligt en STARK brännande smärta i ryggen. Den var så stark så att jag behövde avbryta passet. Det gör fortfarande VÄLDIGT ont i hela ryggen, någon som har en aning om vad jag kan ha gjort? Smärtan är nu mer stickande/ilande när jag rör på ryggen.

E.S
2005-06-13, 14:22
Nu har den mesta smärta lagt sig men det gör fortfarande väldigt ont i en punkt lite högre upp en mitten på ryggen, nära ryggraden på höger sida. Gör framför allt ont när jag "snurrar" på ryggen eller rör armarna.

EDIT: Gör fortfarande ont på samma ställe, 5h efter jag tränade. :( *cry* *cry*
Ingen som vet vad det kan vara, och framförallt tala om hur man blir av med det.

Åse Columbus
2005-06-16, 06:53
Nu svarar jag med det svaret som vi brukar ge...

gå till en naprapat eller kiropraktor eller sjukgymnast elle dyl.....

o få hjälp den vägen.....först...få orsaken först utredd, sen kan du komma tillbaks o se om nån råkat utför samma och kan dela med sig av sina erfarenheter.

E.S
2005-06-16, 11:24
Tyvärr är det ju inte helt gratis att gå till någon sådan kvacksalvare. Senast jag gick spenderade jag 900 kr, och fick varken en riktig diagnos eller något som hjälpte. Tror jag väljer förnekelse istället, "Det gör inte så ont det är nog ingen fara....aj aj aj snyft"

obesogen
2005-06-16, 15:44
Jag klistrar in från en annan tråd jag svarat i:
"Tycker du ska avvakta. De flesta ryggproblem brukar bli bättre på ett par veckor utan behandling, och då har du slängt bort pengar i onödan.
Om du har någon av nedstående problem i samband med ryggvärken ska du kontakta läkare:

inte känner när man är kissnödig, eller kissar på sig
har domningar kring ändtarmen eller könsorganen
har domningar, stickningar eller svagheter i båda benen
är i övre medelåldern och aldrig har haft ont i ryggen tidigare
har cancer, eller tidigare har behandlats för cancer
har benskörhet, osteoporos
har mycket svår ryggsmärta
plötsligt får ont efter en olycka, exempelvis fall.

Om du inte har något av ovanstående problem så tycker jag du kan vänta ett tag så kommer det säkert gå över
Det är viktigt att du försöker röra på dig även fast det gör ont, det är inte farligt. Du kan ta värktabletter med gott samvete för att kunna hålla dig i rörelse.
Om du har ont när då ligger ner kan det vara skönt att vila med en kudde under svanken och benen upplagda på en pall. Om du har svårt att ta sig upp ur sängen går det ofta lättare om man först rullar över på sidan. Sedan svänger man benen över sängkanten för att till sist ta sig upp genom att skjuta ifrån med händerna på huvudsidan.

Updatera och berätta om hur det känns"

E.S
2005-06-17, 16:17
Inget alvarligt, på dagarna känns det knappt och det gick bra att träna bröst igår. Däremot gör det skit ont på mornarna, när jag går upp ur sängen, typ första timmen gör alla rörelser ont i ryggen sedan går det över, och endast "överakrobatiska" rörelser ger smärta.