handdator

Visa fullständig version : Någon som har erfarenhet av whiplashskada?


CoRe_85
2005-06-13, 09:55
Med tanke på den andra tråden "tänk om", så måste jag bara berätta om att jag var med om en bilolycka i fredags där vi krockade i ca 220 km/h rakt in i mitträcket o smällde ganska rejält. Jag klarade mig bäst av de som satt i bilen och fick åka hem efter en natt på akuten.
De kunde inte se någon skada på röntgen, men jag är ganska stel i nacken, även om det har blivit bättre. Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra (?).
Läkaren på akuten skrev direkt en remiss till sjukgymnast, men där fick jag välja själv. Och det är inte så lätt att välja mellan typ 200st sjukgymnaster i stockholm och alla säger att de "kan" något om whiplash.
Så alla tips mottages gärna.

Jorgen
2005-06-13, 10:19
Du skall absolut gå till en sjukgymnast.
Vilken torde inte spela någon större roll då dom bör kunna whiplash alla.
Och gå dit så fort som möjligt.

//Jörgen

Tolkia
2005-06-13, 10:40
Som en god Kolozzeummedlem lyder du naturligtvis moderatorn ... ;)

Jag tror också att alla sjukgymnaster "kan" något om whiplash/pisksnärtskada; det är inte så ovanligt numera (vad gäller "numera" måste det ju för övrigt ha funnits tidigare också även om diagnosen då inte fanns etablerad; krockade, föll etc. gjorde ju folk även innan diagnoskriterierna kom).

Något som jag dock vill rekommendera utöver att gå till sjukgymnasten är att vara lite - för att inte säga väldigt - selektiv när/om du söker ytterligare information på nätet. Det verkar kanske lite konstigt att avråda någon från att söka information på nätet alltför intensivt på ett internetforum av alla ställen - men det finns en miljard sidor, eller så, som tar upp whiplash, och även om de allra flesta är "seriösa" i bemärkelsen allvarligt menade och skapade med goda intentioner är det inte samma sak som att alla serverar väl underbyggd och/eller objektiv information. Med risk för att reta upp någon nu - det finns ett antal sammanslutningar av whiplashpatienter där man snarare bekräftar varandra i rollen som sjuk/skadad än hjälper varandra att bli friska/hantera sin skada, och från den information de tillhandahåller är det lätt att dra slutsatsen att man är obönhörligen dömd att bli en handikappad kroniker. Riktigt så är det inte. Det finns många som fått svåra problem efter sin skada, men det finns också många som faktiskt repat sig och blivit helt OK.

En sida som jag tycker är rätt informativ är internetmedicin.se (http://www.internetmedicin.se); jag tror att de även har en sektion om whiplash.

palme
2005-06-13, 10:41
Min tjej fick en whiplashskada när hon blev påkörd av en bil bakifrån som åkte i 50km/h, så lite förvånad över att inte ditt huvud trillat av...

Hon får problem med smärta och stelhet om hon slarvar med sina övningar som hon fått, så ta till dig vad de säger. Det är en rätt vanlig skada så tror de kan mycket om den.

Sverker
2005-06-13, 11:06
Whiplashskadan kan komma smygande på dig, eg smärtan och orörligheten. Var vaksam på alla de signaler som kroppen sänder.

Har du haft tur så kan du ha klarat nacken rätt bra. Frontalkrock, och du var beredd, dvs varenda liten muskel i kroppen var beredd på " NU SMÄLLER DET " kan ha räddat dig. Hoppas :thumbup:

Mago
2005-06-13, 11:20
Hörde om olyckan CoRe. :(
Härligt att du klarade dig så bra iaf.
Hur är det med de andra?

Fultjack
2005-06-13, 11:24
oj jävlar, 220 km/h
min polare har fått wiplash, dom krockade inte sådär jättefort, vet ine hur snabbt .. han märkte ingenting till en början men efter några månader började han känna av rygg och nacksmärtor *grr*

Börje H
2005-06-13, 11:54
Visst ska du snabbt som attan gå till sjukgymnasten. Om vi "kan" något om whiplash är ju en tolkningsfråga. Det pågår väldigt mycket forskning i området, och ingen vet det exakta fysiologiska fenomenen bakom skadan. Däremot pågår det mycket forskning i ämnet både av läkare, sjukgymnaster och beteendevetare. Helt klart är dock att du skall gå och få de råd som finns och anta den regim som är standardiserad. Framförallt gäller det att förhindra rörelserädsla och stegvis öka rörelseomfånget i nacken, då den i många fall är stel efter en krock. Än så länge så har du "bara" varit med om ett kraftigt våld mot nacken. Det betyder inte med automatik att du drabbats av whiplashsyndrom. Läkare och folk i allmänhet slänger sig ofta med termen alltför tidigt och det gäller att avdramatisera det hela och utgå ifrån ett normalförlopp. Dvs att du kommer att vara öm i nacken och förmodligen ha nedsatt rörlighet ett bra tag. Det betyder INTE whiplash.

Mvh B

CoRe_85
2005-06-13, 12:08
Oj vad mycket respons :)

Både jag o min mor har ringt runt massa idag och lyckades få tag i ett återbud, så jag ska till sjukgymnasten kl 15:00, det känns väldigt bra.
Det jag har inhämtat från diverser personer och nätet är väldigt kort, sitt stilla så lite som möjligt, försök röra på sig i form av ut o gå och vrida försikt på huvudet i sidled och framåt och bakåt. Men inte bära någonting eller anstränga sig i form av det.

De andra två ligger kvar på sjukhuset men båda är vakna och har varit ute o gått lite. Tjejen slog i huvudet men inget annat brutet, killen bröt fotleden och nyckelbenen samt slog i brötet ganska rejält. Att vi/jag hade änglavakt har alla redan sagt.. heh, De som satt i bilen bakom blev rätt chockade när de såg att jag steg ur bilen efter den smällen..

Samtidigt tror jag mycket på att det gäller att "komma in i matchen" igen ganska tidigt, så man inte låser in sig.. Försöker att komma ut i livet så mycket som möjligt (men ändå att ta det lungt). Var ute o körde lite bil försiktigt igår och det gick bra.
Det som ligger till min fördel iaf enligt läkaren är min låga ålder (20år), och att kroppen är ganska duktig på att läka sig själv och att man inte inte är så stel.
Men sjuihelvete vilken "träningsvärk" jag hade i trapezius dagen efter smällen ;-)

Grisen
2005-06-13, 12:21
Visst ska du snabbt som attan gå till sjukgymnasten. Om vi "kan" något om whiplash är ju en tolkningsfråga. Det pågår väldigt mycket forskning i området, och ingen vet det exakta fysiologiska fenomenen bakom skadan. Däremot pågår det mycket forskning i ämnet både av läkare, sjukgymnaster och beteendevetare. Helt klart är dock att du skall gå och få de råd som finns och anta den regim som är standardiserad. Framförallt gäller det att förhindra rörelserädsla och stegvis öka rörelseomfånget i nacken, då den i många fall är stel efter en krock. Än så länge så har du "bara" varit med om ett kraftigt våld mot nacken. Det betyder inte med automatik att du drabbats av whiplashsyndrom. Läkare och folk i allmänhet slänger sig ofta med termen alltför tidigt och det gäller att avdramatisera det hela och utgå ifrån ett normalförlopp. Dvs att du kommer att vara öm i nacken och förmodligen ha nedsatt rörlighet ett bra tag. Det betyder INTE whiplash.

Mvh B


Låter väldigt vettigt! Läste något om att whiplash inte finns i baltikum, det finns tydligen teorier om att det är psykosomatisk åkomma.

Leon
2005-06-13, 12:45
Har själv en sådan skada,men dom som gett råd tidigare i tråden har fått med det mesta.Ofta kommer skadan ge sig tillkänna succesivt det kan vara lång tid efter själva olycka.Var noga med och få skadan dokumenterad.Dessutom bör du gå och få den hjälp som finns att tillgå.Sjukgymnast etc,etc.Tur att det gick så pass ändå och att ni tänker er för innan ni brännar på nästa ggr.

Frazze
2005-06-13, 12:56
Låter väldigt vettigt! Läste något om att whiplash inte finns i baltikum, det finns tydligen teorier om att det är psykosomatisk åkomma.
Så var det även i Sverige ett ganska långt tag...

Tolkia
2005-06-13, 13:44
Låter väldigt vettigt! Läste något om att whiplash inte finns i baltikum, det finns tydligen teorier om att det är psykosomatisk åkomma.
Att en diagnos inte finns betyder inte att tillståndet inte finns. Whiplashskada har dock en ICD-10 kod (S13.4), så jag vet inte riktigt hur man skall ställa sig till att den inte "finns" - vad det skall betyda i frågor som gäller sjukskrivning, sjukpenning, sjukpension etc. är ju upp till varje land att besluta.

Vad gäller om whiplash är en psykosomatisk åkomma eller inte så är det väl egentligen högst tveksamt om det finns någon sjukdom som inte är till viss del psykosomatisk - obalans i kroppen påverkar psyket och obalans i psyket på verkar kroppen (Och vad är egentligen "psyke" och "kropp" här? Hjärnan är ju också "kropp".). Att något är psykosomatiskt betyder ju att något som - kanske - har eller delvis har psykologiska orsaker tar sig kroppsliga uttryck, inte att man inbillar sig att man är sjuk (hypokondri). Däremot används ordet i dagligt tal ofta i den betydelsen. Whiplash ÄR en kontroversiell diagnos, främst kanske p.g.a. att gruppen drabbade är så heterogen; det finns allt från fall där en skada på halskotpelaren tydligt syns på röntgen till fall där ingen som helst fysisk orsak till smärta etc. kan upptäckas (trots att symptomen är högst påtagliga); det finns fall som läker ut utan problem/förbättras så mycket att personen utan besvär kan fortsätta leva som förut och det finns fall där personen blir mer eller mindre invalidiserad. Förmodligen är bakgrundsfaktorerna inte de samma hos alla fall, men eftersom man egentligen vet ganska lite om vilka de är är det ju svårt att avgöra vilka som är gemensamma och vilka som skiljer.

Jorgen
2005-06-13, 15:53
Börje: Jag var faktiskt hos sjukgymnast i dag för att kolla upp min nacke. Jag blev påkörd bakifrån av två bilar för sex dagar sedan. Den sjukgymnasten jag var hos sade precis samma sak som du skrev. Att många som får problem senare är pga rörelserädsla och att dom inte övar upp rörligheten i nacken igen.

//Jörgen

CoRe_85
2005-06-13, 17:40
Nyss hemkommen från sjukhuset o sjukgymnasten.
Ska försöka sjukskriva mig från jobbet i 2 veckor så att jag kan ta det ordentligt lungt och låta kroppen återhämta sig.

Fick även lite direktiv över hur jag ska försöka öva med nacken, vrida försiktigt vänster o höger ett par gånger om dagen. Sen att undvika stillasittande så mkt som möjligt och ut o knalla i skogen etc.

Officer
2005-06-13, 17:50
Nu när du ändå fått ganska många bra svar, passar jag på att fråga.. Vad f-n gjorde ni uppe i 220 km/h?

CoRe_85
2005-06-13, 18:08
Nu när du ändå fått ganska många bra svar, passar jag på att fråga.. Vad f-n gjorde ni uppe i 220 km/h?

Han körde alltid som en idiot, lyssnade inte på vad man sade. Jag kunde vägrat att åka med, visst.. Men å andra sidan är man dum som tänker det kommer inte hända något den här gången.