handdator

Visa fullständig version : Bilen startar inte när den är varm?


hobbitar
2005-06-13, 09:10
Jag har ett problem med min bil:

Den vägrar starta när motorn är varm, den tänder och går igång men sen dör den efter ca 1 sek. Lite jobbigt att behöva vänta i 4 timmar innan man kan starta bilen igen.....

Någon som vet vad problemet är?

Tror inte det är något fel på själva motorn eftersom jag bytt motor på bilen och detta problemet hade jag innan dess också.

JJ
2005-06-13, 09:12
Om du skriver vad du har för bil tror jag det blir lättare att få hjälp.

hobbitar
2005-06-13, 09:14
Om du skriver vad du har för bil tror jag det blir lättare att få hjälp.

Opel Calibra -91 8V

Fultjack
2005-06-13, 09:29
Opel Calibra -91 8V


det förklarar väl allt? :D

Slartibartfast
2005-06-13, 09:40
Var inte Opel en bra bil? ;)

palme
2005-06-13, 09:54
Startmotorn?

Davil
2005-06-13, 10:03
Jag har ett problem med min bil:

Den vägrar starta när motorn är varm, den tänder och går igång men sen dör den efter ca 1 sek. Lite jobbigt att behöva vänta i 4 timmar innan man kan starta bilen igen.....

Någon som vet vad problemet är?

Tror inte det är något fel på själva motorn eftersom jag bytt motor på bilen och detta problemet hade jag innan dess också.

Den kanske surar ner sig av för mkt soppa, kallstartsventil?

Davil
2005-06-13, 10:04
Startmotorn?

Nä, då skulle den inte hoppa igång en sekund som han beskrev.

-AG-
2005-06-13, 10:06
Jag har ett problem med min bil:

Den vägrar starta när motorn är varm, den tänder och går igång men sen dör den efter ca 1 sek. Lite jobbigt att behöva vänta i 4 timmar innan man kan starta bilen igen.....

Någon som vet vad problemet är?

Tror inte det är något fel på själva motorn eftersom jag bytt motor på bilen och detta problemet hade jag innan dess också.

Nån tempgivare som är fel kanske? Isf är automatchoken på trots att motorn är varm och bilen blir sur när du startar och därför måste du vänta några timmar innan du kan starta igen.

Lillgrabben
2005-06-13, 10:13
Nån tempgivare som är fel kanske? Isf är automatchoken på trots att motorn är varm och bilen blir sur när du startar och därför måste du vänta några timmar innan du kan starta igen.



På min bil hade jag ett liknande fel. Den vägrade starta då den var varm, ofta fick man vänta 10-15 min före den gick igång. Kunde även tjuvstanna under färd om det ville sig illa.

För mig visade det sig bero på en tempgivare för kylvattnet. Tydligen så var den trasig & visade maximalt utslag åt ngt håll ( kall eller varm), vilket ledde till att motorns styrelektronik justerade insprutningen efter den fiktiva temperaturen som givaren visade.

Edit; bränsle - luftblandningen blev alldeles åt h-v.


MVH

Cilia
2005-06-13, 12:01
Jag har ett problem med min bil:

Den vägrar starta när motorn är varm, den tänder och går igång men sen dör den efter ca 1 sek. Lite jobbigt att behöva vänta i 4 timmar innan man kan starta bilen igen.....

Någon som vet vad problemet är?

Tror inte det är något fel på själva motorn eftersom jag bytt motor på bilen och detta problemet hade jag innan dess också.
jag hade samma problem med min första bil Jörgen hette han och det visade sig vara choken (sp?) som var trasig dvs den sprutade alltid in extra bensin och då blev det för blött (eller hur man säger)

palme
2005-06-13, 12:04
Nä, då skulle den inte hoppa igång en sekund som han beskrev.

Generatorn då?

Piranha
2005-06-13, 12:11
Låter som insprutningen , du kan ju börja med att kolla om stiften är blöta eller torra då bilen inte går igång , samt gnistan.

Eftersom du kör OPEL så är annars skroten ett bra alternativ.

Beast
2005-06-13, 12:57
Palme: Hade dte vatt generatorn hade bilen inte gått o starta alls och dött under färd.
Håller med Piranha, upp med stiften och kolla om dom är blöta eller väldigt svarta...
Kan vara att du har fel stift också som ger för kass gnista och sotar igen snabbt.

Jarod
2005-06-13, 13:05
Byt termostat... Kostar lite över 100kr skulle jag tippa.