handdator

Visa fullständig version : Osäker på marklyft


Azrael
2002-05-23, 15:29
Hej
Jag är osäker på hur man gör korrekta marklyft?
Jag har testat men vågar inte lägga på så mycket vikter pga att jag har en känsla att det är en övning som man helst ska veta vad man håller på med, för att undvika att paja ryggen.

Så jag undrar om någon har lust att förklara vad man ska tänka på för att inte göra fel...

/Azrael

Pecca
2002-05-23, 15:45
Den här länken kanske kan göra nytta.
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/deadlifts.asp

Azrael
2002-05-23, 15:56
Hej

Tack för länken Pecca!
Jag har läst den förr och det är en bra förklaring..
(det var så jag lärde mig först :)
Problemet är att man känner sig ändå osäker när man står där..
Några tips att gå efter så man inte gör fel?

/Azrael

Bamse
2002-05-23, 16:07
http://www.cyberpump.com/training/trainhard/hwtodead.html

Fultjack
2002-05-23, 18:50
du står som han på ******* länken ..
så trycker du med benen å lyfter upp med ryggen .. hm
konstig förklaring :)
svårt att förklara :(

z_bumbi
2002-05-23, 18:56
Azrael: Lättast är att fråga på gymet... välj ut någon som ser ut som en styrkelyftare så brukar det gå bra.
Har ni inga sådana så uppsök ett gym innehållandes sådana och fråga där :)

supremo
2002-05-23, 19:01
Marklyft är nog den svåraste övning att beskriva, det enda tips jag kan ge dig så här på rak arm, är att inte rycka upp stången, utan dra upp den...

Nadia
2002-05-23, 19:03
Jag har också undrat mycket över marklyft övningen.
Jag använder mig av tekniken som jag lärde mig från Body Pump. Är det någon som känner till hur marklyftet ser ut där? Om ja, vad tycker ni om den?
Jag kör stången ner under knän och upp igen, det känns i korsryggen, men är inte det marklyft ni använder.
/ Nadia

dared
2002-05-23, 20:21
Marklyft har jag givit lite tid nu för att känna. Men det ända jag får är blåmärken osv på knäna och itne fan kan jag har ngn vidare vikt. Jag hoppas det går och bygga lite ryggvolym med skivstångsrodd och chins=)

Azrael
2002-05-24, 08:02
Tjena

Körde ben idag, på knäböjet så blev det problem.
Jag tänkte sänka vikterna lite för att köra djupare (max-ot). Dom första 3 gick skitbra och så kom vi till den 4:e och tänkte då gå ner nästan till backen, och där blev man kvar..
Kände mig som en groda sittande där, men det löste sig :) ..

Tackar för alla tips.. Jag tar och hör mig runt lite nästa gång på gymet när det är dags för marklyft..

Ha det!
/Azrael