handdator

Visa fullständig version : Gjorde illa korsryggen


Salle
2005-06-13, 08:41
Jag agerade flytthjälp och gjorde en del dumma lyft i helgen och kände mig därefter lite trött i korsryggen. Dessvärre var jag dum nog att köra tunga t-bar rows igår och när jag vaknade i morse gjorde det ont i korsryggen. Det gör ont när jag reser mig upp från sittande läge och när jag lyfter benet för mycket från stående läge...

Bör jag avvakta och låta det läka av sig själv eller ska jag gå till en kiropraktor direkt? Funderar på att göra det på lunchen....

obesogen
2005-06-13, 21:05
Jag agerade flytthjälp och gjorde en del dumma lyft i helgen och kände mig därefter lite trött i korsryggen. Dessvärre var jag dum nog att köra tunga t-bar rows igår och när jag vaknade i morse gjorde det ont i korsryggen. Det gör ont när jag reser mig upp från sittande läge och när jag lyfter benet för mycket från stående läge...

Bör jag avvakta och låta det läka av sig själv eller ska jag gå till en kiropraktor direkt? Funderar på att göra det på lunchen....

Tycker du ska avvakta. De flesta ryggproblem brukar bli bättre på ett par veckor utan behandling, och då har du slängt bort pengar i onödan.
Om du har någon av nedstående problem i samband med ryggvärken ska du kontakta läkare:

inte känner när man är kissnödig, eller kissar på sig
har domningar kring ändtarmen eller könsorganen
har domningar, stickningar eller svagheter i båda benen
är i övre medelåldern och aldrig har haft ont i ryggen tidigare
har cancer, eller tidigare har behandlats för cancer
har benskörhet, osteoporos
har mycket svår ryggsmärta
plötsligt får ont efter en olycka, exempelvis fall.

Om du inte har något av ovanstående problem så tycker jag du kan vänta ett tag så kommer det säkert gå över
Det är viktigt att du försöker röra på dig även fast det gör ont, det är inte farligt. Du kan ta värktabletter med gott samvete för att kunna hålla dig i rörelse.
Om du har ont när då ligger ner kan det vara skönt att vila med en kudde under svanken och benen upplagda på en pall. Om du har svårt att ta sig upp ur sängen går det ofta lättare om man först rullar över på sidan. Sedan svänger man benen över sängkanten för att till sist ta sig upp genom att skjuta ifrån med händerna på huvudsidan.

Updatera och berätta om hur det känns

JAM
2005-06-13, 23:00
Lysande guide! :thumbup: