handdator

Visa fullständig version : Semesterdagar i lön?


Gabber
2005-06-13, 08:01
Tja,

Jag har en personaöfråga jag behöver hjälp med.

En anställd vill ta ut 10 sparade semesterdagar i lön

Jag säger att han inte får det men jag behöver paragrafer m.m från Semesterlagen som bevisar detta.

Och när kan han ta ut det som lön, om den nu går?

Någon som kan hänsvisa till paragrafer?

tack

LexSinner
2005-06-13, 08:02
120 semesterdagar ? Så mycket kan man väll inte ens ha sparat ? :confused:

Gabber
2005-06-13, 08:04
120 semesterdagar ? Så mycket kan man väll inte ens ha sparat ? :confused:

jag ändrade nu, 10 dagar

Gabber
2005-06-13, 08:40
ingen som kan hjälpa mig, jag hittar inte det jag behöver

Calleman
2005-06-13, 08:44
Detta kanske hjälper:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM

Orkade dock inte läsa igenom allt...håll till godo

Gabber
2005-06-13, 08:48
Detta kanske hjälper:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM

Orkade dock inte läsa igenom allt...håll till godo

tack men där har jag redan kollat och inte hittat

z_bumbi
2005-06-13, 08:51
Har ni ingen löneansvarig på jobbet, ekonomichef?
Vilket avtal följer ni?
Vad är praxis sen tidigare?

Calleman
2005-06-13, 08:54
Ok, på mitt jobb får man ta ut ett par dgr i lön om man vill. Men varierar kanske? Måste väl kunna ringa någonstans för att få reda på det annars?

LexSinner
2005-06-13, 08:59
Jo det varierar nog.. Innan jag flyttade till Uppsala.. Så tog jag ut all min semester i pengar.. Frågan är dock om man får ta ut sparad semester i pengar eller om det bara är den nya semestern som får tas ut i pengar.

Gabber
2005-06-13, 09:15
vi har ingen ansvarig, jag är den som ska bli det i framtiden och detta är typ en enkel fråga. det varierar från företag till företag men grund och botten är det inte tillåtet att ta ut i lön.

men det finns undantag. det är de jag letar efter.

grundregeln är att semester skall tas ut inom 5 år och aldrig i form av kontanter.

specialfall för sjukdom och frånvaro m.m.

YTS
2005-06-13, 10:42
Tja,

Jag har en personaöfråga jag behöver hjälp med.

En anställd vill ta ut 10 sparade semesterdagar i lön

Jag säger att han inte får det men jag behöver paragrafer m.m från Semesterlagen som bevisar detta.

Och när kan han ta ut det som lön, om den nu går?

Någon som kan hänsvisa till paragrafer?

tack


Är ni båda med på att han tar ut det som lön, så är det väl okey.
Det ligger väl i bådas intresse att hålla tyst om det.
Jag gjorde en deal med min arbetsgivare och fick ut lite sparad semester som lön, när jag tog mc-kort.


Yngve

Gabber
2005-06-13, 10:58
Är ni båda med på att han tar ut det som lön, så är det väl okey.
Det ligger väl i bådas intresse att hålla tyst om det.
Jag gjorde en deal med min arbetsgivare och fick ut lite sparad semester som lön, när jag tog mc-kort.


Yngve

nej, båda är inte med på det. och även om de var så är det ju lagbrott så det går nog inte.

epkmack
2005-06-13, 11:14
Man får inte ta ut det i lön, enda undantaget är när den anställde slutar sin anställning så han skall få de innestående dagarna utbetalda.
Anledningen är enkel, man vill tvinga folk att ta semester eftersom det är bra för dig...

Frazze
2005-06-13, 11:46
Inom handels tror jag att du får spara maximalt en vecka per år, som du sedan kan ta ut i extra semester eller cash.

Besserwisser
2005-06-13, 12:28
Tja,

Jag har en personaöfråga jag behöver hjälp med.

En anställd vill ta ut 10 sparade semesterdagar i lön

Jag säger att han inte får det men jag behöver paragrafer m.m från Semesterlagen som bevisar detta.

Och när kan han ta ut det som lön, om den nu går?

Någon som kan hänsvisa till paragrafer?

tack

Varför är det du som lägger ner tid på att finna lagstöd? Killen vill att du avviker från den vanliga ordningen; borde det då inte ankomma på honom att föra fram skäl för det? Säg bara att han inte får ta ut semestern i lön och hänvisa till företagets policy. Vill han att du skall ändra ditt beslut får han väl komma med fler argument än att han vill det.

Beast
2005-06-13, 12:47
Jag fick ut hela förra årets semester i cash ( hade jobbat 4 månader på nuvarande jobbet då) Dom strula med det och ville inte men visst fan fick man dom tillsist.
Nu ska jag och sluta i veckorna här och då ska ja ha hela detta årets semesterersättning på slutlönen.

Gabber
2005-06-13, 13:12
Jag fick ut hela förra årets semester i cash ( hade jobbat 4 månader på nuvarande jobbet då) Dom strula med det och ville inte men visst fan fick man dom tillsist.
Nu ska jag och sluta i veckorna här och då ska ja ha hela detta årets semesterersättning på slutlönen.

om man slutar på jobbet vet jag är så, men den här killen ville ägga nytt tak med pengarna och han tjänar redan 47000 kr/mån. Han har fått ett stort NEJ nu av mig.

fjutten
2005-06-13, 13:24
I Semesterlagen 28§-30§ står det om vad som gäller för semesterärsättning. Vad jag ser så gäller det om en arbetstagare upphör att vara anställd hos arbetsgivaren att intjänad semesterlön skall betalas ut som semesterersättning.

"28§ Upphör arbetstagare att vara anställd hos arbetsgivaren innan han har erhållit den semesterlön som han har tjänat in, skall arbetstagaren i stället erhålla semesterersättning, i den mån ej annat följer av 31§.

Motsvarande skall gälla om arbetstagarens anställningsvillkor ändras så att semesterledighet med semesterlön skall utgå redan under intjänandeåret. I sådant fall skall bestämmelserna om semesterersättning tillämpas som om anställningen upphört vid den tidpunkt från vilken de nya anställningsvillkoren skall gälla. Om semesterersättning i visst annat fall föreskrivs i 5§."

Semesterlagen 1976:580

I 5§ Semesterlagen står om "vissa andra fall" där semesterersättning kan utgå. Detta är beroende av anställningsavtalet och om den anställda har rätt till semesterledighet enligt anställningsavtalet. Om den anställda inte har rätt till semesterledighet har han istället rätt till semesterersättning.

Kolla upp Semesterlagen här:

http://2aa.dk/semesterlagen.htm

Gabber
2005-06-13, 13:28
I Semesterlagen 28§-30§ står det om vad som gäller för semesterärsättning. Vad jag ser så gäller det om en arbetstagare upphör att vara anställd hos arbetsgivaren att intjänad semesterlön skall betalas ut som semesterersättning.

"28§ Upphör arbetstagare att vara anställd hos arbetsgivaren innan han har erhållit den semesterlön som han har tjänat in, skall arbetstagaren i stället erhålla semesterersättning, i den mån ej annat följer av 31§.

Motsvarande skall gälla om arbetstagarens anställningsvillkor ändras så att semesterledighet med semesterlön skall utgå redan under intjänandeåret. I sådant fall skall bestämmelserna om semesterersättning tillämpas som om anställningen upphört vid den tidpunkt från vilken de nya anställningsvillkoren skall gälla. Om semesterersättning i visst annat fall föreskrivs i 5§."

Semesterlagen 1976:580

I 5§ Semesterlagen står om "vissa andra fall" där semesterersättning kan utgå. Detta är beroende av anställningsavtalet och om den anställda har rätt till semesterledighet enligt anställningsavtalet. Om den anställda inte har rätt till semesterledighet har han istället rätt till semesterersättning.

Kolla upp Semesterlagen här:

http://2aa.dk/semesterlagen.htm

tack för hjälpen

påven
2005-06-13, 15:09
jag fick ut 15 dagar sparad semester i pengar förra månaden. Mycket irriterande eftersom jag hade tänkt använda dom i sommar *grr27*