handdator

Visa fullständig version : Atkins


kirderf
2005-06-13, 01:18
Jag har allvarligt talat börjat fundera på att testa på Atkinsdieten i några veckor (inte så lång tid, utan typ 3-4 veckor) för att se hur resultatet blir. Vad jag förstått (av sökningar m.m.) här på forumet så verkar inte denna diet vara särskilt populär här. Inte många som skrivit om den d.v.s. finns inte så många trådar i ämnet.

Atkinsdieten går ju ut på att man drar ner på kolhydraterna till minimum och bara käkar mat med protein i.
Mat med lite kolhydrater och mycket protein är ju kött, kyckling m.m.
Jag har dock lite frågor om denna diet, eller snarare om maten man äter;
Var kan man ta reda på vad som inte innehåller kolhydrater och vad man ska äta för sorts kött. "kött" i sig säger ju inte så mycket då det finns rätt mycket olika kött. Kan man krydda köttet man äter t.ex.? Eller ska man bara steka till det som det är och sen äta? Vad ska man steka köttet i för nåt? Margarin går ju inte särskilt bra..

Någon här som sitter på en länk till nybörjarstart för atkinsdieten? Väldigt gärna på svenska, då jag inte är särskilt duktig på facksnacket inom detta ämne på engelska.. Men givetvis går engelska länkar också bra..

Jag vet att bieffekterna av denna diet är trötthet m.m. men hur är det med träning och sånt under dieten? Kan man styrketräna för att hålla igång musklerna eller sliter jag bara ner musklerna?

Exakt vad kan man äta till frukost/lunch/middag? Hur mycket? o.s.v. det är såna frågor jag vill ha svar på.. Vore jättesnällt!
(Eller om ni har en länk till en nybörjarsida för atkins)

EDIT: Under atkinsdieten så äter man ju som sagt mycket kött och sånt och där får man ju inte alla sorts vitaminer som man behöver vilket direkt för mig till frågan; Kan jag äta donsbach mivi total under denna diet så att jag får i mig de vitaminer och andra ämnen som jag behöver eller är de också bannlysta?

Sverker
2005-06-13, 05:54
Jag kan inte hjälpa dig med länka om Atkins men jag kan berätta att du inte kommer att uppleva någon effekt alls på bara 3 -4 veckor :(

Du kommer snabbt gå ned 3 - 4 kg helt beroende på att du tömmer kroppen på glykogen som är kroppens energilager med glykogen. Samtidigt tappar du vatten som glykogenet bindit till sig i musklerna. Du kommer att tappa "trycket" i musklerna helt enkelt.

När du äter som du brukar sedan så kommer du att bygga upp glykogenreserverna och få tillbaka alla kilona.

Tolkia
2005-06-13, 06:40
Här (http://atkins-se.com/billboard/) är en länk till en mer informativ svrensk site om Atkins. I anslutning till Sverker kommentar: Notera att det är tänkt att man skall göra alla faserna, viket säger något om vilket tidsrymder det är fråga om. När det pratas (eller skrivs, utan att nämna i vilka medier ...) om Atkins är det ofta med (miss)uppfattningen att hela dieten ser ut som fas 1.

Sverker
2005-06-13, 08:08
Ser mer ut som en stenåldersdiet när man nått till fas 4.

KIRE
2005-06-13, 09:06
Äter man mindre energi än man förbrukar så tappar man fett oavsett vilken diet man följer. Olika dieter passar olika personer. Vissa gillar ketodieter(atkins) och andra gillar dieter med mer kolhydrater. Det viktigaste är ändå att man mår hyffsat och att man lyckas följa dietupplägget. Det spelar ingen roll om en diet är superoptimal på pappret om den inte kan följas i praktiken. Där har vi fördelen med Atkins, hungerkänslorna försvinner nämligen och sålänge man inte ska utföra hård fysisk aktivitet så är man piggare under dagarna. Är man en person som har svårt för att stå emot sötsuget så är atkins klockren eftersom det blir grymt mkt enklare att följa dieten när sötsuget försvinner.

Självklart ska alla testa och se hur det känns att vara i ketosis. Vissa gillar det extremt mkt och andra ogillar det. Men man vet aldrig innan man testat.

Tolkia
2005-06-13, 09:08
Ja, skillnaderna är inte så stora när det gäller vilka livsmedel man baserar kosten på (typ mycket av kött, grönsaker och frukt men lite av spannmål och socker) . Däremot förespråkar ju inte Atkins samma strävan efter något slags "ursprunglig" kost som stenåldersdieten, man saltar och kryddar ju betydligt mer på maten, det är OK med mjölkprodukter och tofu, lightläsk, kaffe etc. - och inte minst med "Atkinsbars", vilket en "paleodietare" nog skulle rynka på näsan åt (om man inte gjort några epokgörande arkeologiska fynd på sensate tiden ... :D).

Jag får en känsla av att det är många som uppger sig "köra efter Atkinsmetoden" respektive "köra efter stenåldersmetoden" utan att egentligen ha riktig koll på vad respektive metod innebär. Jag har t.ex. hört många beskriva Atkins som om man skulle ligga i fas 1 på livstid (vilket jag personligen är rätt tveksam till ur hälsosynvinkel, oavsett vom det är bra eller inte för VIKTEN).

kirderf
2005-06-13, 12:10
jag har faktiskt hittat en väldigt bra sida som beskriver "låg-kolhydrat-diet".. Kanske inte riktigt lika extrem som Atkins, men det hon skriver tycker jag personligen låter mycket vettigt och jag ska ta och prova det.
Hemsidan har följande URL:
http://www.markazits.com/diet/

Ta och läs igenom förstasidan och säg vad ni tycker. Jag tycker det som hon skriver låter bra och jag kan hålla med i de flesta lägen där faktiskt, därav ska jag testa denna "diet". D.v.s. strypa ner kolhydraterna en aning. Kanske inte så extremt som till 20 gram kolhydrater/dag men kanske lägga mig på 30-40 nånstans. Verkar ju vara ganske enkelt att följa ändå.
Och dessutom får jag äta det som jag tycker mest om; kött! :)

flikkan_helgonet
2005-06-16, 07:19
jag har faktiskt hittat en väldigt bra sida som beskriver "låg-kolhydrat-diet".. Kanske inte riktigt lika extrem som Atkins, men det hon skriver tycker jag personligen låter mycket vettigt och jag ska ta och prova det.
Hemsidan har följande URL:
http://www.markazits.com/diet/

Ta och läs igenom förstasidan och säg vad ni tycker. Jag tycker det som hon skriver låter bra och jag kan hålla med i de flesta lägen där faktiskt, därav ska jag testa denna "diet". D.v.s. strypa ner kolhydraterna en aning. Kanske inte så extremt som till 20 gram kolhydrater/dag men kanske lägga mig på 30-40 nånstans. Verkar ju vara ganske enkelt att följa ändå.
Och dessutom får jag äta det som jag tycker mest om; kött! :)

"Ett råd är att definitivt hålla igen på mejeriprodukterna till en början, tills du ser hur mycket av mejeriprodukterna du kan tolerera. Mejeriprodukter är en av de saker som hindra en viktminskning. "
Citerar från sidan och skakar på huvudet. Hon tränar förresten ingenting.

mini
2005-06-16, 07:54
Då du inte verkar så bevandrad inom näringslära funderar jag på varför du väljer den diet du gör? Mitt tips är att läsa mycket så du förstår vad som händer i kroppen vid diet och vad som krävs för viktnedgång.
Som vanligt länkar jag till Bibeln:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Klein
2005-06-18, 20:22
Skär man ner kolhydraterna till minimum så vill det till att man ersätter dom med fett. Det går inte att leva på filéer. Det är 80 energi-procent fett som gäller. Då har man inget problem med trycket heller kan jag lova. Men äter man varken redigt med fett eller kolhydrater är det klart som fanken att det är meningslöst.

Och jag kan tillägga att det är animaliskt fett som gäller om du vill må bra. Ägg, smör, grädde, sidfläsk, fett som sitter runt de inre organen etc. Lever är också viktig mat. Akta dig för vegetabiliskt fett bara. Det har inte alls samma verkan i kroppen. Efter att ha proppat i mig animaliskt fett upplever jag en obeskrivlig inre frid och hela kroppen känns mer levande. Denna känsla får jag inte av vegetabiliska fetter.

z_bumbi
2005-06-18, 21:17
Atkins har förändrat sin diet under åren så det är ju inte så konstigt att folk blir förvirrade, i den första versionen var det fritt fram att äta vad som helst bara det inte innehöll kolhydrater och allt detta även i obegränsade mängder. Sen blev det mer och mer begränsningar och till slut blev det nästan en standard ketodiet där man håller koll på kaloriintaget precis som på vilken annan viktminskningsdiet som helst.

Atkins har däremot kvar en hel del underliga saker så ska man köra keto så rekommenderar jag nog att man kollar på vad Lyle McDonalds har skrivit i ämnet, det finns ett ntal sidor på nätet där hans artiklar ligger. Ska man träna samtidigt är det inte många som rekommenderar en vanlig ketodiet t ex..