handdator

Visa fullständig version : Kreatin och vatten


brolinho
2005-06-12, 23:26
Jag undrar om man måste hinka i sig flera liter rent vatten dagligen ? Liksom 5 gram kreatin kan väll bara binda en viss del vatten, är det då inte onödigt att hinka i sig 2-5 liter vatten om dagen ?

aliquis
2005-06-12, 23:55
Jag tror inte du behöver trycka i dig massa extravatten medvetet, och blir väl lätt flera liter vätska på en dag hur som helst?

brolinho
2005-06-13, 00:06
Jo närmare 1,5 - 2 liter mjölk..

King Grub
2005-06-13, 06:16
Även om mjölk kan räknas som vätska bör du dricka ett par liter rent vatten om dagen.

Baan
2005-06-13, 10:42
äh 2l om dagen som total vätska är löjligt lite, dte är minsta rekommendationen till en 80 åring typ, så du bör eftersträva bra fler liter (sen är det ju klart att man får i sig vätska från fler källor än bara rent vatten), kanske uppemot 5-6l minst. Det är egentligen inga problem att få i sig (för mycket) vatten, bara dricka ständigt och ha med sig en vattenflaska, du kan lätt komma upp i 10l rent vatten per dag :D

Sverker
2005-06-13, 11:02
Redan 6 liter är överdrivet mycket så vad är det för nytta med 10 liter :confused:

Du lakar bara ur kroppen på mineraler.

tricce_17
2005-07-03, 15:14
är de inte så att man ska ligga kring 2-3l per dag bara?? och om man behöver mer måste man typ blanda i eller äta någonting salt annars riskerar man vatten förgiftning??

A.K.O.A
2005-07-03, 16:26
Även om mjölk kan räknas som vätska bör du dricka ett par liter rent vatten om dagen.


Men med kreatinets vattensamlande egenskaper borde man väl känna om kroppen behöver vatten, eller? Kreatinet binder väl inte vatten endast om det finns ett överskott av det, och isf borde väl vi alla känna oss törstiga, såsom vi gör om vi svettas? Eller vari ligger skillnaden? :confused:

bengdoktor
2005-07-03, 18:15
10 liter är mycket vatten.. hur ligger det till med vätskebalansen när man bäljar i sig så jäkla mkt vatten? 10 liter om dan i en vecka måste rubba nivån något.

A.K.O.A
2005-07-04, 12:08
Men med kreatinets vattensamlande egenskaper borde man väl känna om kroppen behöver vatten, eller? Kreatinet binder väl inte vatten endast om det finns ett överskott av det, och isf borde väl vi alla känna oss törstiga, såsom vi gör om vi svettas? Eller vari ligger skillnaden? :confused:


Ingen som vet???

Bjorn
2005-07-04, 12:16
för mycket vatten under en tid kan också spä ut blodetså det blir "tunnare", vilket inte är så lyckat.

A.K.O.A
2005-07-04, 12:18
för mycket vatten under en tid kan också spä ut blodetså det blir "tunnare", vilket inte är så lyckat.


Men "känner" jag av hur mycket vatten kroppen behöver under en kreatinkur, eller behöver jag tvinga mig själv att dricka?

A.K.O.A
2005-07-05, 08:49
Men "känner" jag av hur mycket vatten kroppen behöver under en kreatinkur, eller behöver jag tvinga mig själv att dricka?


Är det verkligen ingen som vet? Vad "tror" ni då?

z_bumbi
2005-07-05, 09:04
Men "känner" jag av hur mycket vatten kroppen behöver under en kreatinkur, eller behöver jag tvinga mig själv att dricka?

Det beror på hur väl din kropp fungerar, måste du hålla koll på vätskeintaget i vanliga fall för att undvika att få lättare symptom på vätskebrist så blir det viktigare när du äter kreatin.

Reglerar din kropp det hela utan inverkan så att det du brukar dricka räcker gott och väl så är det mindre viktigt.

Håll koll på hur du känner dig och drick en skvätt extra om du märker att du inte har druckit tillräckligt. Kolla urinfärgen och se om det blir några förändringar, även om det inte är ett så exakt instrument som man tidigare trott så ger det i de flesta fall en ganska bra bild.

A.K.O.A
2005-07-05, 09:37
Det beror på hur väl din kropp fungerar, måste du hålla koll på vätskeintaget i vanliga fall för att undvika att få lättare symptom på vätskebrist så blir det viktigare när du äter kreatin.

Reglerar din kropp det hela utan inverkan så att det du brukar dricka räcker gott och väl så är det mindre viktigt.

Håll koll på hur du känner dig och drick en skvätt extra om du märker att du inte har druckit tillräckligt. Kolla urinfärgen och se om det blir några förändringar, även om det inte är ett så exakt instrument som man tidigare trott så ger det i de flesta fall en ganska bra bild.


Tack för svaret!

Chandler
2005-07-05, 09:43
Jag har börjat dricka mer vatten nu på sommaren, men att dricka kopiösa mängder á 5-10 liter lär knappast ge annat än läckage i förtid. *screwy*

rippel
2005-07-05, 10:23
ju mer vatten man dricker desto mer kissar man ut. dvs att allt vatten man dricker när man ökar mängden till typ 5-10 liter lär man kissa ut. förutom att slaggprodukter och andra skitigheter spolas ur kroppen följer även vitaminer och mineraler med. ska man öka mängden vattenintag så måste man tillföra lite salt i vattnet för att kroppen ska binda maximalt. ungefär 1tsk salt till 1liter vatten. vattnet tar inte smak!!!
blanda vatten med salt i och vanligt vatten.
//Rippel

A.K.O.A
2005-07-05, 11:36
ju mer vatten man dricker desto mer kissar man ut. dvs att allt vatten man dricker när man ökar mängden till typ 5-10 liter lär man kissa ut. förutom att slaggprodukter och andra skitigheter spolas ur kroppen följer även vitaminer och mineraler med. ska man öka mängden vattenintag så måste man tillföra lite salt i vattnet för att kroppen ska binda maximalt. ungefär 1tsk salt till 1liter vatten. vattnet tar inte smak!!!
blanda vatten med salt i och vanligt vatten.
//Rippel


Ok, så en "drink" med kreatin och lite salt är det optimala kanske?

Chandler
2005-07-05, 11:43
Ok, så en "drink" med kreatin och lite salt är det optimala kanske?

Inte om den är 10l. :D