handdator

Visa fullständig version : Köra klart ena muskelgruppen innan man börjar med nästa?


GymTT
2005-06-12, 22:04
Idag körde jag Biceps, Mage.
Min kompis sa åt mig att jag först skulle köra en biceps övning sedan en mage. Och fortsätta så, tidigare har jag kört klart hela (i detta fall) biceps, innan jag börjat med mage, vilket sätt är bäst?

MVH TT

Officer
2005-06-12, 22:04
Det sätt du kört på.

Blir för mycket blod att skicka fram och tillbaka för kroppen om du växlar mellan musklerna för varje set/övning. Kan vara kul som omväxling dock.

lauria
2005-06-12, 22:30
Idag körde jag Biceps, Mage.
Min kompis sa åt mig att jag först skulle köra en biceps övning sedan en mage. Och fortsätta så, tidigare har jag kört klart hela (i detta fall) biceps, innan jag börjat med mage, vilket sätt är bäst?

MVH TT

Jag har alltid kört klart muskelgruppen innan jag kör nästa grupp, det enda undantaget är om man har supersettat bicca o tricca (men det har ja inte gjort vad jag minns)

Köttbullen
2005-06-12, 22:43
Brukar bara köra en muskelgrupp...

men de händer jag kör underarmar o tricpes..

då brukar jag köra 2 övningar treicpes sen byta till underarmar...

tycker de e bra.. får lite längre vila.

Bjorne
2005-06-12, 23:19
Stämmer verkligen det AP säger? Förut körde jag alltid på rygg/biceps dagen en övning för övre rygg, sedan en på biceps, sedan en för nedre rygg, sedan rulla jag det så tills jag var uppe i tillräckligt med övningar. Kunde köra tyngre så, då musklen fick så mycket mer vila. Funderat på att börja med det igen, vet inte varför jag sluta med det :)

Kul att se kanske någon studie gjord kring det.

Zealot
2005-06-12, 23:27
Om jag kör flera muskelgrupper kör jag varannan övning ibland...ibland några på rad innan jag byter. Tror inte det är av någon större sexuell betydelse hur man gör. ( snart kommer väl nån o slänger fram bevis svart på vitt bara för det.) Grubbla inte så mycket...kom ihåg, det ska va kul o leka i sandlådan oavsett om du fick plastspaden eller den rosa hinken... :booty:

Jonny_88
2005-06-12, 23:48
Stämmer verkligen det AP säger? Förut körde jag alltid på rygg/biceps dagen en övning för övre rygg, sedan en på biceps, sedan en för nedre rygg, sedan rulla jag det så tills jag var uppe i tillräckligt med övningar. Kunde köra tyngre så, då musklen fick så mycket mer vila. Funderat på att börja med det igen, vet inte varför jag sluta med det :)

Kul att se kanske någon studie gjord kring det.
Men om du kör biceps innan en ryggövning som kräver biceps så kan jag tänka mig att du inte kan köra tyngre ( Samma sak som att köra triceps innan bänkpress ). Fast det kanske du inte gjorde.

Bjorne
2005-06-13, 00:45
Men om du kör biceps innan en ryggövning som kräver biceps så kan jag tänka mig att du inte kan köra tyngre ( Samma sak som att köra triceps innan bänkpress ). Fast det kanske du inte gjorde.Körde alltid lats först, samt att jag var noga med att inte trötta ut biceps innan övningar ryggen var beronde av biceps.

The Draf
2005-06-13, 00:49
Det sätt du kört på.

Blir för mycket blod att skicka fram och tillbaka för kroppen om du växlar mellan musklerna för varje set/övning. Kan vara kul som omväxling dock.

Har du nån källa för det påståendet. Luktar lite *bs*

pellepedal
2005-06-13, 07:35
Det händer att jag kör varannan övning. Det beror lite på vilka muskelgrupper jag har det passet.
Det kan vara kul som omväxling och ger lite mer vila mellan övningarna, men annars tror jag varken det är bättre eller sämre på nåt sätt.

Mikeee
2005-06-13, 07:36
Det där med att inte skicka runt blodet har jag aldrig nånsin hört talas om.

Själv tycker jag att det funkar bäst att köra lite varannan ifall man tränar två muskelgrupper under samma pass. Det gör ju att man tar mer = Bör bygga mer.

GymTT
2005-06-13, 08:19
Hm vart tydligen klurigt detta, vad säger Grub?

MVH TT

sunkan
2005-06-13, 10:25
*bs* Om det sak märkas nån skillnad så måste du ha riktigt enorma monsterbiceps som sväljer enomt med blod, har du det ;)

Baan
2005-06-13, 10:35
tycker själv man kör färidgt en muskelgrupp innan en annan, annars kanske det blir lite väl lång vila mellan setten och inte särskilt intensiv träning av just EN muskelgrupp. Å andra sidan går det ju rätt bra supersetta biceps/triceps och sånt (iaf för mig)

Klo
2005-06-13, 10:39
Å andra sidan går det ju rätt bra supersetta biceps/triceps och sånt (iaf för mig)

Håller med om att armar funkar bra att superseta. Det är ju värt att testa iaf.

Yip_man
2005-06-13, 12:22
Kör alltid fädigt en muskelgrupp innan jag börjar på nästa. Med undantag för ben. Där kan jag ibland hoppa från framsida till baksida tex efter knäböj går jag inte på benpressen direkt utan kör utfall imellan.

Wooch
2005-06-13, 12:42
Jag föredrar att köra klart en musklegrupp innan jag går över till nästa. Tycker det är lättare att behålla intesitet och fokus så.

Kebab-Arne
2005-06-13, 12:52
Brukar köra varannan övning på armdagen. Dvs först en övning för bicce, sen en för tricce. Gillar det men har förmodligen mest o göra med att man blir starkare.

Tricklev
2005-06-13, 18:23
Supersettar en del muskelgrupper.

Finns nog ingen forskning eller något svar som säger att "Detta ÄR bäst", och om du hittar någon som säger det, så snackar han skit :thumbup:

Man and Machine
2005-06-13, 21:25
Jag supersetar eller kör två bröst sen en biceps för att sen köra nån bröst igen innan biceps osv. Tycker det är skönt att vila en muskelgrupp medan man kör en annan. Mindre intensivt men man kan göra tyngre. Bra? Jag gillar det.

z_bumbi
2005-06-14, 11:28
Det finns både för- och nackdelar med att växla men till slut handlar det mycket om vad man tycker funkar själv.
Har man ont om tid så är det mycket praktiskt i alla fall.

T-800
2005-06-16, 10:42
Tänk lite själv. Kör det som känns bäst.