handdator

Visa fullständig version : Hirvonen i otäck olycka - OBS! Gammal tråd OBS!


larsnsor
2005-06-12, 19:31
Marcus Hirvonen i otäcka olycka på Bänk-SM!
Klovarna tappade 308 kg i hans bröst.
Han bröt förmodlingen ett par revben men mår efter omständigheterna bra!
Efter detta provade han ändå världsrekordet!

se videon på http://www.styrkelyft.com/bilder/videos/hirvis-olycka.mpg

Gabriel_
2005-06-12, 19:34
fyfan va otäckt !

Grisen
2005-06-12, 19:35
Fy fan! Klovarna borde ha magnesium på samt vara tillräckligt starka.

larsnsor
2005-06-12, 19:35
fyfan va otäckt !
"Ingen kommer ihåg en fegis"

Officer
2005-06-12, 19:37
Äsch det var väl fan inget märkvärdigt otäckt. Finns olycksrisker i alla sporter.

påven
2005-06-12, 19:37
länken funkar inte

larsnsor
2005-06-12, 19:43
länken funkar inte
jo det gör den!
Prova igen, kanske mycket trafik?
Om du fr felmeddelande vad säger det?
jag provade då nyss utan problem?

larsnsor
2005-06-12, 19:44
Äsch det var väl fan inget märkvärdigt otäckt. Finns olycksrisker i alla sporter.
Visst finns det olycksrisker i alla sporter, betyder det inte att det är otäcky?
jag skulle vilja se någon tappa 308 kg på ditt bröst.
Han hade tur, det hade kunnat gått mycket värre.

Officer
2005-06-12, 19:47
Visst finns det olycksrisker i alla sporter, betyder det inte att det är otäcky?
jag skulle vilja se någon tappa 308 kg på ditt bröst.
Han hade tur, det hade kunnat gått mycket värre.


Du får gärna komma o tappa det på mitt bröst nästa pass så får jag känna hur det känns då.

aliquis
2005-06-12, 20:18
Läskigt, nästan tur att man är så svag :/

OggeP
2005-06-12, 20:19
Usch såg riktigt otäckt ut. Tur att han klarade sig förhållandevis bra.

MAXX
2005-06-12, 20:23
Aj som fan! Hoppas inte någon muskel gick av bara. Revbenen är ju ingen fara de är ju där för att brytas nästan :)

Griip
2005-06-12, 20:28
Otäckt.

Vad var det som hände egentligen? Först kom den ur balans uppåt ju och man såg tydligt att hans arm kom helt fel, dem borde tagit den tidigare. Men men, förmodligen är dem tillräckligt starka, vet hur man ska göra och gjorde det så bra dem kunde också, olyckor händer.

JAM
2005-06-12, 20:49
Marcus Hirvonen i otäcka olycka på Bänk-SM!
Klovarna tappade 308 kg i hans bröst.
Han bröt förmodlingen ett par revben men mår efter omständigheterna bra!
Efter detta provade han ändå världsrekordet!

se videon på http://www.styrkelyft.com/bilder/videos/hirvis-olycka.mpgHuuuga... Fy fan.Äsch det var väl fan inget märkvärdigt otäckt. Finns olycksrisker i alla sporter.Och bara för att risken finns blir det mindre otäckt? En bilolycka är inte otäck att se eftersom risken fanns att det skulle hända? *screwy*

JAM
2005-06-12, 20:50
Otäckt.

Vad var det som hände egentligen? Först kom den ur balans uppåt ju och man såg tydligt att hans arm kom helt fel, dem borde tagit den tidigare. Men men, förmodligen är dem tillräckligt starka, vet hur man ska göra och gjorde det så bra dem kunde också, olyckor händer.
Det är väl kloven närmast kameran som lossnat och gör att vikterna glider av när han lutar stången lite. Sedan ger det ena det andra... :(

Bobbokrull
2005-06-12, 22:14
Jag var b.la med under Bänk-Sm 2004 och var klovare sidan av stången då Hirvonen, på nästan precis samma sätt, bommade på 300 kg. Verkar vara hans vänsterarm som ger vika då det bär av?

Men saken är den att 300 kg är MYCKET, och därför tycker jag att de borde ha varit två stycken på var sida om stången. Speciellt då han längst bort tappade greppet. Magnesium någon? eller stod han och sov och insåg inte att 308 kg är rätt mycket att fånga upp. Olyckor sker och det är fan med livet som insats som vissa tråcklar på sig bänk-tröjor och lägger sig under 300 kg. De tar själva en risk och är (förhoppningsvis) medvetna om det. Dags att börja köra tävlingar RAW? det om nått vore mer intressant och säkerligen mindre farligt. Fattas bara nästa gång att någon tappar 300 kg över halsen :(

J.Saarela
2005-06-12, 22:40
*grr27* jävla klovararslen,hoppas Bänkguden återhämtar sig till 100%

påven
2005-06-12, 23:18
jo det gör den!
Prova igen, kanske mycket trafik?
Om du fr felmeddelande vad säger det?
jag provade då nyss utan problem?
HTTP 502 Proxy Error - The ISA Server denies the specified Uniform Resource Locator (URL). (12202)
Internet Security and Acceleration Server

--------------------------------------------------------------------------------

kan ju iofs vara för att jag sitter på jobbet. ska testa hemma sen

z_bumbi
2005-06-13, 09:24
Jag var b.la med under Bänk-Sm 2004 och var klovare sidan av stången då Hirvonen, på nästan precis samma sätt, bommade på 300 kg. Verkar vara hans vänsterarm som ger vika då det bär av?

Eller att stången sticker mot huvudet eller att högerarmen ger vika..
Hirvonen är väl en av de lyftare som det är värst att klova så att det är just han som får stången på bröstet är kanske inte så förvånande.

Jag också fråga mig varför de inte var fyra klovare men det är ju faktiskt upp till huvuddomaren att bestämma antalet klovare så domarkåren får se till att ta beslut om hur de ska sköta den biten när vikterna kryper över 300 kg i bänken.

De som tycker att klovaren gör bort sig får man väl ställa sig där själv nästa tävling, anmäl ert intresse till närmaste klubb som anordnar serietävling 3.

Pudzianovski
2005-06-13, 09:44
Bättre att vara på den säkra sidan från början.

Istället för..."det räcker nog med 2 kolvare...det blir nog bra..."

Hoppas han inte skadade sig allt för mycket och repar sig.

Lillgrabben
2005-06-13, 10:09
Utan att spekulera om vems felet var så kan jag säga att det såg råjävligt otäckt ut.

Han svimmade då han skulle hjälpas ut från podiet efter kraschen ... Han låg alldeles orörlig ett tag & man var rädd att det hade gått åt pipan totalt.

Huvudsaken är att det gick "bra" & att varken han eller passarna fick några allvarligare skador.

Börje H
2005-06-13, 10:13
Hirvonen är väl en av de lyftare som det är värst att klova så att det är just han som får stången på bröstet är kanske inte så förvånande.
De som tycker att klovaren gör bort sig får man väl ställa sig där själv nästa tävling, anmäl ert intresse till närmaste klubb som anordnar serietävling 3.

Helt omöjligt att som klovare hinna med då 300 rasar ner mot magen sådär. Oavsett om du tränat i 10 år med bara kloveri. Vet inte heller om lösningen är att passa med 4 funktionärer. Det blir då rejält trångt att hinna under vikterna. Det är betydligt enklare att vara 4 alt 5 st vid benböj. Problemet ligger i att utforma ett fungerande säkerhetssystem för "dagens" bänkpressare. Hirvonen är ett mycket tydligt exempel på hur det kan se ut då en lyftare använder en tröja som är på/över gränsen vad gäller storleken på tröjan. Tänk själv över 300 pannor och problemen är ju som störst att FÅ NER vikten. Inte undra på att det blir ett underligt lyft då. Men va f-n man skall väl inte tvingas lyfta i nån slags bur med säkerhetsstöttor på sidan bara för att våga maxlyfta *screwy* Litegrann upp till lyftarna är det faktiskt att välja en tröjstorlek som är rimmlig...

JAM
2005-06-13, 10:27
Hirvonen är ett mycket tydligt exempel på hur det kan se ut då en lyftare använder en tröja som är på/över gränsen vad gäller storleken på tröjan. Tänk själv över 300 pannor och problemen är ju som störst att FÅ NER vikten. Inte undra på att det blir ett underligt lyft då.Nä, det är ju helt vansinnigt. Som sagt, tro fan att det blir konstiga lyft...Men va f-n man skall väl inte tvingas lyfta i nån slags bur med säkerhetsstöttor på sidan bara för att våga maxlyfta *screwy* Litegrann upp till lyftarna är det faktiskt att välja en tröjstorlek som är rimmlig...Jag säger inte om valet av tröjstorlek, för det vet jag inget om. Men det är väl ändå inte en helt tokig tanke att ha någon slags säkerhetsanordning på sidan som kan passa? Jag ser framför mig två hydraliska armar som så fort en person trycker på en stor röd knapp, snabbt som fan åker upp och tar emot stången på båda sidor. Skulle kunna användas både i bänk och böj. Skulle absolut ha varit till nytta för Hirvonen i detta fall...

-AG-
2005-06-13, 12:48
Nä, det är ju helt vansinnigt. Som sagt, tro fan att det blir konstiga lyft...Jag säger inte om valet av tröjstorlek, för det vet jag inget om. Men det är väl ändå inte en helt tokig tanke att ha någon slags säkerhetsanordning på sidan som kan passa? Jag ser framför mig två hydraliska armar som så fort en person trycker på en stor röd knapp, snabbt som fan åker upp och tar emot stången på båda sidor. Skulle kunna användas både i bänk och böj. Skulle absolut ha varit till nytta för Hirvonen i detta fall...

Eller slopa tröjorna... mycket enklare ;)

palme
2005-06-13, 12:53
Kan inte se videon, men man ska aldrig använde oerfarna klovare. Vad jag förstått ska det gärna vara 6st klovare.

TrasMannen
2005-06-13, 13:02
Angående tröjor osv. Om man har en tröja där det är svårt att få NED 300 kilo. Vad händer då om tröjfan går sönder helt plötsligt??

christian
2005-06-13, 13:05
Så var den borta.


FÖRLÅT!
Men filen du begärde finns EJ!
Kontrollera att du skrivit rätt filnamn
eller kontakta webmaster@styrkelyft.com

Pudzianovski
2005-06-13, 13:07
Det ska vara RAW. Man ska köra UTAN tröja. Dessutom ska man fan ta med sig egen bänk, vikter, stång, egna passare, egen musik, egen tävlingshall, egna domare och egen publik.

Det är äkta RAW vi snackar nu. *grr27*

jwzrd
2005-06-13, 13:08
Det ska vara RAW. Man ska köra UTAN tröja. Dessutom ska man fan ta med sig egen bänk, vikter, stång, egna passare, egen musik, egen tävlingshall, egna domare och egen publik.

Det är äkta RAW vi snackar nu. *grr27*

That's right11

Mart|n
2005-06-13, 13:08
Angående tröjor osv. Om man har en tröja där det är svårt att få NED 300 kilo. Vad händer då om tröjfan går sönder helt plötsligt??

Stången svävar upp och fastnar i taket.




Nej, man får "ganska" lätt att ta ned stången. Sen blir man där.

Mart|n
2005-06-13, 13:10
Så var den borta.


http://www.styrkelyft.com/bilder/videos/hirvis-olycka.htm
http://styrkelyft.golvad.se/~lars/bilder/videos/hirvis-olycka.mpg

JAM
2005-06-13, 15:12
Eller slopa tröjorna... mycket enklare ;)
Ja, hehe, men det såg jag inte som ett möjligt alternativ alls faktiskt. :)

Damien Thorne
2008-12-09, 01:04
Helt omöjligt att som klovare hinna med då 300 rasar ner mot magen sådär. Oavsett om du tränat i 10 år med bara kloveri. Vet inte heller om lösningen är att passa med 4 funktionärer. Det blir då rejält trångt att hinna under vikterna. Det är betydligt enklare att vara 4 alt 5 st vid benböj. Problemet ligger i att utforma ett fungerande säkerhetssystem för "dagens" bänkpressare. Hirvonen är ett mycket tydligt exempel på hur det kan se ut då en lyftare använder en tröja som är på/över gränsen vad gäller storleken på tröjan. Tänk själv över 300 pannor och problemen är ju som störst att FÅ NER vikten. Inte undra på att det blir ett underligt lyft då. Men va f-n man skall väl inte tvingas lyfta i nån slags bur med säkerhetsstöttor på sidan bara för att våga maxlyfta *screwy* Litegrann upp till lyftarna är det faktiskt att välja en tröjstorlek som är rimmlig...

Och så blev det 2-3år senare :thumbup:

Jag tycker att safetyrack är det bästa som hänt sporten (ur säkerhetssynpunkt).

Här är länken igen
g6TRZNtJ22g

Bob_Paris
2008-12-13, 22:39
otäck olycka det där, ruggigt o se, dåligt av teamet runt om att inte få av honom utrustningen efter kollapsen, hoppas att killen repar sej snabbt!!

Rahf
2008-12-13, 23:10
otäck olycka det där, ruggigt o se, dåligt av teamet runt om att inte få av honom utrustningen efter kollapsen, hoppas att killen repar sej snabbt!!

Utrustningen är nog inte det lättaste att få av en person, speciellt en skadad person som man vill vara väldigt varsam med. De väntade nog hellre på en kniv eller sax.

shadowfire
2008-12-14, 00:13
Utrustningen är nog inte det lättaste att få av en person, speciellt en skadad person som man vill vara väldigt varsam med. De väntade nog hellre på en kniv eller sax.

Sorry, men tycker de såg rätt handlingsförlamade ut, de borde ju vara beredd på tillbud av denna karaktär så de snabbt kan få ut en person ur tröja mm. Sedan att de lät han stupa i backen var ju nästa miss. Såg inget vidare ut iaf.

sweetkarolina
2008-12-15, 13:27
otäck olycka det där, ruggigt o se, dåligt av teamet runt om att inte få av honom utrustningen efter kollapsen, hoppas att killen repar sej snabbt!!

duh, om han vägrade bli avklippt tröjan då?

detta var ett andralyft, o minns jag inte helt fel gjorde han ett tredje försök också :)

z_bumbi
2008-12-15, 13:38
Jag satte hjärtat i halsgropen när jag läste rubriken så jag ändrade den.

Karro är något på spåret vad gäller vilket lyft det var men det finns väl också en rekommendation som säger att om man inte tror att man riskerar att skadans omfattning ökar om utrustning/kläder etc är kvar så ska man inte börja rota med det.
Rent tekniskt så hur många har utrustning med sig på en tävling som är lämplig för att klippa upp en bänktröja?

Börje H
2008-12-15, 14:01
Rent tekniskt så hur många har utrustning med sig på en tävling som är lämplig för att klippa upp en bänktröja?

Det där är ju någonting som ofta förundrat mig. Väldigt få klubbar verkar ha med sig några saker för akuta skador. Vi har då alltid med vår med; tejper, kylpåsar, resorb, alsolsprit, bomull, ordentlig sax, sårspray, dauerbida mm. Vartenda lag i div 6 i fotboll har en sådan väska....

Tämligen ofta så kommer den också till bruk.

z_bumbi
2008-12-15, 14:26
Det där är ju någonting som ofta förundrat mig. Väldigt få klubbar verkar ha med sig några saker för akuta skador. Vi har då alltid med vår med; tejper, kylpåsar, resorb, alsolsprit, bomull, ordentlig sax, sårspray, dauerbida mm. Vartenda lag i div 6 i fotboll har en sådan väska....

Tämligen ofta så kommer den också till bruk.

Du som är proffs kanske kan peta ihop en lista och en artikel för förbundstidningen och/eller forumet?

Börje H
2008-12-15, 14:46
Du som är proffs kanske kan peta ihop en lista och en artikel för förbundstidningen och/eller forumet?

Det var nog fasiken ingen dum idé.

Mehdi
2008-12-15, 14:56
Har inte Rehband en sån färdig väska? Vi har iaf en väska med massa saker i, bl.a sax.

Börje H
2008-12-15, 15:16
Har inte Rehband en sån färdig väska? Vi har iaf en väska med massa saker i, bl.a sax.

Jo, flera märken har färdiga väskor ex även Select:
http://www.2win.se/index.php?page_id=145&action=catalog&cat_id=48

Det kanske ändå skulle vara idé med en artikel om vad och varför det bör finnas med. Förmodligen tål det även att upprepas om hantering vid akuta skador (PRICE).

Bob_Paris
2008-12-15, 15:34
karolina> i ett sånt läge går hälsan först, sedan får han gnälla i efterhand.