handdator

Visa fullständig version : Snabbträning


vernos
2005-06-12, 17:17
Hej

Jag har dragit på mig ett stort problem. I fredags natt ingick jag ett vad med en tjej att om en månad ska vi tävla runt det lokala motionsspåret som är ungefär 4,5-5 km.

Jag är en kille på 22 år och för tillfället helt otränad även om jag har ett fysiskit jobb och har helt ok grundkondition, har alltid spelat fotboll och innebandy men sen i julas har allt sånt legat nere.

Jag har alltså en månad på mig att skaffa kondition som får mig att klara dessa 5 km på iaf under 30 min. Hur bör jag bäst lägga upp träningen?

Notera även att under denna månad ska jag spendera 4 dagar på hultsfred-festivalen och 7 dagar på Roskilde. Så att lägga av med alkohol är inget alternativ, det klarar jag inte för tillfället.

Hjälp mig...

Mccartney
2005-06-12, 17:24
Jag hade lagt upp det med att försöka springa 3 dagar/vecka och köra lätt benstyrke övningar 2 ggr/vecka. skit i överkroppen. Kör lite mage rygg det räcker.

Löppassen hade jag lagt två intervall pass och det tredje som distanspass.

Intervallpassen kan vara tex 4 x 1000m 5 x 800m Distans kan vara mellan 4 - 6 km.

sanoj
2005-06-12, 18:20
Hej

Jag har dragit på mig ett stort problem. I fredags natt ingick jag ett vad med en tjej att om en månad ska vi tävla runt det lokala motionsspåret som är ungefär 4,5-5 km.

Jag är en kille på 22 år och för tillfället helt otränad även om jag har ett fysiskit jobb och har helt ok grundkondition, har alltid spelat fotboll och innebandy men sen i julas har allt sånt legat nere.

Jag har alltså en månad på mig att skaffa kondition som får mig att klara dessa 5 km på iaf under 30 min. Hur bör jag bäst lägga upp träningen?

Notera även att under denna månad ska jag spendera 4 dagar på hultsfred-festivalen och 7 dagar på Roskilde. Så att lägga av med alkohol är inget alternativ, det klarar jag inte för tillfället.

Hjälp mig...

30 min på 5 km är väl inte speciellt snabbt! Testa att springa rundan och håll ett jämnt tempo. Sakta inte ner om du blir trött i början efter nån kilometer kommer du in i gunget o kan springa på sen ger du bara allt sist 1000/500 meterna.

tricce_17
2005-06-12, 18:23
jag håller med sanoj att du springer bara rundan och tar tild för att springa en viss stäcka for ska du alltid träna på dne och sätta upp tider som du ska klara..men börja först med att springa som sanoj säger...och kollar hur lång tid de tar....nästa gång du far ut och springer siktar du på att komma under den tiden...

MilkmaN
2005-06-12, 18:43
Om det är just den sträckan det gäller så spring den mycket samt gör det alla andra sagt, främ McCartney.

Mccartney
2005-06-15, 16:09
jag håller med sanoj att du springer bara rundan och tar tild för att springa en viss stäcka for ska du alltid träna på dne och sätta upp tider som du ska klara..men börja först med att springa som sanoj säger...och kollar hur lång tid de tar....nästa gång du far ut och springer siktar du på att komma under den tiden...

För att bli betydligt snabbare krävs det intervallpass distanspass räcker inte.

Maverick
2005-06-15, 17:58
har du bara hållit uppe med fotboll och innebandy sen i julas så lär du klara under 30 i alla fall .....jag la av med all kondidtions träning när jag var 12 år sedan och tog upp det igen för någon vecka sedan och springer under 30min på 5 km, tror det räcker med att löpa några gånger i veckan för din del. Så klarar du det galant.

tricce_17
2005-06-15, 20:25
För att bli betydligt snabbare krävs det intervallpass distanspass räcker inte.
kanske inte på kortare sträcker men omman springe sträckan på tid och pressar sig att komma under varje gång så lovar jag att man kommer springa fortare på just den sträckan.......

Mccartney
2005-06-16, 20:10
kanske inte på kortare sträcker men omman springe sträckan på tid och pressar sig att komma under varje gång så lovar jag att man kommer springa fortare på just den sträckan.......

Går snabbare att springa snabbare genom en varierad träning.

Sniggel
2005-06-17, 07:47
Jag tycker också han ska öva springa själva 5 km sträckan först och främst.
Om den tar 30 minuter så kommer det mest vara den aeroba kapaciteten han behöver jobba upp eftersom efter 7-8 minuter har det anaeroba systemet sjunkit till nära botten. Tränar han intervall får han mer anaerob träning än aerob träning. Däremot är det självklart bra att träna detta också eftersom en tredjedel av sträckan (ungefär) kommer han att behöva an bra anaerob kapacitet.

Ame
2005-06-17, 08:51
kanske inte på kortare sträcker men omman springe sträckan på tid och pressar sig att komma under varje gång så lovar jag att man kommer springa fortare på just den sträckan.......
Hur kommer det sig att ingen lägger upp sin träning så då? Jag lovar dig att personer som springer medel/långdistans tränar bra mycket mer än att bara springa den sträckan de ska tävla på allt vad de kan.

Att blanda distanspass med intervaller är klart bättre för att bli bättre på 5km än att bara springa dessa 5km så fort man kan som träning. Visst kan man lägga in några sådana pass, men inte basera hela sin träning på det sättet.