handdator

Visa fullständig version : Att hålla tal


Grisen
2005-06-12, 16:48
Jag ska "sälja en bok" för en Svenska C kurs, har ni några tips att delge?

Det jag kommit på själv:

- Väck intresse

- Fatta dig ganska kort, målet är att "sälja en bok"

Officer
2005-06-12, 16:51
Förklara varför just den kunden behöver den boken, vad för nytta denne kommer få. Fixa falsk personligt-stämning.

Myten
2005-06-12, 16:54
Börja med en bakgrund till varför just du valde denna bok!
Sammanfatta handlingen kort!!
Jämför den med liknande böcker eller filmer så att åskådaren kan identifiera sig din bok ifall att han/hon inte läst den!
Prata gärna om till vilken målgrupp du rekommenderar boken osv..
Försök att sätta upp en ordning i hur du ska lägga upp talet osv!

Tänk på att prata långsamt och ha ögonkontakt både åt vänster och åt höger, pausera ofta så att du inte kommer av dig, pauserna hjälper dig också att hålla bort allt för mycket nervositet.'

Hur långt ska talet vara?

Grisen
2005-06-12, 16:57
Börja med en bakgrund till varför just du valde denna bok!
Sammanfatta handlingen kort!!
Jämför den med liknande böcker eller filmer så att åskådaren kan identifiera sig din bok ifall att han/hon inte läst den!
Prata gärna om till vilken målgrupp du rekommenderar boken osv..
Försök att sätta upp en ordning i hur du ska lägga upp talet osv!

Tänk på att prata långsamt och ha ögonkontakt både åt vänster och åt höger, pausera ofta så att du inte kommer av dig, pauserna hjälper dig också att hålla bort allt för mycket nervositet.'

Hur långt ska talet vara?


Jag har inga sådana instruktioner.

Grisen
2005-06-12, 16:57
Tack Myten och AP! Keep em coming..

Gabriel_
2005-06-12, 16:59
om du har lätt för att bli nervös så köp en redig deo som fungerar. :thumbup:

Myten
2005-06-12, 17:00
Jag har inga sådana instruktioner.


Hjälper dig på traven med retorikens grundpelare..
Alltid bra att ha några knep när man ska tala, presentationen kan bara bli bättre om du applicerar små knep!

Grisen
2005-06-12, 17:02
Hjälper dig på traven med retorikens grundpelare..
Alltid bra att ha några knep när man ska tala, presentationen kan bara bli bättre om du applicerar små knep!


Alltså jag har inga instruktioner om hur långt talet ska vara, give me them killing trixxxs!?

Myten
2005-06-12, 17:13
Alltså jag har inga instruktioner om hur långt talet ska vara, give me them killing trixxxs!?


Som sagt......
Använd dig av pauseringar som gör att din röst inte rinnger iväg i vasalopps tempo!
Ställ gärna några frågor till publiken för att krydda din presentation, gör även det ifall att du märker att publiken börjar somna in helt, dock sker detta sällan om du har en trevlig röst och en bra ögonkontakt!
Strukturera upp talet i punkter.....
1...bakgrund
2.... handling
3......osv.............

30cm
2005-06-12, 17:21
Läs detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorik

Känsloargument är mycket effektiva.

Det finns bra böcker om retorik på biblioteket om du vill lägga ner så mycket energi och tid. "Praktisk retorik" av Göran Hägg innehåller ett flertal bra knep.

Grisen
2005-06-12, 17:34
Läs detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorik

Känsloargument är mycket effektiva.

Det finns bra böcker om retorik på biblioteket om du vill lägga ner så mycket energi och tid. "Praktisk retorik" av Göran Hägg innehåller ett flertal bra knep.


Jag har faktiskt läst den boken. *letar i bokhyllan*


Men till saken, talet går ut på att jag ska låtsas att sälja en bok på en bokmässa.

jakke
2005-06-12, 17:37
Jag har läst en flumkurs i kommunikation på uni. och en sak jag minns är att man inte ska ställa frågor till publiken.
Du ska ha en kort inledning där du får med dig publiken, sedan pratar du på om produkten och avslutar med en avslutning.

Grisen
2005-06-12, 17:39
Har hittat en del nu:

- Inledning
- huvudtext
- avslutning

Inledning
- väcker intresse
- skapar förtroende
- anger vad anförandet handlar om
- ger innehållsöversikt

Huvudtext
- ditt budskap

Avslutning
- sammanfattar
- förstärker, bekräftar och avrundar

Pudzianovski
2005-06-12, 17:43
Insatt och kunna prata fritt om det utan att kolla i papper.

Passion för det du pratar om annars känns det falskt.

/Hålla-tal-kungen

Myten
2005-06-12, 18:24
Jag har läst en flumkurs i kommunikation på uni. och en sak jag minns är att man inte ska ställa frågor till publiken.
Du ska ha en kort inledning där du får med dig publiken, sedan pratar du på om produkten och avslutar med en avslutning.


Kvalificerat skitsnack!

jakke
2005-06-12, 18:26
Våran lärare hade jobbat på DN mm. men du kanske har bättre koll än henne.

Myten
2005-06-12, 18:28
Våran lärare hade jobbat på DN mm. men du kanske har bättre koll än henne.


Tycker du är helt ute och cyklar, detta är inget argumentationstal utan en vanlig presentation....
Ps jag känner Horace Engdahl!

jakke
2005-06-12, 18:31
Tycker du är helt ute och cyklar, detta är inget argumentationstal utan en vanlig presentation....
Ps jag känner Horace Engdahl!
jaha. Jag har OS-medaljer i släkten(tacka vet jag östtyskland=))

Jag ska "sälja en bok" för en Svenska C kurs, har ni några tips att delge?

Sälja ska man väl pressentera och agrumentera varför den är bra.
Jag skulle då inte ställa frågor till publiken.

Myten
2005-06-12, 18:36
jaha. Jag har OS-medaljer i släkten(tacka vet jag östtyskland=))

Jag ska "sälja en bok" för en Svenska C kurs, har ni några tips att delge?

Sälja ska man väl pressentera och agrumentera varför den är bra.
Jag skulle då inte ställa frågor till publiken.


Du kan inte jämföra en "bok presentation" med tex en riktig politisk argumentation!
Retorik bygger i grund och botten på att övertyga sin publik, då gäller det att att avända sig av så många fungerande medel som möjligt.....
Jag skulle definitivt klämma in några frågor, av egen erfarenhet vet jag att publiken uppskattar när man bjuder på sig själv!

jakke
2005-06-12, 19:02
Du kan inte jämföra en "bok presentation" med tex en riktig politisk argumentation!
Retorik bygger i grund och botten på att övertyga sin publik, då gäller det att att avända sig av så många fungerande medel som möjligt.....
Jag skulle definitivt klämma in några frågor, av egen erfarenhet vet jag att publiken uppskattar när man bjuder på sig själv!
Bjuda på sig själv visst. Men det är ju inte samma sak som att ställa en fråga.

Myten
2005-06-12, 19:05
Bjuda på sig själv visst. Men det är ju inte samma sak som att ställa en fråga.


Erkänn dig besegrad!

jakke
2005-06-12, 19:17
näver

30cm
2005-06-12, 19:47
avslutar med en avslutning.

Nähä, nu ljuger du allt... :)

Dumleman
2005-06-12, 20:28
Har också läst en flumkurs om retorik på uni. Tänk på ethos, logos och pathos :). Visa att du vet vad du talar om, tala direkt till åhörarna, t.ex. "ni" eller "vi" istället för "de" eller "dem" om du hajjar :). Ta för allt i världen inte och redogör hela bokens innehåll, det är ju det som de själva ska få upptäcka när de läser boken. Tala istället om varför just åhörarna skulle vilja läsa boken. Jaja extremt kortfattad och ofullständiga tips men wtf.

Myten
2005-06-12, 20:31
Har också läst en flumkurs om retorik på uni. Tänk på ethos, logos och pathos :). Visa att du vet vad du talar om, tala direkt till åhörarna, t.ex. "ni" eller "vi" istället för "de" eller "dem" om du hajjar :). Ta för allt i världen inte och redogör hela bokens innehåll, det är ju det som de själva ska få upptäcka när de läser boken. Tala istället om varför just åhörarna skulle vilja läsa boken. Jaja extremt kortfattad och ofullständiga tips men wtf.


Old news!

Grisen
2005-06-12, 20:33
Har skrivit ett tal nu, det som inte är så bra med talet enligt mig är intresseväckandet. Läs och ge en kommentar! Jag skulle verkligen uppskatta det.


Varje vuxet liv kan tänkas vara definierat av två stora kärlekshistorier. Den första – den som handlar om vårt sökande efter erotisk kärlek är välkänd och väl kartlagd genom musik, litteratur och annan media. Den är socialt accepterad och hyllad.
Den andra – den som handlar om vårt sökande efter omvärldens kärlek – är en både hemligare och skamligare berättelse. Om den överhuvudtaget nämns så är det i sarkastiska eller hånfulla ordalag eller som något som huvudsakligen är av intresse för avundsjuka eller så tolkas jakten på status enbart i ekonomiska termer. Men denna andra kärlekshistoria är inte mindre intensiv än den första, inte mindre komplicerad, viktig eller universell, och dess nederlag och motgångar inte mindre smärtsamma. Vi finner hjärtesorg även här, vilket vi kan se i den inåtvända, undergivna blicken hos många av dom som världen har valt att avfärda som nollor.

Den framstående amerikanska psykologen och filosofen William James, skrev i The Principles of Psychology att: ”Ett mer djävulskt straff kan knappast tänkas ut, om något sådant vore fysikt möjligt, än att man skulle släppas lös i ett samhälle och förbli osedd av alla dess medlemmar.”

Varför är då denna andra kärlekshistoria så skamfull och undanskymt i litteraturen, varför vågar ingen skriva om detta?
Nu finns det en som vågar! Alain De Botton heter han, en renommerad författare som bl a skrivit succéböcker som Filosofins tröst och Om konsten att resa.

I hans nya bok Statusstress sätter Alain de Botton med sedvanlig humor och träffsäkerhet fingret på en av den moderna människans ömtåliga punkter. Boken beskriver människans oro över sin rangordning i tillvaron: Är vi på väg uppåt eller neråt, är vi vinnare eller förlorare? En oro som han kallar statusstress. de Botton behandlar problemet utifrån sin egen erfarenhet och utifrån vad filosofer, konstnärer, författare, företagsledare och andra inflytelserika människor tyckt om statusstress. Känslan av att gräset är grönare hos grannen är svår att skaka av sig. Med de Botton har gott om bra tips och goda råd från olika tänkesätt från kristendom till filosofi och från politik till bohemliv.

Författaren George Orwell har en gång sagt att när du är över 20 år gammal bryr sig ingen längre om ifall du är trevlig. Det enda de bryr sig om är vad du gör. Boken vänder sig således till minst alla över 20 år som någon gång funderat om status eller påverkats av statusstressen.

Dumleman
2005-06-12, 20:52
Har skrivit ett tal nu, det som inte är så bra med talet enligt mig är intresseväckandet. Läs och ge en kommentar! Jag skulle verkligen uppskatta det.


Varje vuxet liv kan tänkas vara definierat av två stora kärlekshistorier. Den första – den som handlar om vårt sökande efter erotisk kärlek är välkänd och väl kartlagd genom musik, litteratur och annan media. Den är socialt accepterad och hyllad.
Den andra – den som handlar om vårt sökande efter omvärldens kärlek – är en både hemligare och skamligare berättelse. Om den överhuvudtaget nämns så är det i sarkastiska eller hånfulla ordalag eller som något som huvudsakligen är av intresse för avundsjuka eller så tolkas jakten på status enbart i ekonomiska termer. Men denna andra kärlekshistoria är inte mindre intensiv än den första, inte mindre komplicerad, viktig eller universell, och dess nederlag och motgångar inte mindre smärtsamma. Vi finner hjärtesorg även här, vilket vi kan se i den inåtvända, undergivna blicken hos många av dom som världen har valt att avfärda som nollor.

Den framstående amerikanska psykologen och filosofen William James, skrev i The Principles of Psychology att: ”Ett mer djävulskt straff kan knappast tänkas ut, om något sådant vore fysikt möjligt, än att man skulle släppas lös i ett samhälle och förbli osedd av alla dess medlemmar.”

Varför är då denna andra kärlekshistoria så skamfull och undanskymt i litteraturen, varför vågar ingen skriva om detta?
Nu finns det en som vågar! Alain De Botton heter han, en renommerad författare som bl a skrivit succéböcker som Filosofins tröst och Om konsten att resa.

I hans nya bok Statusstress sätter Alain de Botton med sedvanlig humor och träffsäkerhet fingret på en av den moderna människans ömtåliga punkter. Boken beskriver människans oro över sin rangordning i tillvaron: Är vi på väg uppåt eller neråt, är vi vinnare eller förlorare? En oro som han kallar statusstress. de Botton behandlar problemet utifrån sin egen erfarenhet och utifrån vad filosofer, konstnärer, författare, företagsledare och andra inflytelserika människor tyckt om statusstress. Känslan av att gräset är grönare hos grannen är svår att skaka av sig. Med de Botton har gott om bra tips och goda råd från olika tänkesätt från kristendom till filosofi och från politik till bohemliv.

Författaren George Orwell har en gång sagt att när du är över 20 år gammal bryr sig ingen längre om ifall du är trevlig. Det enda de bryr sig om är vad du gör. Boken vänder sig således till minst alla över 20 år som någon gång funderat om status eller påverkats av statusstressen.

Tänk på att inte läsa innantill bara för att vara säker på att du inte missar något. Min lärare sa att det var bättre att glömma någon del istället för att hela tiden titta i papperna för att försäkra sig om att man fått med allt.

Avslutningen känns lite opersonlig, är det för dina 20 åriga kurskamrater du ska hålla talet kan du t.ex. säga såhär:

"Boken vänder sig således till vi! Vi som får handla på bolaget! Vi som någon gång har funderat om status! Vi som någon gång har påverkats av statusstressen!" :)

Vastrix
2005-06-12, 20:58
Quid?
Quis?
Quare?
Ubi?
Quando?
Modo?
Per quae facta sunt?

Kan kanske användas? Det är ju ingen redovisning av boken du är ute efter utan du vill ju sälja den alltså argumentera för att de skall köpa den.

Grisen
2005-06-12, 20:59
He he! Joo jag vet att slutet suger, jag håller på att fila på det. Jag kommer att hålla talet för mina två lärare och kanske någon till. Men i fantasin/enligt uppgiften håller jag talet för inköpsansvariga på diverse bokhandlar och varuhus.

Grisen
2005-06-12, 21:01
Quid?
Quis?
Quare?
Ubi?
Quando?
Modo?
Per quae facta sunt?

Kan kanske användas? Det är ju ingen redovisning av boken du är ute efter utan du vill ju sälja den alltså argumentera för att de skall köpa den.

Va? Jag pratar bara svenska och engelska. Tack för att du skriver, jag ska tänka på det.

High1ander
2005-06-12, 21:03
Prata snabbt.
Visa att du är en "expert".
Var snygg, man litar mer på snygga personer (den kan vara svår att klara av:)).
Spela på rädsla men inte överdrivet, dvs "om ni inte läser boken så kommer x hända..."
Likna din målgrupp, de ska identifiera sig med dig.

Nu är ju detta en bok, men det där är retorik som är bevisad med psykologiska studier.

Edit: Se också till att målgruppen är dum, vilsna, och har lågt självförtroende, då maximerar du dina chanser. :) Så mobba dem lite innan du håller talet! :D

Grisen
2005-06-12, 21:06
Prata snabbt.
Visa att du är en "expert".
Var snygg, man litar mer på snygga personer (den kan vara svår att klara av:)).
Spela på rädsla men inte överdrivet, dvs "om ni inte läser boken så kommer x hända..."
Likna din målgrupp, de ska identifiera sig med dig.

Nu är ju detta en bok, men det där är retorik som är bevisad med psykologiska studier.

Ska jag försöka likna mina lärare? =)

Det blir skjorta och jeans som klädsel för att skapa en auktoritär men ändå "på samma nivå"-känsla som lärarna.

Grisen
2005-06-12, 21:09
Prata snabbt.
Visa att du är en "expert".
Var snygg, man litar mer på snygga personer (den kan vara svår att klara av:)).
Spela på rädsla men inte överdrivet, dvs "om ni inte läser boken så kommer x hända..."
Likna din målgrupp, de ska identifiera sig med dig.

Nu är ju detta en bok, men det där är retorik som är bevisad med psykologiska studier.

Edit: Se också till att målgruppen är dum, vilsna, och har lågt självförtroende, då maximerar du dina chanser. :) Så mobba dem lite innan du håller talet! :D

Nja, det är det sämsta man kan göra, det är bra om publiken är dum men låt för allt smör i småland inte att de märker att du tycker det.

Vastrix
2005-06-12, 21:18
Va? Jag pratar bara svenska och engelska. Tack för att du skriver, jag ska tänka på det.

Cicero sju frågor dvs. Vem? Vad? Varför? När? Var? Hur? Med hjälp av vad?
Nu har du visserligen redan skrivit ett tal men om man först svarar på dessa frågor och sedan väljer tre starka argument så går det oftast mycket fortare och talen (eller vad det nu är du skall ha) blir mycket bättre.

/V.

Edit: hittade en länk som kanske kan hjälpa: http://home7.swipnet.se/~w-73774/nyborj.htm

Grisen
2005-06-12, 21:19
Cicero sju frågor dvs. Vem? Vad? Varför? När? Var? Hur? Med hjälp av vad?
Nu har du visserligen redan skrivit ett tal men om man först svarar på dessa frågor och sedan väljer tre starka argument så går det oftast mycket fortare och talen (eller vad det nu är du skall ha) blir mycket bättre.

/V.

Edit: hittade en länk som kanske kan hjälpa: http://home7.swipnet.se/~w-73774/nyborj.htm

Ok.

Jag har ändrat slutet lite:

Författaren George Orwell har en gång sagt att när du är över 20 år gammal bryr sig ingen längre om ifall du är trevlig. Det enda de bryr sig om är vad du gör. Detta bekräftas av boken Statusstress men bot finnes. Boken vänder sig således till minst alla över 20 år som någon gång funderat om status eller påverkats av statusstressen. Boken har uppmärksammats över hela västvärlden och i synnerhet i Sverige, Sveriges Television gjorde till och med en programserie med anledning av hans förra bok Filosofins Tröst. Detta kommer troligtvis att bli den mest spridda och uppskattade vardagsfilosofiska boken någonsin.

Myten
2005-06-12, 23:57
Värdelöst att ha ett skrivet dokument........då man lätt läser innantill och förlorar kontakten med publiken och sig själv!

Lägg upp det i stödpunkter.... så blir det lättare!

High1ander
2005-06-13, 11:19
Nja, det är det sämsta man kan göra, det är bra om publiken är dum men låt för allt smör i småland inte att de märker att du tycker det.
Sa inte att du ska säga att de är dumma, utan bara se till att de är dumma (alltså går ju inte att fixa så dina klasskompisar blir dumma bara sådär, men bästa gruppen är just dum och med lågt självförtroende).

Grisen
2005-06-14, 21:01
Fick MVG på skiten så nu är jag nöjd.