handdator

Visa fullständig version : Tips gällande överansträngd fot?


Dumleman
2005-06-12, 13:47
Har visst varit och överansträngt vänsterfoten, minns inte när eller hur men besvären började igår morse och igår kväll började det bli riktigt jävligt. Går med kryckor nu. Har pratat med en läkare och hon säger att jag har överansträngt foten och att det inte är något att göra åt. Bara vila, käka 2 alvedon och en ipren 3 gånger per dag och håll benet högt hjälper. Har även smörjt in foten med tigerbalsam(inte äkta dock, någon vek version tror jag :p). Har ni några andra tips på hur jag kan snabba på läkningen?

Max
2005-06-12, 17:37
Beskriv hur det gör ont och var. Kan du röra den på något sätt, cykla/simma utan smärta?

Dumleman
2005-06-12, 20:20
Beskriv hur det gör ont och var. Kan du röra den på något sätt, cykla/simma utan smärta?
En bild säger mer än tusen ord. Rörligheten har ökat nu på kvällskvisten, kan röra tårna men har inte 100% rörlighet. Cykla är nog svårt, simma har jag inte testat. Ligger mest och gör tågymnastik så gott det går, jag tror iaf det hjälper. Kan inte stå på foten, eller det kan jag nog men det gör så in i helvetets ont så det kan omöjligt vara bra.

Max
2005-06-13, 21:37
Ok, jag är ledsen att jag inte kan vara till stor hjälp. Om tågymnastik hjälper eller känns skönt så surfa in på nån dans-sajt, balett eller likanande, de har bra sköna övningar för fötterna.

obesogen
2005-06-14, 17:07
En bild säger mer än tusen ord. Rörligheten har ökat nu på kvällskvisten, kan röra tårna men har inte 100% rörlighet. Cykla är nog svårt, simma har jag inte testat. Ligger mest och gör tågymnastik så gott det går, jag tror iaf det hjälper. Kan inte stå på foten, eller det kan jag nog men det gör så in i helvetets ont så det kan omöjligt vara bra.

Säker att du inte har stukat den? I området du har utpekat sitter bland annat främre FTA ligamentet.

Dumleman
2005-06-14, 18:58
Säker att du inte har stukat den? I området du har utpekat sitter bland annat främre FTA ligamentet.
Ja eftersom jag märkte aldrig när jag gjorde illa foten. Idag kan jag iaf gå utan kryckor så det går framåt!

obesogen
2005-06-14, 19:17
Ja eftersom jag märkte aldrig när jag gjorde illa foten. Idag kan jag iaf gå utan kryckor så det går framåt!

Oki. Lyssna på läkaren. Fortsätt med lättare fotövningar för att hålla igång cirkulationen i foten.

Dumleman
2005-06-17, 17:14
Jobbade igår och idag(skogsarbete) och det gick finfint, foten känns helt återställd nu! Gick över snabbare än vad jag trodde.