Visa fullständig version : Äta så att inte allt hamnar på magen?
Saken e den att jag äter som en svulten boaorm på bulk, men tyvärr lägger sig ALLTING runt midjan. Armarna och benen är lika pinnsmala som de var när jag började, men magen har växt som aldrig förr.
Någon som har något tips på något jag kanske kan göra för att få det att spridas lite? Hade varit kul om armarna också fick litegrann, benen är ändå helt ok.
Hur mycket tränar du och hur äter du, berätta gärna vad och vid vilken tid.
blekfet2
2005-06-12, 12:37
uhm...hur länge har du tränat?
å om du inte ökar i styrka under bulk så borde du nog se över din träning...
fettet går inte å styra var det ska hamna,,ffs.....det hamnar där det sedan är segast å få bort, ofta magen. Å när du ligger på bulk så är det fortfarande inte att trycka i sig vad som helst, nästan lika viktigt å äta strikt under buld som deff, ligg på typ 500kcal över din förbruking så samlar du inte på dig en ofantligt mängd fett.
hur mycket äter du på en dag?
ditt kcal överskott?
tränar vad, hur ofta?
stats?
Hur mycket tränar du och hur äter du, berätta gärna vad och vid vilken tid.
berätta gärna oxå hur du tränar, om du nu gymmar.. kör du 30reps med 5kg hantlar :P, eller tränar du på ett muskeluppbyggande vis, färre reps, tyngre vikter.
Ska försöka ge en omfattande beskrivning på de frågor som ställts. Ifall svaret är för jävilgt så säg till, kan vara lite yrtrött utan att märka det ;)
Jag har tränat i 5 år, fast anser mig egentligen ha TRÄNAT i 2 ½, för att vara ärlig ( D v s, då man verkligen vet vad som gäller när man tar i så att pannbenet spricker ;) och då man faktiskt tänker på vad man stoppar i sig)
Jag tränar ca 4-5 dagar i veckan, har varit olika beroende på hur skolan tett sig. Min träning består mestadels av 4-6 reps, men tar ibland en vecka där jag kör 8-10 reps för att ge musklerna lite variation.
Saken är den att min styrka ökar för det mesta, men storleken på musklerna hänger inte riktigt med, verkar det. Med "att min midja blir större" så menar jag inte av muskler utan av maten :)
Min Kcalöverskott är 500 kcal, dvs jag trycker i mig ca 3600 kcal om dagen.
Jag äter följande mål om dagen,
Frukost,
Mellanmål,
Lunch,
Mellanmål,
Middag,
Natmat
Jag är inte så insatt i genetikens lagar, men från vad jag fått höra (Vilket jag förmodligen nu kommer bli ratad för) så kan det helt enkelt vara så att jag inte blir stor, utan får styrkan medan musklerna släpar efter lite i storlek. What do I know ;)
God Natt!
Om du baserar träningen på 4-5 reps så är det inte konstigt att du inte ökar i muskelvolym. Öka antalet reps till 10-12 och kör så i nån månad så ska du se att det händer grejer. Biceps bör du köra ännu högre reps på, ända upp mot 100 kan funka för volym.
Vad gäller din kost så måste man få veta hur dina måltider ser ut lite mer exakt. Jag gissar dock att du äter alldeles för mycket kolhydrater. Vräker man i sig kolhydrater så vill det till att man sliter hårt som attan med träningen för att inte bli fet.
Om du baserar träningen på 4-5 reps så är det inte konstigt att du inte ökar i muskelvolym. Öka antalet reps till 10-12 och kör så i nån månad så ska du se att det händer grejer. Biceps bör du köra ännu högre reps på, ända upp mot 100 kan funka för volym.
Vad gäller din kost så måste man få veta hur dina måltider ser ut lite mer exakt. Jag gissar dock att du äter alldeles för mycket kolhydrater. Vräker man i sig kolhydrater så vill det till att man sliter hårt som attan med träningen för att inte bli fet.
Det är nog inte repsantalet det hänger på. Killen har förmodligen bara glömt att höja vikterna och belastningen.
100 reps på biceps? Bicepsaerobics? :D
Nja, faktiskt så är intaget av proteinkällor långt högre än kolhydraterna, fast de är så klart med i bilden som sjutton, de med.
Fler reps? Jasså? Hm, har alltid haft för mig att många sets med färre reps byggde mer än många reps. Där ser man :thumbup:
Slartibartfast
2005-06-13, 10:09
Fler reps? Jasså? Hm, har alltid haft för mig att många sets med färre reps byggde mer än många reps. Där ser man :thumbup:
Du ska inte tro blint på allt folk skriver. Varken här eller nån annanstans.
Upp till 100 reps för volym *kissass*
Alltså, vänta nu så vi inte missuppfattar varandra...
Menar ni 100 reps totalt eller per set? Jag snackar typ 4-6 reps per set, och ca 12-15 set. (DVS totalt 72 - 90 rep)
Tillägg: Än en gång, detta handlar egentligen inte om mitt muskelbyggande (trots att jag gillar tipsen jag får till det) utan om det kanske fanns något sätt att få maten jag äter att inte bara lägga sig runt magen utan sprida sig lite, med tanke på att jag är en smal sate som skulle behöva lite fett på armarna ;)
Tillägg: Än en gång, detta handlar egentligen inte om mitt muskelbyggande (trots att jag gillar tipsen jag får till det) utan om det kanske fanns något sätt att få maten jag äter att inte bara lägga sig runt magen utan sprida sig lite, med tanke på att jag är en smal sate som skulle behöva lite fett på armarna ;)
Jag förstår inte, vill du ha fett på armarna? Poängen med träning och ett strikt kostupplägg är ju att lägga på sig så mycket muskler som möjligt och samtidigt så lite fett som möjligt.
Jag föreslår att du hämtar inspiration till ditt kostupplägg från King Grubs deffguide, som du hittar här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881), men istället för att ligga på ett energiunderskott om 500 kcal per dag så siktar du på ett energiöverskott med lika mycket.
I kombination med detta tycker jag du ska ta en titt på z_bumbis träningsprogram (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555) och utifrån det lägga upp en träningsrutin som passar dig, så kommer resultaten garanterat.
Lycka till!
Det är nog inte repsantalet det hänger på. Killen har förmodligen bara glömt att höja vikterna och belastningen.
100 reps på biceps? Bicepsaerobics? :D
Det är vetenskapligt bevisat att du får större hormonellt gensvar av att köra 10 reps än av att köra 4-6 reps. Mer hormoner ger större syntes av nutrienter = mer muskelbygge och mindre fettinlagring.
Med detta är det inte sagt att låga reps är dåligt. Tvärtom. Låga reps bygger upp styrkan så du kan köra med mer vikt när du kör högre reps. Men om syftet med träningen är att bygga så mycket muskler som möjligt så kan man inte bara köra 4-6 reps i all evighet. Det måste följas upp med högre reps.
Vad gäller biceps så var det bara ett tips. Tung träning tenderar att pricka nedre fästet medan lättare träning tenderar att pricka mer centralt i muskeln. Kan ju vara värt att prova nån gång om man tycker att armarna inte växer.
Är det bara jag som älskar uttrycket "Vetenskapligt bevisat"?
Och för att inte tala om en amerikan som säger det på engelska...hehe...
Det är vetenskapligt bevisat att du får större hormonellt gensvar av att köra 10 reps än av att köra 4-6 reps. Mer hormoner ger större syntes av nutrienter = mer muskelbygge och mindre fettinlagring.
Med detta är det inte sagt att låga reps är dåligt. Tvärtom. Låga reps bygger upp styrkan så du kan köra med mer vikt när du kör högre reps. Men om syftet med träningen är att bygga så mycket muskler som möjligt så kan man inte bara köra 4-6 reps i all evighet. Det måste följas upp med högre reps.
Vad gäller biceps så var det bara ett tips. Tung träning tenderar att pricka nedre fästet medan lättare träning tenderar att pricka mer centralt i muskeln. Kan ju vara värt att prova nån gång om man tycker att armarna inte växer.
*screwy*
Jag tror att det vetenskapliga beviset kan ifrågasättas. Vilken studie är det som bevisat detta? Publicera gärna den, det skulle vara kul att få lite mer info :)
Jag tror att det vetenskapliga beviset kan ifrågasättas. Vilken studie är det som bevisat detta? Publicera gärna den, det skulle vara kul att få lite mer info :)
Förklaringen är mycket enkel. För att bygga så mycket som möjligt så ska du aktivera hela spektrat av muskelns "motorenheter". Kör du väldigt tungt så kopplar kroppen direkt in de stora enheterna och aktiveringen av de mindre enheterna uteblir med följden att dessa enheter inte kommer att ånjuta de hormonella förändringar som ligger till grund för tillväxt. En belastning där du kan köra kring 10 repetitioner och gör just det aktiverar det bredaste spektrat av enheter. Från de relativt små till de största. Istället för bara antingen eller.
Klein är ju inne på rätt bana. Ni har väl sett studien, eller snarare matrisen, som visar i vilket repetitionsomfång störst aktivering av olika muskelfibrer sker? Om jag inte missminner mig så är aktiverades de muskelfibrer som står för "volymen" bäst i ett repetitionsomfång på 8-12.
Sedan att det är förbannat tråkigt att köra så många reps är en annan femma. :D
Vad anser den studien om forced reps då? Sådant brukar alltid diskuteras högt i sådana frågor ;)
Vet inte om det stod något om forced reps. Personligen tror jag att forced reps sätter väldigt hög belastning på CNS och jag använder de endast sparsamt.
Varför inte köra ett rep med säg 4-6, ett med 6-8 och ett med 8-12 under alla pass. Då borde man "aktiverat" flera olika muskelfibrer? Någon som testat?
Varför inte köra ett rep med säg 4-6, ett med 6-8 och ett med 8-12 under alla pass. Då borde man "aktiverat" flera olika muskelfibrer? Någon som testat?
Ja, om man gör pyramiden tvärtom brukar det funka fint.
Fatalist
2005-06-14, 21:23
Glöm inte att du bygger grym peak om du roterar handen under den positiva fasen av stående hantelcurls! :thumbup:
King Grub
2005-06-14, 21:25
Vad anser den studien om forced reps då? Sådant brukar alltid diskuteras högt i sådana frågor ;)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12905088&query_hl=48
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15507691&query_hl=48
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.