handdator

Visa fullständig version : Hi-maize


Akilles
2005-06-12, 10:27
Om man är ute efter snabba kolhydrater efter träningen, kan man äta Pågens vita bröd med tillsatt Hi-maize då? Hi-maize är majsfibrer, brödet får ett fiberinnehåll på 6 % (samma som många mörka, halvgrova bröd).

Vad jag undrar är, ifall majsfibrerna sänker GI på brödet eller inte. Jag har ett svagt minne av att vattenlösliga fibrer sänkte GI, men att annan typ av fibrer inte hade den effekten. Hur vet man om Hi-maize är vattenlösligt eller inte?

Det vore ju bra om Hi-maize INTE sänkte GI, eftersom jag tror att fibrerna har andra bra funktioner, som inte har med GI att göra.



Från Pågens hemsida:

Vitt bröd med lika mycket kostfiber som mörkt

Under familjenamnet Äntligen erbjuder vi tre varianter av ljust bröd med sex procent kostfiber. Samma mängd fiber som i mörkt bröd. Det finns ett ökat intresse för grova, mörka bröd, men många vill också variera med ljust bröd. Och Äntligen kan man njuta av ljusa bröd med gott samvete!

De tre nya bröden Äntligen Vitt toastbröd, Ljus limpa och Vitt mjukbröd innehåller den rena och naturliga kostfibern Hi-Maize, en majsstärkelse från Australien. Hi-Maize märks varken i brödets smak eller konsistens.

Nyttig mättnadskänsla
Kostfiber kommer från växtriket och det är allmänt känt att kostfiber håller våra magar i god trim och bröd som innehåller fiber ger en mättnadskänsla som varar längre. Man känner sig helt enkelt inte lika sugen på att småäta.

Bröd är viktigt i en allsidig och hälsosam kost. Det ger oss protein, kolhydrater och fett och tillför kostfiber, mineraler och vitaminer. De tre bröden i brödfamiljen Äntligen är nyckelhålsmärkta - symbolen för hög fiberhalt samt låg halt av socker, salt och fett.

Akilles
2005-06-12, 15:42
En rättelse: majs-STÄRKELSE står det ju. Och stärkelse är väl alla gånger sådant som sänker GI. Eller?

aliquis
2005-06-12, 16:14
Antagligen sänker de väl något, så om du vill ha högt gi ta ett annat bröd, och vill du det inte ta ett bra bröd.

Sverker
2005-06-12, 17:35
Det här var inte lätt.

På deras hemsida står det: http://www.hi-maize.com/data.asp?id=236&lang_id=EN&country_id=US&category_id=1



Att den resistenta stärkelsen "Lowers the glycemic response."


Samtidigt påverkar den inte livsmedlet som det blandas in i. Tvärom så skall det inte påverka alls. Alla fibrer jag träffat på som har effekt på GI har också svällt rejält i det livsmedel jag blandat in det i.

Doktorn
2005-06-12, 18:17
Varför tillsätta fibrer till allt nuförtiden? Det är ju det som är poängen med vitt bröd att det inte innehåller fibrer, så kan man växla mellan äta mörkt och vitt. Fibrer har ju sina fördelar men också sina nackdelar dvs minskad absorption av näringsämnen! Ät varierat istället :)

hur många posts mot mig får jag nu?! :em:

WHITEFOLKS
2005-06-12, 18:21
Tanken är väl att folk "gillar" smaken av vitt bröd och om det då är extra fiber så känner sig folk nyttiga.

Akilles
2005-06-12, 19:10
Det här var inte lätt.

På deras hemsida står det: http://www.hi-maize.com/data.asp?id=236&lang_id=EN&country_id=US&category_id=1



Att den resistenta stärkelsen "Lowers the glycemic response."


Samtidigt påverkar den inte livsmedlet som det blandas in i. Tvärom så skall det inte påverka alls. Alla fibrer jag träffat på som har effekt på GI har också svällt rejält i det livsmedel jag blandat in det i.

Tack för att du letade upp huvudsidan, Sverker. Men där står ju faktiskt också att hi-maize är en form av sk resistent stärkelse. Och:

"Ny forskning visar dock att det finns en annan typ av fiber, resistent stärkelse. Det är stärkelse som genomgått en kemisk omlagring, och kan därmed inte brytas ner i mag-/tarmkanalen. De hör faktiskt till de allra bästa typerna av fiber, och har samma GI-sänkande effekt som vattenlösliga fiber. Det är en av förklaringarna till att pasta, parboiled ris och gröna bananer har så lågt GI! De är alla rika på resistent stärkelse."

skrev Paulún i B&K Sports Magazine, någon gång. Då ska jag nog inte köpa det brödet. Från att under ett antal års tid helt oreflekterat alltid hållit mig mellan GI 50 och 65, har jag nu för avsikt att börja missbruka högglykemiska kolhydrater i stor skala. Och det är ditt fel, Grub! Grrr. Det här kan aldrig gå väl.

Grisen
2005-06-12, 19:37
Varför tillsätta fibrer till allt nuförtiden? Det är ju det som är poängen med vitt bröd att det inte innehåller fibrer, så kan man växla mellan äta mörkt och vitt. Fibrer har ju sina fördelar men också sina nackdelar dvs minskad absorption av näringsämnen! Ät varierat istället :)

hur många posts mot mig får jag nu?! :em:

Jag håller med vi som äter varierat med mycket frukt och gröt får nästan se upp så att vi inte får i oss för mycket fibrer.

aliquis
2005-06-12, 20:03
Varför tillsätta fibrer till allt nuförtiden? Det är ju det som är poängen med vitt bröd att det inte innehåller fibrer, så kan man växla mellan äta mörkt och vitt. Fibrer har ju sina fördelar men också sina nackdelar dvs minskad absorption av näringsämnen! Ät varierat istället :)

hur många posts mot mig får jag nu?! :em:
Naturliga mängden fibrer i bröd är nog lugn hur som helst, dumheter att pressa i mer dock, och än mer dumt att marknadsföra vitt bröd med fibrer som grovt..

Sverker
2005-06-12, 20:13
Naturliga mängden fibrer i bröd är nog lugn hur som helst, dumheter att pressa i mer dock, och än mer dumt att marknadsföra vitt bröd med fibrer som grovt..


Jag ser det istället som en möjlighet att nå en ny grupp. Några som vill leva lite mer hälsosamt och vet att fibrer är bra för magen. Men "orkar" inte ändra sitt ätbeteende hela vägen till grovt, surt, fullkornsbröd av råg.

Lite nytta gör det ju.

Doktorn
2005-06-12, 21:02
Det kanske är sant. Men för mig som bor i Danmark, där alla enbart äter rågbröd, låter det onödigt att fiberberika vitt bröd. Men kanske är en annan femma i Sverige...

Tolkia
2005-06-12, 21:35
He he ... samtliga av mina tyska kompisar som turistat i Sverige har undrat just varför vi hade så konstigt bröd - som blir platt när man klämmer på det och sedan "puffar ut" igen. :D

The Draf
2005-06-13, 01:02
He he ... samtliga av mina tyska kompisar som turistat i Sverige har undrat just varför vi hade så konstigt bröd - som blir platt när man klämmer på det och sedan "puffar ut" igen. :D

Be dom dra till USA. Där har dom bröd som puffar ut. Du kan hoppa på det och köra över det med en bult. Det kommer expandera ut igen på nolltid.

WHITEFOLKS
2005-06-13, 04:12
Varför man nu ska klämma ihop det till att börja med :P

Sverker
2005-06-13, 05:40
Det kanske är sant. Men för mig som bor i Danmark, där alla enbart äter rågbröd, låter det onödigt att fiberberika vitt bröd. Men kanske är en annan femma i Sverige...


I Danmark är brödskivan 3 mm tjock och skivorna av ost eller leverpastej över 1 cm tjocka. Har man upplevt knallröda skivor av "prickigkorv" undrar man ifall danskarna har kommit längre i sin kosthållning :D


Sportjournalisten till förbundskaptenen
- Förlust med 0-6, det är inte bra ? Spelarna såg ut att vara riktigt tunga i benen !

- Ja, det är omställningen som slagit hårt på laget. Maten är helt annorlunda här nere.

-Maten ? Det är ju ingen skillnad på våran mat, och maten i Köpenhamn.

- Den är ju så mycket godare !

Kort sketch hämtad från Det var inte mitt fel av Rickard Fuchs

Doktorn
2005-06-13, 16:17
Nu menade jag ju inte att det fanns ett samband mellan ett folks kostvanor och fibermängden i brödet ;)

Tycker personligen deras påläggschoklad är mer iögonväckande än det du nämnde :confused:

Sverker
2005-06-13, 17:37
Tycker personligen deras påläggschoklad är mer iögonväckande än det du nämnde :confused:

Det är ju inte ens gott *spy* och spricker i en million småbitar som ramlar av gör påläggschokladen också *grr27*

Tolkia
2005-06-13, 21:34
Påläggschoklad ... jag blir tysklandsnostalgisk. Vilket inte nödvändigtvis betyder att jag tycker att påläggschokladen är vare sig en god idé eller ens en god choklad (inte Valrhona 70%, direkt) - som illustration pappas kommentar till den förpackning jag köpte med mig hem som kuriöst smakprov: "Det är lite som hundchoklad ..." :D

Doktorn
2005-06-14, 07:30
Om man köper av det märket som är störst här så tror jag det är 70%, Tom's tror jag det är. Det är såvida man köper mörk då, mjölkchokladen är inte riktigt 70 så klart...Men INGET mäter sig iaf med V's choklad!!!! (även om choklad överhuvudtaget ska hållas borta från bröd)

Tolkia
2005-06-14, 07:49
Hmm .. får väl erkänna att jag som pank student inte precis handlade på affärer som var känd för sitt goda sortiment ...