handdator

Visa fullständig version : Ätardag?


replay
2005-06-12, 08:43
Tjena!
Hade igår min efterlängtade ätardag och åt i stort sett som vanligt med undantag för en pizza och lite godis. Idag när jag vägde mig visar vågen exakt ett kilo mer, är detta all mat som finns kvar i magen eller är det meningen att jag ska lägga på mig så mycket efter EN dag utanför schemat? Hur ser det ut för er andra? Bör jag minska mina ätardagar?

King Grub
2005-06-12, 08:48
Vätska. Lite glykogen. Lite kroppsfett, om du hamnade på kaloriplus.

Ett kilo kan man ju öka eller minska i vikt från dag till dag, ätardag eller inte ätardag.

Lemon
2005-06-12, 10:46
Ofta när jag har ätardag ( även om det mer eller mindre bara blir ett mål som jag äter, har inte hela dagar längre ) så går jag upp i vikt. Det beror säkert på, precis som King Grub säger + att jag äter ofta senare än vad jag brukar göra normalt. Det i sin tur betyder att jag inte sk*ter ut det onda på samma tidpunkt som jag normalt brukar bygga björn.

Ätardagen har två funktioner för mig:


1. Något att se fram emot.

2. Ge tillräckligt med ångest att man orkar en vecka till med strikt diet.

Nr:2 är precis därför som jag nu ska ta en extra lång morgonpromenad *spy*

Prankie
2005-06-12, 12:09
Ingenting att oroa sig för, vikten gå upp och ner hela tiden beroende på glykogen och mängden vätska i kroppen. 1kg kroppsfett kräver runt 7000kcal extra. En fighter som är riktig torr i kroppen före invägning kan gå upp i vattenvikt genom bara att duscha! :)

replay
2005-06-13, 07:00
OKej, tur då behöver man inte börja oroa sig ;) Har nu märkt att vitken gått ner till det normala, kanske t.o.m lägre :)

__thastrom__
2005-06-13, 08:43
så är det bra att ha en ätardag i veckan för att äta allt man vill äta utan att gå upp?

King Grub
2005-06-13, 08:49
Men din kroppsvikt till din längd kanske du behöver något av en ätardag varje dag, just för att gå upp? :)

__thastrom__
2005-06-13, 08:57
jag har gått upp nu :D strax under 70 nu

ilikeu
2006-07-08, 14:31
hyr många + kalorier ska man ligga på en ätardag ??

tinkerbell
2006-07-08, 15:06
hyr många + kalorier ska man ligga på en ätardag ??

Det avgör du helt själv, meningen med just "ätardag" är att man kopplar bort sig ifrån allt man ätit under veckan och har en dag där man i stort sätt äter vad man vill. Teoretiskt så är det inget att rekommendera då man har som mål att gå ner i vikt, fortfarande kcal in - ut som gäller, men om det får din motivation att växa så kör på.

Vanligtvis bryr man sig inte om kcal intaget, somsagt.

ilikeu
2006-07-08, 15:12
tack så mycket men jag formulerade om frågan bättre på träning -vikter ... så kan ni svara där ... så tacksam :bow:

Baha
2006-07-08, 15:12
tycker man kan äta rätt ok, men skönt att inte äta så ofta på en ätardag, typ skippa frukost, braklucnh..lite snack, fet middag etc

då kommer man inte upp i mastadont kcal heller

det sköna är att inte bry sig, trycka i sig mat mår man bara skit av

pragmatist
2006-07-08, 15:30
Det finns heller inget som säger att man måste ha en hel ätardag, man kan ju ha ätarkvällar eller enskilda ätarmåltider också. Eftersom syftet främst är psykologiskt så kanske man inte behöver svulla en hel dag för att må lite bättre.

everete
2006-07-10, 10:51
Du behöver inte äta onyttigt på din ätardag. Ät mycket, nyttig mat. Då blir du mätt och slipper fettnojan.

maxz
2006-07-10, 12:26
Ätardagen har två funktioner för mig:

1. Något att se fram emot.

2. Ge tillräckligt med ångest att man orkar en vecka till med strikt diet.

Nr:2 är precis därför som jag nu ska ta en extra lång morgonpromenad *spy*

haha nice ;-P

virrelan
2006-07-10, 12:32
Idag när jag vägde mig visar vågen exakt ett kilo mer, är detta all mat som finns kvar i magen eller är det meningen att jag ska lägga på mig så mycket efter EN dag utanför schemat?Va?! Gick du upp ett helt kg på en dag?! Efter att jag hade varit hemma hos en syriansk polare vars mor älskar att bjuda på mat, så gick jag upp 7kg :Virro Dock försvann de mesta efter ett par dagar igen :thumbup:

userfriendly
2006-07-10, 12:33
ett kilo är ingenting, jag kunde gå upp 3-4 under mina, gissar att jag vägde mindre än dig då oxå *popcorn*

jewzie
2006-07-10, 12:58
Själv går jag upp om jag dricker mycket vatten och äter kolhydrater. 1-2kg beroende på hur mycket. Och detta är alltså under DEFF.

bushwakko
2006-07-10, 13:21
Äter verkligen vad jag vill på en ätardag.
Känns som att om man redan har skjysst form tex, så går det i princip o stoppa i sig vad som helst om man bara gör de 1-2 ggr / vecka.

Kroppen är ju som en masugn :D bränner allt.