Visa fullständig version : Special K + Fil som sista mål..
Jag har haft funderingar om mitt sista mål som brukar bestå av A-fil (eller motsvarande) och Kellogs Special K. Tar en normal portion och går sen och lägger mig 1-2timmar senare. Vad gäller? Bra eller dåligt ur deffsynpunkt?
Det finns bättre alternativ. Det blir mycket kolhydrater vilket inte är populärt i det sista målet. Jag skulle även äta sista målet precis innan läggdags.
negative
2005-06-11, 21:36
Jag har haft funderingar om mitt sista mål som brukar bestå av A-fil (eller motsvarande) och Kellogs Special K. Tar en normal portion och går sen och lägger mig 1-2timmar senare. Vad gäller? Bra eller dåligt ur deffsynpunkt?
Dåligt då flingorna är snabba kolhydrater och a-filen inte ger så mycket protein. Kesella och ett äpple eller cashewnötter är bättre
så det är bättre att äta fetter (cashewnötter) än kolisar på kvällen? och varför just cashew? vad är det för fetter i dom nötterna som gör dom så bra? :)
så det är bättre att äta fetter (cashewnötter) än kolisar på kvällen?
Stämmer bra.
Cashewnötter har bra fetter samt protein och är ett bra val. Dock finns det många andra lika bra alternativ: alla slags nötter, kvarg, ägg, kött, fisk.
Sparrisen
2005-06-11, 23:10
Jag brukar oftast äta en skinkmacka och ett glas mjölk innan läggdags. Kanon! :thumbup:
Fultjack
2005-06-12, 09:13
så det är bättre att äta fetter (cashewnötter) än kolisar på kvällen? och varför just cashew? vad är det för fetter i dom nötterna som gör dom så bra? :)
kom ihåg att nötter innehåller mkt kalorirer, så du kan inte äta särskilt mycket.. ligger väl på¨600-700 kalorier / 100 gram
kom ihåg att nötter innehåller mkt kalorirer, så du kan inte äta särskilt mycket.. ligger väl på¨600-700 kalorier / 100 gram
jo det vet jag, tänkte väl ta en 30-40gram på kvällen tillsammans med lite kesella och funlight. hoppas på att det inte ger en insulintopp :P får anpassa mina andra mål så att det här stämmer in..
men special k och afil som jag började fråga om, ger det mig en insulintopp månntro?
jo det vet jag, tänkte väl ta en 30-40gram på kvällen tillsammans med lite kesella och funlight. hoppas på att det inte ger en insulintopp :P får anpassa mina andra mål så att det här stämmer in..
men special k och afil som jag började fråga om, ger det mig en insulintopp månntro?
Ja, filen ger en ganska rejäl insulintopp. Men det är bra innan sänggående om jag har förstått det rätt.
King Grub
2005-06-13, 06:18
Snabba kolhydrater i form av flingor är det inte.
TylerDurden84
2005-06-13, 11:30
För att låna tråden lite. Insulin är ett fettinlagrande hormon, right? Men GI då? Om man äter något med högt GI och lågt II, vad händer då? Blodsockret höjs, men är det fettinlagrande också?
För att låna tråden lite. Insulin är ett fettinlagrande hormon, right? Men GI då? Om man äter något med högt GI och lågt II, vad händer då? Blodsockret höjs, men är det fettinlagrande också?
Läs på om begreppen. Själva poängen med GI är att blodsockerhöjningen relaterar till insulinsvaret.
Läs på om begreppen. Själva poängen med GI är att blodsockerhöjningen relaterar till insulinsvaret.
Nja det stämmer väll inte riktigt alltid. Mjölk exempelvis har ju ett lågt GI men ger ett högt insulinpåslag.
King Grub
2005-06-13, 13:26
Men där är det inte kolhydraterna som står bakom den stora insulinfrisättningen.
Men där är det inte kolhydraterna som står bakom den stora insulinfrisättningen.
Vad är det som styr insulinutsöndring så kraftigt i mjölkprodukter?
Skulle vara kul att veta...
King Grub
2005-06-13, 16:36
Proteinet. Vasslets aminosyreprofil främst, men även kasein.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.