handdator

Visa fullständig version : Nån här från Öjebyns Atletklubb ?


vikingur
2005-06-11, 17:55
Nån här från Öjebyns Atletklubb ? Skulle vilja veta om man måste köra styrkelyftarprogrammet slaviskt eller om det finns utrymme för personlig anpassning.

hyfra
2005-06-11, 18:12
Det finns fler än ett program på ÖAK. Vad jag vet använder ingen av de som tränar det program David har lagt ut på hemsidan, inte just nu i varje fall.

Pudzianovski
2005-06-11, 18:29
De har ett forum på Öjebyns hemsida. Där kan du fråga flera från klubben hur de gör.

(om du nu inte sett det och använt det)

:thumbup:

vikingur
2005-06-11, 20:53
Det finns fler än ett program på ÖAK. Vad jag vet använder ingen av de som tränar det program David har lagt ut på hemsidan, inte just nu i varje fall.

Jasså det låter lite underligt tycker jag men det klart dom kör väl sitt eget race och lägger ut andra råd och tips för andra kanske ;)

stahlberg
2005-06-12, 10:16
Ett styrkelyfts"program" kan användas "slaviskt" av dem som FÖRSTÅR EXAKT vad programmet går ut på, av dem som "gjort upp" programmet/systemet, eller personligen tränat med dessa.

För alla andra lönar det sig oftast bäst att lära sig om systemet, och försöka ta in de idéer som verkar förnuftiga FÖR EN SJÄLV, anpassa dem till det egna programmet/träningssystemet.

Ett system i sig är dock endast en utgångspunkt för träningen. Ett bra system "lever", utvecklas hela tiden i takt med att de som utformat systemet får nya idéer och intryck.

-AG-
2005-06-12, 18:29
Nån här från Öjebyns Atletklubb ? Skulle vilja veta om man måste köra styrkelyftarprogrammet slaviskt eller om det finns utrymme för personlig anpassning.


Det är ett exempel och ger lite ideer över hur man kan tänkas indela sin träning i olika faser. I Öjebyn tränar inte alla på exakt samma sätt. Träningen kommer se olika ut beroende på hur gammal man är, vilka brister man har och vad man fokuserar på för tillfället.

Spawn____
2005-06-13, 22:10
Det är ett exempel och ger lite ideer över hur man kan tänkas indela sin träning i olika faser. I Öjebyn tränar inte alla på exakt samma sätt. Träningen kommer se olika ut beroende på hur gammal man är, vilka brister man har och vad man fokuserar på för tillfället.
Det där programmet som jag tror vikingur syftar på är gjort av David Holmberg en aktiv lyftare och fungerar endast om du följer det slaviskt. Det enda ,man kan tänkas utelämna är böjdräkt och bänkdräkt. Men sen är så att det är nog inget man ska ge sig in på utan att veta vad man gör d.v.s det är inget för nybörjare eller så. Jag har själv provat precis samma programm med helt underbara resultat men då följde jag programmet till punkt och pricka.

Börje H
2005-06-14, 06:34
Det där programmet som jag tror vikingur syftar på är gjort av David Holmberg en aktiv lyftare och fungerar endast om du följer det slaviskt.
-AG- är ÖAK:are så jag tror han har koll hur David har tänkt sig programet och hur det kan varieras med tanke på brister och styrkor hos den aktuella lyftaren.

stahlberg
2005-06-14, 07:47
Ett träningssystem fungerar i sig bäst om man följer det "slaviskt". Att följa det "slaviskt" fordrar dock att man verkligen känner till det.

Att "slaviskt" följa ett system betyder inte att man tränar lika hela tiden. För det första "lever", utvecklas och förändras, systemet hela tiden. För det andra finns det inom systemet möjlighet att variera på många sätt (man kan inte i ett exempelprogram ge exempel på samtliga variationsmöjligheter).

För dem som inte känner systemet mycket väl kan det visst löna sig att "ta in" idéer, tankar och liknande. Exempelvis kan man trots att man inte följer WSB mycket väl tillämpa flera olika idéer som denna "skola" utvecklat.

Spawn____
2005-06-14, 11:04
-AG- är ÖAK:are så jag tror han har koll hur David har tänkt sig programet och hur det kan varieras med tanke på brister och styrkor hos den aktuella lyftaren.

Säger du det ja där ser man hihi :naughty: Ja jag vill bara säga det i allafall att när jag körde det där programmet så var de bara att följa de till punkt och pricka för att annars tappar det sin mening...tyckte jag i allafall mendet klart individuell anpasning kannog behöves ändå

stahlberg
2005-06-14, 11:19
Jag förstår Cato dä i romerska parlamentet. Det är bara genom att upprepa sig och återupprepa sig själv som man kan få folk att förstå vad man säger, eller ens lyssna/läsa. Här borde man alltså citera sig själv efter varje inlägg av Spawn.

-AG-
2005-06-14, 13:31
Om man inte förstår poängen med programmet kanske man ska följa det till punkt och pricka för att få ut den tänka effekten och inte förstöra det med egna initativ. Förstår man syftet med de olika delarna kan man anpassa det efter sina egna förutsättningar. Och appropå Rom så leder många vägar till Rom, och det finns flera sätt/vägar att uppnå styrkeökningar på.

Spawn____
2005-06-14, 13:37
Om man inte förstår poängen med programmet kanske man ska följa det till punkt och pricka för att få ut den tänka effekten och inte förstöra det med egna initativ. Förstår man syftet med de olika delarna kan man anpassa det efter sina egna förutsättningar. Och appropå Rom så leder många vägar till Rom, och det finns flera sätt/vägar att uppnå styrkeökningar på.

Visst är det så min unge herre ;) Alltså jag håller med dej i det här, problemet är bara det att jag kanske inte är så duktig på att formulera mej och då kan det bli fel...(jag kanske borde bara läsa trådarna istället o hålla käften) *popcorn*

Spawn____
2005-06-14, 13:39
Jag förstår Cato dä i romerska parlamentet. Det är bara genom att upprepa sig och återupprepa sig själv som man kan få folk att förstå vad man säger, eller ens lyssna/läsa. Här borde man alltså citera sig själv efter varje inlägg av Spawn.

Jahpp alltså för det första URSÄKTA för att jag kanske inte är så bra på att skriva och sådant eller förklara mej det brukar bli lite tokigt när jag försöker ;) Jag vet själv vad jag menar men att skriva ner det här hmmm ja du föstrår mitt problem ...Det är bara det att jag (som säkert många andra) tror att jag har så viktiga saker att skriva (det är ju kul förresten ochså) men men. Jag kanske får lugna ner mej lite med det där :D
En ursäkt till alla som läste den här tråden och blev irriterad *innocent*

stahlberg
2005-06-15, 13:32
Spawn : Du har förstås samma rätt att ha en åsikt - och uttala den - som alla andra, utan att ursäkta dig för det.

Jag tror inte jag blev särskilt irriterad, fastän jag uttryckte mig lite irriterat (kanske någon annan blev det). I den mån jag blev irriterad beror det på att jag är en oförbätterlig Besserwisser som alltid tror jag vet allt. Och detta tänker jag inte ens be om ursäkt för!

Spawn____
2005-06-15, 16:36
Spawn : Du har förstås samma rätt att ha en åsikt - och uttala den - som alla andra, utan att ursäkta dig för det.

Jag tror inte jag blev särskilt irriterad, fastän jag uttryckte mig lite irriterat (kanske någon annan blev det). I den mån jag blev irriterad beror det på att jag är en oförbätterlig Besserwisser som alltid tror jag vet allt. Och detta tänker jag inte ens be om ursäkt för!

Ja jag tror att majoriteten av alla här är någorlunda likatänkande ;)

stahlberg
2005-06-15, 17:48
Det beror på vad man menar med "någorlunda likatänkande". T.ex angående att följa ett träningssystem (Öjebyns eller någon annans) tycks vi ha delade åsikter. Spawn tycker, att Öjebyns system måste följas slaviskt, AG och Börje_H tycker att man inte alls måste följa (eller ens i Öjebyn följer) Holmbergs system, och undertecknad intar ett slags mellanställning genom att tycka att det bästa är att följa ett system slaviskt OM MAN KÄNNER BRA TILL DET, men att man också kan ta ut lämpliga tankar och idéer. Dessutom ansåg jag att även om man följer ett system, så ändras det hela tiden.

Jag tycker nog att våra åsikter är olika, och detta är det väl inget fel på ; det är olika - och inte lika - åsikter som skapar debatt och ger nya tankar.