handdator

Visa fullständig version : "Du har placerats som Skyttegruppsbefäl..." (överklaga pliktverkets beslut)


Bjorne
2005-06-11, 15:49
Fick brevet som jag absolut inte ville ha, nämligen brev från Pliktverket. Jag har fått en tjänst som Skyttegruppbefäl. Jag känner mig så fruktansvärt omotiverad för lumpen, jag är sugen på att istället komma igång med stuider, dock vet jag inte hur jag ska göra för att slippa undan. Ett par kompisar har försökt överklaga med ursäkten att de har fått jobberbjudanden, dock funka det inte och stuider lär de heller inte ta hänsyn till.

Så jag funderar faktiskt på att dra en rak och skär lögn, för jag vill inte göra det.

Att säga att man har börjat få problem med knät kan de väl inte bort se från? Sedan blir det väl mer eller mindre omöjligt för de att bevisa detta?

Ni som har överklagat i efterhand, vad har ni haft för anledningar (sanning eller lögn?) och hur har det gått?

Erik__
2005-06-11, 15:50
Fick brevet som jag absolut inte ville ha, nämligen brev från Pliktverket. Jag har fått en tjänst som Skyttegruppbefäl. Jag känner mig så fruktansvärt omotiverad för lumpen, jag är sugen på att istället komma igång med stuider, dock vet jag inte hur jag ska göra för att slippa undan. Ett par kompisar har försökt överklaga med ursäkten att de har fått jobberbjudanden, dock funka det inte och stuider lär de heller inte ta hänsyn till.

Så jag funderar faktiskt på att dra en rak och skär lögn, för jag vill inte göra det.

Att säga att man har börjat få problem med knät kan de väl inte bort se från? Sedan blir det väl mer eller mindre omöjligt för de att bevisa detta?

Ni som har överklagat i efterhand, vad har ni haft för anledningar (sanning eller lögn?) och hur har det gått?

Nån bekant sa något om utslag eller eksem hur det nu stavas, det gillade dom tydligen inge bra :P

sunkan
2005-06-11, 15:52
Rygg/nackproblem är i princip omöjliga att bevisa, å inte tror jag dom bortser från dom heller :thumbup:

Bjorne
2005-06-11, 15:57
Nån bekant sa något om utslag eller eksem hur det nu stavas, det gillade dom tydligen inge bra :PDet bli ju lite svårt att försöka hävda att man har eksem/utslag när man inte ens har ett spår efter det på kroppen...

Frantic
2005-06-11, 15:59
Jag gick till en psykolog och sa att jag mådde dåligt och hade svårt att sova. Det gick bara bra

Trekker
2005-06-11, 15:59
När ska du rycka in?
Ring till pliktverket och tjata, dom brukar ge med sig efter ett tag.

Grisen
2005-06-11, 16:01
Fick brevet som jag absolut inte ville ha, nämligen brev från Pliktverket. Jag har fått en tjänst som Skyttegruppbefäl. Jag känner mig så fruktansvärt omotiverad för lumpen, jag är sugen på att istället komma igång med stuider, dock vet jag inte hur jag ska göra för att slippa undan. Ett par kompisar har försökt överklaga med ursäkten att de har fått jobberbjudanden, dock funka det inte och stuider lär de heller inte ta hänsyn till.

Så jag funderar faktiskt på att dra en rak och skär lögn, för jag vill inte göra det.

Att säga att man har börjat få problem med knät kan de väl inte bort se från? Sedan blir det väl mer eller mindre omöjligt för de att bevisa detta?

Ni som har överklagat i efterhand, vad har ni haft för anledningar (sanning eller lögn?) och hur har det gått?

Har kommer något vattentätt som fungerade i praktiken: Du kan skicka ett brev och be att undanslippa din värnplikt för att du har varit med om en vapenolycka.

Bjorne
2005-06-11, 16:06
När ska du rycka in?
Ring till pliktverket och tjata, dom brukar ge med sig efter ett tag.Jag tänker inte ta risken... Håller man först på sådär och sedan kommer med något som inte går att (mot)bevisa, så lär inte det förgånde göra gott för en...
Har kommer något vattentätt som fungerade i praktiken: Du kan skicka ett brev och be att undanslippa din värnplikt för att du har varit med om en vapenolycka.Hur ska jag bevisa detta? Vad räknas som en vapenolycka?
Jag gick till en psykolog och sa att jag mådde dåligt och hade svårt att sova. Det gick bara braKan man inte få problem med detta i framtiden? Ex försäkringsbolag, arbetsgivare eller högskolor som kan få reda på det? :)

Kaboffastar
2005-06-11, 16:07
hur som helst så måste du ha läkarintyg, i alla fall nu när du redan blivit placerad, testa ett intyg för tinitus ;D

Grisen
2005-06-11, 16:11
Jag tänker inte ta risken... Håller man först på sådär och sedan kommer med något som inte går att (mot)bevisa, så lär inte det förgånde göra gott för en...
Hur ska jag bevisa detta? Vad räknas som en vapenolycka?
Kan man inte få problem med detta i framtiden? Ex försäkringsbolag, arbetsgivare eller högskolor som kan få reda på det? :)


Skriv ett brev att du tillsammans med en kompis/kusin/whatever som är jägare råkade ut för en väldigt uppskakande händelse i samband med vapenhantering. I efterhand har du haft mardrömmar och du har känt dig väldigt uppjagad när du sett vapen på tv. Saken är biff, du kommer inte att behöva bevisa ett skit.

Detta fungerar även om du är placerad, lite på mig jag vet. Du kan skicka pm om du har fler frågor.

Edit. Jag skickar kontonumret =)

Fartman
2005-06-11, 16:15
skriv eller ring dit och lägg korten på bordet. säg att du ABSOLUT INTE vill göra lumpen och att dom om du måste rycka in kommer att göra allt som står i din makt för att komma där ifrån. det borde fungera om du verkligen visar att du bara kommer att vara en stor belastning... om dom skiter i det första gången så fortsätt ring eller skriv.. efter 20 samtal/brev borde dom nog förstå att den här killen blir det ingen soldat av.

Frantic
2005-06-11, 16:20
Kan man inte få problem med detta i framtiden? Ex försäkringsbolag, arbetsgivare eller högskolor som kan få reda på det? :)

Säg att du trodde att det berodde på lumpen men att det i själva verket berodde på en tjej eller nåt sånt då.


Angående det med vapenolyckan så åker han väl bara på vapenfri tjänst?


Är du HELT säker på att du inte vill göra lumpen? Du får bara en chans...

Grisen
2005-06-11, 16:21
Säg att du trodde att det berodde på lumpen men att det i själva verket berodde på en tjej eller nåt sånt då.


Angående det med vapenolyckan så åker han väl bara på vapenfri tjänst?


Är du HELT säker på att du inte vill göra lumpen? Du får bara en chans...


Ja det är en risk men de vapenfria tjänsterna är väldigt få, de blir väldigt snabbt fulla. Om det är i slutet av antagningen är det förmodligen lungt.

Brisk Snu Garvo
2005-06-11, 16:22
Eller gör lumpen och sno så mycket så att du tjänar på det...

henke_in_training
2005-06-11, 16:27
forts. eller gör lumpen för att kanske lära sig ett eller annat och få massvis med nya polare...

Wain
2005-06-11, 16:34
Jag känner mig så fruktansvärt omotiverad för lumpen, jag är sugen på att istället komma igång med stuider, dock vet jag inte hur jag ska göra för att slippa undan.

Om du nu har kommit in på en utbildning så borde det inte vara så svårt att be om uppskov. Fungerade iaf för min bror för sisådär 8 år sedan. Han fick uppskov ett år, sedan kallade de aldrig in honom igen. :D

Officer
2005-06-11, 16:36
Jag sa att jag var homofob samt att jag hade självmordsbegär ibland vid tillfällen då träningspassen går dåligt och att jag är beroende av att styrketräna och äta 8 gånger om dagen osv, och att jag kunde bli aggressiv. Jag ljög väl bra antar jag, jag slapp.

Bjorne
2005-06-11, 16:49
Jag sa att jag var homofob samt att jag hade självmordsbegär ibland vid tillfällen då träningspassen går dåligt och att jag är beroende av att styrketräna och äta 8 gånger om dagen osv, och att jag kunde bli aggressiv. Jag ljög väl bra antar jag, jag slapp.Gjorde du detta i efterhand?

forts. eller gör lumpen för att kanske lära sig ett eller annat och få massvis med nya polare...Jag ligger redan ett år efter med stuider, jag vill inte skjuta upp det något mer.

Eller gör lumpen och sno så mycket så att du tjänar på det...Är över en pasnarvagn jag har befäl, kanske man skulle ta den och göra till Rosenbad, undra m man kan ta hela Persson med ett skott...

Ja det är en risk men de vapenfria tjänsterna...Och så var vapenolyckan inte ett alternativ...

skriv eller ring dit och lägg korten på bordet. säg att du ABSOLUT INTE vill göra lumpen och att dom om du måste rycka in kommer att göra allt som står i din makt för att komma där ifrån. det borde fungera om du verkligen visar att du bara kommer att vara en stor belastning... om dom skiter i det första gången så fortsätt ring eller skriv.. efter 20 samtal/brev borde dom nog förstå att den här killen blir det ingen soldat av.Men ifall man nu göra detta, och så ger de sig inte, så känns det inte så troligt att de kommer släppa en sedan ifall man kommer med en lite väl läglig knäskada.

Är du HELT säker på att du inte vill göra lumpen? Du får bara en chans...Jag var helt säker förut, men när det väl kom till kritan kände jag lite tvivel och därför försökte jag verkligen prestera bra, vilket jag gjorde också, men nu i efterhand så känner jag mig bara mer och mer omitiverad, jag tror inte att det skulle gynna mig.

Bjorne
2005-06-11, 16:53
hur som helst så måste du ha läkarintyg, i alla fall nu när du redan blivit placerad, testa ett intyg för tinitus ;DIfall man skriver ett brev att man har börjat få problem med knät, då man direkt efter mönstringen börjde hårdträna för att verkligen vara i superform till lumpen. Men att all löpning nu har orsakat att man får ont i knät efter bara en kortare tids belastning.

Hur ska man kunna skaffa lärkarintyg på något sådant?

Och kan inte försäkringsbolga få reda på sådant?

Jax
2005-06-11, 16:57
Du har gott om tid på dig att plugga. Går något annat ett år innan du börjar igen, det gör dig bara gott. Och lumpen är alldeles utmärkt som något annat.

Spannmål
2005-06-11, 17:00
Vaffan sluta säga att man ska göra lumpen för att få kompisar!!! är ni helt värdelösa i det privata?? hela jävla världen är ju öppen att skaffa vänner i!!!!!!!!!!! jag gjorde lumpen 97-98 och det var det mest bortkastade året jag varit med om. Har inte fått fler jobb för att det finns i min CV.

henke_in_training
2005-06-11, 17:08
Vaffan sluta säga att man ska göra lumpen för att få kompisar!!! är ni helt värdelösa i det privata?? hela jävla världen är ju öppen att skaffa vänner i!!!!!!!!!!! jag gjorde lumpen 97-98 och det var det mest bortkastade året jag varit med om. Har inte fått fler jobb för att det finns i min CV.

Helt värdelöst är det inte med tanke på att man ofta får lära känna personer från andra håll i landet istället för bara i den stad man kommer ifrån. Sen om man trivs eller inte, det är väl upp till var och en. Vill man göra lumpen för att kunna ha med det på sitt CV, då är det kanske bättre att utbilda sig...

Bjorne
2005-06-11, 17:17
Helt värdelöst är det inte med tanke på att man ofta får lära känna personer från andra håll i landet istället för bara i den stad man kommer ifrån. Sen om man trivs eller inte, det är väl upp till var och en. Vill man göra lumpen för att kunna ha med det på sitt CV, då är det kanske bättre att utbilda sig...I Malmö lär man känna folk från hela världen på ett och samma ställe *rolleyes* och jag går i skolan där, så det är lugnt :p

John M
2005-06-11, 17:39
Gör som AP säg att du har självmordstankar så är problemet löst :thumbup:

pdc9
2005-06-11, 18:32
och stuider lär de heller inte ta hänsyn till.

Var har du fått det ifrån ? ditt "lär" säger en hel del om att du bara tror det är så ..

Kan ju säga att jag var i exakt samma situation som dig ... hade blivit tillsatt en tjänst och tänkte inte för något i världen göra lumpen... kom in på universitetet ... där meddelade jag direkt att jag var inkallad till lumpen så då skrev dem ett väldigt fint brev och förklarade att jag just börjat utbildningen och kunde få problem i fortsättningen om jag omedelbart tvingades ta ett års uppehåll...

från lumpen svarade dem med att jag var satt i reserven eller vad det heter och att de skulle kalla mig om det blev krig... det lät bra :D

Så tre veckor senare tackade jag för mig på universitetet :devil: :hbang:

Lycka till !

Bjorne
2005-06-11, 18:50
Var har du fått det ifrån ? ditt "lär" säger en hel del om att du bara tror det är så ..

Kan ju säga att jag var i exakt samma situation som dig ... hade blivit tillsatt en tjänst och tänkte inte för något i världen göra lumpen... kom in på universitetet ... där meddelade jag direkt att jag var inkallad till lumpen så då skrev dem ett väldigt fint brev och förklarade att jag just börjat utbildningen och kunde få problem i fortsättningen om jag omedelbart tvingades ta ett års uppehåll...

från lumpen svarade dem med att jag var satt i reserven eller vad det heter och att de skulle kalla mig om det blev krig... det lät bra :D

Så tre veckor senare tackade jag för mig på universitetet :devil: :hbang:

Lycka till !Ska inte plugga på universitet direkt, ska arbeta lite först inom el-branchen så jag får mina certifikat. Där efter ska jag börja plugga, har inte ens betyg för att komma in på ett universitet nu :p

stefannn
2005-06-11, 18:55
Ska inte plugga på universitet direkt, ska arbeta lite först inom el-branchen så jag får mina certifikat. Där efter ska jag börja plugga, har inte ens betyg för att komma in på ett universitet nu :p

inte det du frågade efter men .. som andra sagt.. gör lumpen det är faan lärorikt och ett jväla år är inte såm mycket du hinner jobba i 45 år ändå innan pension

påven
2005-06-11, 19:07
Säg att du inte vill göra det,svårare är det inte att slippa. Fattar inte varför folk ska komplicera sina liv mer än vad som behövs.

jag mönstrade för 7 år sen och jag gick direkt till psykologen och sa att jag vill absolut inte göra lumpen. Sen fick jag en tågbiljett hem o så var det inget mer me det.

Sparrisen
2005-06-11, 20:03
Säkraste kortet är att gå till läkaren och säga att du har benhinneinflammation, och att du haft det ett bra tag. Funkade kanon för mig iaf.

Megatuttarna
2005-06-11, 20:07
Jag berättade att jag inte fungerade i grupp. Att jag oftast slår innan jag resonerar. Att stryk är bästa medicinen o s v. Bakade in det lite subtilt hos psykologen och slapp.

Kebab-Arne
2005-06-11, 20:10
Nu kapar jag tråden här. :em:

Jag fyllde 18 i februrari, har inte hört ett skit från pliktverket om någon mönstring men fått allmän info (som man får när man fyller 17) och ett brev om man ska fylla i om det inte ens är någon mening att mönstra. Nu har en polare fått mönstringsbesked och han fyller i typ juni/juli. Ska man dra iväg ett mail till pliktverket? För vill göra lumpen...

Grisen
2005-06-11, 20:12
Jag berättade att jag inte fungerade i grupp. Att jag oftast slår innan jag resonerar. Att stryk är bästa medicinen o s v. Bakade in det lite subtilt hos psykologen och slapp.

Du kompis, du är körd, du kommer inte att få några jobb. Arbetsgivaren kollar i registren och sen kommer du inte ens få jobb som slaskhink på en skola i Sibirien.

Megatuttarna
2005-06-11, 21:19
Du kompis, du är körd, du kommer inte att få några jobb. Arbetsgivaren kollar i registren och sen kommer du inte ens få jobb som slaskhink på en skola i Sibirien.

Haha det finns inga såna register; speciellt inte till privata arbetsgivares förfoganden.

Din mamma finns däremot på Interpol. De har henne som en av de mest illaluktande personer som någonsin gått på denna jord. Du föddes med hjärnskador p g a det och hela jävla Ruhrområdet verkar kliniskt rent i jämförelse.

Bjorne
2005-06-12, 15:23
inte det du frågade efter men .. som andra sagt.. gör lumpen det är faan lärorikt och ett jväla år är inte såm mycket du hinner jobba i 45 år ändå innan pensionHandlar också om att jag inte vill vara äldre när jag gör stuiderna, svårare då att få mycket att fastna, tror jag.

Säg att du inte vill göra det,svårare är det inte att slippa. Fattar inte varför folk ska komplicera sina liv mer än vad som behövs.

jag mönstrade för 7 år sen och jag gick direkt till psykologen och sa att jag vill absolut inte göra lumpen. Sen fick jag en tågbiljett hem o så var det inget mer me det.Varför ska alltid folk förenkla problem och tro att allt var som förr? Det funkar inte så för alla - Alltid...

Säkraste kortet är att gå till läkaren och säga att du har benhinneinflammation, och att du haft det ett bra tag. Funkade kanon för mig iaf.Krävs nog att man har det också då...

Jag berättade att jag inte fungerade i grupp. Att jag oftast slår innan jag resonerar. Att stryk är bästa medicinen o s v. Bakade in det lite subtilt hos psykologen och slapp.Lite sent att komma med det nu.

Haha det finns inga såna register; speciellt inte till privata arbetsgivares förfoganden.

Din mamma finns däremot på Interpol. De har henne som en av de mest illaluktande personer som någonsin gått på denna jord. Du föddes med hjärnskador p g a det och hela jävla Ruhrområdet verkar kliniskt rent i jämförelse.A burrnnn!!

aliquis
2005-06-12, 15:57
Min kompis vägrade första dagen, några tusen i böter.

Grisen
2005-06-12, 16:10
Haha det finns inga såna register; speciellt inte till privata arbetsgivares förfoganden.

Din mamma finns däremot på Interpol. De har henne som en av de mest illaluktande personer som någonsin gått på denna jord. Du föddes med hjärnskador p g a det och hela jävla Ruhrområdet verkar kliniskt rent i jämförelse.

Fatta hur mycket det grisas med statliga register, jag fick lätt ut en psykoanalys om dig trots att jag inte har någon auktoritet.



Psykiskt labil person som har svårt att finna sig tillrätta i en grupp, spelar hela tiden med en tuff förortsstil, kuken vänder mellan dina tänder o s v. Trots att han i själva verket är mycket osäker, både självförtroendet och sin sexuella läggning, talade osammanhängande om en orgie med en person vid namn boFFen och 10 dvärgar. Dessutom ser jag i straffregistret att Megatuttarna vid upprepade tillfällen ätit bajs publikt. Bör inte rekryteras vid någon tjänst inom försvarsmakten eller civil tjänstgöring. Jag skriver en remiss till Doktor Hygelhs instution för mentala störda personer.

jakke
2005-06-12, 16:17
Handlar också om att jag inte vill vara äldre när jag gör stuiderna, svårare då att få mycket att fastna, tror jag.

va? Tror du 1år spelar roll?
*screwy* *screwy*
Jag gjorde lumpen i 2år och jag tror det är bra att vänta lite innan man börjar plugga. Det är vad jag har sett i min klass iallafall.

Jax
2005-06-12, 16:35
va? Tror du 1år spelar roll?
*screwy* *screwy*
Jag gjorde lumpen i 2år och jag tror det är bra att vänta lite innan man börjar plugga. Det är vad jag har sett i min klass iallafall.
Min erfarenhet också. Det är de som börjar plugga direkt efter gymnasiet som tröttnar snabbast.

Grisen
2005-06-12, 16:52
Min erfarenhet också. Det är de som börjar plugga direkt efter gymnasiet som tröttnar snabbast.

Då vet man inte hur drygt det egentligen är att jobba heltid.

:)

nossie
2005-06-12, 17:16
Men seriöst krångla inte till detta mer än vad du behöver, bara att ringa och säga att du inte vill längre.

MilkmaN
2005-06-12, 18:39
Bjorne, hur fan skall dem kunna kolla om du har benhinneinflammation? Det är bara att kolla upp symptomen ordentligt och beskriva dem bra hur det känns :) Kan tänka mig att benhinneinflammation är sjukt jobbigt att ha i lumpen. För övrigt vill jag inte heller göra lumpen även om chansen är stor att jag måste.

Bjorne
2005-06-12, 18:41
Men seriöst krångla inte till detta mer än vad du behöver, bara att ringa och säga att du inte vill längre.De gjorde det klart, otal gånger, att det inte är frivilligt och att de inte tar hänsyn till "att man inte vill"...
va? Tror du 1år spelar roll?
*screwy* *screwy*
Jag gjorde lumpen i 2år och jag tror det är bra att vänta lite innan man börjar plugga. Det är vad jag har sett i min klass iallafall.Jag tror att ett år's helt avslappnande från stuider kan förstöra en del, ja. Samt att motivationen kanske försämras...

Bjorne
2005-06-12, 18:46
Bjorne, hur fan skall dem kunna kolla om du har benhinneinflammation? Det är bara att kolla upp symptomen ordentligt och beskriva dem bra hur det känns :) Kan tänka mig att benhinneinflammation är sjukt jobbigt att ha i lumpen. För övrigt vill jag inte heller göra lumpen även om chansen är stor att jag måste.Jag vet inte hur sådant funkar, sedan måste man väl skaffa läkarintyg och skaffar man sådant intyg så är det väl något företag och dylikt kan kolla upp...

MilkmaN
2005-06-12, 18:51
Företag kan kolla upp? *screwy*

Inte så att du inte kommer få jobb för att du hade benhinneinflammation som ung?

Bjorne
2005-06-12, 18:55
Företag kan kolla upp? *screwy*

Inte så att du inte kommer få jobb för att du hade benhinneinflammation som ung?Trodde det var kroniskt. :)

Megatuttarna
2005-06-12, 20:14
Fatta hur mycket det grisas med statliga register, jag fick lätt ut en psykoanalys om dig trots att jag inte har någon auktoritet.

Hahahahaaa :laugh:

Bao
2005-06-12, 20:16
jag skrev bara ett mail där det stod att jag inte var nöjd med min tjänst och ville bli placerad i utbildningsreserven tills vidare. Var inga problem