handdator

Visa fullständig version : Dips frågor


Fatcan
2005-06-11, 13:11
Hur får jag dipsen att ta mest på triceps och minst på bröst? Vet redan att man inte ska luta kroppen framåt, iställett hålla den rak, samt inte ha ett så brett grepp. Fast vi har bara en greppvidd på dipställningarna på mitt gym så det sista skiter vi i.
Finns det nått mera?

Vilka muskler ska jag stretcha för att komma djupare i dips?

Sheogorath
2005-06-11, 13:25
Hur får jag dipsen att ta mest på triceps och minst på bröst? Vet redan att man inte ska luta kroppen framåt, iställett hålla den rak, samt inte ha ett så brett grepp. Fast vi har bara en greppvidd på dipställningarna på mitt gym så det sista skiter vi i.
Finns det nått mera?

Vilka muskler ska jag stretcha för att komma djupare i dips?

Vinkeln (hur mycket du lutar dig) är mindre viktig än greppbredden. Jämför med smal bänkpress, där har du i jämförelse med dips väldigt kraftig "framåtlutning" och det tar ändå mycket på triceps. Om du bara har en greppbredd finns det inte mycket du kan göra för att det ska ta mer på triceps. För att komma djupare i dips ska du stretcha främre axlar men också bröst.

I min mening är dips bättre att ha som bröstövning. Det finns många tricepsövningar som är bättre för triceps.

Akilles
2005-06-11, 13:31
Om du gör dips mellan två bänkar, så kan du själv välja hur bred fattningen skall vara. Jag vet inte om dips för triceps mellan bänkar har någon nackdel som dips i ställning inte har.

Big_Vik
2005-06-11, 13:36
Om du gör dips mellan två bänkar, så kan du själv välja hur bred fattningen skall vara. Jag vet inte om dips för triceps mellan bänkar har någon nackdel som dips i ställning inte har.

Alltså, du kan ju ta en vanlig bänk eller böjställning med handtag på och ändra bredden hur du vill. :thumbup:

Sheo: Intressant, börjat tänka i samma banor, men saknar ändå en riktig motivering?

aliquis
2005-06-11, 13:44
I min mening är dips bättre att ha som bröstövning. Det finns många tricepsövningar som är bättre för triceps.
Intressant, jag får nämligen bra mycket bättre pump o kontakt av dips än av framförallt bänk men även hantelpressar (som jag dock skulle kunna utföra på ett bättre sett om jag drog bort 2.5kg).
Tycker däremot många tricepsövningar är riktigt dåliga, smalbänk tycker jag väl är skaplig dock... så dips för o bänk för triceps kanske? :D

Sheogorath
2005-06-11, 13:49
Intressant, jag får nämligen bra mycket bättre pump o kontakt av dips än av framförallt bänk men även hantelpressar (som jag dock skulle kunna utföra på ett bättre sett om jag drog bort 2.5kg).
Tycker däremot många tricepsövningar är riktigt dåliga, smalbänk tycker jag väl är skaplig dock... så dips för o bänk för triceps kanske? :D

Men bänk och hantelpressar har väl aldrig primärt varit tricepsövningar? Eller missförstod jag dig nu?

mentzer
2005-06-11, 17:32
I min mening är dips bättre att ha som bröstövning. Det finns många tricepsövningar som är bättre för triceps.

Beroende på greppbredden...

mentzer
2005-06-11, 17:34
Finns det nått mera?

Se till att armbågarna går rakt bakåt och inte ut åt sidan.

Lenny
2005-06-11, 20:54
Varför inte luta överkroppen farmåt när man tränar bröst-dips?

Sheogorath
2005-06-11, 21:15
Varför inte luta överkroppen farmåt när man tränar bröst-dips?

Vem sa att man inte skulle göra det?

Lenny
2005-06-12, 13:31
Mitt misstag, läste huvudinlägget för snabbt :em:

Langster
2005-06-12, 16:38
Enklaste tipset är att helt enkelt försöka använda triceps mer när du kör dips. Smal fattning underlättar.

Shadow Warrior
2005-06-12, 17:00
Varför inte luta överkroppen farmåt när man tränar bröst-dips?

När du börjar lassa på lite vikt i bältet märker du rätt snabbt att du får en mer naturlig form och den bör du inte försöka påverka genom att påtvinga en onaturlig rörelse. För övrigt så är det ju en basövning och då anser jag att man ska köra på det fysiologiskt optimala sättet, alltså det utförande sätt som tillåter högst belastning.

Fatalist
2005-06-12, 17:58
Jag brukar tänka att jag ska bända upp kroppen med hjälp av triceps, inte pressa med hela överkroppen.

Fatcan
2005-06-12, 18:17
Tack för tipsen :).

Tycker ni att dips är en bra övning för triceps överhuvudtaget? Jag tycker det är svårt att hitta bra övningar för triceps, har hittills nästan bara kört liggande tricepsextension och lite pushdowns. Smalbänk kör jag inte eftersom då måste man ha passare (kör alltid till failure), har testat den i smith men det känndes konstigt på nått sätt. Samma sak med frenchpress i smith.

Är övningen som liknar frenchpress fast man har en hantel bakom huvudet istället för en stång nå bra?

Sheogorath
2005-06-12, 18:20
Tack för tipsen :).

Tycker ni att dips är en bra övning för triceps överhuvudtaget? Jag tycker det är svårt att hitta bra övningar för triceps, har hittills nästan bara kört liggande tricepsextension och lite pushdowns. Smalbänk kör jag inte eftersom då måste man ha passare (kör alltid till failure), har testat den i smith men det känndes konstigt på nått sätt. Samma sak med frenchpress i smith.

Är övningen som liknar frenchpress fast man har en hantel bakom huvudet istället för en stång nå bra?

Enarms hantelsträck bakom huvudet är utmärkt för att jämna ut styrkeskillnader mellan höger och vänster. French press kan du köra fri också, t.ex. men curlstång. Liggande tricepssträck med rak stång, enarms hantelsträck och french press med curlstång är tre väldigt bra övningar.

Som sagt tycker jag att dips kommer bäst till sin rätt om man gör dem breda, alltså som bröstövning, men det är såklart min personliga uppfattning.

Fatcan
2005-06-12, 19:02
Är övningen som liknar frenchpress fast man har en hantel bakom huvudet istället för en stång nå bra?

Syftade på den här övningen http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBTriExt.html

Sheogorath
2005-06-12, 19:23
Syftade på den här övningen http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBTriExt.html

Den är säkert hur bra som helst, men om du ändå ska köra med hantel kan du ju göra det med en arm i taget för att jämna ut eventuella styrkeskillnader.

The Draf
2005-06-13, 00:47
Tack för tipsen :).

Tycker ni att dips är en bra övning för triceps överhuvudtaget? Jag tycker det är svårt att hitta bra övningar för triceps, har hittills nästan bara kört liggande tricepsextension och lite pushdowns. Smalbänk kör jag inte eftersom då måste man ha passare (kör alltid till failure), har testat den i smith men det känndes konstigt på nått sätt. Samma sak med frenchpress i smith.

Är övningen som liknar frenchpress fast man har en hantel bakom huvudet istället för en stång nå bra?

Dips är deffinintivt en bra övn. Näst bäst efter extentions, men det är ruskigt jämt! Hantelsträck bakom huvudet gillar inte jag. För mkt finlir för mig del. Känns lite disco, men det finns många som kör den och får bra resultat.