handdator

Visa fullständig version : Hur vet man?


divin3
2005-06-11, 12:51
vet inte om detta är rätt forumkategori men flytta gärna tråden om den hamnat fel..

Tänkte fråga hur man vet om man har brist på l-glutamin ? det är ju jätteviktigt lr?

King Grub
2005-06-11, 12:55
Det har man inte. Glutamin är den enskilt främst förekommande aminosyran i plasman och kan syntetiseras i muskulaturen. Det är enbart vid sepsis, infektion eller svält som det kan vara tal om glutaminbrist. Både kött- och växtproteiner i maten innehåller glutamin.

divin3
2005-06-11, 16:07
Okej...men min polare sa något om att man kan få brist på det. Att man kan märka det om man blir sjuk efter träning eller så? Är det nädvändigt att köpa l-glutamin på burk?

btw...innehåller Gainer Pro det? "L-Glutaminsyra" ??

Prankie
2005-06-11, 16:48
Vem är din polare? Nån från AST som försöker sälja glutamin till dig? :laugh:

divin3
2005-06-11, 17:09
nej , men allvarligt. *grr*

Har hört att brist på det kan leda till att protein osv inte tas upp ordentligt lr så...

Prankie
2005-06-11, 17:13
nej , men allvarligt. *grr*

Har hört att brist på det kan leda till att protein osv inte tas upp ordentligt lr så...

Men lider du av sepsis, infektion eller svält? Glutamin är den mest förekommande aminosyra i protein, du kan inte missa den.

Frazze
2005-06-11, 22:31
Glutaminsyra är en annan aminosyra än glutamin.
Och man har helt enkelt inte brist, och ett tillskott av rent l-glutamin har inte kunnat bevisas ha positiva effekter för friska människor. (även om detta innebär att mina egna resultat är placebo, men det gör inget, jag tycker om placebo)

Sparrisen
2005-06-11, 23:07
Är det nädvändigt att köpa l-glutamin på burk?


haha. Absolut inte nödvändigt! ;)

Sverker
2005-06-12, 07:22
När man analyserar aminosyrorna i ett protein, måste man först bryta ned proteinet/hydrolysera det, till fria aminosyror. När man gör det så omvandlas glutamin kemiskt till glutaminsyra. Det samma gäller faktiskt för aspargin till asparginsyra också.
Det är därför det oftast endast redovisas "glutaminsyra" i en aminosyratabell, glutamin syns inte men finns i proteinet i alla fall.

Jag kan ju uppskatta ( med dåliga kunskaper ) att ungefär hälften av "glutaminsyra" är glutamin i de flesta protein.

divin3
2005-06-12, 18:41
okej, tack för era svar :P

kanske verkade som en lite dum fråga..men den som frågar han vet ^^