handdator

Visa fullständig version : Grahamsmjöl?

A.K.O.A
2005-06-11, 09:17
Ett bröd som endast bakas på grahamsmjöl, vs ett bröd grundat på vetemjöl, hur mycket bättre är grahamsmjölet? Hur mycket långsammare är det?

Mvh Anton

King Grub
2005-06-11, 09:21
Grahamsmjöl är också vetemjöl, fullkornsvarianten. Mer fibrer, vitaminer och mineraler. GI:t, om inga andra faktorer skiljer, är kanske något lägre, men inte mycket.

A.K.O.A
2005-06-11, 09:22
Grahamsmjöl är också vetemjöl, fullkornsvarianten. Mer fibrer, vitaminer och mineraler. GI:t, om inga andra faktorer skiljer, är kanske något lägre, men inte mycket.

Attans, vad finns det annars för bra bas till bröd med lågt GI?

King Grub
2005-06-11, 09:25
Hela korn, kärnor och frön, surdegsbas.

A.K.O.A
2005-06-11, 09:27
Hela korn, kärnor och frön, surdegsbas.

Tack, ska försöka mig på det, men har hört att det ska vara svårt? Har en bakmaskin som funkar grymt bra... Tack för snabba svar!

Tolkia
2005-06-11, 11:15
Tips om du skall baka med grahamsmjöl (som ju trots allt är "nyttigare" än kärnvetemjöl, högt GI eller ej): Köp Änglamarks. Det är mycket med finmalet än andra sorter, vilket gör att brödet höjer sig bättre (annars kan ett problem med grahamsmjöl vara just att brödet blir lite platt och tungt om man har i mycket av varan).

Sverker
2005-06-11, 13:21
Mina grahamsbröd faller i smulor hela tiden :(

Jag skållar grahamsmjölet och använder rejält med bakvetemjölspecial. Det går att sänka GI med havrekli istället. Skållningen gör ju klister av grahamsmjölet och höjer säkert GI, ifall man är rädd för det.