handdator

Visa fullständig version : Tåg- eller billuffa i Europa


JAM
2005-06-10, 23:54
Jag och en kompis är rätt nära att bestämma oss för att dra iväg några veckor i augusti. Någon som har intressanta erfarenheter och vill dela med sig?

Vad kostar det att bo på billiga vandrarhem eller campingar i olika länder? Vad kostar bensinen i olika länder? För vilket alternativ överväger fördelarna - åka med egen bil eller med tåg etc?

Jag är ganska inne på att åka bil. Gillar att inte behöva anpassa sig till tider, att inte behöva släpa på att man äger hela tiden, att resa bekvämt med AC och musik, mm. Å andra sidan kan det kanske bli tröttsamt att köra långt (även om vi båda gillar att köra bil), svårt att hitta bra ställen att ställa bilen när man kommer till nya (större) städer, risk för inbott, risk för olyckor och jobbiga försäkringsärenden, etc.

Nå, vad tror ni?

MilkmaN
2005-06-11, 00:05
Inte för att jag gjort det själv men jag vill gärna:
Tågluffa is the shit!

Tror jag iaf :) Min kära mor gjorde det när hon var ung, visst ser världen lite annorlunda ut nu men men :D

Arne Persson
2005-06-11, 00:21
Gillar man att ha dålig underlivshygien mm så är det fritt fram med tågluff! :D

daja
2005-06-11, 00:25
tågluffade för 4-5 år sedan. blev en månad, med 3 veckor i Italien. vi testade på de flesta varianter av boende; rätt dyra hotell, vandrarhem, stugor, husvagn, inneboende hos lokalbefolkningen.
rätt svårt att uttala sig om priserna men italien är ett rätt dyrt ställe att semestra. det kan vara svårt att alltid hitta billigt boende som vandrarhem, så räkna med att ni ibland kommer få ta nåt hotell bara för att slippa sova ute.
lonely planet är nästan ett måste, det är en resebok med allt i som telefonnummer till boende, kartor, priser, beskrivningar av städer/länder osv.
http://www.lonelyplanet.com/
om ni tänker tågluffa måste ni i förväg bestämma vilka områden av europa ni ska till och köpa luffarpassen för just dessa länder. däremot behöver ni ju inte planera upp hela resan med alla stopp, det kommer ändå inte bli som ni tänkt pga inställda tåg eller tips på sköna ställen från andra luffare ni möter under resan.
pm:a om du vill ha tips på schysta ställen i italien.

Hewalo
2005-06-11, 00:47
har åkt bil från sthlm till turklandet , flera gånger ,

Cilia
2005-06-11, 13:07
äsch, lyssna inte på Arne P. Det går bra att hålla hygienen om man bara vill. Men jag röstar för tågluffa för om ni åker bil så kommer ni att missa massor av det man upplever på tågluffen. Bila kan man alltid göra senare. Men själva känslan av att tågluffa och möta alla andra som är ute gör man inte på samma sätt i en bil som på tåg. Det är en upplevelse.

Frantic
2005-06-11, 13:11
Här har du lite info; http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=266&SubMenu=2

Det finns nog en hel del info, om både bil- och tågluff, där inne om du letar lite

Arne Persson
2005-06-11, 13:14
äsch, lyssna inte på Arne P. Det går bra att hålla hygienen om man bara vill. Men jag röstar för tågluffa för om ni åker bil så kommer ni att missa massor av det man upplever på tågluffen. Bila kan man alltid göra senare. Men själva känslan av att tågluffa och möta alla andra som är ute gör man inte på samma sätt i en bil som på tåg. Det är en upplevelse.


På skitiga tåg- eller stationstoaletter? ;) :D

Cilia
2005-06-11, 13:22
På skitiga tåg- eller stationstoaletter? ;) :D
men hur har du tågluffat? har du levt hela månaden på tåg och stationer?
då förstår jag att du kände dig skitig och äcklig *skrattar*
det ingår ju lite i konceptet att inte alltid var kliniskt ren men däremellen kan man ju tvätta upp sig. Jag är inte så kinking så jag står över lite äventyr bara för att det är lite skit. Jag har två önskemål och det är att jag har rena underbyxor och en tandborste då kan jag hålla den hygien jag tycker är viktig sen kan resten vara lite skitigt då och då.

Arne Persson
2005-06-11, 13:27
men hur har du tågluffat? har du levt hela månaden på tåg och stationer?
då förstår jag att du kände dig skitig och äcklig *skrattar*
det ingår ju lite i konceptet att inte alltid var kliniskt ren men däremellen kan man ju tvätta upp sig. Jag är inte så kinking så jag står över lite äventyr bara för att det är lite skit. Jag har två önskemål och det är att jag har rena underbyxor och en tandborste då kan jag hålla den hygien jag tycker är viktig sen kan resten vara lite skitigt då och då.


Jag har självfallet inte sysslat med sådant vänstertrams! :)

hasse36
2005-06-11, 13:35
Är det att luffa det? Att åka bil?

Nåja, hygienen håller man i schack genom att byta underkläder två gånger om dagen. Testa nästa gång du börjar osa :D

Arne Persson
2005-06-11, 13:40
Är det att luffa det? Att åka bil?

Nåja, hygienen håller man i schack genom att byta underkläder två gånger om dagen. Testa nästa gång du börjar osa :D


2 ggr om dagen? säg det till dina skitiga kollegor som stinker lång väg. :D

Cilia
2005-06-11, 13:41
Jag har självfallet inte sysslat med sådant vänstertrams! :)
vad syftade du på som vänstertrams?

du låter nästan som en kollega som jag hade innan univ som sarkastist sa att på universitetet kunde man ju inte gå för där satt folk på golvet och drack rödvin med en gammal vinflaska som ljusstake och en upponervänd back som bord. med andra ord blev man komunist och värre genom att bevista sådana lokaler.

Arne Persson
2005-06-11, 13:45
vad syftade du på som vänstertrams?

du låter nästan som en kollega som jag hade innan univ som sarkastist sa att på universitetet kunde man ju inte gå för där satt folk på golvet och drack rödvin med en gammal vinflaska som ljusstake och en upponervänd back som bord. med andra ord blev man komunist och värre genom att bevista sådana lokaler.


Då skall jag tala om för dig att precis så var det när jag började läsa i Lund 79! Det vimlade av den skiten där! Jag tog en termins uppehåll årert efter för att slippa skiten! Vilka jävla pajasar där fann! Valklösa sk arbetare! Ha ha ha *kissass*

daja
2005-06-11, 17:25
På skitiga tåg- eller stationstoaletter? ;) :D

tror du man luffar europa runt på ett skabbigt pendeltåg?
det är först när man varit ute och rest man inser att standarden på tågen i sverige inte är mycket att komma med, iaf inte om du jämför med tyskland, schweiz, danmark och norra italien.
sen avgör man själv hur pass mycket man vill flänga runt och var man vill sova. jag lovar, det finns tid att dra tillbaka förhuden och tvätta sig.

Arne Persson
2005-06-11, 17:29
tror du man luffar europa runt på ett skabbigt pendeltåg?
det är först när man varit ute och rest man inser att standarden på tågen i sverige inte är mycket att komma med, iaf inte om du jämför med tyskland, schweiz, danmark och norra italien.
sen avgör man själv hur pass mycket man vill flänga runt och var man vill sova. jag lovar, det finns tid att dra tillbaka förhuden och tvätta sig.


Amen! ;)

daja
2005-06-11, 17:35
Amen! ;)
så när dina kids kommer och frågar pappa om dom får tågluffa, då vet du svaret!
no way!
;)

Arne Persson
2005-06-11, 17:46
så när dina kids kommer och frågar pappa om dom får tågluffa, då vet du svaret!
no way!
;)

Varför? Dom får väl göra som dom vill när dom är vuxna nog.

Cilia
2005-06-11, 20:37
Då skall jag tala om för dig att precis så var det när jag började läsa i Lund 79! Det vimlade av den skiten där! Jag tog en termins uppehåll årert efter för att slippa skiten! Vilka jävla pajasar där fann! Valklösa sk arbetare! Ha ha ha *kissass*
jag tror det beror på vilken institution man läser.
det går nog att hitta den typen fortfarande som en slags romantisk idé om hur det ska vara men alla är inte så.

Arne Persson
2005-06-11, 20:39
jag tror det beror på vilken institution man läser.
det går nog att hitta den typen fortfarande som en slags romantisk idé om hur det ska vara men alla är inte så.


Visst kan man fortfarande se sådana fövirrade dårar i universitetsvärlden.

Cilia
2005-06-11, 20:41
Visst kan man fortfarande se sådana fövirrade dårar i universitetsvärlden.
tusan vad snabb du är

men annars tycker jag att du har en sarkastisk attitid gentemot individer som har andra vägval än dig i livet. Själv tror jag på mångfald och att det gör världen mer intressant.

Arne Persson
2005-06-11, 20:45
tusan vad snabb du är

men annars tycker jag att du har en sarkastisk attitid gentemot individer som har andra vägval än dig i livet. Själv tror jag på mångfald och att det gör världen mer intressant.

Jo med tanke på hur sjuk världen är idag så får jag väl hålla med dig! ;)

JAM
2005-06-11, 23:01
Uppenbarligen synd att jag inte lade till raden "Endast seriösa svar, tack!" i mitt inlägg. Det är tydligen ett måste.

EDIT: Glömde att säga att dajas första inlägg och Cilias första inlägg var bra. Tack. Två givande i alla fall. :thumbup: