handdator

Visa fullständig version : Tänk om. Jobbig känsla.


Cupofcoffee
2005-06-10, 23:15
Lillebror tog studenten idag och vi hade fest hemma. Jag är den enda som är nykter när de sista gästerna ska åka, och får därför i uppdrag att skjutsa hem dem till stan.

Jag rekvirerar syrrans bil; en fullutrustad, sportmoddad, Volvo 855 R. Ett monster till automat-kombi med en bit över 450 häst.

Jag sätter mig således bakom ratten i ett elektroniskt justerbart skinnsäte, lägger i drivern och ger mig ut på E6an. Vägen är tom och jag känner ett oerhört begär att trycka ner gasen och visa vad bilen går för. Jag slår diskret över växellådan i sportläget för att tillåta lite längre drag på växlarna och kör plattan i mattan. Motorn svarar direkt; varven drar iväg och växellådan ger mig en skön kickdown när turbon slår in. Mätarnålen närmar sig 200km/h och passerar utan en tillstymmelse till tvekan.

Passagerarna är uppspelta och hejar på, men jag lägger mig lugnt och sansat i 250 och börjar närma mig Hebergsrondellen. Jag börjar fundera på hur lång bromsträckan kan vara med en så här stor bil, och bestämmer mig för att börja lite försiktigt och undvika att hänga någon i bältet.

Jag är en oerfaren racerförare, men det är sanslöst lätt att köra en bil fort. Att bromsa en snabb bil däremot - det kräver erfarenhet. Jag hann få ner hastigheten tillräckligt, och med bra kontroll också, men jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på de där sista tiondelarna då det slog mig att "jävlar, det här kanske inte går!".

Vilken otäck känsla. Jag kunde klippt rätt in i den där rondellen, försökt väja och i bästa fall slagit sönder bilen. Jag kunde lika gärna dödat oss allihop.

Passagerarna var nöjda och tjattrade förnöjt på och ville ha en sträcka till, men det är svårt att göra sig kvitt den där gnagande känslan - "tänk om..."

MacLeod
2005-06-10, 23:32
Det roligaste med dom farterna är att trefiliga motorvägar framstår som små grusvägar när det svänger. Haha.
Dom där hastigheterna kör man bäst själv, med en polare som hakar på i en anna n bil, gärna sent en natt runt Kistas motorvägar.
Eller vägarna runt Arlanda som är till för planen att nödlanda på. Guds verk.

Prankie
2005-06-10, 23:32
Jag vart påkörd en gång så jag kanske är inte den rätta person att ge objektiva svar i den här tråden.

JAM
2005-06-10, 23:39
Låter som att du har fått dig en fin funderare. Den där lilla korta känslan av att inte ha full kontroll, den är jävligt läskig...

Om du kör ihjäl dig själv är en sak, men tänk om du kör åt helvete med andra (låt säga nära vänner) i bilen - några dör, några blir förlamade, men du klarar dig. Sug på den! Vilket roligt liv man skulle ha efter det...

Men visst, det är grymt kul att köra bil, kul att se varvräknaren susa iväg och kul att köra fort. :)

Jay-Z
2005-06-10, 23:44
Statistiskt sett har du levt farligt ikväll. Unga män som skjutsar polare på kvällen ligger bland de mest olycksdrabbade förarna. Dödsolyckor, that is.

Jag ska inte ens gå in på vilken höjd av idioti jag tycker det är. Nuff said.

TrasMannen
2005-06-11, 02:29
Jag är en biltok, jag är galen i bilar, trimmar och sådant själv.
Har många polare som gillar sånt också, 2 av dem har racat ihjäl sig.
Den ena satt själv i bilen, men dog inte direkt, utan satt fastklämd och vid medvetande innan kroppen gav upp.

Den andra hade 2 medpassagerare, polarn dog direkt, han slungades ut ifrån bilen när den voltade. Den ena var nära att stryka med, den andra klarade sig htfsat lindrigt.

Ju mer jag trimmar min bil, ju försiktigare tar jag det. Jag kan göra ett par axningar med polare, men inte till höga farter(runt 120 kanske), och endast kortare sträckor.

aliquis
2005-06-11, 03:21
Jag har setat i bil där han som körde lite förkortat körde lite för fort och sedan bestämde sig för att ta vänster i rondellen. Slutade med att båda högerhjulen slog in i en centrifug och bilen tog ett skutt upp/över denna, sedan satt fälgarna någon decimeter utanför däcken, eller tvärtom, så det blev väl inte så mycket mer åkt.
Onykter person som körde också.
"tänk om" där med.

Brisk Snu Garvo
2005-06-11, 08:39
180 på en grusväg lite halvfull.... Dagen efter så vart det mycket tänk om....

Jorgen
2005-06-11, 09:37
Det är löjligt lätt att bli fartblind och ffa på natten. Bromssträckan blir avsevärt mycket längre än vad man tror och missar man kan det gå ordentligt åt helvete.
Hur kul det än är så är det ingen lek.

//Jörgen

moue
2005-06-11, 10:28
Slutade med att båda högerhjulen slog in i en centrifug och bilen tog ett skutt upp/över denna,

:D

s_himself
2005-06-11, 10:48
Jag har setat i bil där han som körde lite förkortat körde lite för fort och sedan bestämde sig för att ta vänster i rondellen. Slutade med att båda högerhjulen slog in i en centrifug och bilen tog ett skutt upp/över denna, sedan satt fälgarna någon decimeter utanför däcken, eller tvärtom, så det blev väl inte så mycket mer åkt.
Onykter person som körde också.
"tänk om" där med.


Du sätter dig alltså i en bil där föraren är onykter och låter honom köra?


jag har själv kört jävligt fort och haft sånna tankar.. Jag brukar tänka vad som skulle händ om det kommer ut en älg eller något framför bilen när jag ligger i 180 kanske. Föreställa mig hur den mosar halva bilen, krossar alla rutor och benen och huvudet flyger in i bilen och krossar min kropp, sedan sitter jag där fullt medveten och nedblodad. Då släpper jag gasen jävligt fort.

s_himself
2005-06-11, 10:51
Det är löjligt lätt att bli fartblind och ffa på natten. Bromssträckan blir avsevärt mycket längre än vad man tror och missar man kan det gå ordentligt åt helvete.
Hur kul det än är så är det ingen lek.

//Jörgen


Ett fel många gör är att dom kör som fan, start/stopp, rödljus, korsning osv osv. accelerationer och inbromsningar. Detta värmer ju upp bromsarna en del. Tillslut när dom är för varma är det som om det ligger såpa på skivorna. Kommer man då i hög fart och inte tänker på detta så är det rätt kört.. Jag gjorde så medvetet för att testa lite.. Jag höll på att skita på mig när jag insåg vilken avsevärd skillnad det gör. Jag bromsar alltid en bra bit innan, men det räckte knappt denna gången, men jag han dock stanna precis innan korsningen (hade fri sikt så jag såg att inga bilar fanns i närheten, eller personer.

Bobbokrull
2005-06-11, 10:56
Att köra bil innebär stort ansvar. Visst, att busa ensammen mitt i natten om du är själv i bilen är väl en sak....men så fort ngn annan sätter sig i bilen så har du ju som chaffis även ansvar över dennes liv!

Aldrig i h-vete att jag ger mig ut och tokgasar och därmed riskerar någon annans liv. Har man dessutom själv suttit i passagerarsätet då det gått åt helvete så vet man hur hjälplös man är då bilen bara snurrar runt.

bosse_brutal
2005-06-11, 11:02
sånt där är lite läskigt faktiskt...
hänt ett par gånger att man kört lite för fort för att hinna bromsa innan kurvor, men jag har klarat mig hittills.. satt mig i diket en gång, men då gick det i ca 30km/h, feldoserad högerkurva, blankis och nödhjul på vänster fram. inget allvarligt med andra ord..

värsta hittills är väl när jag racade med en kopis inne i stan, drar om han en bit innan en ganska skymd korsning med en liten S-kurva innan, ligger kanske i 90, hinner bromsa ner lite innan kurvan, men eftersom asfalten var blöt så var jag tvungen att släppa bromsen för att klara kurvan, och blåser igenom korsningen i ca 70... hade inte haft en suck att väja om det kommit en bil.
ganska dumt, men lärde mig en läxa om var man hellst inte ska racea..

Jorgen
2005-06-11, 11:04
Ett fel många gör är att dom kör som fan, start/stopp, rödljus, korsning osv osv. accelerationer och inbromsningar. Detta värmer ju upp bromsarna en del. Tillslut när dom är för varma är det som om det ligger såpa på skivorna. Kommer man då i hög fart och inte tänker på detta så är det rätt kört.. Jag gjorde så medvetet för att testa lite.. Jag höll på att skita på mig när jag insåg vilken avsevärd skillnad det gör. Jag bromsar alltid en bra bit innan, men det räckte knappt denna gången, men jag han dock stanna precis innan korsningen (hade fri sikt så jag såg att inga bilar fanns i närheten, eller personer.
Stämmer bra det.
Jag testade också några gånger i min ungdom. Körde så att bromskivorna fram faktiskt glödde, bromsarna tog inte vidare bra då. ;)
Det är dessutom ett vanligt fenomen på dom trimmade bilarna. Man ökar effekten med x-antal % men gör inget åt bromsarna. Man måste ju faktiskt få stopp på skiten också.

//Jörgen

s_himself
2005-06-11, 11:10
Stämmer bra det.
Jag testade också några gånger i min ungdom. Körde så att bromskivorna fram faktiskt glödde, bromsarna tog inte vidare bra då. ;)
Det är dessutom ett vanligt fenomen på dom trimmade bilarna. Man ökar effekten med x-antal % men gör inget åt bromsarna. Man måste ju faktiskt få stopp på skiten också.

//Jörgen


exakt. Det läskiga är att man vet ju aldirg när dom tar slut. Skaffa sig stora, ventilerade slitsade skivor kan va en billig livsförsäkring. Det värsta jag vet är när man inte kan bromsa. Det är ju svårt att ta vägen nån annan stans än rakt fram. Såvida man inte kör ut i diket eller nåt liknande.

Tolkia
2005-06-11, 11:37
Men för %&¤# killar. Kör som folk. Ni har bara ett liv att mista och bara en kropp att sabba, och de går inte på Öppet Köp.

s_himself
2005-06-11, 11:40
Men för %&¤# killar. Kör som folk. Ni har bara ett liv att mista och bara en kropp att sabba, och de går inte på Öppet Köp.


men då är det ju bäst att passa på innan det är försent ;) :D

Jense
2005-06-11, 11:42
Men för %&¤# killar. Kör som folk. Ni har bara ett liv att mista och bara en kropp att sabba, och de går inte på Öppet Köp.


samtidigt ska man inte slösa bort livet genom att vara försiktig alltid. tänk så mycket man missar

Tolkia
2005-06-11, 11:49
samtidigt ska man inte slösa bort livet genom att vara försiktig alltid. tänk så mycket man missar
Jag såg en motorcykeltävling på TV en gång, där man innan loppet intervjuade en av favoriterna som sade just detta när han blev tillfrågad om sportens farlighet/ofarlighet. Ironiskt (det är faktiskt på gränsen till att vra för obehaligt för att få kallas "ironiskt") nog slutade tävlingen för hans del platt på marken - platt på marken på evighet om ni fattar vad jag menar.

Var och en blir salig på sitt, men jag som är född fegis kan nog gärna tänka mig att försaka nöjet att blåsa omkring på vägarna i 200 km/tim med en lindrigt nykter kompis bakom ratten till förmån för att få leva några år till. Det finns ju trots allt en del man kan göra som är NÄSTAN lika roligt ... :D

Jense
2005-06-11, 11:52
Jag såg en motorcykeltävling på TV en gång, där man innan loppet intervjuade en av favoriterna som sade just detta när han blev tillfrågad om sportens farlighet/ofarlighet. Ironiskt (det är faktiskt på gränsen till att vra för obehaligt för att få kallas "ironiskt") nog slutade tävlingen för hans del platt på marken - platt på marken på evighet om ni fattar vad jag menar.

Var och en blir salig på sitt, men jag som är född fegis kan nog gärna tänka mig att försaka nöjet att blåsa omkring på vägarna i 200 km/tim med en lindrigt nykter kompis bakom ratten till förmån för att få leva några år till. Det finns ju trots allt en del man kan göra som är NÄSTAN lika roligt ... :D

om du är född fegis har du kanske missat mycket, som du inte inser än. det måste suga

s_himself
2005-06-11, 11:52
. Det finns ju trots allt en del man kan göra som är NÄSTAN lika roligt ... :D


Wheela med en handikapps-trike, om man frågar Herkülez :D

Frågar du mig kan jag tänka miga oljebrottning med ett par snygga tjejer :naughty:

Jense
2005-06-11, 11:56
Wheela med en handikapps-trike, om man frågar Herkülez :D

Frågar du mig kan jag tänka miga oljebrottning med ett par snygga tjejer :naughty:

boxas utan handskar när man är nykter minns jag va ganska skum känsla i början, men man vänjer sig.. det är inte så att man står och slår allt vad man kan.

testa själv, inkludera sparkar, brottning och lås så har du den ultimata träningen tillsammans med styrketräning.. hitta även en kompis som ställer upp

Otto GROV
2005-06-11, 11:58
ganska dumt, men lärde mig en läxa om var man hellst inte ska racea..

*bs* haha, o efter de har du aldrig kört ikapp, eller inte ;)

s_himself
2005-06-11, 12:05
boxas utan handskar när man är nykter minns jag va ganska skum känsla i början, men man vänjer sig.. det är inte så att man står och slår allt vad man kan.

testa själv, inkludera sparkar, brottning och lås så har du den ultimata träningen tillsammans med styrketräning.. hitta även en kompis som ställer upp


ah fan har testat en light verision av det där. Fast lääänge sedan med en kompis. Det är grymt kämpigt när man ligger och brottas och sedan får man en arm fri och slår ett slag i sidan på polarn. Brorsan har väl fått stå ut med lite styr också.

snelhest
2005-06-11, 12:07
Kolla på Formel 1 ikväll på TV 4+ istället :devil: :devil:

Jense
2005-06-11, 12:10
ah fan har testat en light verision av det där. Fast lääänge sedan med en kompis. Det är grymt kämpigt när man ligger och brottas och sedan får man en arm fri och slår ett slag i sidan på polarn. Brorsan har väl fått stå ut med lite styr också.


hehe ja.. alla har vi gjort det. och det är kul.. så är det bara

s_himself
2005-06-11, 12:13
Kolla på Formel 1 ikväll på TV 4+ istället :devil: :devil:


Hörde att en här i från stan hade åkt med Williams stallets 2 sittsiga Formel 1 bil. Där har dom en nödknapp som man får trycka på om man tycker det går för fort.. Han hade tydligen vela trycka hela tiden på den.. Man fattar inte hur fort dom kör! Tunneln på montecarlo GP't kör vanliga bilar kanske i 80 i en kurva och man tycker det går fort.. Men formel1.. dom kör 300 blås rakt igenom, alltså man lär ju va skitnödig som fan. Sedan bromsa han inne i kruvan och inte innan (?) låter ju inte logist,, men brukar ju bromsa sig in i kruvan och gasa sig ur.

Men han sa att det va läskigt när dom kör 300 in i en kurva och sedan bromsar *spy* Det är ju något jag vill testa på!

Jorgen
2005-06-11, 12:18
Skulle man åkt en F1-bil i racetempo så hade man inte klarat av det vidare länge. Nacken utsätts för enorma påfrestningar vid varje kurva och inbromsning, resten av kroppen mår nog inte vidare bra av dom G-krafter man utsätts för heller.
Att bormsa från dryga 300 km/h till 50-70 på ca 100 m är nog inte vidare bekvämt. ;) Men det hade varit roligt att vara med om.

//Jörgen

s_himself
2005-06-11, 12:25
Skulle man åkt en F1-bil i racetempo så hade man inte klarat av det vidare länge. Nacken utsätts för enorma påfrestningar vid varje kurva och inbromsning, resten av kroppen mår nog inte vidare bra av dom G-krafter man utsätts för heller.
Att bormsa från dryga 300 km/h till 50-70 på ca 100 m är nog inte vidare bekvämt. ;) Men det hade varit roligt att vara med om.

//Jörgen


jovars. Vet inte hur länge han åkte med men dom körde säkert ett varv iaf. Men visst är det sjuka Krafter. Det är snyggt när dom klipper in varvmätaren och en G-mätare i rutan när dom visar F1. helt sannslöst att dom närmar sig 5G i vissa kurvor. Dom är jävligt vältränade för att klara av detta. Jag har inte tänkt på det så mycket, men förrförra helgen såg jag ett litet reportage om allonso. Han hade duktiga ben iaf!

bosse_brutal
2005-06-11, 12:37
*bs* haha, o efter de har du aldrig kört ikapp, eller inte ;)

jo då, jag har dragit dig fler gånger än den, men inte på det stället...

s_himself
2005-06-11, 12:56
En kille här i stan körde i med sin escort cossie inatt. Fin bil som gick bra... (Enl. ryckten va han onykter.. Men det låter jag va osagt tills det är bevisat) Sedan vet jag heller inte om det va ägaren som körde bilen... Men skrot blev det iaf.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/05jun143-1-.jpg

Dipshit
2005-06-11, 13:09
ser ut som det är bilen de försöker rädda..


btw, snyggt kapat hjul... :MrT:

Biceps
2005-06-11, 13:21
Yttre ringvägen Malmö är en perfekt väg kvällstid för höghastighetskörning. Med rätt bil och förhållanden kan man nog hålla 250 utan problem, själv har jag inte vågat mer än 210 km/h, sen släppte jag av pga att bilen känns lite väl svajig. Man får ju göra en bedömning av bilens potential, skulle aldrig vågat (eller vore ens möjligt) med min fd Mazda 323 -86 precis... Underbart när vägen är helt tom så man placera sig rätt i kurvorna i den fil som är optimalt

Många är rädda att dö, men allt för många är rädda för att leva...

carlsm
2005-06-11, 17:07
Passagerarna är uppspelta och hejar på, men jag lägger mig lugnt och sansat i 250 och börjar närma mig Hebergsrondellen. Jag börjar fundera på hur lång bromsträckan kan vara med en så här stor bil, och bestämmer mig för att börja lite försiktigt och undvika att hänga någon i bältet.

Jag är en oerfaren racerförare

Vilken otäck känsla. Jag kunde klippt rätt in i den där rondellen, försökt väja och i bästa fall slagit sönder bilen. Jag kunde lika gärna dödat oss allihop.



Hade du haft ihjäl alla i bilen och kanske någon annan också...tja du.
Kanske skulle ta och lära dig att inte leka med andras liv?

Tolkia
2005-06-11, 19:17
Om du är född fegis har du kanske missat mycket, som du inte inser än. det måste suga
Som tur är behöver vi födda fegisar inte fullt lika våldsamma stimuli för att få våra kickar, så jag är skapligt nöjd som det är. Sedan blir ju "lite" gånger många år ganska mycket i slutändan också ... Men ur statussynvinkel suger det ju maximalt, förstås. :D

s_himself
2005-06-12, 00:10
ser ut som det är bilen de försöker rädda..


btw, snyggt kapat hjul... :MrT:


Det är inte mycket att rädda. Gick väl rätt skapligt fort, och jag har bara fler säga att han va onykter. Dessutom hade han snuthäng efter sig för att han kört för fort så han försökte köra ifrån. så kom han till en kurva och det gick lite väl fort så han körde väl in i en bil som stod parkerad och ett elskåp och husvägg och allt möjligt vad det nu va.

En annan här i stan fixa ju sin bmw 325:a (E30) rakt in i ett broräcke. Det va ännu mindre kvar av den än vad det blev av den där cossien. motor och växellåda låg 15 meter från bilen, stötdämpare och fjädrar satt inte kvar. Inprinsip inget fram till a-stolparna fanns. Fälgar och allt va bara mos, kras och spillror *spy* Även det var en onykter person som körde.

aliquis
2005-06-12, 00:57
Du sätter dig alltså i en bil där föraren är onykter och låter honom köra?Först tänkte/stod jag faktiskt vid en busshållplats, men efter en del tjatade ja, tyvärr.

*Flash*
2005-06-12, 02:06
Visst höga farter har alltid varit härligt att uppleva men tvivlar på att det är lika härligt att vakna upp på sjukhus ur en koma och vara förlamad.

bosse_brutal
2005-06-12, 03:41
för att veta att man har levat måste man våga leva... visst det finns säkert många som inte skulle vilja åka sporthoj för att det är relativt stor chans att köra åt helvete och dö, men det är ett fordon som åtmisntona jag vill pröva på innan jag dör av ålderdom... föresten så skulle jag hellre köra ihjäl mig i 270km/h på en sån än dö av nån sjukdom som plågade ihjäl mig under ett par år... fy fan det måste vara det värsta man kan uppleva, vara sjuk och veta att man kommer dö n plågsam död som är utdragen över kanske 3 år än känslan av att man förlorat kontrollen och kommer att dö en säker död inom 3 sekunder

Lodiz2
2005-06-13, 01:22
jag säger då bara det var försiktiga när ni kör fort ... själv så gillar jag inte att köra i hög hastighet men jag gillar acceleration, känns som om det är meningslöst att ligga i över 200 med risken att krascha och dö.
en gång så accelererade jag från stillastående upp till kanske 50-60km/h och det gick fort dit körde en golf vr6. jag bromsade in men klarade inte svängen som kom tidigare än jag trott körde rakt in i en trottoarkant bilen studsade jag klarade mig bra hade bälte men det var en skaplig smäll trots att jag bromsade in och hastigheten översteg inte 50km/h vad hände då med bilen jo den skrotas för att däcken flyttades bak och flyttade dörren och a-stolpen, oljetråget slogs sönder och all olja rann ut, hela styrningen var paj och alla saker däromkring och då tog smällen inte alls i chassit utan under bilen och däcken. jag kan bara fantisera vad som händer om man smäller i 200km/h inget man har lust att göra

JAM
2005-06-13, 09:48
jag säger då bara det var försiktiga när ni kör fort ... själv så gillar jag inte att köra i hög hastighet men jag gillar acceleration, känns som om det är meningslöst att ligga i över 200 med risken att krascha och dö.
en gång så accelererade jag från stillastående upp till kanske 50-60km/h och det gick fort dit körde en golf vr6. jag bromsade in men klarade inte svängen som kom tidigare än jag trott körde rakt in i en trottoarkant bilen studsade jag klarade mig bra hade bälte men det var en skaplig smäll trots att jag bromsade in och hastigheten översteg inte 50km/h vad hände då med bilen jo den skrotas för att däcken flyttades bak och flyttade dörren och a-stolpen, oljetråget slogs sönder och all olja rann ut, hela styrningen var paj och alla saker däromkring och då tog smällen inte alls i chassit utan under bilen och däcken. jag kan bara fantisera vad som händer om man smäller i 200km/h inget man har lust att göraGrattis. 90 ord i samma mening. Pokal bifogas.

Håller med om att det är accelerationen som är roligast. Har samma bil som du pratar om.