handdator

Visa fullständig version : E Cola light okej när man deffar?


Cerberus
2005-06-10, 19:23
Jag menar läsken innehåller ju ingen näring alls, men det är koffein i, är d okej o konsumera mkt Cola light?

King Grub
2005-06-10, 19:28
Oavsett hur mycket du dricker kommer det inte att påverka viktupp- eller nedgång.

En person som väger 60 kilo kan dricka strax över 4 liter per dag utan att överskriva ADI (acceptabelt dagligt intag) av sötningsmedlet aspartam.

Dåligt för tänderna är det däremot, avsaknaden av socker till trots, pga syrorna som utsätter tandemaljen för frätning.

Nadja
2005-06-10, 19:29
..så gott som energifri dryck med koffein som lite extra förbränningsbooster är väl mer än ok.

Det finns ju dock individer som påstår sig bli mer sötsugna vid intag av aspartamsötade produkter. Hör du till den skaran, kanske du ska nöja dig med mindre mängd light-cola. Själv blir jag totalt osugen på sött efter att ha druckit lightdrycker som cola, så det är nog väldigt olika.

Stora mängder kolsyra kan även vara riktigt trist för magen, vilket inte är någon höjdare när man exempelvis ska träna hårt :D

MVH, Nadja

King Grub
2005-06-10, 19:31
Sötningsmedlet aspartam har faktiskt visat sig öka mättnadskänslorna, inte tvärtom, genom höjda nivåer av cirkulerande fenylalanin.

Johan_P
2005-06-10, 19:32
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=44813&highlight=cola+light

Johan_P
2005-06-10, 19:34
Sötningsmedlet aspartam har faktiskt visat sig öka mättnadskänslorna, inte tvärtom, genom höjda nivåer av cirkulerande fenylalanin.

På baksidan av Fun Light står där "innehåller en fenylalaninkälla", väd innebär detta?

King Grub
2005-06-10, 19:36
På baksidan av Fun Light står där "innehåller en fenylalaninkälla", väd innebär detta?

Att den innehåller aspartam. Aspartam består av aminosyrorna asparaginsyra och fenylalanin. Det måste anges, därför att personer som lider av den medfödda sjukdomen fenylketonuri inte kan metabolisera fenylalanin. Detta är ingen sjukdom man kan lida av utan att veta om det, men dom som gör det måste ha varning utsatt.

TylerDurden84
2005-06-11, 09:20
personer som lider av den medfödda sjukdomen enylketonuri inte kan metabolisera fenylalanin

Kan denna sjukdom ge svullen mage eller är det inget man märker fysiskt?

King Grub
2005-06-11, 09:24
Obehandlad fenylketonuri leder till utvecklingsstörning, hjärnskador, kramper och störningar i hudens pigmentering. Det är inget du kan gå omkring och ha utan att veta om det. Blodprov tas på alla nyfödda barn och sjukdomen diagnosticeras inom dom första levnadsdygnen, och då måste livslång medicinering sättas in. Trots detta kan utvecklingsstörningar uppstå.

TylerDurden84
2005-06-11, 09:27
okej, då är jag nog på det torra...

Cerberus
2005-06-11, 13:39
okej..själv tycker jag att cola light tillfredsställer mitt sötbehov ganska bra och det ökar inte mitt sötbegär...dock så frossar jag tyvärr på ätardagarna :|

förresten, ngt jag inte fattar är hur koffein kan höja insulinnivåerna i blodet? Har läst att man ska dricka koffeindrycker mellan måltiderna helst för då ökar man barra förbränningen.

blekfet2
2005-06-11, 13:47
okej, då är jag nog på det torra...



Hypokondriker :D :D

JLL
2005-06-11, 13:52
..så gott som energifri dryck med koffein som lite extra förbränningsbooster är väl mer än ok.

Det finns ju dock individer som påstår sig bli mer sötsugna vid intag av aspartamsötade produkter. Hör du till den skaran, kanske du ska nöja dig med mindre mängd light-cola. Själv blir jag totalt osugen på sött efter att ha druckit lightdrycker som cola, så det är nog väldigt olika.

Stora mängder kolsyra kan även vara riktigt trist för magen, vilket inte är någon höjdare när man exempelvis ska träna hårt :D

MVH, Nadja

Under ketodiet har jag råkat ut för att lightläsk satt igång ett helt vansinnigt sötsug, annars brukar det vara tvärtom...att sötsuget blir tillfredställt.

Spannmål
2005-06-11, 14:06
Hur vanligt är fenylketonuri?

King Grub
2005-06-11, 14:15
5 per 100000 nyfödda barn.

Cerberus
2005-06-11, 18:19
JLL, din kropp? I så fall e jag fett impad av din deff!!

Nadja
2005-06-11, 19:29
Under ketodiet har jag råkat ut för att lightläsk satt igång ett helt vansinnigt sötsug, annars brukar det vara tvärtom...att sötsuget blir tillfredställt.

Samma här, dessutom åker jag ur ketosis efter ett litet glas cola light (eller annan aspartamsötad dryck)

En anledning till att jag ej deffar på keto mer. Någonsin. Aspartam höjjer livskvaliteten under deff :D

Jakobbus
2005-06-11, 20:37
Samma här, dessutom åker jag ur ketosis efter ett litet glas cola light (eller annan aspartamsötad dryck)

Öhh... Vad får dig att tro det?

JLL
2005-06-12, 01:56
JLL, din kropp? I så fall e jag fett impad av din deff!!

Tack. Finns lite kvar att ta bort men det lär bli fin form till beachen i år.

Cerberus
2005-06-12, 03:09
Ahh...jag har lite väl mkt att bli av med inför beachen :( mer sannolikt att det blir ett beach 2006 för mig..snyft

Sverker
2005-06-12, 07:00
Samma här, dessutom åker jag ur ketosis efter ett litet glas cola light (eller annan aspartamsötad dryck)




Inte en chans. Vad skulle hjärnan leva av :confused: Ketokropparna försvinner bums men det kommer inte någon glukos från matsmältningen.

wepp
2005-06-12, 09:39
Dåligt för tänderna är det däremot, avsaknaden av socker till trots, pga syrorna som utsätter tandemaljen för frätning.

fräter det värre än vanlig cola eller är det samma?

King Grub
2005-06-12, 09:42
Syrornas påverkan är lika, oavsett sockrets närvaro. Sockersötad cola är värre för tänderna, därför att där har du ju påverkan från sackaros också.

Nadja
2005-06-12, 11:22
Öhh... Vad får dig att tro det?
Ketostix. Samt känslan av att åka ur ketosis.

Edit: såg just Sverkers inlägg. Avvaktar "förklaring". Kan vara så att man är kvar i ketosis, men ej får utslag på stixen..

Nadja
2005-06-12, 11:28
Inte en chans. Vad skulle hjärnan leva av :confused: Ketokropparna försvinner bums men det kommer inte någon glukos från matsmältningen.
Va? *ler dumt* Seriöst: jag har dietat på keto 3 ggr i mitt liv. En av gångerna drack jag sjukt mkt spartamsötad läsk samt tuggade sockerfria tuggummin. hade inte minsta lilla utslag av ketoner på ketostix. Mådde dåligt hela tiden...men: andra gången struntade jag i alla aspartamprodukter, kom in i ketosis efter 2 dygn, mådde ok. Tredje gången: vissa dagar mkt lightläsk-->inget utslag på stixen.

Nu vet jag ju förvisso att ketostixen inte är 100% säkra..

.dessutom "vet" jag ju att du, Sverker, vet vad du talar om..så förklara jättegärna lite närmare hur du menar med det citerade inlägget?

Att ketonkropparna försvinner är jag med på, men förstår inte det där med glukos från matsmältningen.

Tolkia
2005-06-12, 11:48
Fräter det värre än vanlig cola eller är det samma?
Syran är (som Grub skrev) densamma i vanlig cola som i light-cola. Däremot skiljer det mellan läsksorter; en del är syrade med citronsyra enbart, mendan andra (t.ex. cola) även innehåller forsforsyra. Citronsyran skall vara snällare mot tänderna efter vad jag har hört.

Sverker
2005-06-12, 14:01
Nadja !

För att komma ur ketiosen måste du ju först äta något som ger blodsocker, antingen kolhydrat, eller protein som i sin tur kan bli blodsocker. Blodsockret ska vidare ge en frisättning av insulin. Insulinet stoppar frisättningen av fettsyror från fettdepåerna och ketonkroppsbildningen upphör.

I övergångsfasen från ketios till en "normal" ämnesomsättning med normal blodsockernivå är frisättningen av insulin fördröjd, bara för att fylla upp med glukos i blodet till hjärnan.

Det finns ingen möjlighet att en lightläsk skall få igång den kedjan.

Är man i ketios, är man det tills man börjar att äta.

Nadja
2005-06-12, 18:13
:-) Nu är jag med. Försökte faktiskt läsa mig till detta själv i en bok, men min just nu deffande hjärna förstod inte. Nu gör jag det. :D

Cerberus
2005-06-12, 22:19
hur känns det att va i ketos?? funderar på att pröva det,,,hur är det i deffande syfte? förlorar man mkt muskler??

JAM
2005-06-12, 22:24
hur känns det att va i ketos?? funderar på att pröva det,,,hur är det i deffande syfte? förlorar man mkt muskler??
Det finns en bra ketotråd i Best of. Har för mig att det var *Flash* som startade den.

EDIT: Fel av mig, det var Nate. Men jag hade ju rätt på könet i alla fall. Alltid något. Tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=8397