handdator

Visa fullständig version : Har ni varit nära döden?


AlexanderYeah
2005-06-10, 15:13
Hur nära har ni varit att dö?

När jag var liten så var jag nära att drunkna. Jag gick i den djupa delen av bassängen av misstag och sjönk som en sten. Paniken släppte ganska fort och det kändes nästan gött innan jag tuppade av. Sen vaknade jag till och satt i handduk brevid en badvakt. Minns inget däremellan. Jag och badvakten fick en sida i tidningen också :)

Jakobbus
2005-06-10, 15:15
jah!
Har kört in i en taggtråd på snöskoter, skar upp halsen ganska ordentligt, bara millimeter från halspulsådern.

rolf
2005-06-10, 15:32
kanske inte direkt nära döden, men ändå otäckt:

då jag var liten jobbade min morfar på ett båtvarv eller något likande, och där använde de lut till något. rengöring tror jag. hursomhelst, efter att ha slutat dagis och blivit hämtad av honom hem till mormor & morfar satte jag mig i köket och lekte, typ. när jag efter ett tag blev törstig ville jag ha något att dricka, och då fick jag syn på kanistrarna med lut, som jag trodde innehöll vatten, eftersom vi jämt hade likande kanistrar i husvagnen. jag hade typ skruvat upp locket och tänkte hämta något att dricka med, när mormor kom hem och sade till mig att genast skruva på locket igen.

så, i princip var jag jävligt nära att dricka lut. scary.. lite iaf. :P

Marba
2005-06-10, 15:38
kanske inte direkt nära döden, men ändå otäckt:

då jag var liten jobbade min morfar på ett båtvarv eller något likande, och där använde de lut till något. rengöring tror jag. hursomhelst, efter att ha slutat dagis och blivit hämtad av honom hem till mormor & morfar satte jag mig i köket och lekte, typ. när jag efter ett tag blev törstig ville jag ha något att dricka, och då fick jag syn på kanistrarna med lut, som jag trodde innehöll vatten, eftersom vi jämt hade likande kanistrar i husvagnen. jag hade typ skruvat upp locket och tänkte hämta något att dricka med, när mormor kom hem och sade till mig att genast skruva på locket igen.

så, i princip var jag jävligt nära att dricka lut. scary.. lite iaf. :P

Äsch, att intaga hälsofarliga ämnen är ofarligt. Se bara på Jokern från Batman, han fick bara en lite annorlunda hudfärg o.s.v men annars gick det ju bra :p

racePete
2005-06-10, 15:38
Tja, körde på ett rådjur, snurrade och missade en timmerbil med sekunder. Fick styrvobbel (slog mellan styrstopparna) i 230 km/h på mc. Slog i knät på en utkörande bil med mc. Vådaskott (av annan) 0,5 m framför mina fötter. Skar upp handleden djupt på jobbet (fastnade i en maskin, var helt ensam) och missade precis pulsådern.
Kan ju inte säga att jag skulle dött av dessa incidenter om det gått värre, men det är så nära jag lyckats komma i alla fall.

Bjorne
2005-06-10, 15:46
Kan man nog säga. Åkte skidor någonstans i Italien, nyligen anlänt så kunde inte området. Ser en brant sluttning lite längre fram, jag visste ju inte vad som var där bakom, dock var det mitt i backen och jag var helt övertygad om att det bara var en fortsättning på backen, så sätter en jäkla fart tillsammans med en kompis och har planer på att hoppa ut från den, är uppe i jäkligt hög hastighet när jag bara några meter i från inser att det inte är fortsättningen på backen, bromsar som en idiot (min kompis hade åkt i området förut och visste om detta, han antog att jag också visste detta) och stannar knappt en meter innan kanten, vilket jag var mycket glad för att jag hann, då det var ett stup rakt ner, väldigt högt, runt en 10 meter och botten bestod av stenar...

TrasMannen
2005-06-10, 15:49
Ja.
Jag fick dubbel spontan lungkollaps (dvs båda lungorna pajjade) på grund av en sjukdom. blev opererad utan bedövning i ett rum, hann inte komma till operationsbordet.

Var 17 år då.
4 veckor senare, efter 3 operationer och diverse komplikationer vägde jag 48 kilo ;)

daja
2005-06-10, 15:52
Tja, körde på ett rådjur, snurrade och missade en timmerbil med sekunder. Fick styrvobbel (slog mellan styrstopparna) i 230 km/h på mc. Slog i knät på en utkörande bil med mc. Vådaskott (av annan) 0,5 m framför mina fötter. Skar upp handleden djupt på jobbet (fastnade i en maskin, var helt ensam) och missade precis pulsådern.
Kan ju inte säga att jag skulle dött av dessa incidenter om det gått värre, men det är så nära jag lyckats komma i alla fall.

du verkar ju föra tur med dig, snälla komma inte i närheten av mig

Sheogorath
2005-06-10, 17:03
Jag fick hjärnhinneinflammation när jag var fem. Insjuknade akut på kvällen, tuppade av osv, och föräldrarna körde mig till sjukhuset. Läkarna uppskattade att jag då hade fem timmar kvar att leva. Hade mina föräldrar valt att "vänta ut det" och "se vad som händer" hade jag nog inte vaknat följande morgon *screwy*.

Sheogorath
2005-06-10, 17:04
Ja.
Jag fick dubbel spontan lungkollaps (dvs båda lungorna pajjade) på grund av en sjukdom. blev opererad utan bedövning i ett rum, hann inte komma till operationsbordet.

Var 17 år då.
4 veckor senare, efter 3 operationer och diverse komplikationer vägde jag 48 kilo ;)

P.A.I.N.!

Officer
2005-06-10, 17:06
Har ramlat ordentligt på nacken rakt upp och ner från en hög gunga när jag var yngre, kunde inte andas ordentligt på flera minuter, samt blivit skjuten i huvudet men missade viktiga artärer o skit.

Goddaniel
2005-06-10, 17:10
Ramlade och slog mig medvetslös på cross en gång, gick ganska bra ändå, bara två brutna revben men kunde ha gått sjukt mycket värre.

En annan gång på snowboard så skulle jag hoppa i ett stort hopp, ramlade och försöker flytta på mig så snabbt jag kan samtidigt som jag ska hämta mössan och brillorna som ligger lite längre upp i landningen.
Då kommer en snowboardåkare som landar med stålkanten på sin snowboard i min rygg, jag flyger framåt med en sån kraft att jag fick en nackskada och förutom en sned kota i korsryggen så fick jag även en knäskada.

Har också fått en kniv dragen mot min hals men blev "bara" skuren över hela underarmen, aldrig blött så mycket.
Kom fram en person som lindade sin tröjja runt såret och tog mig till sjukhuset.

Men riktigt nära döden har jag nog aldrig varit annars.

Edit: Glömde säga att jag blev överkörd av en annan crossåkare då jag ramlade.

:hbang:

kalle_banan
2005-06-10, 17:13
pappa gav mig blodförgiftning när jag var späd.
men inte med mening, hoppas jag :(

Kaboffastar
2005-06-10, 17:17
samt blivit skjuten i huvudet men missade viktiga artärer o skit.

?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????

Slartibartfast
2005-06-10, 17:26
Var nog aldrig nära döden men...

Jag satt i en badring i vår pool när jag var liten knodd. Plötsligt låg jag på botten och såg bubblorna flyta upp mot ytan. Allt var så fridfullt. I nästa sekund blir jag uppdragen av farsan som hoppat i efter mig. Spydde en del vatten efteråt.

alle
2005-06-10, 17:27
Vet inte om det räknas men...

När jag föddes så hade jag nån form av syrebrist, hade ungefär 10% chans att överleva, fick ligga i en kuvös ett bra tag. Men jag klarade ju mig uppenbarligen :D

JAM
2005-06-10, 17:42
En gång när jag var liten ramlade jag med cykeln och slog knäet så att det började blöda jättemycket. :hbang:

I veckan var en äldre dag nära att backa in i min bil! Och när jag var fyra år gammal tryckte jag in ett svartvinbär i näsan.

För ca två år sedan fastnade jag i bottenläget när jag körde knäböj.

Frantic
2005-06-10, 17:53
För inte så länge sedan så skulle jag ut och bada lite i havet på en ö utanför Malaysia. Det var stora vågor så jag var försiktig med att gå långt ut. När jag gått ut en bit så nådde vattnet mig bara en bit upp till knäna men när jag började gå åt höger så blev det djupt direkt och jag nådde bara bottnen om jag stod på tå. Då var jag lugn och började simma mot land. Efter några minuter så insåg jag att jag inte kommit en meter och nu var jag riktigt trött. Jag började crawla så snabbt jag kunde men rörde mig inte framåt. Efter ett tag var jag helt slut men när jag försökte sätta ner fötterna så drog bara strömmen ut mig längre. Jag började svälja vatten och och var för trött för att ropa på hjälp. Jag hade verkligen försonats med tanken på att dö (lite synd att det skulle hända på en paradisö bara) när jag kom på att jag kunde simma tillbaka till höger där jag kom ifrån. Jag behövde inte simma långt innan jag nådde bottnen.


Jag skulle dyka från "femman! på ett badhus och hoppade så långt att jag kom in på det grunda och sopade skallen i betong golvet. Jag klarade mig med lite lösa tänder och några stygn i skallen och ansiktet men kunde lika gärna blivit förlamad/dött. Lite kul att se när bassängen färgades röd av allt blod dock:D


På serpentinvägarna i Nordnorge fick jag vattenplaning och snurrade några varv med bilen innan den stannade någon meter från en bergvägg. Kunde ha gått hur som helst

Trekker
2005-06-10, 17:56
Jag skulle dyka från "femman! på ett badhus och hoppade så långt att jag kom in på det grunda och sopade skallen i betong golvet. Jag klarade mig med lite lösa tänder och några stygn i skallen och ansiktet men kunde lika gärna blivit förlamad/dött. Lite kul att se när bassängen färgades röd av allt blod dock:D


Fy fan, får ont i huvudet av att bara läsa det...

pellepedal
2005-06-10, 18:22
Under en operation i mitt ena ben var jag med om en rätt skum sak.
Jag såg hela operationen som om jag satt uppe i taket.

Det var rätt skumt när jag efter uppvaket frågade läkaren om saker som jag absolut inte skulle kunna veta om operationen. Vad de gjort och så...

Pellefant
2005-06-10, 18:35
Nej, det har jag inte.

Det "värsta" är väl när jag var runt 2-3 år och hade cyklat på trehjulingen över en kilometer från hemmet och en grannpappa hittade mig på en båtbrygga. (tror väl inte jag hade plumsat i vattnet annars....hoppas jag)

Pingu
2005-06-10, 18:47
När jag kom till världen så var jag helt livlös och tillråga på allt så kom jag med ansiktet först, en så kallad ansiktsbjudning. Jag så för jävlig ut med sår fulla ansiktet. Fick ligga i kuvös en vecka....

När jag var 2,5 år så var jag ute och raggade damer med min 3 hjuling och havererade på en sten modell stor och vass. den gick in 0,5 cm från min högra tinning ( har ett stort ärr kvar). Då var det riktigt nära, morsan sägar att hon aldrig har sett så mycket blod

Herkulez
2005-06-10, 18:57
var några månader gammal och fick dubbelsidig lunginflamation, dog i morsans armar på väg till sjukhuset i ambulansen, på nåt mirakulöst sätt så vaknade jag till liv efter ett tag. morsan somnade med mig i sin famn på sjukhuset, sjuksköterskerna hade försökt bända loss hennes armar i sömnen för att lägga mig brevid men hon hade hållt stenhårt om mig och vägrat släppa fast hon sov. Kan knappt tänka mig hur jobbig den kvällen var för henne och pappa. allt började med att dom hittade mig helt blå i ansiktet i min säng =/

Timme
2005-06-10, 19:06
Har aldrig varit så nära att dö men jag sket på mig när jag var 3 *grr*


/Timme

Karate_kid
2005-06-10, 19:08
Har aldrig varit så nära att dö men jag sket på mig när jag var 3 *grr*


/Timme

och du luktar fortfarande.

Karate_kid
2005-06-10, 19:09
Själv så vet jag inte om ja var nära att dö. Men men. Ja drog med moppe in i en cement gris i 60 km/h ungefär, det var mörkt, halt, hade ingen lampa.. Smack sa det. Sen kommer jag inte ihåg mer.

daja
2005-06-10, 19:25
har haft samlag med HIV-mannen

Karate_kid
2005-06-10, 19:27
har haft samlag med HIV-mannen


giver eller taker ?

daja
2005-06-10, 19:28
giver eller taker ?
är allt svart eller vitt för dig?
both såklart!

Karate_kid
2005-06-10, 19:33
är allt svart eller vitt för dig?
both såklart!


det ante mig. Det är bäst så

Ice
2005-06-10, 19:38
Hur nära har ni varit att dö?

När jag var liten så var jag nära att drunkna. Jag gick i den djupa delen av bassängen av misstag och sjönk som en sten. Paniken släppte ganska fort och det kändes nästan gött innan jag tuppade av. Sen vaknade jag till och satt i handduk brevid en badvakt. Minns inget däremellan. Jag och badvakten fick en sida i tidningen också :)



Jag va också nära på och dö en gång.!!!! På något sätt så hade de bildats slämm i halsen på mig som alla får men det var som ett lock för strupen och kunde inte rakkla upp det eller va de nu heter och vart medvetslös och pappa körde mig till akuten där dom snabbt körde ner en lång slang i strupen :(
men nu e ja ok :)

MilkmaN
2005-06-10, 19:38
Har ni varit nära döden?
Japp, var på min farmors begravning, det var hemskt.

Johan_P
2005-06-10, 19:52
Hmm, nej.

Dock så drack jag rengöringsmedel till duschen ("sprutaren"). Farsan hade legat den och andra delar i vasken med rengöringsmedel och vatten. Jag drack en del och åkte in på förgiftningscentralen eller något och blev behandlad. Rätt långt ifrån döden, men jag kommer iaf ihåg det.

Det roligaste med grejen är att jag aldrig glömmer att när jag vaknade upp tillsammans med min mamma så såg jag en handikappad äta banan i matsalen (personen träffade inte munnen med banen alltså).


Sen för några år sedan så trampade jag på en av europas giftigaste fiskar nere i Grand Canaria (tror jag det var, eller så var det Lansarote). Fick åka ambulans till sjukhuset. Hade bara precis nuddat fisken (den fället upp taggar fyllda med gift, och färgar sig som sanden och därefter gräver ner sig så taggarna sticker upp ur sanden). Tur så var engelskan i rätt så god form, så jag klarade det som 13-åring utan morsa (hon fick åka taxi och hämta pass och annat). Sjuksystern sa att hon hade sett stora män kommit in och gråtit efter att blivigt stucken utav denna sortens fisk. De hade tänkt ge mig en spruta, men tur var så va jag vacsinerad och klarade mig ur skiten rätt lätt. Men det sitter som ett stabilt minne iaf :) Hade inget att göra på rummet så jag räknade elnätkontakterna och kom fram till att där var 16 sådana. Liv? Ja.

Frantic
2005-06-10, 19:57
Hade inget att göra på rummet så jag räknade elnätkontakterna och kom fram till att där var 16 sådana. Liv? Ja.

Det måste ha tagit lång tid?

JustinCredible
2005-06-10, 20:05
Under en operation i mitt ena ben var jag med om en rätt skum sak.
Jag såg hela operationen som om jag satt uppe i taket.

Det var rätt skumt när jag efter uppvaket frågade läkaren om saker som jag absolut inte skulle kunna veta om operationen. Vad de gjort och så...

När jag var liten satte jag en godis i halsen och när jag tuppade av så såg jag mig själv.. liksom som om jag satt uppe i hörnet av taket som en övervakningskamera. Och jag såg exakt vad min kompis gjorde. Han gick runt bordet flera varv medan hans morsa försökte få liv i mig. Sen när jag vaknade sa han typ "Jag blev så orolig att jag vimsade runt bordet bara" Och jag sa att det visste jag redan för jag såg det =P Fast det trodde ju ingen på.

Utomkroppsliga upplevelser is teh shit

Dumleman
2005-06-10, 20:06
Varit "nära" döden en gång när jag körde bil sent en vinternatt och det var snöstorm delux. Helt plötsligt stod det en älg på bron! Den måste ha sprungit/hoppat upp från isen eller nått men usch där var det nära för krock. Fort körde jag också, passerade älgen i ca 80km/h :D och älgen stod rakt över vägen, älgens kan inte ha varit många centimeter ifrån bilen men det blev aldrig kontakt! Kändes som passagen tog flera minuter, sen började tiden gå som vanligt och då kom adrenalinkicken! Resten av vägen körde jag max 80km/h.

Mikeman
2005-06-10, 20:55
Jag frontalkrockade med en bil när jag körde mc. Flög ca 10 meter och hjälmen flög åt ett annat håll. Landade mirakulöst där det inte kom bilar (rusningstrafik). Klarade mig med 3 benbrott, lårkaka,uppsliten vadmuskel, näsblod och ett skrubbsår på vänster lillfingerknoge. Efter 5 timmars operation, 43 stygn och 6 månader på kryckor var jag på benen igen.

Timmi
2005-06-10, 21:43
Jag frontalkrockade med en bil när jag körde mc. Flög ca 10 meter och hjälmen flög åt ett annat håll. Landade mirakulöst där det inte kom bilar (rusningstrafik). Klarade mig med 3 benbrott, lårkaka,uppsliten vadmuskel, näsblod och ett skrubbsår på vänster lillfingerknoge. Efter 5 timmars operation, 43 stygn och 6 månader på kryckor var jag på benen igen.

Tja det var ju inget *screwy* Jösses, bättre att gå så slipper man sånt där...

Aldrig varit nära döden men jag körde in i ett träd med pulkan när jag var 5 år och bröt smalbenet. Svänga var inget man tänkte på :D

palme
2005-06-10, 21:51
Hur nära har ni varit att dö?

När jag var liten så var jag nära att drunkna. Jag gick i den djupa delen av bassängen av misstag och sjönk som en sten. Paniken släppte ganska fort och det kändes nästan gött innan jag tuppade av. Sen vaknade jag till och satt i handduk brevid en badvakt. Minns inget däremellan. Jag och badvakten fick en sida i tidningen också :)

De ska ju vara "skönt" att drunkna...man hamnar typ i fosterstadiet eller hur är det?


Närmast döden jag varit är väl att jag fått kniv dragen mot mig ett par ggr.

Kaboffastar
2005-06-10, 22:43
Jag skulle göra "dykarn" - ett "trick" jag och en polare så finurligt har kommit på, från en 1,5 meter hög kaklad avsats (ni vet den där när man med ena handen gör ett OK tecken och med andra håller man i cyklopet eller va man håller i och sedan faller man bara bakåt), varför det var kaklat var därför att det var i ett badhus och för att detta var i en bassäng.

Hur som helst under tiden jag gjorde mig klar för "dykarn" så hade någon intet ont anade badvakt sopat igång VÅGMASKINEN så där jag föll var det endast 30 cm djupt, jag landade med huvudet lodrätt ner i det kaklade golvet med hela min kropsvikt över mig så att skallen fick ta hela smällen, det knäckte till ganska rejält och risken för att nacken snulle brutits känns ju ganska överhängande, som tur är landade jag helt och hållet lodrätt med huvet rakt ner och inte lite på snedden för då hade det nog sakt knäck för alltid.

Wooch
2005-06-10, 23:16
Kanske inte nära döden, men när jag var ca 2 år sprang runt i våran hall och lekte med min kusin. Plötsligt så halkar mattan undan och jag flyger in i elementet med skallen före. Det spricker upp och blodet forsar ut. Har ett ganska stort ärr än idag.

En kväll på väg hem från capoeiraträningen, skulle jag över ett övergångställe vid en ganska skarp kurva. När jag har kommit halvägs, dyker det upp en bil i full fart mot mig. Jag tittar upp bedömmer att han har lite för hög fart att hinna sakta in, så jag hoppar undan halvt chockad. Bilen tvärbromsar och stannar någon meter bakom mig. Föraren kommer ut och ber om ursäkt ett otal gånger, varvid jag säger att det är lugnt då ingen skadades, fortfarande i chock. Det var helt enkelt läskigt.

JAM
2005-06-10, 23:22
Haha, det har blivit många "kanske inte nära döden, MEN..."-upplevelser nu. Rätt off topic. *popcorn*

nordlander
2005-06-10, 23:54
Internet slutade fungera i några minuter förra veckan...det var nära

rymdrattan
2005-06-10, 23:54
Har varit så packad att jag låg i "koma" ett kortare tag.
Hade en utom kroppen upplevelse när en förbipaserande bil hjälpte
in mig i deras bil (kastandes in med huvudet först" Har väldigt klar bild
av detta även fast jag va helt medvetslös.

Vägde då ca 50kg hade hällt i mig ca 50cl whisky och va kanske 16 år gammal.
Hamnade på sjukhuset efter ett tag och mina föräldrar va inte jätte glada ;)
Såg mig även utomkroppsligt när dom kastade ut mig ur bilen på våran egen
gräsmatta helt orörlig och bara att invänta ambulansen.

Biceps
2005-06-11, 00:19
Ens egna erfarenheter bleknar ju i jämförelse med andras...

Nåja jag smällde en Mazda 323 -86 med fronten rakt in i ett stort träd i vintras... totalt intryckt men jag klarade mig oskadd så vitt jag vet.. bilen skrotad

Bamse
2005-06-11, 01:35
Hur nära har ni varit att dö?

Alldeles för nära för vad som är hälsosamt ;) Men det hade fanemej varit för tidigt.

Hoppas att jag har minst 60 år kvar !

PowPow
2005-06-11, 01:53
För inte så länge sedan så skulle jag ut och bada lite i havet på en ö utanför Malaysia. Det var stora vågor så jag var försiktig med att gå långt ut. När jag gått ut en bit så nådde vattnet mig bara en bit upp till knäna men när jag började gå åt höger så blev det djupt direkt och jag nådde bara bottnen om jag stod på tå. Då var jag lugn och började simma mot land. Efter några minuter så insåg jag att jag inte kommit en meter och nu var jag riktigt trött. Jag började crawla så snabbt jag kunde men rörde mig inte framåt. Efter ett tag var jag helt slut men när jag försökte sätta ner fötterna så drog bara strömmen ut mig längre. Jag började svälja vatten och och var för trött för att ropa på hjälp. Jag hade verkligen försonats med tanken på att dö (lite synd att det skulle hända på en paradisö bara) när jag kom på att jag kunde simma tillbaka till höger där jag kom ifrån. Jag behövde inte simma långt innan jag nådde bottnen.


Jag skulle dyka från "femman! på ett badhus och hoppade så långt att jag kom in på det grunda och sopade skallen i betong golvet. Jag klarade mig med lite lösa tänder och några stygn i skallen och ansiktet men kunde lika gärna blivit förlamad/dött. Lite kul att se när bassängen färgades röd av allt blod dock:D


På serpentinvägarna i Nordnorge fick jag vattenplaning och snurrade några varv med bilen innan den stannade någon meter från en bergvägg. Kunde ha gått hur som helst

Du kanske ska undvika vatten i fortsättningen? ;)

datorjaevel
2005-06-11, 07:19
japp höll på o drunkna på kreta, vart räddad av livvakterna i sista stund =)

Brisk Snu Garvo
2005-06-11, 08:36
Jag simmade ut i för höga vågor i spanien och fick känna känslan av att inte komma in mot land, men det gick bra som fan att simma utåt *screwy* .
En gång när jag varliten satte jag en stor hård godisbit i halsen också....

Strongman
2005-06-11, 09:26
Jag har aldrig råkat ut för något allvarligt mer än när jag var riktigt liten, 3-4år och ramlar på ett konstigt sätt och slog i huvudet i marken, som var gjord av sten.

Fick åka till akuten, blödde ned farsans bil rätt rejält och väl där kunde ingen ta emot mig. Kan tänka mig bilden av att min mor sitter och håller i mig i en handduk helt blodig..Uh..


EDIT! Jag fick typ lima ihop hövvet.... :hbang:

Allan
2005-06-11, 09:27
Lite för många gånger.....Turen tar slut en vacker dag. Fast jag hoppas bli rejält gammal innan det händer....



allan

Karl_alfred
2005-06-11, 09:52
Jag är närmare för var dag.

Leon
2005-06-11, 09:54
När jag var 15 år skulle jag och min dåvarande kille och hans polare ut till Barsebäck och bada.Dom hämtade upp mig,det hjälpte inte att en arg pappa försökte förbjuda att jag följde med jag åkte iväg ändå. *screwy* Hursomhelst på väg ut kom han upp i ca 120 km (50 sträcka)med rishögen och skulle då stanna vid ett stopp när något gick snett,bilen stannade inte så vi for tvärsöver vägen ut på en åker,voltade runt ett par ggr.den ggr gick det hyfsat,jag fick ena pekfingret halvt avslitet,min kille blev sydd i ansiktet med 43 stygn(inte så vackert)Annars var det lättare skador på dom andra!blåmärken och sånt!Mycket funderingar om vilken änglavakt vi egentligen hade! :)

Megatuttarna
2005-06-11, 10:07
Lite för många gånger.....Turen tar slut en vacker dag. Fast jag hoppas bli rejält gammal innan det händer....



allan

Vafan berätta lite om det istället, dina erfarenheter kan inte försvinna osagda!

Big_Vik
2005-06-11, 10:09
Har varit så packad att jag låg i "koma" ett kortare tag.
Hade en utom kroppen upplevelse när en förbipaserande bil hjälpte
in mig i deras bil (kastandes in med huvudet först" Har väldigt klar bild
av detta även fast jag va helt medvetslös.

Vägde då ca 50kg hade hällt i mig ca 50cl whisky och va kanske 16 år gammal.
Hamnade på sjukhuset efter ett tag och mina föräldrar va inte jätte glada ;)
Såg mig även utomkroppsligt när dom kastade ut mig ur bilen på våran egen
gräsmatta helt orörlig och bara att invänta ambulansen.

Det där var ju inget, min polare lyckades uppnå 4,3 promille (många dör väl vid över 3?), var medvetslös 12-13 timmar. :cheers: Skulle inte ha klarat sig om han kom in en timme senare. Nu var detta iofs inte en tråd där man skulle berätta om sina kompisar...

Förutom att sätta i halsen, har jag för en massa år sedan tryckt in en nål i en kontakt. Fick ett antal volt i mig så det blev sjukhuset direkt och EKG-test, men det visade ingenting. Läkaren trodde att hjärtat skulle ha stannat om jag inte haft mina gummistövlar på mig (avledande). Läskigt.

Sensmoral: Bär alltid gummistövlar. :)

Allan
2005-06-11, 10:22
1986 kraschade vi med bil utanför Göteborg. Medvetslös på sjukhus i tre dygn. Minns absolut ingenting.
1988 ramlade av en ställning, föll fyra meter, landade mellan uppåtstående armeringsjärn (de sitter med sextio centimeter mellanrum). Spricka i armen.
1991 beskjuten utanför krog i Sundbyberg.
1994 jagad av galen yxman!
1995 Kranvajer brast och slog omkull ställningen vi stod på. Kompisen fick armen kapad; jag fick en rispa i ansiktet.
2001 Prefabbblock välte och slog ner en meter från mig. Tog ledigt resten av dan för att lugna ner hjärtverksamheten.
2005 halkade på ett tak och höll på att kana under skyddsräcket. 22 meter ner!

Samt en hel del annat. Tilläggas bör att jag alltid varit jättenoga med att följa säkerhetsföreskrifter och regler.

allan

s_himself
2005-06-11, 10:31
1986 kraschade vi med bil utanför Göteborg. Medvetslös på sjukhus i tre dygn. Minns absolut ingenting.
1988 ramlade av en ställning, föll fyra meter, landade mellan uppåtstående armeringsjärn (de sitter med sextio centimeter mellanrum). Spricka i armen.
1991 beskjuten utanför krog i Sundbyberg.
1994 jagad av galen yxman!
1995 Kranvajer brast och slog omkull ställningen vi stod på. Kompisen fick armen kapad; jag fick en rispa i ansiktet.
2001 Prefabbblock välte och slog ner en meter från mig. Tog ledigt resten av dan för att lugna ner hjärtverksamheten.
2005 halkade på ett tak och höll på att kana under skyddsräcket. 22 meter ner!

Samt en hel del annat. Tilläggas bör att jag alltid varit jättenoga med att följa säkerhetsföreskrifter och regler.

allan



damn...Skrapar du ofta triss? Sjukt vilken tur du haft. Jag menar, varför va det inte din arm som kapades? och armeringsjärnen.. *spy*

jakke
2005-06-11, 10:32
Allan vinner.

Megatuttarna
2005-06-11, 10:35
1986 kraschade vi med bil utanför Göteborg. Medvetslös på sjukhus i tre dygn. Minns absolut ingenting.
1988 ramlade av en ställning, föll fyra meter, landade mellan uppåtstående armeringsjärn (de sitter med sextio centimeter mellanrum). Spricka i armen.
1991 beskjuten utanför krog i Sundbyberg.
1994 jagad av galen yxman!
1995 Kranvajer brast och slog omkull ställningen vi stod på. Kompisen fick armen kapad; jag fick en rispa i ansiktet.
2001 Prefabbblock välte och slog ner en meter från mig. Tog ledigt resten av dan för att lugna ner hjärtverksamheten.
2005 halkade på ett tak och höll på att kana under skyddsräcket. 22 meter ner!

Samt en hel del annat. Tilläggas bör att jag alltid varit jättenoga med att följa säkerhetsföreskrifter och regler.

allan

Fy fan alltså. Varför blev du beskjuten i Sumpan? Blev din polare av med armen?

palme
2005-06-11, 10:41
1986 kraschade vi med bil utanför Göteborg. Medvetslös på sjukhus i tre dygn. Minns absolut ingenting.
1988 ramlade av en ställning, föll fyra meter, landade mellan uppåtstående armeringsjärn (de sitter med sextio centimeter mellanrum). Spricka i armen.
1991 beskjuten utanför krog i Sundbyberg.
1994 jagad av galen yxman!
1995 Kranvajer brast och slog omkull ställningen vi stod på. Kompisen fick armen kapad; jag fick en rispa i ansiktet.
2001 Prefabbblock välte och slog ner en meter från mig. Tog ledigt resten av dan för att lugna ner hjärtverksamheten.
2005 halkade på ett tak och höll på att kana under skyddsräcket. 22 meter ner!

Samt en hel del annat. Tilläggas bör att jag alltid varit jättenoga med att följa säkerhetsföreskrifter och regler.

allan

Jävla jobb du har.

Allan
2005-06-11, 11:03
Fy fan alltså. Varför blev du beskjuten i Sumpan? Blev din polare av med armen?

Vi jobbade på en krog som heter Grand Garbo och var lite...osams med ett gäng som beslöt sig för att lösa saker och ting på sitt eget vis. Och ja, han blev av med armen.

Jävla jobb du har.

Det är egentligen ett rätt normalt utfall efter så många år. Man jobbar ju i miljöer som är farliga. Fråga chaffisar, eller snutar, eller gruvarbetare eller stuvare. Kan lova dig att det finns många som haft det värre. För att inte tala om väktare/ordningsvakter.


allan

obesogen
2005-06-11, 11:09
När jag var 14 var jag o åkte skidor i Trysil. Det var sista åket på dan och en kompis insiterade på att vi skulle åka backe fem som tydligen skulle vara grym. Väl uppe i backen visade det sig att den var heltkeff. Min polare åker två meter framför mig och plötsigt vänder han sig om o säger nått som jag inte hör, svänger in RAKT framförmig så jag åker rakt in i honom och bryter nyckelbenet. Han hade typ sagt att backen var tråkig och att vi skulle åka in i skogen istället. I alla fall, när jag ligger där kommer det en svensk svensson familj fram och säger "Har du brutit nyckelbenet? Under det sitter en stor artär och har du dragit av den kan du dö inom en minut." Det var 10 minuters åkning minst ner till byn, så TACK FÖR DEN INFORMATIONEN! *screwy* *grr*

Jorgen
2005-06-11, 11:14
Det är egentligen ett rätt normalt utfall efter så många år. Man jobbar ju i miljöer som är farliga.
allan
Tyvärr är det så. Man får hoppas att man har turen med sig så länge man håller på.

//Jörgen

palme
2005-06-11, 11:18
Det är egentligen ett rätt normalt utfall efter så många år. Man jobbar ju i miljöer som är farliga. Fråga chaffisar, eller snutar, eller gruvarbetare eller stuvare. Kan lova dig att det finns många som haft det värre. För att inte tala om väktare/ordningsvakter.


allan

Jorå min polare är snickare och han blev av med sin mjälte och nästan livet när en lift välte.

rememberence
2005-06-11, 11:40
1988 ramlade av en ställning, föll fyra meter, landade mellan uppåtstående armeringsjärn (de sitter med sextio centimeter mellanrum). Spricka i armen.
allan


vet inte riktigt vad som väger mest...det att du faktiskt klarade dig..eller att du var med om olyckan och kunde ha dött

JAM
2005-06-11, 23:48
1986 kraschade vi med bil utanför Göteborg. Medvetslös på sjukhus i tre dygn. Minns absolut ingenting.
1988 ramlade av en ställning, föll fyra meter, landade mellan uppåtstående armeringsjärn (de sitter med sextio centimeter mellanrum). Spricka i armen.
1991 beskjuten utanför krog i Sundbyberg.
1994 jagad av galen yxman!
1995 Kranvajer brast och slog omkull ställningen vi stod på. Kompisen fick armen kapad; jag fick en rispa i ansiktet.
2001 Prefabbblock välte och slog ner en meter från mig. Tog ledigt resten av dan för att lugna ner hjärtverksamheten.
2005 halkade på ett tak och höll på att kana under skyddsräcket. 22 meter ner!

Samt en hel del annat. Tilläggas bör att jag alltid varit jättenoga med att följa säkerhetsföreskrifter och regler.

allan
Allan visar återigen att gammal är äldst!

Helvete vilken tur du har haft, karl! :)

Weird
2005-06-11, 23:59
Jag skulle dyka från "femman! på ett badhus och hoppade så långt att jag kom in på det grunda och sopade skallen i betong golvet. Jag klarade mig med lite lösa tänder och några stygn i skallen och ansiktet men kunde lika gärna blivit förlamad/dött. Lite kul att se när bassängen färgades röd av allt blod dock:D

hahaha fy fan vilken ansatts du måste ha tagit

rymdrattan
2005-06-12, 00:56
1986 kraschade vi med bil utanför Göteborg. Medvetslös på sjukhus i tre dygn. Minns absolut ingenting.
1988 ramlade av en ställning, föll fyra meter, landade mellan uppåtstående armeringsjärn (de sitter med sextio centimeter mellanrum). Spricka i armen.
1991 beskjuten utanför krog i Sundbyberg.
1994 jagad av galen yxman!
1995 Kranvajer brast och slog omkull ställningen vi stod på. Kompisen fick armen kapad; jag fick en rispa i ansiktet.
2001 Prefabbblock välte och slog ner en meter från mig. Tog ledigt resten av dan för att lugna ner hjärtverksamheten.
2005 halkade på ett tak och höll på att kana under skyddsräcket. 22 meter ner!

Samt en hel del annat. Tilläggas bör att jag alltid varit jättenoga med att följa säkerhetsföreskrifter och regler.


allan

Nu vet vi ju iaf varför du inte lägger upp bilder på dig själv! :D :booty:

Tricklev
2005-06-12, 02:27
Berätta om den galna yxmannen, varför jagade han er? :confused:

Fredszky
2014-10-19, 20:24
*bump*

Vill höra nya historier!

Captainwide
2014-10-19, 20:31
Druckit tändvätska vid 3 års ålder. Fick kemisk lunginflammation.

Druckit läkarsprit, ingen aning om mängd. Troligen inte allt för mycket, blev bara väääääldigt spyglad och var väl egentligen inte särskilt nära döden. :D

Hade som spädbarn stora problem med andningen när jag sov, kunde helt plötsligt sluta andas.

Och nu senaste... blev utmanad av en kompis att äta en stor familjepizza. Sänkte den, 2 timmar senare blev det akuten.. kändes iaf som att jag skulle dö. :laugh:

Andy.da.wohoo
2014-10-19, 20:39
Jävlar, vissa av historierna ger mig ångest. Allans "bragder" slog ju det mesta.

Beelz
2014-10-19, 20:39
Nyårsafton 2013/2014 så gick jag balansgång på kantstenen på en trottoar när jag var full. Mina kompisar gick bakom och såg precis hur en buss åker förbi mig i ca 50 knyck och missar mig med några få centimeter:d

Gick på en byggställning 30m upp och ställningsbyggarna eller någon annan hade tagit bort en av plankorna jag gick på. Hade inte riktigt full koll på vart jag satt foten så jag trampade igenom hålet och fick jag i kanten innan jag ramlade ner :o Fick sätta mig en stund och lugna ner mig efter det...

Rikard Jansson
2014-10-19, 21:16
Vid tre tillfällen, men då kommit totalt oskadd därifrån alla gånger;
Fått för mig att försöka klättra upp-och-ner nerför ett träd, det var såklart inte realistiskt utan ramlade nån meter innan jag lyckligtvis hamnade på en gren, under den grenen var det lååååångt till marken :D 10 år
Halkat av ett väldigt högt tak men lyckats klamra mig fast i stuprännan, 12 år?
Kört ALLDELES för fort på vintern som korkad nykörkortsinnehavare samtidigt som någon blind person svängde ut framför mig, fick sladd när jag svängde om honom och driftade förbi en mötande lastbil i ~185 km/h. Till mitt försvar så var den bilen och den lastbilen de första fordonen jag stött på på 30 min? Var klockan två på natten. 18 år

cero
2014-10-19, 21:38
Har du bytt yrke ännu, Allan?

Agitator
2014-10-19, 21:51
Rasat ned från en gran på över 10 meter vid 10års ålder, var högst upp i en riktigt ståtlig gran vid skolan, toppen dvs så den börja böja sig ordentligt i toppen. Slutade med att jag klamrar mig ihärdigt mot stammen för att sedan påbörja fallet ner längs stammen och alla grenar. Klarade mig hyfsat bra tack vare alla grenar som skulle rotera en på vägen ner. Fallet slutade dock i trädet 2-3 grenar ifrån marken.

Sedan har jag en incident med fönstret i sovrummet när jag var runt 13, drog armen genom rutan och skar upp ett riktigt köttigt sår i sömnen brevid huvudådern. Var i chocktillstånd samt sömndrucken, så jag gick ut till köket blödandes och spolade kall vatten och lindade sedan toapapper runt armen och gick och la mig. Lagom blodigt i sängen när jag vaknade. Föräldrarna vaknade inte heller av att fönstret krashade, så lagom med otur den kvällen.

Men allt som allt slutade det bra i båda mina "nära" situationer där något kunde gått riktigt snett.

XXXL
2014-10-19, 22:00
Satt i halsen en gång, fick typ ingen luft och behövde åka in till akuten.

jenni
2014-10-19, 23:38
Hjärtat lade av under operation, var död ett ögonblick iaf

lei
2014-10-20, 00:43
Värsta var väl mitt andra fallskärmshopp. Var nere i Tjeckien 2011 och hoppade efter någon timmes utbildning direktöversatt av en polare som kunde tjeckiska. Vi hoppade på 600 m, vilket var under säkerhetsgränsen då det blåste för mycket.. Första hoppet gick ok, men landade kanske 10m från skogen...

Tog ett hopp till för man vill ju sluta på topp, slog huvudet i en bjälke på vingen på planet när jag skulle ut, har en minneslucka på kanske 5s, sen panik i luften då jag inte vet var jag är och är i chock.. Gör allt fel och svänger så långt fel man kan och börjar glida mot en större väg. Väljer att landa på en stenig åker istället och ser när det är kanske 40m kvar ner att jag är på väg rakt ner mot en järnstolpe som är kanske 2m hög. Lyckas landa 10 m bredvid och reser mig och ger ok-tecken mot de på marken, för att sen stå och vara i total chock tre, fyra minuter utan att göra något eller lyckas packa ihop skärmen. Fick hjälp av en kompis och satte mig sen utan ett ord till någon i bilen och stirrade rakt fram tills vi åkte. Fick hjärtklappning av att ens se ett flygplan på himlen säkert ett halvår efter..

Ska dit för repris i sommar igen är det tänkt, hoppas det går bättre ;)

XXXL
2014-10-20, 00:51
Värsta var väl mitt andra fallskärmshopp. Var nere i Tjeckien 2011 och hoppade efter någon timmes utbildning direktöversatt av en polare som kunde tjeckiska. Vi hoppade på 600 m, vilket var under säkerhetsgränsen då det blåste för mycket.. Första hoppet gick ok, men landade kanske 10m från skogen...

Tog ett hopp till för man vill ju sluta på topp, slog huvudet i en bjälke på vingen på planet när jag skulle ut, har en minneslucka på kanske 5s, sen panik i luften då jag inte vet var jag är och är i chock.. Gör allt fel och svänger så långt fel man kan och börjar glida mot en större väg. Väljer att landa på en stenig åker istället och ser när det är kanske 40m kvar ner att jag är på väg rakt ner mot en järnstolpe som är kanske 2m hög. Lyckas landa 10 m bredvid och reser mig och ger ok-tecken mot de på marken, för att sen stå och vara i total chock tre, fyra minuter utan att göra något eller lyckas packa ihop skärmen. Fick hjälp av en kompis och satte mig sen utan ett ord till någon i bilen och stirrade rakt fram tills vi åkte. Fick hjärtklappning av att ens se ett flygplan på himlen säkert ett halvår efter..

Ska dit för repris i sommar igen är det tänkt, hoppas det går bättre ;)

Hur kunde du slå huvudet i en bjälke på vingen? Det låter spontant väldigt klantigt.

lei
2014-10-20, 00:58
Det var ett litet skitplan där det fick plats 3 pers. Man hoppade direkt ut på vingen och var tvungen att hoppa nedåt/åt sidan för att inte träffa den tvärgående bjälken. Lägg till noob och stress så..

lei
2014-10-20, 01:08
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRxIHAQBO-ctL19PPsp69Ps8qdSd9l68GALL2BYhpiz3b1YxDm2

Sånt plan fast utan dörr, man var tungen att hoppa utåt för att undvika stjärtfenan och neråt för att inte träffa den sneda bjälken.

Snobbe
2014-10-20, 07:40
8 år i Turkiet, "påkörd" av en bil, däcket åkte över skon och backspegeln slog ut nästan alla mjölktänder jag hade då. Inga värre skador än så men kunde nog gått illa om jag hunnit springa ut lite till.

Fordon
2014-10-20, 07:56
Det här är väl den mest akuta nära döden-upplevelsen som jag har varit med om.
Trots att jag faller in mot räcket och glider över 100 meter så klarar jag mig relativt oskadd :) Dessa stolpar kapar skydd och kroppsdelar som om de vore mjukglass vid motorvägsfarter.

B5PhwIxVnck

Stoltz
2014-10-20, 07:59
Det här är väl den mest akuta nära döden-upplevelsen som jag har varit med om.
Trots att jag faller in mot räcket och glider över 100 meter så klarar jag mig relativt oskadd :) Dessa stolpar kapar skydd och kroppsdelar som om de vore mjukglass vid motorvägsfarter.

B5PhwIxVnck

Jävlar vad du gled :D Tur att det inte blev värre!

Ado2000
2014-10-20, 08:00
För ett antal år sen på Mallorca så var jag på ett skumparty. Hade ställt mig precis på ett stället där skummaskinen kom till slut så man stod precis under det. Så det första som händer är att man fick där direkt över sig vilket ledde till att alla luftvägar blockerades.

Då jag försökte ta mig ut från dansgolvet där detta pågick så var det massa folk pressade för att komma in istället så paniken började även öka för att man inte kunde andas eller ta sig ut, till slut så armbågade jag mig ut å bara hostade ut allt skit. Lär aldrig mer gå på några skumpartys iaf

Patriarch K
2014-10-20, 09:07
Blev påkörd av ett tåg i fullfart när jag var yngre och satt i en bil. Alla klarade sig trots att bilen flög åt helvete.

Ramlade ner för ett 300 meter högt berg på Island men lyckades grabba tag i en platå och därmed överleva i sista sekund medan jag såg hur stenen som lossnade spräcktes i 1000 bitar och studsade ner. Hemskt som faen, har riktiga men efter den incidenten.

Blev gruppnedslagen av ett ungdomsgäng (5x 20-25 år) i Palermo på Sicilien mitt i natten helt utan anledning. För att jag var vit troligtvis. Klarade mig! Tänker på situationen varje dag. Usch...*cry*

XXXL
2014-10-20, 09:26
Det här är väl den mest akuta nära döden-upplevelsen som jag har varit med om.
Trots att jag faller in mot räcket och glider över 100 meter så klarar jag mig relativt oskadd :) Dessa stolpar kapar skydd och kroppsdelar som om de vore mjukglass vid motorvägsfarter.

B5PhwIxVnck

Starkt av han i bilen att hjälpa dig och att han inte bara tänkte "Vilken idiot" som ska hålla på och köra bakhjul och styla!

cAase
2014-10-20, 09:30
När jag var i Turkiet för 2 år sedan. Vi hade cruiseat med en gul båt man trampar sig fram med. Vi åkte så långt ut att alla människor på stranden såg ut som knappar. Så jag ställer mig upp och dyker spikrakt ner. Problemet var att jag förväntat mig att vattnet säkerligen var 10+ m djupt... Det var det inte, snarare upp till midjan. Jag dyker och slocknar direkt på bottnen, mina vänner trodde jag skämtade innan de till slut insåg att något gått snett. Vaknade på stranden många minuter senare. Hade jag varit själv lär jag nog inte kommit till utan vid liv.

Gober
2014-10-20, 09:37
Det här är väl den mest akuta nära döden-upplevelsen som jag har varit med om.
Trots att jag faller in mot räcket och glider över 100 meter så klarar jag mig relativt oskadd :) Dessa stolpar kapar skydd och kroppsdelar som om de vore mjukglass vid motorvägsfarter.

B5PhwIxVnck

Skönt att du klarade dig. Men måste fråga, kör du fortfarande på det viset, stajlar på ett hjul på motorvägen? Inte menat som en dryg kommentar, bara nyfiken om du fick en tankeställare?


Själv råkade jag hänga mig i ett snöre jag hade runt halsen. Var väl tio år och hade ett snöre med lägenhetsnyckeln runt halsen. Klättrade över ett högt staket, snöret fastnade så jag i princip blev hängd. Kämpade för att komma upp men kom ingenstans så jag gav upp och började fundera på hur fan jag skulle ta mig ur läget. Plötsligt kände jag någon som lyfte mig i rumpan så jag kunde ta mig ner. Ironiskt nog ser jag att det är skolans värsting som alla var livrädda för :D

Viktor_Balck
2014-10-20, 09:38
Det här är väl den mest akuta nära döden-upplevelsen som jag har varit med om.
Trots att jag faller in mot räcket och glider över 100 meter så klarar jag mig relativt oskadd :) Dessa stolpar kapar skydd och kroppsdelar som om de vore mjukglass vid motorvägsfarter.

B5PhwIxVnck

Byggartummen direkt efter och sen påt igen :)

Skämt och sido, skönt du klarade dig bra under omständigheterna.

Fordon
2014-10-20, 10:38
Skönt att du klarade dig. Men måste fråga, kör du fortfarande på det viset, stajlar på ett hjul på motorvägen? Inte menat som en dryg kommentar, bara nyfiken om du fick en tankeställare?


Senast i fredags opererade jag mig pga en krasch med motorcykeln.
nyckelbenet gick av och ett ledband slets sönder så nu är jag sjukskriven till i mars troligtvis. Men fördomsfullt så tror jag att det är meningslöst att förklara för dig varför jag gick omkull. Jag tror nämligen att du, liksom majoriteten av befolkningen, tror att om man går omkull så är man en omdömeslös och/eller dålig förare.

Jag slog faktiskt över med en motorcykel för ett par månader sedan också, i ca 70km/h, efter att ha missat bakbromsen med foten. Ett oturligt/klantigt misstag. En månad innan detta så gick jag omkull två gånger på 10 minuter när det regnade.

Det här handlar inte om att stajla eller försöka visa sig häftig. kraschen på videon beror heller inte på att jag kör på ett hjul. Alla mina gånger jag har gått omkull går att förklara, och det är olika orsaker för varje krasch.
Sen är det intressant att du frågar om jag har fått mig en tankeställare.
Givetvis är det så att det finns en risk att man går omkull som motorcyklist. Annars hade jag aldrig burit komplett och oerhört obekväm skyddsutrustning. inklusive bröstskydd.
Jag sitter inte och kör med shorts, tischa och keps på snedden under sommaren. Jag har full utrustning trots att det är 50 grader i solskenet.

Jag går fortbildningskurser ca 15 gånger per sommar och tränar med instruktörer för att bli en bättre förare, trots att jag redan är "bra".

Jag har gått omkull ungefär 10 gånger med motorcykel, varav 3 gånger i trafiken. Ändå har jag blivit tillfrågad flera gånger om jag inte kan tänka mig att bli motorcykelinstruktör, vilket jag nu håller på att bli. Än så länge är jag aspirant.

Som jag skrev tidigare. Det handlar inte om att styla. Det här gör jag för att jag tycker att det är otroligt roligt. I den videon som jag postade så höll jag koll på trafiken runtomkring mig också ifall det skulle finnas en risk att de inte skulle hinna stanna om jag skulle gå omkull. Det var gott om utrymme för bilister bakom mig att hinna bromsa utan att tvärnita.

Men en sån här diskussion är väldigt svår att föra med folk. Det är sällan någon förstår, eller ens är förmögen att ändra sin åsikt när man förklarar sig.

Den här texten är inte menad som dryg heller. Det är nog lätt att uppfatta den så. Eller som att jag skulle skylla ifrån mig eller något. Men så är det ej. Men av erfarenhet så är jag säker på att du inte skulle tro mig om jag säger att jag faktiskt är duktig på att köra hoj. Och det där om tankeställare. Jag kommer nog krascha ett tiotal gånger till med min hoj. Förhoppningsvis dock på bana. Jag tänker efter före. Och leker jag ute i trafiken, så bedömer jag hur stor risken kan vara för andra personer runtomkring mig. Alltså sker det oftast (men inte alltid) när det är tomt på vägarna, eller glest mellan bilarna. Och en bil som ligger bakom skall ha ca 200m lång sträcka mellan sig och min hoj om jag skulle gå omkull.

Här är min senaste video (innehåller inga krascher):
YK8btwmZJH8

4623
2014-10-20, 11:06
Varje gång jag ser den videon tänker jag vilken tur du har som inte åker in i mitträcket. Hört en del skräckhistorier om det. Är det något du aktivt tänker på och försöker motverka?

Har själv kraschat i trafik och hamnat i filen bredvid. Det kunde gått illa. Men var nog inte någon direkt näradödenupplevelse.

J.V
2014-10-20, 11:16
kraschen på videon beror heller inte på att jag kör på ett hjul. Alla mina gånger jag har gått omkull går att förklara, och det är olika orsaker för varje krasch.Så du menar att du hade ramlat där även om du inte var upp på bakhjulet?

Anton Fräs
2014-10-20, 11:24
Så du menar att du hade ramlat där även om du inte var upp på bakhjulet?

Han menar att han är tuff och kör alldeles för fort och gör coola tricks med risk för andras liv (oavsett eventuell hänsyn till andra innebär självklart hans körande en ökad risk för andras liv och lem).

Detta vill han ju dock inte inse själv då hans nöje är viktigare än potentiell död och skada som kan tillkomma andra.

4623
2014-10-20, 11:28
Han menar att han är tuff och kör alldeles för fort och gör coola tricks med risk för andras liv (oavsett eventuell hänsyn till andra innebär självklart hans körande en ökad risk för andras liv och lem).

Detta vill han ju dock inte inse själv då hans nöje är viktigare än potentiell död och skada som kan tillkomma andra.

Har du ens läst vad Fordon skrev? Random bilist är större fara för en MC-förare än MC-föraren själv. Det hade varit bättre om alla dessa idioter inte fick finnas på vägarna.

spas
2014-10-20, 11:39
Men en sån här diskussion är väldigt svår att föra med folk. Det är sällan någon förstår, eller ens är förmögen att ändra sin åsikt när man förklarar sig.



Vilket ofta kan vara ett tecken på att man har fel.

XXXL
2014-10-20, 11:45
Här är min senaste video (innehåller inga krascher):

Tur det, ditt eget liv gör du precis vad du vill med men jag hoppas att du tänker efter och tänker om när du har andra människor på hojen!

Fordon
2014-10-20, 11:59
Så du menar att du hade ramlat där även om du inte var upp på bakhjulet?

Det är det här som är problemet. Folk förstår inte varför jag gick omkull.
Svaret är att jag fick styrvobbel. Det uppkommer oftare under kraftig acceleration än vd det gör vid bakhjulsåka. Så det är inte själva bakhjulsåkandet som är problemet.

Varje gång jag ser den videon tänker jag vilken tur du har som inte åker in i mitträcket. Hört en del skräckhistorier om det. Är det något du aktivt tänker på och försöker motverka?

Har själv kraschat i trafik och hamnat i filen bredvid. Det kunde gått illa. Men var nog inte någon direkt näradödenupplevelse.

Det är ingenting som jag tänker på hela tiden, men visst sitter det i bakhuvudet att samma sak kan hända igen.

Han menar att han är tuff och kör alldeles för fort och gör coola tricks med risk för andras liv (oavsett eventuell hänsyn till andra innebär självklart hans körande en ökad risk för andras liv och lem).

Detta vill han ju dock inte inse själv då hans nöje är viktigare än potentiell död och skada som kan tillkomma andra.

Återigen har vi en person helt oförmögen att förstå vad som har hänt och vad det handlar om. Det handlar inte om att vara tuff. Då hade jag åkt runt i t-shirt, crosshandskar och keps. Det handlar inte om att köra för fort. jag ligger i ungefär samma hastighet som bilisterna, men under min wheelie så ökades hastigheten. Har du någonsin kört över hastighetsgränsen på mottorväg så är du en hycklare som drar upp det där nu. Det handlar inte om att göra coola tricks. Dels är det inget "cool trick" utan det är något som jag tycker är roligt att göra. Och det är ingenting som i praktiken riskerar andras liv med tanke på hur omgivningen såg ut. Uppenbarligen kraschade jag och det var ingen som var i närheten att få en skråma förutom jag. Ska du dra såna där kort (tuff, köra fort, tricks, riskera andras liv) så bör du åtminstone ha rent mjöl i påsen under hela ditt liv. Du ska aldrig ens ha nyst i bilen när du ha kört, för då riskerar du att ta livet av folk genom att krocka eftersom det är en ökad risk.

Det är det här jag menar. Det går inte att diskutera med folk för ni är för inskränkta och oförmögna att vilja förstå.

Vilket ofta kan vara ett tecken på att man har fel.

Vilket ofta är ett tecken på att folk som inte har koll på något, som Anton Fräs, inte är öppen för en diskussion och välja ståndpunkt utefter det, utan han har redan bestämt sig för hur han tycker att saker och ting är, även fast det inte stämmer.

Om du ska säga att jag har fel, så kan du vara god nog att peka ut dessa fel. Jag har aldrig stött på en person vid en sån här diskussion som kan diskutera sakligt med logiska argument och är öppen för att ändra åsikt om det visar sig att denne har fel i sin första förutfattade åsikt.

Vidare drar man gärna andra över samma kam och andras olyckor och körsätt är sedan helt relevanta för en annan olycka. Folk tror även att bara för att man försöker förklara HUR det kommer sig att olyckan uppstod, och VARFÖR det blev som det blev, så försöker man skylla ifrån sig. Det tycker jag är otroligt märkligt. Men det är så det fungerar när man inte besitter kunskap i ämnet och en ovilja att ens ha sin felaktiga åsikt korrigerad. Man vill inte ha förklaringen. Men vill helst bara kasta skit, skratta, och komma undan med det. Som de flesta internetkrigarna med andra ord.

4623
2014-10-20, 12:02
Det är ingenting som jag tänker på hela tiden, men visst sitter det i bakhuvudet att samma sak kan hända igen.


Jag menade vid själva kraschen. Om du aktivit gör något för att inte hamna i räcket.

Fordon
2014-10-20, 12:05
Jag menade vid själva kraschen. Om du aktivit gör något för att inte hamna i räcket.

Jaha, jag missförstod dig alltså :) Jag glider bara med, har ingenting att säga till om utan det går alldeles för fort för att hinna uppfatta omgivningen. I börjar glider jag med cirka 45 meter i sekunder har jag för mig. Jag tror inte riktigt att man har möjlighet att korrigera något, för att exempelvis sätta upp fötterna mot räcket för att slippa bli hackad i småbitar. Allting går extremt fort.

Patriarch K
2014-10-20, 12:08
Dels är det inget "cool trick" utan det är något som jag tycker är roligt att göra.

Fast det är inte okej även om du tycker det är kul. Det får du göra på testbanor eller när du är ensam på vägen i så fall. Det är rätt kul att gasa på upp till bilens maxfart och slira omkring också, men det rättfärdigar ingenting.
Det var ditt fel att denna olycka uppstod och det går inte att rättfärdiga?
Men en olycka är ju alltid väldigt tragisk oavsett hur den uppkom så det var ju ändå tur att det inte gick värre.

Ingen blev skadad denna gång, men om 1000 personer gör samma sak så lär någon utomstående bli skadad och statistiskt sett borde hela konceptet skrotas av den anledningen. Jag hade inte velat att min fru och barn råkar ut för en olycka och dör p.g.a att du ska ha roligt.

Red Apple
2014-10-20, 12:10
Byt tråd eller håll käft :)

Fått hjärnhinneinflammation vid typ ett års ålder, läkarna var säkra på att jag skulle dö men det verkade ju gå bra.

Fällt en hel del träd och då har det varit nära ögat ett par gånger, oftast pga bristande säkerhetsförhållanden men ibland pga faktorer som inte riktigt går att undvika när man fäller en gran med en stamdiameter på 80cm.

I tonåren så har man ju varit med om ett flertal lite värre bråk, blev en gång upptryckt mot en vägg med en kniv mot halsen. Killen skulle nog aldrig ha skurit halsen av mig, men det kändes ju ändå som en nära-döden-upplevelse.

Sen så har det ju varit en hel del nära ögonblick när man kört bil alldeles för länge alldeles för sent, men än så länge är man helt oskadd. Efter att man tog körkortet för ett par år sedan så har man verkligen förstått vilken jävla mördarmaskin det är man sätter sig i, jävligt lätt att tappa kontrollen och när det händer så är det ren tur om man klarar sig oskadd.

Fordon
2014-10-20, 12:12
Fast det är inte okej även om du tycker det är kul. Det får du göra på testbanor eller när du är ensam på vägen i så fall. Det är rätt kul att gasa på upp till bilens maxfart och slira omkring också, men det rättfärdigar ingenting.
Det var ditt fel att denna olycka uppstod och det går inte att rättfärdiga?
Men en olycka är ju alltid väldigt tragisk oavsett hur den uppkom så det var ju ändå tur att det inte gick värre.

Ingen blev skadad denna gång, men om 1000 personer gör samma sak så lär någon utomstående bli skadad och statistiskt sett borde hela konceptet skrotas av den anledningen. Jag hade inte velat att min fru och barn råkar ut för en olycka och dör p.g.a att du ska ha roligt.

Varför tror du att jag har skyllt ifrån mig på någon eller något? Varför tror du att jag har rättfärdigat mitt beteende?
Hur tänker du när du drar den slutsatsen? Det enda jag har gjort är att förklara hur jag har tänkt och resonerat när jag valde att köra på bakhjulet. Jag har förklarat orsaken till olyckan. Och jag har berättat att det är så svårt att diskutera med folk för de saknar viljan att förstå.

4623
2014-10-20, 12:14
Fast det är inte okej även om du tycker det är kul. Det får du göra på testbanor eller när du är ensam på vägen i så fall. Det är rätt kul att gasa på upp till bilens maxfart och slira omkring också, men det rättfärdigar ingenting.
Det var ditt fel att denna olycka uppstod och det går inte att rättfärdiga?
Men en olycka är ju alltid väldigt tragisk oavsett hur den uppkom så det var ju ändå tur att det inte gick värre.

Ingen blev skadad denna gång, men om 1000 personer gör samma sak så lär någon utomstående bli skadad och statistiskt sett borde hela konceptet skrotas av den anledningen. Jag hade inte velat att min fru och barn råkar ut för en olycka och dör p.g.a att du ska ha roligt.

Har du ens läst vad han skrivit?

Om gud vill att ni ska råka ut för en olycka så finns det inte mycket att göra. Knappast Fordons fel.

StarkaUlf
2014-10-20, 12:22
Fått hjärnhinneinflammation vid typ ett års ålder, läkarna var säkra på att jag skulle dö men det verkade ju gå bra.


Är du säker på det?















:) *hug*

Red Apple
2014-10-20, 12:24
http://movies.infinitecoolness.com/14/sixthsense12.jpg

Patriarch K
2014-10-20, 12:35
Varför tror du att jag har skyllt ifrån mig på någon eller något? Varför tror du att jag har rättfärdigat mitt beteende?
Hur tänker du när du drar den slutsatsen? Det enda jag har gjort är att förklara hur jag har tänkt och resonerat när jag valde att köra på bakhjulet. Jag har förklarat orsaken till olyckan. Och jag har berättat att det är så svårt att diskutera med folk för de saknar viljan att förstå.

Ja, om jag förstod det rätt så var orsaken till olyckan att MCn lätt börjar vobbla vid hög acceleration? Att det är mer safe att köra på bakhjulet än att accelerera mycket.
Men nä, jag läste inte allt särskilt grundligt så jag kanske inte borde ha yttrat mig.
Du skrev också att du undersöker läget inann du gör saker så att ingen ska ta skada. Men på videon så tycker jag inte att det stämmer eftersom MCn lätt kunde åkt över till andra filen i stället för att glida iväg rakt fram. Du är nog en sjukt duktig MC-förare, det är jag säker på, men man kanske ska försöka ha koll på fotfästet så att man inte missar bromsen eller anpassa hastigheten efter regnit väglag samt att inte dra på till 140kmh bland annan trafik eller köra på bakhjulet (även om det inte var orsaken).

Figurenha
2014-10-20, 13:07
Var med i Tsunamin 2004 i Thailand..

Fordon
2014-10-20, 13:14
Ja, om jag förstod det rätt så var orsaken till olyckan att MCn lätt börjar vobbla vid hög acceleration? Att det är mer safe att köra på bakhjulet än att accelerera mycket.
Men nä, jag läste inte allt särskilt grundligt så jag kanske inte borde ha yttrat mig.
Du skrev också att du undersöker läget inann du gör saker så att ingen ska ta skada. Men på videon så tycker jag inte att det stämmer eftersom MCn lätt kunde åkt över till andra filen i stället för att glida iväg rakt fram. Du är nog en sjukt duktig MC-förare, det är jag säker på, men man kanske ska försöka ha koll på fotfästet så att man inte missar bromsen eller anpassa hastigheten efter regnit väglag samt att inte dra på till 140kmh bland annan trafik eller köra på bakhjulet (även om det inte var orsaken).

Jag säger inte att man ska bryta mot trafikregler, absolut inte.
I exemplet med fotfästet så har jag missat en enda gång utav tusentals gånger. I de gånger jag har ramlat vid blött underlag så har det varit på utbildning/trafikkurs. Då kör man på gokartbana där både grus och gummirester kan finnas (som blir snorhalt vid blött underlag) men där man dessutom gör olika övningar. När man övar på något så kan det bli så att man minskar marginalerna när man kör.

Jag menar inte att det är mer säkert att köra på bakhjulet, bara att det är större risk att få styrvobbel vid kraftig acceleration. Och i detta fall var det styrvobblet som fick hojen att gå i backen. Och anledningen till att jag fick styrvobbel när jag körde på bakhjulet var att jag ville sätta ned hjulet mjukt mot asfalten. Då accelererade jag mycket för att få en smidig landning. Detta i sin tur ledde till att framhjulet knappt hade något tryck mot marken.
Är då marken ojämn så kan hjulet röra sig åt sidorna. Det har alltså ingen direkt betydelse ifall man skulle sätta ner framhjulet lite snett eller ej. Detta visste jag dock ej om förens efter olyckan, då jag ville ta reda på varför det blev som det blev. Hur styrvobblet kunde uppstå. Att det är mitt egna fel har jag aldrig sagt emot.
Saknas styrdämpare (vilket jag ej hade på hojen) så kan dessa rörelser eskalera. Det är därför det sitter styrdämpare från fabrik på nyare sporthojar.

Sen är jag nog sådan som person inte inte tycker att 140km/h på 110-väg är något att höja på ögonbrynen för. Jag säger inte att det är okej att bryta mot reglerna, men folk i allmänhet ligger ca 20km/h över skyltad motorvägshastighet så det är inget jag skäms över att tycka. I praktiken anser jag att det var farligare att köra i 110km/h för 40 år sedan, än att köra i 160km/h på 110-sträckor med dagens moderna bilar och motorcyklar.

Jag har otroligt svårt att tro att en motorcykel som glider längs asfalten, skulle få för sig att hoppa över räcket, fortsätta glida i diket som består av 15-20m (i bredd) mjukt gräs som dämpar farten otroligt fort, och hoppa över ytterliggare ett räcke, för att sedan sätta sig i en bil i motsatt fil. Den risken är så obefintlig. Hade det varit en vanlig landsväg där det inte finns någonting som delar filerna, ja DÅ hade det varit en helt annan sak. Jag väljer mina tillfällen att busa.

Macroman
2014-10-20, 13:17
Min farsa slängde i mig på det djupa i en pool när jag var 2 år. För att jag skulle få respekt för vatten... :(

Han fiskade upp mig innan det var för sent obv.

Har iofs inte fått några men eller rädslor för vatten pga det snarare tvärtom. Har alltid älskat att simma och dyka.

Lite udda beteende kan jag tycka.

Loke
2014-10-20, 13:20
Det är det här som är problemet. Folk förstår inte varför jag gick omkull.
Svaret är att jag fick styrvobbel. Det uppkommer oftare under kraftig acceleration än vd det gör vid bakhjulsåka. Så det är inte själva bakhjulsåkandet som är problemet.

Styrvobbel kan ju absolut uppkomma pga bakhjulsåkning. Det är ju en sorts självsvängning som kan ha flera orsaker, att utesluta bakhjulsåkningen som orsak kan du helt enkelt inte göra. Det ligger liksom i sakens natur att det är svåranalyserat. Du har helt rätt i att folk inte förstår varför du gick omkull, men det gör faktiskt inte du heller.

Jag har egentligen inget emot din körstil i princip, men det stör mig faktiskt att du är så okritisk mot dig själv.

Fordon
2014-10-20, 13:37
Styrvobbel kan ju absolut uppkomma pga bakhjulsåkning. Det är ju en sorts självsvängning som kan ha flera orsaker, att utesluta bakhjulsåkningen som orsak kan du helt enkelt inte göra. Det ligger liksom i sakens natur att det är svåranalyserat. Du har helt rätt i att folk inte förstår varför du gick omkull, men det gör faktiskt inte du heller.

Jag har egentligen inget emot din körstil i princip, men det stör mig faktiskt att du är så okritisk mot dig själv.

Hur kan du ens dra dessa slutsatser? Jag har aldrig sagt att styrvobbel ej kan uppkomma pga wheelies. Däremot är det större risk när man accelererar kraftigt. Jag beskrev ju för tusan även varför styrvobblet uppkom när jag körde på bakhjulet *facepalm*

Jag är inte på något sätt okritisk mot mig själv. Ska du komma med sådana absurda påståenden så får du peka ut klart och tydligt var jag är det.

eternallord
2014-10-20, 14:11
För några år sedan hade jag ovetandes streptokockbakterier i blodet. Jag gick till Taekwondo-träningen som vanligt men fick en ordentlig smäll då jag och min träningspartner sparkade ihop, smalben mot smalben. Jag gick hem och tänkte inte mer på det, bortsett från att jag hade lite ont i benet när jag gick, och dagen efter åkte jag till skolan för att plugga inför min första universitetstentamen någonsin (elektronik). Efter några timmars pluggande börjar jag plötsligt må väldigt dåligt, jag blev kritvit i ansiktet, började kräkas och kände mig febrig och kall. Jag gick hem och tog ett par ipren och sov i 14-15 timmar. När jag vaknade dagen efter var jag dränkt i svett och när jag försökte resa mig ur sängen kände jag hur det högg i smalbenet. Jag tittade på området där jag fått smällen och det var i princip en stor röd pulserande fläck (diameter på säkert 10cm).

Vi ringde sjukupplysningen i Lund och efter att ha hört beskrivningen sa damen i luren utan att ställa några ytterliggare frågor att "Han lider av sepsis och håller på att utveckla en blodförgiftning. Vi kan skicka en ambulans, men det går fortare om någon kör honom omedelbart till Lunds lasarett", vilket vi också gjorde. När jag anlände så väntade dom redan på mig vid entrén, fick omedelbart påbörja antibiotika-behandling och några timmar senare så skar dom upp mitt ben för att tömma på diverse hemskheter.

Jag har inget koncept över hur "nära döden" jag var, men enligt läkaren hade det kunnat vara kört om jag beslutat mig för att ligga kvar i sängen en dag till. Dödligheten är 10-40% enligt wiki.

Tentan skrev jag dagen efter tror jag det var. Fick skjuts till och från tentan och skrev den i sjukhuskläder och med dropp-ställning. Fick gå in och spy halvvägs in i tentan och var kritvit i ansiktet. Men det gick vägen, två poäng över godkänt :)

Fredszky
2014-10-20, 14:32
Haha! Vilken viking eternal, själv hade det blivit omtenta på den där. :) sjukhuskläder och dropp, liksom.

J.V
2014-10-20, 14:35
Hur kan du ens dra dessa slutsatser? Jag har aldrig sagt att styrvobbel ej kan uppkomma pga wheelies. Däremot är det större risk när man accelererar kraftigt. Jag beskrev ju för tusan även varför styrvobblet uppkom när jag körde på bakhjulet

Jag är inte på något sätt okritisk mot mig själv. Ska du komma med sådana absurda påståenden så får du peka ut klart och tydligt var jag är det.Fasteeehhh... Hade du inte viljat åka upp på bakhjulet så hade du ju aldrig accelererat på det där sättet, vilket nu föranledde att du åkte omkull. Hade du legat stabilt på 110 eller vad det nu då var på vägen så hade du ju inte behövt accelerera och alltså hade inte risken uppstått.

Jag kritiserar inte heller att du kör på bakhjulet, sånt kommer jag säkert också hålla på med när jag skaffat MC, men det låter som du verkligen inte ser problem med det - att göra det på trafikerade vägar i samband med en omkörning.

Nej, jag vet att du inte skrivit att det inte finns problem med det... men du håller ju inte med om att det är en fara heller, utan det är annat som är orsaken till omkullåkningar - som i detta fall en acceleration. Men accelerationen hade ju inte behövts om du inte skulle upp på bakhjulet/ner på två hjul. Alltså är det att köra på bakhjulet var problemet i detta fall.

Och det utsätter ju också andra för fara, i detta fall de i Volvon. Även om de förmodligen inte tagit skada även om du och/eller motorcykeln dundrat in i dom så hade ju du/motorcykeln lika lätt kunna åka in i deras körbana, de hade försökt väja och brölat ner i diket.

Patriarch K
2014-10-20, 14:38
Haha, vilken jäkla syn det måste varit i tentasalen. Alla andra lär ju kuggat tentan p.g.a brist på fokus :d

I övrigt, när vi ändå har filmer på våra nära-döden-upplevelser så kom jag på att jag filmade hela processen när jag ramlade ner för berget som jag nämnde några sidor tidigare. Man fick ju aldrig se själva incidenten (tog tag i en bautasten när jag klättrade och den ramlade ner tillsammans med mig), men man fick se både innan och efter.
Varsågoda:
dni7xCJwbg4

Fordon
2014-10-20, 14:52
Fasteeehhh... Hade du inte viljat åka upp på bakhjulet så hade du ju aldrig accelererat på det där sättet, vilket nu föranledde att du åkte omkull. Hade du legat stabilt på 110 eller vad det nu då var på vägen så hade du ju inte behövt accelerera och alltså hade inte risken uppstått.

Jag kritiserar inte heller att du kör på bakhjulet, sånt kommer jag säkert också hålla på med när jag skaffat MC, men det låter som du verkligen inte ser problem med det - att göra det på trafikerade vägar i samband med en omkörning.

Nej, jag vet att du inte skrivit att det inte finns problem med det... men du håller ju inte med om att det är en fara heller, utan det är annat som är orsaken till omkullåkningar - som i detta fall en acceleration. Men accelerationen hade ju inte behövts om du inte skulle upp på bakhjulet/ner på två hjul. Alltså är det att köra på bakhjulet var problemet i detta fall.

Och det utsätter ju också andra för fara, i detta fall de i Volvon. Även om de förmodligen inte tagit skada även om du och/eller motorcykeln dundrat in i dom så hade ju du/motorcykeln lika lätt kunna åka in i deras körbana, de hade försökt väja och brölat ner i diket.

Nej. Hade jag satt ner framhjulet ordentligt istället för så mjukt och smidigt som möjligt (vilket kräver gaspådrag) så hade det inte hänt. Med din slutsats så kan vi lika gärna säga "Hade du inte kört hoj så hade det aldrig hänt".

Jo jag ser problem med omkörningar på bakhjulet och riskerna med det. Och jag skrev att jag gör riskbedömningar och OFTAST (alltså inte alltid) håller på när det är väldigt glest eller tomt på trafik)

I det här specifika fallet så fick jag en uppskattning av föraren i volvon, och han vevade ner rutan för att han ville se en till wheelie.

Sen kan man hitta på vilka scenarios som helst. "Ah men det kanske kunde ha varit en gammal mercedes vält-klass (A-klass) som behövde väja, och i den bilen satt det 4 nyfödda och två morföräldrar och biilen välte, snurrade in i en tankbil och halva kommunen sprängdes i bitar".

Problemetet var inte bakhjulskörningen. Problemet var HUR JAG satte ned framhjulet. Och det var genom en kraftig acceleration. Det var inte acceleration upp på ett hjul, utan för att få ner hjulet PÅ ETT MJUKT OCH SNYGGT SÄTT istället för en duns. DET var problemet. Hade jag bara släppt gasen och gett fan i att gasa tills hjulet var nere så hade ingenting hänt. Du har nog inte förstått vad jag menar när jag har skrivit om accelerationen.

Jag har fått flera sådana här styrvobbel, dock med styrdämpare monterat. Alla har varit från när jag har accelererat och marken har varit ojämn. Styrvobbel är inget sällsynt fenomen. ju brantare gaffelvinkel och försprång du har på en hoj, desto större är risken för styrvobbel. Det är därför sporthojar behöver styrdämpare medans exempelvis customhojar inte behöver det.

Patriarch K
2014-10-20, 15:00
Och skillnaden mellan att ställa sig upp på ett hjul för att sedan landa när man står på hjulet är vad? Det är ju en konsekvens av hjuluppställningen. Allt verkar ju vara en konsekvens av att stå på ett hjul. Landningen, accelerationen och lyftet. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra utan allt du gjorde var fel imo. Det är väl lika bra att erkänna att det du gjorde var dumt? Oavsett hur säker du är på din sak och hur många gånger du lyckats med det tidigare?
Lite som att hoppa på en daggmask och krossa den till en pankaka. Det var inte hoppet i sig som var problemet utan det var ju bara landningen som var problemet och du försökte faktiskt undvika att hoppa på masken och landa lite mjukt bredvid den i stället. Okej, kass jämförelse kanske.

J.V
2014-10-20, 15:01
Men faktum kvarstår ju: hade du aldrig varit upp på bakhjulet så hade du inte behövt sätta ner framhjulet. Då hade det redan varit nere på vägen. Det kommer du inte från, oavsett hur många andra anledningar och förklaringar du har till din krasch.

Självklart finns diverse risker kvar ändå, men du adderar ju antalet riskmoment genom att vara upp på bakhjulet, oavsett om problemet är att stegra, att hålla kvar på bakhjulet eller att sätta ner framhjulet.

spas
2014-10-20, 15:02
Nu orkar jag inte citera men...

Köra hoj är skoj, absolut, buskörning är ännu roligare. Att däremot försöka rättfärdiga att åka på slangen i 140 på trafikerad väg känns ju ganska meningslöst.

Minimjölk
2014-10-20, 15:11
Jag säger inte att man ska bryta mot trafikregler, absolut inte.
I exemplet med fotfästet så har jag missat en enda gång utav tusentals gånger. I de gånger jag har ramlat vid blött underlag så har det varit på utbildning/trafikkurs. Då kör man på gokartbana där både grus och gummirester kan finnas (som blir snorhalt vid blött underlag) men där man dessutom gör olika övningar. När man övar på något så kan det bli så att man minskar marginalerna när man kör.

Jag menar inte att det är mer säkert att köra på bakhjulet, bara att det är större risk att få styrvobbel vid kraftig acceleration. Och i detta fall var det styrvobblet som fick hojen att gå i backen. Och anledningen till att jag fick styrvobbel när jag körde på bakhjulet var att jag ville sätta ned hjulet mjukt mot asfalten. Då accelererade jag mycket för att få en smidig landning. Detta i sin tur ledde till att framhjulet knappt hade något tryck mot marken.
Är då marken ojämn så kan hjulet röra sig åt sidorna. Det har alltså ingen direkt betydelse ifall man skulle sätta ner framhjulet lite snett eller ej. Detta visste jag dock ej om förens efter olyckan, då jag ville ta reda på varför det blev som det blev. Hur styrvobblet kunde uppstå. Att det är mitt egna fel har jag aldrig sagt emot.
Saknas styrdämpare (vilket jag ej hade på hojen) så kan dessa rörelser eskalera. Det är därför det sitter styrdämpare från fabrik på nyare sporthojar.

Sen är jag nog sådan som person inte inte tycker att 140km/h på 110-väg är något att höja på ögonbrynen för. Jag säger inte att det är okej att bryta mot reglerna, men folk i allmänhet ligger ca 20km/h över skyltad motorvägshastighet så det är inget jag skäms över att tycka. I praktiken anser jag att det var farligare att köra i 110km/h för 40 år sedan, än att köra i 160km/h på 110-sträckor med dagens moderna bilar och motorcyklar.

Jag har otroligt svårt att tro att en motorcykel som glider längs asfalten, skulle få för sig att hoppa över räcket, fortsätta glida i diket som består av 15-20m (i bredd) mjukt gräs som dämpar farten otroligt fort, och hoppa över ytterliggare ett räcke, för att sedan sätta sig i en bil i motsatt fil. Den risken är så obefintlig. Hade det varit en vanlig landsväg där det inte finns någonting som delar filerna, ja DÅ hade det varit en helt annan sak. Jag väljer mina tillfällen att busa.

Nej. Hade jag satt ner framhjulet ordentligt istället för så mjukt och smidigt som möjligt (vilket kräver gaspådrag) så hade det inte hänt. Med din slutsats så kan vi lika gärna säga "Hade du inte kört hoj så hade det aldrig hänt".

Jo jag ser problem med omkörningar på bakhjulet och riskerna med det. Och jag skrev att jag gör riskbedömningar och OFTAST (alltså inte alltid) håller på när det är väldigt glest eller tomt på trafik)

I det här specifika fallet så fick jag en uppskattning av föraren i volvon, och han vevade ner rutan för att han ville se en till wheelie.

Sen kan man hitta på vilka scenarios som helst. "Ah men det kanske kunde ha varit en gammal mercedes vält-klass (A-klass) som behövde väja, och i den bilen satt det 4 nyfödda och två morföräldrar och biilen välte, snurrade in i en tankbil och halva kommunen sprängdes i bitar".

Problemetet var inte bakhjulskörningen. Problemet var HUR JAG satte ned framhjulet. Och det var genom en kraftig acceleration. Det var inte acceleration upp på ett hjul, utan för att få ner hjulet PÅ ETT MJUKT OCH SNYGGT SÄTT istället för en duns. DET var problemet. Hade jag bara släppt gasen och gett fan i att gasa tills hjulet var nere så hade ingenting hänt. Du har nog inte förstått vad jag menar när jag har skrivit om accelerationen.

Jag har fått flera sådana här styrvobbel, dock med styrdämpare monterat. Alla har varit från när jag har accelererat och marken har varit ojämn. Styrvobbel är inget sällsynt fenomen. ju brantare gaffelvinkel och försprång du har på en hoj, desto större är risken för styrvobbel. Det är därför sporthojar behöver styrdämpare medans exempelvis customhojar inte behöver det.

Du låter verkligen som en bra och säker förare. oavsett hur bra förare du är så är bilden du förmedlar här inte speciellt förtroendeingivande inom just detta området och när du sedan försöker försvara och bortförklara så blir det bara värre.

Du kan inte på något sätt jämföra en person som kör 110 på motorvägen och råkar nysa i sin bil med att som du försöka köra på bakhjulet i 140km/h på en trafikerad väg.

Det är mycket möjligt att jag och andra inskränkta inte förstår dig men i så fall måste du förstå att vi med vår inskränkta syn inte vill råka ut för en olycka till följd av dina "olyckor".

Du låter lite som en som berättigar sitt eviga fortkörande med att det är för du tycker det är kul och att alla andra gör det samt att du bara åkt fast 30 gånger och då bara två gånger framför en skola. Fast egentligen har du bara haft otur med att polisen står där i vanliga fall och egentligen är du jätteduktig bilist som kan parera jättesnabbt mellan andra bilar i fredagsrusningen.

jag tycker det är jättetråkig att du trillade på cykeln och jag hoppas du kurerar dig men vänligen lyft din syn från styret och inse att det kanske inte uteslutande är så att alla andra som inte samtycker eller förstår är inskränkta.

Patriarch K
2014-10-20, 15:14
Stockholmare *grr27*

4623
2014-10-20, 15:17
Du låter verkligen som en bra och säker förare. oavsett hur bra förare du är så är bilden du förmedlar här inte speciellt förtroendeingivande inom just detta området och när du sedan försöker försvara och bortförklara så blir det bara värre.

Du kan inte på något sätt jämföra en person som kör 110 på motorvägen och råkar nysa i sin bil med att som du försöka köra på bakhjulet i 140km/h på en trafikerad väg.

Det är mycket möjligt att jag och andra inskränkta inte förstår dig men i så fall måste du förstå att vi med vår inskränkta syn inte vill råka ut för en olycka till följd av dina "olyckor".

Du låter lite som en som berättigar sitt eviga fortkörande med att det är för du tycker det är kul och att alla andra gör det samt att du bara åkt fast 30 gånger och då bara två gånger framför en skola. Fast egentligen har du bara haft otur med att polisen står där i vanliga fall och egentligen är du jätteduktig bilist som kan parera jättesnabbt mellan andra bilar i fredagsrusningen.

jag tycker det är jättetråkig att du trillade på cykeln och jag hoppas du kurerar dig men vänligen lyft din syn från styret och inse att det kanske inte uteslutande är så att alla andra som inte samtycker eller förstår är inskränkta.

Detta resonemanget går att applicera på alla som inte följer trafikregler, folk som pratar i telefon samtidigt som de kör och så vidare. Antar att du inte göra något av detta?

Patriarch K
2014-10-20, 15:19
Detta resonemanget går att applicera på alla som inte följer trafikregler, folk som pratar i telefon samtidigt som de kör och så vidare. Antar att du inte göra något av detta?

Fast alla länder utom Sverige har förbud för att snacka/smsa i mobilen medan man kör. Det är ett förkastligt beteende och är inte okej på något vis.
När man går trafikskola så lär man sig alla regler som man ska följa. Hur svårt ska det vara? Dessa regler finns av en anledning.
Följer man inte trafikreglerna så har man INGENTING att säga till om eller försvara. Olyckan kan dock vara framme ändå, men det är en annan sak om man följer allt man ska men ändå råkar missa bromsen eller något. Det är acceptabelt.

Minimjölk
2014-10-20, 15:25
Detta resonemanget går att applicera på alla som inte följer trafikregler, folk som pratar i telefon samtidigt som de kör och så vidare. Antar att du inte göra något av detta?

Jo, men jag försöker inte rättfärdiga mitt beteende genom att säga att det inte påverkar min uppmärksamhet och att jag ändå skall bli körskolelärare.
jag har inga problem med att han kör på bakhjulet på bana eller skyddad väg men när han påverkar andras säkerhet och sedan försöker rättfärdiga det genom att han bara krockat 10 gånger...

Ja, jag har kört för fort, jag kör ca 10 mil om dagen i och i närheten av storstäder och jag har kört bil i snart 20 år, aldrig varit inblandad i någon olycka och aldrig heller blivit tagen av polisen. hade jag kört och krockat till följd av att jag varit oaktsam eller buskört så hade jag varit djup av ånger och funderat på vad jag utsätter andra för snarare än att jag hoppat upp på hästen för buskörning igen.

4623
2014-10-20, 15:48
Han gjorde bedömningen att han inte påverkade andras säkerhet när har gjorde detta. Som han även förklarat flera gånger. Precis som du gör bedömningen att du inte påverkar andras säkerhet när du kör för fort eller pratar i telefon samtidigt som du kör.

Du kanske hade handlat på det viset. Nu är inte alla som dig. Vad säger att ditt sätt är det riktiga? Fordon skriver att han rannsaka sig själv och kom fram till vad som gick fel. Han har uppenbarligen lärt sig av händelsen.

Minimjölk
2014-10-20, 15:52
Han gjorde bedömningen att han inte påverkade andras säkerhet när har gjorde detta. Som han även förklarat flera gånger. Precis som du gör bedömningen att du inte påverkar andras säkerhet när du kör för fort eller pratar i telefon samtidigt som du kör.

Du kanske hade handlat på det viset. Nu är inte alla som dig. Vad säger att ditt sätt är det riktiga? Fordon skriver att han rannsaka sig själv och kom fram till vad som gick fel. Han har uppenbarligen lärt sig av händelsen.

Ja förlåt, jag har uppenbarligen inte läst igenom inläggen tillräckligt noga, svårt att både läsa allt och svara här när jag försöker köra hem från jobb samtidigt.

Patriarch K
2014-10-20, 16:01
Ja förlåt, jag har uppenbarligen inte läst igenom inläggen tillräckligt noga, svårt att både läsa allt och svara här när jag försöker köra hem från jobb samtidigt.

:d

4623
2014-10-20, 16:04
Ja förlåt, jag har uppenbarligen inte läst igenom inläggen tillräckligt noga, svårt att både läsa allt och svara här när jag försöker köra hem från jobb samtidigt.

Du är nog en av de sista jag förvänta mig skulle hamna på dagisnivå. Men skenet kan bedra.

Olegh
2014-10-20, 16:09
Jag tycker inte det är jämförbart att köra lite för fort och att busköra.

David_wigren
2014-10-20, 16:11
Fordon, kanske dags att ta lärdom av sina misstag? Du gjorde bedömningen att du inte utsatte andra för fara, och sedan händer något som du inte visste kunde hända och du vurpar med cykeln. Förmodligen finns det mer som du inte vet kan hända. Det är ganska klart att du inte kan lita på ditt eget omdöme till 100%. Du borde köra försiktigare i trafiken.

Patriarch K
2014-10-20, 16:17
Fordon, kanske dags att ta lärdom av sina misstag? Du gjorde bedömningen att du inte utsatte andra för fara, och sedan händer något som du inte visste kunde hända och du vurpar med cykeln. Förmodligen finns det mer som du inte vet kan hända. Det är ganska klart att du inte kan lita på ditt eget omdöme till 100%. Du borde köra försiktigare i trafiken.

Ja, annars lär hela den här tråden snart bli fylld av "En gång kom en MC glidandes rakt mot mig så att jag var tvungen att veja och kolliderade med en lastbil".

Snubben
2014-10-20, 16:27
Fast alla länder utom Sverige har förbud för att snacka/smsa i mobilen medan man kör. Det är ett förkastligt beteende och är inte okej på något vis.
När man går trafikskola så lär man sig alla regler som man ska följa. Hur svårt ska det vara? Dessa regler finns av en anledning.
Följer man inte trafikreglerna så har man INGENTING att säga till om eller försvara. Olyckan kan dock vara framme ändå, men det är en annan sak om man följer allt man ska men ändå råkar missa bromsen eller något. Det är acceptabelt.



Nä, det är väl fel?

Innebär det att blir förbjudet att prata i mobilen när man kör?

Nej, men det innebär att du som förare har ett större ansvar för vad du gör med din mobil och din kommunikationsutrustning i bilen. Märker du att det du gör tar blicken och koncentrationen från körningen, ska du inte göra det.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trafikregler/I-fordonet/Regler-for-mobilanvandning-och-kommunikationsutrustning/Fragor-och-svar-om-mobilanvandning-i-bilen/Innebar-det-att-blir-forbjudet-att-prata-i-mobilen-nar-man-kor/

De nya reglerna träder i kraft i den första december och innebär att man bara får använda mobiltelefonen "om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17912775.ab

Regeringen har beslutat att ändra i trafikförordningen och enligt de nya bestämmelserna får personer som kör motordrivna fordon bara använda kommunikationsutrustning, ex. mobiltelefon, mp3 spelare eller gps, om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/stang-av-mobilen-i-bilen






Sedan den andra fet-texten. EN hel del av utbildningen går väl ändå ut just på att lära sig bedöma bromssträckor mm. Kan tycka det är nästan är värre då Lisa, 58, tror att tekniken är gudagåva så visst tusan går bilen från 110 till 0 km/h på max 5 meter...

Ludwig
2014-10-20, 16:34
^ Det var det han sa. Att Sverige inte har förbud.

Fordon
2014-10-20, 16:36
Och skillnaden mellan att ställa sig upp på ett hjul för att sedan landa när man står på hjulet är vad? Det är ju en konsekvens av hjuluppställningen. Allt verkar ju vara en konsekvens av att stå på ett hjul. Landningen, accelerationen och lyftet. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra utan allt du gjorde var fel imo. Det är väl lika bra att erkänna att det du gjorde var dumt? Oavsett hur säker du är på din sak och hur många gånger du lyckats med det tidigare?
Lite som att hoppa på en daggmask och krossa den till en pankaka. Det var inte hoppet i sig som var problemet utan det var ju bara landningen som var problemet och du försökte faktiskt undvika att hoppa på masken och landa lite mjukt bredvid den i stället. Okej, kass jämförelse kanske.

Men det handlar inte om rätt eller fel. Jag ger en förklaring till allting. Jag har aldrig sagt att det inte var dumt gjort av mig. Har du svårigheter med att förstå det svenska språket? Jag har gett en förklaring. Jag har inte skyllt ifrån mig eller frånsagt mig ansvar. Och din jämförelse går inte att använda.

Men faktum kvarstår ju: hade du aldrig varit upp på bakhjulet så hade du inte behövt sätta ner framhjulet. Då hade det redan varit nere på vägen. Det kommer du inte från, oavsett hur många andra anledningar och förklaringar du har till din krasch.

Självklart finns diverse risker kvar ändå, men du adderar ju antalet riskmoment genom att vara upp på bakhjulet, oavsett om problemet är att stegra, att hålla kvar på bakhjulet eller att sätta ner framhjulet.

Nej, och vad spelar det för roll? Jag skyller inte ifrån mig. Det är tamefan helt otroligt hur otroligt utbredd den här läsförståelsen är. Jag har inte skyllt ifrån mig et dugg på någonting. Jag har gett en förklaring till varför det hände. ATT JAG KÖRDE PÅ BAKHJULET ÄR EN SAK. Att jag kraschade är en annan. Det förstnämnda är dumt att göra om man är rädd om sig själv och hojen. Ännu dummare om det är andra i riskzonen. Men ni struntar blankt i vad jag skriver, utan bestämmer själva vad mina ord betyder. Jag förklarar hur det kommer sig att jag kraschade. Ni läser det som om jag skyller ifrån mig. Inte undra på att det är krig i världen *facepalm* Jag tar väl för fan på mig 100% av ansvaret att jag kraschade på allmän väg och orsakade en singelolycka.

Nu orkar jag inte citera men...

Köra hoj är skoj, absolut, buskörning är ännu roligare. Att däremot försöka rättfärdiga att åka på slangen i 140 på trafikerad väg känns ju ganska meningslöst.

Även du är ju helt jävla otrolig. Jag har inte rättfärdigat ett skit. Jag har gett en förklaring kring hur det kommer sig att jag kraschade i 140km/h. Att du är en av dessa personer som inte begriper hur man läser svenska är tråkigt. Men gå en kurs eller något. Jag har inte rättfärdigat något. Jag har inte skyllt ifrån mig eller något i den stilen. Jag tar på mig det fulla ansvaret till att jag kraschade. Att ni är så obegåvade att vi måste göra en flera sidor lång tråd av detta som är OffTopic är fan skrämmande.

Du låter verkligen som en bra och säker förare. oavsett hur bra förare du är så är bilden du förmedlar här inte speciellt förtroendeingivande inom just detta området och när du sedan försöker försvara och bortförklara så blir det bara värre.

Du kan inte på något sätt jämföra en person som kör 110 på motorvägen och råkar nysa i sin bil med att som du försöka köra på bakhjulet i 140km/h på en trafikerad väg.

Det är mycket möjligt att jag och andra inskränkta inte förstår dig men i så fall måste du förstå att vi med vår inskränkta syn inte vill råka ut för en olycka till följd av dina "olyckor".

Du låter lite som en som berättigar sitt eviga fortkörande med att det är för du tycker det är kul och att alla andra gör det samt att du bara åkt fast 30 gånger och då bara två gånger framför en skola. Fast egentligen har du bara haft otur med att polisen står där i vanliga fall och egentligen är du jätteduktig bilist som kan parera jättesnabbt mellan andra bilar i fredagsrusningen.

jag tycker det är jättetråkig att du trillade på cykeln och jag hoppas du kurerar dig men vänligen lyft din syn från styret och inse att det kanske inte uteslutande är så att alla andra som inte samtycker eller förstår är inskränkta.
Jag har inte försvaret ett dugg. Jag har inte bortförklarat. Att även du inte har kommit längre i läsförståelse är din förlust. Jag har gett en förklaring till varför det gick som det gick. Jag har heller inte gjort den jämförelsen som du säger att jag har gjort. Om du läser den en gång till så kanske du förstår vad jag menar. Eller om du läser den 100 gånger till. Jag vet inte, du verkar ha svårt att förstå.

Även dig till så skriver jag. JAG HAR ALLTID TAGIT PÅ MIG DET FULLA ANSVARET TILL ATT JAG KRASCHADE OCH ORSAKADE EN SINGELOLYCKA. Att ni svagbegåvade sedan tolkar en förklaring om hur det gick till, som en bortförklaring, är minst sagt pinsamt. Att ens tro att jag försvarar buskörning. Var fan har jag skrivit det? Ingen jävla stans. Det är så urbota korkat att läsa in idiotiska saker som sätter den andra i dålig dager, när det inte är sant. Jag har buskört, men inte fan har jag försvarat eller uppmuntrat till sådan körning.


Fordon, kanske dags att ta lärdom av sina misstag? Du gjorde bedömningen att du inte utsatte andra för fara, och sedan händer något som du inte visste kunde hända och du vurpar med cykeln. Förmodligen finns det mer som du inte vet kan hända. Det är ganska klart att du inte kan lita på ditt eget omdöme till 100%. Du borde köra försiktigare i trafiken.

Med den inställning, kära David, så hoppas jag att du håller dig borta från samhället tills du med absolut och total säkerhet, vet precis allt om allting. Annars riskerar du att skada dig själv eller andra människor. Eller litar du på ditt omdöme till 100%? Har du aldrig gjort ett misstag?
Vem vet, du kanske till och med orsakar att någon blir sjuk.
Det jag inte visste var exakt hur styrvobblet orsakades. jag visste mycket väl att olyckor kan hända om man åker på bakhjulet.

Och ja, exakt. Jag gjorde bedömningen att jag inte utgjorde en fara för andra. Min olycka med hojen i 140km/h har orsakat mindre problem än tamefan allt i världen. Troligtvis har den även varit till nytta och stor hjälp världen över, då den snart har visats en miljon gånger på youtube. Det kan ha fått folk att få upp ögonen för hur viktigt det är att använda skyddsutrustning, och att man inte är odödlig på hoj.
Att du förklarar att jag inte kan lita på mitt omdöme säger mer om dig, än vad det gör om dig.

Rikard Jansson
2014-10-20, 16:44
Fast det är faktiskt inte upp till dig att bedöma: ärligt talat borde du bli av med körkortet för en sån sak. Sen att jag skiter i det rent subjektivt och själv inte borde ha något körkort rent objektivt är en annan sak :D

Fordon
2014-10-20, 16:45
Fast det är faktiskt inte upp till dig att bedöma: ärligt talat borde du bli av med körkortet för en sån sak. Sen att jag skiter i det rent subjektivt och själv inte borde ha något körkort rent objektivt är en annan sak :D

VAD är inte upp till mig att bedöma?

Captainwide
2014-10-20, 16:51
Var nära på att dö när jag började vandra i den enorma offtopic-skogen i denna tråd.

J.V
2014-10-20, 16:51
ATT JAG KÖRDE PÅ BAKHJULET ÄR EN SAK. Att jag kraschade är en annan.Hela poängen är ju att kraschen - i detta fall - beror på att du var upp på bakhjulet. Det är inte "en annan sak" att du här kraschade.

1. Du låg i 110, eller något sådant.
2. Bestämmer dig för att göra en wheelie.
3. Du åker på bakhjulet.
4. Du accelererar för att landa mjukt.
5. Kraschar till följd av att du accelerera för att landa mjukt... efter att du hade varit upp på bakhjulet.

En annat scenario vore ju:
1. Du ligger i 110, eller något sådant.
2. Du ligger kvar på samma hastighet.
3. Du ligger kvar på samma hastighet.
4. Du ligger kvar på samma hastighet.
5. Du ligger kvar på samma hastighet.
6. Du kraschar inte.

Och ja, det kan hända att du kraschar ändå, blablabla jag har ingen läsförståelse. Men i det här fallet (pun intented) är det ju uppenbart att du kraschade för att du körde på bakhjulet. Du måste ju ner med framhjulet någon gång och den här gången gick det åt helvete. Att lägga ner framhjulet hänger ju liksom lite ihop med att köra på bakhjulet, om du nu inte har någon anti-gravity device som gör att framhjulet bara hänger magiskt i luften även när du parkerar.

Fordon
2014-10-20, 16:56
Hela poängen är ju att kraschen - i detta fall - beror på att du var upp på bakhjulet. Det är inte "en annan sak" att du här kraschade.

1. Du låg i 110, eller något sådant.
2. Bestämmer dig för att göra en wheelie.
3. Du åker på bakhjulet.
4. Du accelererar för att landa mjukt.
5. Kraschar till följd av att du accelerera för att landa mjukt... efter att du hade varit upp på bakhjulet.

En annat scenario vore ju:
1. Du ligger i 110, eller något sådant.
2. Du ligger kvar på samma hastighet.
3. Du ligger kvar på samma hastighet.
4. Du ligger kvar på samma hastighet.
5. Du ligger kvar på samma hastighet.
6. Du kraschar inte.

Nej. För det skulle betyda att man kraschar varje gång man går upp på bakhjulet. Du måste bryta ner det i flera olika delar. Annars kan du börja med en lika felaktig analys:

1. Du körde motorcykel med två hjul.
2. du låg i 110km/h
3. osv

= Motorcykeln är orsaken!

David_wigren
2014-10-20, 16:58
Med den inställning, kära David, så hoppas jag att du håller dig borta från samhället tills du med absolut och total säkerhet, vet precis allt om allting. Annars riskerar du att skada dig själv eller andra människor. Eller litar du på ditt omdöme till 100%? Har du aldrig gjort ett misstag?
Vem vet, du kanske till och med orsakar att någon blir sjuk.
Det jag inte visste var exakt hur styrvobblet orsakades. jag visste mycket väl att olyckor kan hända om man åker på bakhjulet.

Och ja, exakt. Jag gjorde bedömningen att jag inte utgjorde en fara för andra. Min olycka med hojen i 140km/h har orsakat mindre problem än tamefan allt i världen. Troligtvis har den även varit till nytta och stor hjälp världen över, då den snart har visats en miljon gånger på youtube. Det kan ha fått folk att få upp ögonen för hur viktigt det är att använda skyddsutrustning, och att man inte är odödlig på hoj.
Att du förklarar att jag inte kan lita på mitt omdöme säger mer om dig, än vad det gör om dig.

Självklart så finns det oundvikliga risker som man både utsätter sig själv och andra för som en konsekvens av leva sitt liv. Det gäller att se vart gränsen går för vad som innebär oproportionerlig fara gentemot vad man faktiskt uppnår. Du har kraschat upprepade gånger för att du tar dig friheten att överstiga den gränsen eftersom att du felaktigt tror att du klarar det. Sanningen är att du förmodligen är för dålig och/eller för långsam för att klara det som du vill göra. Du borde anpassa dig efter din förmåga och köra lagligt istället. Innan du gör illa dig på riktigt.
Den här killen rationaliserade och försvarade säkert också sin körning. Han var säkert också en riktigt duktig förare. Den enda skillnaden är att han körde 160 och du körde 140. Och precis som du, så lär han världen av sina misstag via youtube. y965HcoUULQ

J.V
2014-10-20, 17:07
Nej. För det skulle betyda att man kraschar varje gång man går upp på bakhjulet. Du måste bryta ner det i flera olika delar. Annars kan du börja med en lika felaktig analys:

1. Du körde motorcykel med två hjul.
2. du låg i 110km/h
3. osv

= Motorcykeln är orsaken!Nej, det betyder inte alls att man kraschar varje gång? Precis som det inte betyder att man klarar sig varje gång man ligger på samma hastighet utan någon wheelie.

Men i det här fallet ÄR det för att du körde på bakdäcket. Du vet orsak och verkan, hela den biten. Du var upp på bakdäcket och måste förr eller senare ner med framdäcket. Det är rätt sammanhängande händelseförlopp.

Ser du verkligen inte hur det hänger ihop? Eller menar du på fullt allvar att bara för att man kan krascha vid helt vanligt gaspådrag så har denna krasch inte alls med wheelien att göra?

edit: ber om ursäkt för OT, ska sluta nu. :)

Fordon
2014-10-20, 17:14
Självklart så finns det oundvikliga risker som man både utsätter sig själv och andra för som en konsekvens av leva sitt liv. Det gäller att se vart gränsen går för vad som innebär oproportionerlig fara gentemot vad man faktiskt uppnår. Du har kraschat upprepade gånger för att du tar dig friheten att överstiga den gränsen eftersom att du felaktigt tror att du klarar det. Sanningen är att du förmodligen är för dålig och/eller för långsam för att klara det som du vill göra. Du borde anpassa dig efter din förmåga och köra lagligt istället. Innan du gör illa dig på riktigt.
Den här killen rationaliserade och försvarade säkert också sin körning. Han var säkert också en riktigt duktig förare. Den enda skillnaden är att han körde 160 och du körde 140. Och precis som du, så lär han världen av sina misstag via youtube.

Den enda skillnaden? Nu får du skärpa dig. Jag körde på en motorväg med två filer i samma färdriktning. Den motsatta körriktningen är delad med ett 20m långt dike och varsin skyddsbarriär. Du har ingen aning om varför jag har gått omkull de gånger jag har ramlat. Majoriteten är på bana, där det går att närma sig gränser på att mindre riskabelt sätt. Men ibland går man omkull även där. Även världens bästa förare går omkull. Men du verkar inte förstå sånt utan du är en sån som tycker att oavsett anledning, så är man en dålig förare. Och för femtioelvte jävla gången. Jag har inte försvarat min körning.

Nej, det betyder inte alls att man kraschar varje gång? Precis som det inte betyder att man klarar sig varje gång man ligger på samma hastighet utan någon wheelie.

Men i det här fallet ÄR det för att du körde på bakdäcket. Du vet orsak och verkan, hela den biten. Du var upp på bakdäcket och måste förr eller senare ner med framdäcket. Det är rätt sammanhängande händelseförlopp.

Ser du verkligen inte hur det hänger ihop? Eller menar du på fullt allvar att bara för att man kan krascha vid helt vanligt gaspådrag så har denna krasch inte alls med wheelien att göra?

edit: ber om ursäkt för OT, ska sluta nu. :)

Du säger att orsaken till kraschen är att jag gjorde en wheelie. Inget annat. Orsaken till kraschen var styrvobblet. Det initierades av accelerationen, som jag bestämde mig för att göra, för att sätta ner framhjulet, efter att ha kört på bakhjulet, efter att ha kört motorcykel.

Wheelien har med kraschen att göra, men wheelien i sig, är inte orsaken.

Åsberg
2014-10-20, 17:22
För några år sedan hade jag ovetandes streptokockbakterier i blodet. Jag gick till Taekwondo-träningen som vanligt men fick en ordentlig smäll då jag och min träningspartner sparkade ihop, smalben mot smalben. Jag gick hem och tänkte inte mer på det, bortsett från att jag hade lite ont i benet när jag gick, och dagen efter åkte jag till skolan för att plugga inför min första universitetstentamen någonsin (elektronik). Efter några timmars pluggande börjar jag plötsligt må väldigt dåligt, jag blev kritvit i ansiktet, började kräkas och kände mig febrig och kall. Jag gick hem och tog ett par ipren och sov i 14-15 timmar. När jag vaknade dagen efter var jag dränkt i svett och när jag försökte resa mig ur sängen kände jag hur det högg i smalbenet. Jag tittade på området där jag fått smällen och det var i princip en stor röd pulserande fläck (diameter på säkert 10cm).

Vi ringde sjukupplysningen i Lund och efter att ha hört beskrivningen sa damen i luren utan att ställa några ytterliggare frågor att "Han lider av sepsis och håller på att utveckla en blodförgiftning. Vi kan skicka en ambulans, men det går fortare om någon kör honom omedelbart till Lunds lasarett", vilket vi också gjorde. När jag anlände så väntade dom redan på mig vid entrén, fick omedelbart påbörja antibiotika-behandling och några timmar senare så skar dom upp mitt ben för att tömma på diverse hemskheter.

Jag har inget koncept över hur "nära döden" jag var, men enligt läkaren hade det kunnat vara kört om jag beslutat mig för att ligga kvar i sängen en dag till. Dödligheten är 10-40% enligt wiki.

Tentan skrev jag dagen efter tror jag det var. Fick skjuts till och från tentan och skrev den i sjukhuskläder och med dropp-ställning. Fick gå in och spy halvvägs in i tentan och var kritvit i ansiktet. Men det gick vägen, två poäng över godkänt :)

Haha! Snyggt att klara av tentan. Fick du mycket blickar?

spas
2014-10-20, 17:22
Även du är ju helt jävla otrolig. Att ni är så obegåvade



Känns spontant som en komplimang.

C h r i s
2014-10-20, 17:24
Den enda skillnaden? Nu får du skärpa dig. Jag körde på en motorväg med två filer i samma färdriktning. Den motsatta körriktningen är delad med ett 20m långt dike och varsin skyddsbarriär. Du har ingen aning om varför jag har gått omkull de gånger jag har ramlat. Majoriteten är på bana, där det går att närma sig gränser på att mindre riskabelt sätt. Men ibland går man omkull även där. Även världens bästa förare går omkull. Men du verkar inte förstå sånt utan du är en sån som tycker att oavsett anledning, så är man en dålig förare. Och för femtioelvte jävla gången. Jag har inte försvarat min körning.



Du säger att orsaken till kraschen är att jag gjorde en wheelie. Inget annat. Orsaken till kraschen var styrvobblet. Det initierades av accelerationen, som jag bestämde mig för att göra, för att sätta ner framhjulet, efter att ha kört på bakhjulet, efter att ha kört motorcykel.

Wheelien har med kraschen att göra, men wheelien i sig, är inte orsaken.

Du verkar ha en ganska optimistisk och felaktig uppfattning om vad du klarar av, därför hänvisar jag nu dig till denna:
http://minbebis.com/blogg/mamamia/files/2013/03/trehjuling.jpg

Dra bara inte en wheelie in i en förälder med barnvagn.

David_wigren
2014-10-20, 17:26
Den enda skillnaden? Nu får du skärpa dig. Jag körde på en motorväg med två filer i samma färdriktning. Den motsatta körriktningen är delad med ett 20m långt dike och varsin skyddsbarriär. Du har ingen aning om varför jag har gått omkull de gånger jag har ramlat. Majoriteten är på bana, där det går att närma sig gränser på att mindre riskabelt sätt. Men ibland går man omkull även där. Även världens bästa förare går omkull. Men du verkar inte förstå sånt utan du är en sån som tycker att oavsett anledning, så är man en dålig förare. Och för femtioelvte jävla gången. Jag har inte försvarat min körning.



Tja, han gjorde å andra sidan ingen wheelie. Fordon, du är en dålig förare som krashar för att du saknar kontrollen över din hoj. Sakta ner till en fart du kan hantera.

Andromeda
2014-10-20, 17:27
Har du ens läst vad Fordon skrev? Random bilist är större fara för en MC-förare än MC-föraren själv. Det hade varit bättre om alla dessa idioter inte fick finnas på vägarna.

Hastighetsbegräsningar finns ju bland annat till för de som inte klarar av att göra en fortlöpande riskanalys i alla lägen. Överskrider man inte den, oavsett fordon, är risken större att klara sig. I somras blev jag överraskande omkörd på insidan av en motorcykel på enfilig vajersträcka, som höll 150+ km/h. Då siktsträckan bakåt var rätt kort just där upptäckte jag den på ljudet när den var nästan på väg om. Hade jag ryckt till och justerat min kurs det minsta närmare högerkanten hade man sannolikt behövt plocka kroppsdelar över halva RV70.

Olegh
2014-10-20, 17:27
...med marginal, på allmän väg. Slutdiskuterat?

spoon
2014-10-20, 17:33
Hur nära har ni varit att dö?

När jag var liten så var jag nära att drunkna. Jag gick i den djupa delen av bassängen av misstag och sjönk som en sten. Paniken släppte ganska fort och det kändes nästan gött innan jag tuppade av. Sen vaknade jag till och satt i handduk brevid en badvakt. Minns inget däremellan. Jag och badvakten fick en sida i tidningen också :)

Nästan samma scenario för mig. Gick ut där det var långgrunt och helt plötsligt så var det ett hål. Jag var endast 20-30 cm under ytan men klarade inte att ta mig därifrån. Vaknade upp på stranden. Farsan hade tydligen hämtat mig. Var väl 6 år eller så.

Patriarch K
2014-10-20, 17:44
Varför käftar du emot då hela tiden om du gjorde 100% fel och inte försvarar någonting? Släpp drygkylskåpet vettja och skaffa lite självdistans? Det är okej att inte försöka vara bäst. Det mår man bra av.
Vi förstår nu att det beror på din accelerationsvobbling och hela faderullan och att det var fordonets fel för det är självklart inte ditt fel. Du har ju noll kontroll på fordonet verkar det som så uppenbart var det fordonets fel ;)
Lite som att rida på en vild svart häst. Är det hästens fel att den stegrar och drar iväg eller är det ryttarens?

Fordon
2014-10-20, 17:50
Känns spontant som en komplimang.

I ditt inlägg skrev du " Att däremot försöka rättfärdiga att åka på slangen i 140 på trafikerad väg känns ju ganska meningslöst."
Det är ren och skär lögn att jag har försökt att rättfärdiga mitt beteende.

Du verkar ha en ganska optimistisk och felaktig uppfattning om vad du klarar av, därför hänvisar jag nu dig till denna:
Dra bara inte en wheelie in i en förälder med barnvagn.
Du är otroligt omogen som inte klarar av att föra en diskussion heller va.
Exakt vilken uppfattning har jag om mig som är fel? Och vilken uppfattning har jag om mig som är optimistisk?

Tja, han gjorde å andra sidan ingen wheelie. Fordon, du är en dålig förare som krashar för att du saknar kontrollen över din hoj. Sakta ner till en fart du kan hantera.

Du kan inte jämföra två motorcykelolyckor som inte har någonting gemensamt. Det var inte samma hastgihet, det var inte samma trafikförutsättning, det var inte samma framförande och orsaken till olyckan var inte det minsta jämförbart.
Vidare har du fortfarande ingen aning om varför jag kraschar. Det har jag. Till den här olyckan har du fått svaret men den verkar du uppenbarligen inte ens vilja förstå, för du har redan bestämt dig, såsom många andra har, på förhand hur och varför det gick som det gick.
Att ge rådet "sakta ner till en fart som man kan hantera" är otroligt korkat. Alla kan sitta på en hoj i 300km/h rakt fram. betyder då det att alla kan hantera den farten? Nej, det gör det inte. Det var inte heller farten som har orsakat kraschen. Återigen bevisar du att du inte har en susning om varför det gick som det gick.

Fordon
2014-10-20, 17:56
Varför käftar du emot då hela tiden om du gjorde 100% fel och inte försvarar någonting? Släpp drygkylskåpet vettja och skaffa lite självdistans? Det är okej att inte försöka vara bäst. Det mår man bra av.
Vi förstår nu att det beror på din accelerationsvobbling och hela faderullan och att det var fordonets fel för det är självklart inte ditt fel. Du har ju noll kontroll på fordonet verkar det som så uppenbart var det fordonets fel ;)
Lite som att rida på en vild svart häst. Är det hästens fel att den stegrar och drar iväg eller är det ryttarens?

Vad jag käftar emot? Jag gav en förklaring till vad som hände, och då började det pltösligt skrivas om att jag skyller ifrån mig och kommer med bortförklaringar. Jag la upp videon för att det var min nära-döden-upplevelse. Sen fick jag en fråga om jag fortfarande stajlar på bakhjulet. Då valde jag att förklara att jag inte stajlar alls. Sen eskalerade det för att ni tycker att jag skyller ifrån mig, när jag förklarar händelseförloppet. Jag har väl heller inte skyllt på fordonets fel. Felet är att jag accelererade när jag skulle sätta ner framhjulet. Det är själva grundorsaken till styrvobblet som gjorde att jag åkte i backen. Hur många gånger ska jag behöva säga det innan ni förstår det? Eller tål du inte att jag har lärt mig av olyckan, och tagit reda på varför det blev som det blev? Klarar du inte av sånt? Eller är skadeglädjen din såpass stor att du inte klarar av att ta in det som skrivs, utan du tycker att det är roligare att hitta på en egen sanning?

Stoltz
2014-10-20, 18:00
Jag var med om en sjuk sak för några år sedan.

Jag hade precis varit ute på en rätt lång resa, verkligen varit borta från världen ett tag. Rätt skönt men samtidigt var jag väldigt glad över att vara tillbaka.
Hur som så när jag anländer till staden jag bodde i så blir hela situationen galet surrealistiskt. Just då ser jag två av mina vänner ligga på alla fyra i ett grönområde i närheten av där jag anlände och två killar stod vid dem.
Den ena var gigantisk, rakat huvud och en riktigt äcklig mustasch. Den andre mycket mindre men verkade på något sätt mycket mer vältränad och det märktes rätt tydligt vem som var "baws" så att säga.

Fort som fan springer jag in i smeten och ställer mig mellan mina skadade vänner och dessa två killarna. Mina kompisar är typ halvt förstörda och ingen var i närheten förutom något fegt fatass som stod typ 50 meter bort och tittade på.
Hur som så efter lite back and forth så attackerar den stora killen, riktigt djurar fram mot mig. Som tur var så snubblade han till och jag lyckas slå honom riktigt hårt i solar plexus så han tappar andan. Mina polare har då lyckats att i alla fall börja stå upp och börjat ta sig därifrån för att hämta hjälp.

Den "lilla" killen hoppar på mig, riktigt arg både på sin polare och på mig. Tre sekunder senare, jag är slagen i magen, ansiktet och sparkad i sidan.
Jag faller tillbaka mot ett träd och tusen tankar springer runt i huvudet på mig.
"Satan vad ont det gör och vad satans snabb han är!"
Jag hoppar tillbaka in i matchen och inser att jag inte kan hålla tillbaka mot den här killen och slår mot honom. Killen blockar mitt slag direkt och pang! Fot i hakan.
Jag flyger verkligen bakåt och landar på rygg. Jag märker att hela kroppen börjar göra ont som fan och killen verkar också fatta att jag är en enkel match. Han sparkar mig igen och blod flyger ut ur munnen på mig och små prickar börjar lysa framför ögonen på mig.

Vid det här laget blir jag själv arg och får lite av en "second wind" och hoppar upp och försöker hämta andan medan jag verkligen försöker fokusera på min nyvunne energi. Egentligen borde jag sprungit där men det kändes inte som ett alternativ.
Killen stod kvar och typ hånflinade mot mig, riktigt arrogant jävel.
Jag tar ett djupt andetag och stålsätter mig, this shit is on.

Den store killen är fortfarande helt urblåst men den lille som jag slåss mot är helt oberörd.
Ny chans, jag använder hans arrogans mot honom! Medan han står där och hånflinar hoppar jag fram mot honom och får in världens träff rakt i ansiktet på honom. Han snubblar bakåt och jag tar min chans. Jag slår, sparkar och allt jag kan, totalt mörbultar honom. Trotts detta faller fanskapet bara inte.
Han vrålar typ av irritation, och jag inser att han nog knarkat och att jag verkligen inte har någon chans om han inte ens känner smärtan jag precis orsakat honom.

Det feta äcklet som stod och tittade på oss har typ gömt sig nu och jag blir nästan mer arg på honom än på killen jag slåss mot.
Plötsligt får den lilla killen sin second wind och drar ut allt han har mot mig, skrikande något konstigt som jag inte fattar.

Jag inser att nu är det verkligen slutlekt och stålsätter mig och skriker tillbaka.



"KAIO KEN GÅNGER FYRA!" skriker jag och avslutar honom med min kraftfulla Kamehameha.









:D

(Ontopic: ja det har jag, men kunde inte låta bli!)

Patriarch K
2014-10-20, 18:06
Jag vill inte vara otrevlig men du beter dig ytterst otrevligt själv så därför drog jag till med något för skoj skull.
VI FÖRSTÅR ditt scenario. MEN VI HÅLLER INTE MED dig i det du säger.
Vi förstår att du tar på dig din olycka 100% och att du inte längre rättfärdigar någonting.
Men när du konstant säger: "Fan, jag skulle ju landa mjukt bara och så gick det snett och jag började styrvobbla och allt blev skit."
I våra ögon låter det mer som: "Jaha, och? Vad har det med någonting att göra? Du beter dig fortfarande som en galning i trafiken".

Din generella attityd som folk reagerar på är följande: "Fan jag styrvobblade i 140kmh på en 110-väg när jag skulle landa mjukt. Det har alltid funkat innan och jag analyserar alltid situationerna innan jag kör som en idiot för jag bryr mig om andra trafikanter och vill bara vara "lite" farlig typ. Denna gången och 10 andra gånger gick det fel och det det var mitt fel. Men jag är bäst ändå och jag ska fortsätta vara bäst och jag ska bli MC-instruktör för jag är så bäst och tänker fortsätta köra på detta viset men nu har jag lärt mig av mina misstag men jag tänker fortsätta ramla 10 gånger till minst. Ni inser inte hur bäst jag är på mitt fordon så suck it Kolozzeum"

Sådär upplever i alla fall jag hela grejen.

Fordon
2014-10-20, 18:30
Jag vill inte vara otrevlig men du beter dig ytterst otrevligt själv så därför drog jag till med något för skoj skull.
VI FÖRSTÅR ditt scenario. MEN VI HÅLLER INTE MED dig i det du säger.
Vi förstår att du tar på dig din olycka 100% och att du inte längre rättfärdigar någonting.
Men när du konstant säger: "Fan, jag skulle ju landa mjukt bara och så gick det snett och jag började styrvobbla och allt blev skit."
I våra ögon låter det mer som: "Jaha, och? Vad har det med någonting att göra? Du beter dig fortfarande som en galning i trafiken".

Din generella attityd som folk reagerar på är följande: "Fan jag styrvobblade i 140kmh på en 110-väg när jag skulle landa mjukt. Det har alltid funkat innan och jag analyserar alltid situationerna innan jag kör som en idiot för jag bryr mig om andra trafikanter och vill bara vara "lite" farlig typ. Denna gången och 10 andra gånger gick det fel och det det var mitt fel. Men jag är bäst ändå och jag ska fortsätta vara bäst och jag ska bli MC-instruktör för jag är så bäst och tänker fortsätta köra på detta viset men nu har jag lärt mig av mina misstag men jag tänker fortsätta ramla 10 gånger till minst. Ni inser inte hur bäst jag är på mitt fordon så suck it Kolozzeum"

Sådär upplever i alla fall jag hela grejen.

Att du upplever det så är en sak. Men det är inte så jag menar.
Jag upprepar ju saken hela tiden eftersom det hela tiden dras felaktiga slutsatser. Hur tycker du att jag ska göra när jag berättar orsaken till händelsen, men folk säger "nähä såhär ligger det till" och de har fel? Ska jag ändra på mig och hålla med dem för att ligga dem till lags?
Sen har jag även förklarat hur jag tänker när jag är ute och kör. Att folk uppfattar förklaringar och stör sig på att jag har svar på tal är väldigt märkligt tycker jag.
Jag har aldrig sagt, påstått eller ens insinuerat att jag är bäst eller top notch. Du drar alla meningar och ord ur alla sammanhang och får det att låta riktigt illa. Jag skrev att jag håller på att utbilda mig till instruktör och det var att jag ville påpeka att bara för att man går omkull med en mc, så betyder det inte att man varken är dålig eller bra förare. Det kan finnas femtioelva olika orsaker till att man går omkull. Den nuvarande världsmästaren i MotoGP Marc Marqeuz har kraschat i 3 av de senaste 4 tävlingarna han har kört. Och ändå så vinner han årets mästerskap. Det jag alltså vill komma till är att en omkullkörning inte nödvändigtvis säger något alls.

Att ni sedan fortsätter att hävda att jag försvarar, bortförklarar och skyller ifrån mig på saker.. Ja, då känner jag att jag vill kommentera det. När folk inte läser det jag skriver, utan fritt tolkar in eget, då uppstår det givetvis en massa problem och påhittade lögner.

spas
2014-10-20, 18:33
Jag vill inte vara otrevlig men du beter dig ytterst otrevligt själv så därför drog jag till med något för skoj skull.
VI FÖRSTÅR ditt scenario. MEN VI HÅLLER INTE MED dig i det du säger.
Vi förstår att du tar på dig din olycka 100% och att du inte längre rättfärdigar någonting.
Men när du konstant säger: "Fan, jag skulle ju landa mjukt bara och så gick det snett och jag började styrvobbla och allt blev skit."
I våra ögon låter det mer som: "Jaha, och? Vad har det med någonting att göra? Du beter dig fortfarande som en galning i trafiken".

Din generella attityd som folk reagerar på är följande: "Fan jag styrvobblade i 140kmh på en 110-väg när jag skulle landa mjukt. Det har alltid funkat innan och jag analyserar alltid situationerna innan jag kör som en idiot för jag bryr mig om andra trafikanter och vill bara vara "lite" farlig typ. Denna gången och 10 andra gånger gick det fel och det det var mitt fel. Men jag är bäst ändå och jag ska fortsätta vara bäst och jag ska bli MC-instruktör för jag är så bäst och tänker fortsätta köra på detta viset men nu har jag lärt mig av mina misstag men jag tänker fortsätta ramla 10 gånger till minst. Ni inser inte hur bäst jag är på mitt fordon så suck it Kolozzeum"

Sådär upplever i alla fall jag hela grejen.

Men det beror bara på att du, jag och säkert många andra är dumma i huvet och borde gå kurs för att få bättre läsförståelse =)

Ado2000
2014-10-20, 18:43
Jag var med om en sjuk sak för några år sedan.

Jag hade precis varit ute på en rätt lång resa, verkligen varit borta från världen ett tag. Rätt skönt men samtidigt var jag väldigt glad över att vara tillbaka.
Hur som så när jag anländer till staden jag bodde i så blir hela situationen galet surrealistiskt. Just då ser jag två av mina vänner ligga på alla fyra i ett grönområde i närheten av där jag anlände och två killar stod vid dem.
Den ena var gigantisk, rakat huvud och en riktigt äcklig mustasch. Den andre mycket mindre men verkade på något sätt mycket mer vältränad och det märktes rätt tydligt vem som var "baws" så att säga.

Fort som fan springer jag in i smeten och ställer mig mellan mina skadade vänner och dessa två killarna. Mina kompisar är typ halvt förstörda och ingen var i närheten förutom något fegt fatass som stod typ 50 meter bort och tittade på.
Hur som så efter lite back and forth så attackerar den stora killen, riktigt djurar fram mot mig. Som tur var så snubblade han till och jag lyckas slå honom riktigt hårt i solar plexus så han tappar andan. Mina polare har då lyckats att i alla fall börja stå upp och börjat ta sig därifrån för att hämta hjälp.

Den "lilla" killen hoppar på mig, riktigt arg både på sin polare och på mig. Tre sekunder senare, jag är slagen i magen, ansiktet och sparkad i sidan.
Jag faller tillbaka mot ett träd och tusen tankar springer runt i huvudet på mig.
"Satan vad ont det gör och vad satans snabb han är!"
Jag hoppar tillbaka in i matchen och inser att jag inte kan hålla tillbaka mot den här killen och slår mot honom. Killen blockar mitt slag direkt och pang! Fot i hakan.
Jag flyger verkligen bakåt och landar på rygg. Jag märker att hela kroppen börjar göra ont som fan och killen verkar också fatta att jag är en enkel match. Han sparkar mig igen och blod flyger ut ur munnen på mig och små prickar börjar lysa framför ögonen på mig.

Vid det här laget blir jag själv arg och får lite av en "second wind" och hoppar upp och försöker hämta andan medan jag verkligen försöker fokusera på min nyvunne energi. Egentligen borde jag sprungit där men det kändes inte som ett alternativ.
Killen stod kvar och typ hånflinade mot mig, riktigt arrogant jävel.
Jag tar ett djupt andetag och stålsätter mig, this shit is on.

Den store killen är fortfarande helt urblåst men den lille som jag slåss mot är helt oberörd.
Ny chans, jag använder hans arrogans mot honom! Medan han står där och hånflinar hoppar jag fram mot honom och får in världens träff rakt i ansiktet på honom. Han snubblar bakåt och jag tar min chans. Jag slår, sparkar och allt jag kan, totalt mörbultar honom. Trotts detta faller fanskapet bara inte.
Han vrålar typ av irritation, och jag inser att han nog knarkat och att jag verkligen inte har någon chans om han inte ens känner smärtan jag precis orsakat honom.

Det feta äcklet som stod och tittade på oss har typ gömt sig nu och jag blir nästan mer arg på honom än på killen jag slåss mot.
Plötsligt får den lilla killen sin second wind och drar ut allt han har mot mig, skrikande något konstigt som jag inte fattar.

Jag inser att nu är det verkligen slutlekt och stålsätter mig och skriker tillbaka.



"KAIO KEN GÅNGER FYRA!" skriker jag och avslutar honom med min kraftfulla Kamehameha.









:D

(Ontopic: ja det har jag, men kunde inte låta bli!)


VA I HELVETE ?? Vafan va det du skrek för något å vad avsluta du honom med ? :d

eternallord
2014-10-20, 18:46
Haha! Snyggt att klara av tentan. Fick du mycket blickar?

Jag var nog för upptagen med illamående, självömkan och theveninekvivalenter för att tänka på det under tiden, men jag fick höra historier sen att ryktet tydligen hade spridits om killen som tenterade med droppställning :D

Andy.da.wohoo
2014-10-20, 19:15
Jag var med om en sjuk sak för några år sedan.

Jag hade precis varit ute på en rätt lång resa, verkligen varit borta från världen ett tag. Rätt skönt men samtidigt var jag väldigt glad över att vara tillbaka.
Hur som så när jag anländer till staden jag bodde i så blir hela situationen galet surrealistiskt. Just då ser jag två av mina vänner ligga på alla fyra i ett grönområde i närheten av där jag anlände och två killar stod vid dem.
Den ena var gigantisk, rakat huvud och en riktigt äcklig mustasch. Den andre mycket mindre men verkade på något sätt mycket mer vältränad och det märktes rätt tydligt vem som var "baws" så att säga.

Fort som fan springer jag in i smeten och ställer mig mellan mina skadade vänner och dessa två killarna. Mina kompisar är typ halvt förstörda och ingen var i närheten förutom något fegt fatass som stod typ 50 meter bort och tittade på.
Hur som så efter lite back and forth så attackerar den stora killen, riktigt djurar fram mot mig. Som tur var så snubblade han till och jag lyckas slå honom riktigt hårt i solar plexus så han tappar andan. Mina polare har då lyckats att i alla fall börja stå upp och börjat ta sig därifrån för att hämta hjälp.

Den "lilla" killen hoppar på mig, riktigt arg både på sin polare och på mig. Tre sekunder senare, jag är slagen i magen, ansiktet och sparkad i sidan.
Jag faller tillbaka mot ett träd och tusen tankar springer runt i huvudet på mig.
"Satan vad ont det gör och vad satans snabb han är!"
Jag hoppar tillbaka in i matchen och inser att jag inte kan hålla tillbaka mot den här killen och slår mot honom. Killen blockar mitt slag direkt och pang! Fot i hakan.
Jag flyger verkligen bakåt och landar på rygg. Jag märker att hela kroppen börjar göra ont som fan och killen verkar också fatta att jag är en enkel match. Han sparkar mig igen och blod flyger ut ur munnen på mig och små prickar börjar lysa framför ögonen på mig.

Vid det här laget blir jag själv arg och får lite av en "second wind" och hoppar upp och försöker hämta andan medan jag verkligen försöker fokusera på min nyvunne energi. Egentligen borde jag sprungit där men det kändes inte som ett alternativ.
Killen stod kvar och typ hånflinade mot mig, riktigt arrogant jävel.
Jag tar ett djupt andetag och stålsätter mig, this shit is on.

Den store killen är fortfarande helt urblåst men den lille som jag slåss mot är helt oberörd.
Ny chans, jag använder hans arrogans mot honom! Medan han står där och hånflinar hoppar jag fram mot honom och får in världens träff rakt i ansiktet på honom. Han snubblar bakåt och jag tar min chans. Jag slår, sparkar och allt jag kan, totalt mörbultar honom. Trotts detta faller fanskapet bara inte.
Han vrålar typ av irritation, och jag inser att han nog knarkat och att jag verkligen inte har någon chans om han inte ens känner smärtan jag precis orsakat honom.

Det feta äcklet som stod och tittade på oss har typ gömt sig nu och jag blir nästan mer arg på honom än på killen jag slåss mot.
Plötsligt får den lilla killen sin second wind och drar ut allt han har mot mig, skrikande något konstigt som jag inte fattar.

Jag inser att nu är det verkligen slutlekt och stålsätter mig och skriker tillbaka.



"KAIO KEN GÅNGER FYRA!" skriker jag och avslutar honom med min kraftfulla Kamehameha.









:D

(Ontopic: ja det har jag, men kunde inte låta bli!)

Hahahaha! Gissar att stoltz trollar som fan :D

Det första som fick mig att undra var hur fan den "lilla snubben" ska lyckas att sparka stoltz på hakan, stoltz är fan 2 meter! Hade den lilla snubben varit i min längd hade jag varit tvungen att dra någon Chuck Norris-Roundhousekick för att ens få foten i samma höjd som stoltz haka :D

Detta är en 4x Kaio ken Kamehameha btw:

VR3H7ntIZkA?t=4m38s

JohPz
2014-10-20, 19:38
Jag var med om en sjuk sak för några år sedan.

Jag hade precis varit ute på en rätt lång resa, verkligen varit borta från världen ett tag. Rätt skönt men samtidigt var jag väldigt glad över att vara tillbaka.
Hur som så när jag anländer till staden jag bodde i så blir hela situationen galet surrealistiskt. Just då ser jag två av mina vänner ligga på alla fyra i ett grönområde i närheten av där jag anlände och två killar stod vid dem.
Den ena var gigantisk, rakat huvud och en riktigt äcklig mustasch. Den andre mycket mindre men verkade på något sätt mycket mer vältränad och det märktes rätt tydligt vem som var "baws" så att säga.

Fort som fan springer jag in i smeten och ställer mig mellan mina skadade vänner och dessa två killarna. Mina kompisar är typ halvt förstörda och ingen var i närheten förutom något fegt fatass som stod typ 50 meter bort och tittade på.
Hur som så efter lite back and forth så attackerar den stora killen, riktigt djurar fram mot mig. Som tur var så snubblade han till och jag lyckas slå honom riktigt hårt i solar plexus så han tappar andan. Mina polare har då lyckats att i alla fall börja stå upp och börjat ta sig därifrån för att hämta hjälp.

Den "lilla" killen hoppar på mig, riktigt arg både på sin polare och på mig. Tre sekunder senare, jag är slagen i magen, ansiktet och sparkad i sidan.
Jag faller tillbaka mot ett träd och tusen tankar springer runt i huvudet på mig.
"Satan vad ont det gör och vad satans snabb han är!"
Jag hoppar tillbaka in i matchen och inser att jag inte kan hålla tillbaka mot den här killen och slår mot honom. Killen blockar mitt slag direkt och pang! Fot i hakan.
Jag flyger verkligen bakåt och landar på rygg. Jag märker att hela kroppen börjar göra ont som fan och killen verkar också fatta att jag är en enkel match. Han sparkar mig igen och blod flyger ut ur munnen på mig och små prickar börjar lysa framför ögonen på mig.

Vid det här laget blir jag själv arg och får lite av en "second wind" och hoppar upp och försöker hämta andan medan jag verkligen försöker fokusera på min nyvunne energi. Egentligen borde jag sprungit där men det kändes inte som ett alternativ.
Killen stod kvar och typ hånflinade mot mig, riktigt arrogant jävel.
Jag tar ett djupt andetag och stålsätter mig, this shit is on.

Den store killen är fortfarande helt urblåst men den lille som jag slåss mot är helt oberörd.
Ny chans, jag använder hans arrogans mot honom! Medan han står där och hånflinar hoppar jag fram mot honom och får in världens träff rakt i ansiktet på honom. Han snubblar bakåt och jag tar min chans. Jag slår, sparkar och allt jag kan, totalt mörbultar honom. Trotts detta faller fanskapet bara inte.
Han vrålar typ av irritation, och jag inser att han nog knarkat och att jag verkligen inte har någon chans om han inte ens känner smärtan jag precis orsakat honom.

Det feta äcklet som stod och tittade på oss har typ gömt sig nu och jag blir nästan mer arg på honom än på killen jag slåss mot.
Plötsligt får den lilla killen sin second wind och drar ut allt han har mot mig, skrikande något konstigt som jag inte fattar.

Jag inser att nu är det verkligen slutlekt och stålsätter mig och skriker tillbaka.



"KAIO KEN GÅNGER FYRA!" skriker jag och avslutar honom med min kraftfulla Kamehameha.









:D

(Ontopic: ja det har jag, men kunde inte låta bli!)

Haha satt o tänkte genom hela texten att fan det är ju precis som Goku vs Nappa o Vegeta.

Mastertroll :d

Snubben
2014-10-20, 19:58
^ Det var det han sa. Att Sverige inte har förbud.

Men det är juh det Sverige har, förbud mot att göra saker som gör att du tappar fokus. Det som är poängen med lagen, istället för att bara peka på mobilen så får du inte göra något som gör att du tappar fokus.

kalle_banan
2014-10-21, 14:34
Att ni orkar, han körde för fort och vurpade. Om han hade haft otur hade han dött, om han hade haft ännu mer otur hade han klarat sig oskadd och orsakat en olycka för andra. Tillräckligt många hår har klyvts nu.
Snubben som körde 160 km/h i ett klipp någon sida bak hade lika gärna kunnat dö om han körde i 50 km/h, det räcker och blir över för att bryta nacken. Att köra MC, fyrhjuling, moped, cykel och andra liknande fordon är livsfarligt både för föraren och medtrafikanter, hantera det.

De ba käbbel! (:D)

När jag var liten var jag, pappa och mina två bröder på bilsemester på Island. Vi åkte ut i Islands motsvarighet till en öken, vi körde genom åar, vi sniglade fram i 20 km/h över "vägar" som med lätthet hade kunnat ge punktering och förstörda stötdämpare om man var oförsiktig eller hade ren otur. Bara den biten var fruktansvärd. Det var långt mellan bilarna så när vi väl mötte någon var det naturligt att stanna och fråga om väglaget osv, vid ett sånt tillfälle bestämmer sig pappa för att följa efter en man till en stuga som han kände till. Mannen körde en Toyota Land Cruiser som var modifierad med höjd markfrigång och större däck. Något i den här stilen:
http://www.4x4offroads.com/image-files/4x4-hofsjokull-gunni-hasi.jpg

Medan vi åkte i en sån här skönhet i originalutförande:
http://m.cdn.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/AUT%C3%93K/Szoci%20aut%C3%B3k%20nyugaton/Z_1980-Lada-Niva-2er.jpg

På vägen till stugan åkte vi över några åar som vanligt, ingen big deal, vi hade gjort det vid ett flertal tillfällen så vi var ganska vana vid det laget. Men till slut kom vi fram till en ganska bred, djup och kraftig å. Pappa gick ut och pratade med gubben, frågade om ån och funderade på om han skulle klara av att åka genom den. Dom måste ha kommit fram till att pappa skulle försöka eftersom det var vad vi gjorde. Gubben började med att åka över ån, det gick men till och med hans best till Land Cruiser fick visa vart skåpet skulle stå. När det var våran tur var det nära att det gick käpprätt åt helvete. Vi åkte ut i vattnet, höll en jämn hastighet och pappa kämpade emot vattnet för att inte dras med av strömmen. Ån var såpass djup att vattnet lyckades flöda över motorhuven och pappa rattade för glatta livet samtidigt som vattenströmmen drog med oss en bit. Genom något Jesus-move lyckades pappa trots allt ta oss över helt oskadda till andra sidan. Vi satt knäpptysta en bra stund efteråt...

Ristretto
2014-10-21, 17:24
En gång när jag var liten ramlade jag med cykeln och slog knäet så att det började blöda jättemycket. :hbang:

I veckan var en äldre dag nära att backa in i min bil! Och när jag var fyra år gammal tryckte jag in ett svartvinbär i näsan.

För ca två år sedan fastnade jag i bottenläget när jag körde knäböj.
Lolololol