handdator

Visa fullständig version : Flyttat hårddisk =problem


mangs
2005-06-10, 10:23
Jag har en liten datorfråga så här på fredagen. Jag har flyttat min hårddisk (d: ) från min ena dator med WinXP Pro till en dator med WinXP Home. SJälva bytet verkar ha fungerat smärtfritt och jag hittar disken mm och alla filerna finns där. Problemet är att hastigheten mellan diskarna är slö och startar jag tex en film från den nya disken så hackar det enormt. Det verkar som om läshastigheten helt enkelt är lägre. kan det bero på att jag kör fat32 resp NTFS på de olika diskarna? Finns det i så fall något sätt att konvertera filsystem utan att tappa infon som ligger på disken?

jwzrd
2005-06-10, 10:26
Jag har en liten datorfråga så här på fredagen. Jag har flyttat min hårddisk (d: ) från min ena dator med WinXP Pro till en dator med WinXP Home. SJälva bytet verkar ha fungerat smärtfritt och jag hittar disken mm och alla filerna finns där. Problemet är att hastigheten mellan diskarna är slö och startar jag tex en film från den nya disken så hackar det enormt. Det verkar som om läshastigheten helt enkelt är lägre. kan det bero på att jag kör fat32 resp NTFS på de olika diskarna? Finns det i så fall något sätt att konvertera filsystem utan att tappa infon som ligger på disken?

Men.. disken du flyttade går slöare i den andra datorn utan att du ändrat filsystemet? Testa att flytta runt den, kolla att du byglat den rätt, kolla egenskaper för IDE-kanalen den sitter på och om nödvändigt: byt till Ultra DMA istället för PIO-mode.

mangs
2005-06-10, 10:34
Som sagt, jag flyttade bara HDD från dator 1 till 2. I dator 23 sitter nu 2 diskar en med NTFS och en med FAT32. Det är den disken jag flyttade på som går lite långsamt att accessa. Byglingen är rätt då den ligger som slav.

Hu rkolalr jag egenskaper för IDE-kanalen och hur skall det se ut?

Gabber
2005-06-10, 11:23
Hu rkolalr jag egenskaper för IDE-kanalen och hur skall det se ut?[/QUOTE]