handdator

Visa fullständig version : Modern farsa


Gabber
2005-06-10, 09:10
Tja,

Då jag bli farsa i oktober så kom jag att tänka på hur en farsa ska vara i dagens moderna samhälle.

Hur tycker ni en modern farsa ska vara egentligen?

Man förändras ju med tiden och utveckligen och att sitta och jämföra mina föräldrars sätt att uppfostra mig och så som jag kommer göra det är ju fel.

T.ex. så gnällde jag i månader innan farsan köpte mig en SX25 skitdator, då helt ny och kraftig.

Idag när min unge växer upp kommer han att ha 6 stationära och 4 bärbara minst eftersom jag är tekniker själv.

Det känns som att ungarna som växer upp idag lätt kan skämmas bort och det är svårt att kontrollera.

Blir farsa i oktober och det är ju ett tag kvar tills ungen vill ha allt, men ni farsor som sitter här, hur hanterar ni situationer som när ungen vill ha senaste Playstation, märkeskläder, mer veckopeng, ta hål i örat m.m.

Det kommer med tiden och antagligen kommer jag göra de rätta valen, men ni som redan passerat dessa moment, hur gick det till?

hangatyr
2005-06-10, 09:12
könsneutral uppfostran tycker jag du ska försöka med.

JJ
2005-06-10, 09:13
ta hål i örat m.m.


Man säger "NEJ!". Det är min plan ivarjefall. :) Den går i övrigt ut på att ha fasta rutiner, inte skämma bort ungen med prylar, godis etc samt att aktivera den mycket. Begränsa mängden video och dataspel.

Officer
2005-06-10, 09:14
Skit i det där och tänk på hur du skulle reagera på om din dotter tog hem pojkvännen sen när hon blir 16 och låste sig in i sitt rum med han? Du är ju från Armenien, jag är från Turkiet i grund o botten. Hur skulle du se på den saken? Ganska intressant

Grattis förresten!

Gabber
2005-06-10, 09:16
Skit i det där och tänk på hur du skulle reagera på om din dotter tog hem pojkvännen sen när hon blir 16 och låste sig in i sitt rum med han? Du är ju från Armenien, jag är från Turkiet i grund o botten. Hur skulle du se på den saken? Ganska intressant

menar du att pojken är från Turkiet också eller spelar inte det någon roll. Jag försöker att inte tänka på det just nu :)

Officer
2005-06-10, 09:19
menar du att pojken är från Turkiet också eller spelar inte det någon roll. Jag försöker att inte tänka på det just nu :)



Det spelar ingen roll vart pojken är ifrån, jag menade att jag är från Turkiet och jag tror nog armenier/turkar har lite annan syn på pojkvän-syndromet än svenskar.
Jag vill inte heller tänka på det *grr*

Jay-Z
2005-06-10, 09:19
Det känns som att ungarna som växer upp idag lätt kan skämmas bort och det är svårt att kontrollera.


Svårt att kontrollera? Det är busenkelt att kontrollera. Köp inte en massa grejer?
Du gör ditt barn en riktig bra tjänst om du inte skämmer bort dem materiellt. Skäm bort de med kärlek istället. Bestäm redan nu har du vill uppfostra ditt barn.

AP: Svensk eller inte. Inga pappor vill tänka på det. Då tänker man bara på baseballträ.

hangatyr
2005-06-10, 09:22
AP: Svensk eller inte. Inga pappor vill tänka på det. Då tänker man bara på baseballträ.

varför då? är det något onaturligt i att ens dotter vill ha sex med sin pojkvän? den som har problem med något sådant kanske är svartsjuk?

Officer
2005-06-10, 09:22
AP: Svensk eller inte. Inga pappor vill tänka på det. Då tänker man bara på baseballträ.


:laugh: :laugh:

Checka min signatur!

Gabber
2005-06-10, 09:23
Det spelar ingen roll vart pojken är ifrån, jag menade att jag är från Turkiet och jag tror nog armenier/turkar har lite annan syn på pojkvän-syndromet än svenskar.
Jag vill inte heller tänka på det *grr*

jo, du har rätt att vi har en annan syn på detta men vi bor i Sverige nu och det är andra tankegångar som gäller. Att bara förbjuda funkar inte som det gör i Armenien t.ex.

gäller väl att få barnet att förstå de sakerna så att hon kan bestämma sådant själv. lätt att skriva men att göra det också kan vara svårt.

Tolkia
2005-06-10, 09:23
Det känns som att ungarna som växer upp idag lätt kan skämmas bort och det är svårt att kontrollera.
Jag tror att en hel del av det som vi idag kallar "curling-föräldraskap" och att man skämmer bort sina barn på ett "omotiverat" sätt handlar om att man har dåligt samvete för att man tillbringar för lite tid tillsammans med sina barn och att man tror att man är en "dålig" förälder (jämfört med alla andra som är så himla mycket bättre ... jämför t.ex. med hur man kan tycka att man är så mycket fulare än alla andra fast de flesta ser ungefär lika "vanliga" ut), vilket man sedan försöker kompensera på det sätt man känner till - genom att se till att det i alla fall inte går någon nöd på ungen materiellt, att den har alla saker som alla andra har osv. Problemet är väl att häftiga prylar aldrig kan kompensera brist på kontakt och närvaro, så hur mycket ungen än får kommer föräldrarna att fortsätta ha dåligt samvete och ungen att förbli "otillfredsställd".

Gränssättningen blir säkert också lättare om man har umgåtts mycket med sitt barn så att man känner det och vet "hur det är", vad som är viktigt för det, hur det reagerar på olika saker (t.ex. vilka "straff" och "belöningar" som funkar) osv. Man utvecklar s.a.s. en "magkänsla" för hur man skall hantera barnet.

Vilda gissningar från en helt utan erfarenhet av föräldraskap.

Gabber
2005-06-10, 09:24
Svårt att kontrollera? Det är busenkelt att kontrollera. Köp inte en massa grejer?
Du gör ditt barn en riktig bra tjänst om du inte skämmer bort dem materiellt. Skäm bort de med kärlek istället. Bestäm redan nu har du vill uppfostra ditt barn.

AP: Svensk eller inte. Inga pappor vill tänka på det. Då tänker man bara på baseballträ.


du har rätt, skämma bort de med kärlek kan jag lova dig att jag ska göra

Menigar
2005-06-10, 09:26
Det viktigaste för mig är att du inte blir en såndär farsa som får totala jävla cpryck på sitt barn för att han är stressad på jobbet/inte trivs hemma/bla bla bla.

Som häromdagen då en granne gick in i sin son, sonen stod helt stilla, och lackade ur helt och hållet. "FÖR I HELVETE MARKUS! SE DIG FÖR" även fast ungen, som sagt, stod helt stilla. Ungen tror jag är fyra år.
Såna föräldrar borde avlivas på plats, det är min åsikt.
Så tänk på det du! :)

Tolkia
2005-06-10, 09:27
AP: Svensk eller inte. Inga pappor vill tänka på det. Då tänker man bara på baseballträ.
Hahaha, huvudet på spiken. Även den aldrig så frigjorde, jämställde och "feministiske" ultra-svenske pappa krisar när han inser att platsen som Mannen Nr. 1 i dotterns värld gått oåterkalleligen förlorad. Om det kan var en tröst finns det undersökningar som visar att flickor tenderar att välja män som liknar deras pappor ... :D

Edit: Bra inställning att man skall "skämma bort med kärlek". För jag tror uppriktigt sagt att basbehovet av den varan är så stort att det i princip är omöjligt att nå gränsen där ungen egentligen blir "bortskämd" i den bemärkelsen att den får sådan som den strängt taget inte behöver. Jämför att försöka vattna ett äppelträd med ett dricksglas ...

Gabber
2005-06-10, 09:27
Jag tror att en hel del av det som vi idag kallar "curling-föräldraskap" och att man skämmer bort sina barn på ett "omotiverat" sätt handlar om att man har dåligt samvete för att man tillbringar för lite tid tillsammans med sina barn och att man tror att man är en "dålig" förälder (jämfört med alla andra som är så himla mycket bättre ... jämför t.ex. med hur man kan tycka att man är så mycket fulare än alla andra fast de flesta ser ungefär lika "vanliga" ut), vilket man sedan försöker kompensera på det sätt man känner till - genom att se till att det i alla fall inte går någon nöd på ungen materiellt, att den har alla saker som alla andra har osv. Problemet är väl att häftiga prylar aldrig kan kompensera brist på kontakt och närvaro, så hur mycket ungen än får kommer föräldrarna att fortsätta ha dåligt samvete och ungen att förbli "otillfredsställd".

Gränssättningen blir säkert också lättare om man har umgåtts mycket med sitt barn så att man känner det och vet "hur det är", vad som är viktigt för det, hur det reagerar på olika saker (t.ex. vilka "straff" och "belöningar" som funkar) osv. Man utvecklar s.a.s. en "magkänsla" för hur man skall hantera barnet.

Vilda gissningar från en helt utan erfarenhet av föräldraskap.

du har helt rätt där, man vill ju själv ha det bättre och ha det senaste varför skulle man inte unna sina barn detta också.

Jay-Z
2005-06-10, 09:28
varför då? är det något onaturligt i att ens dotter vill ha sex med sin pojkvän? den som har problem med något sådant kanske är svartsjuk?

Haha. Här tolkas det fritt. Du har läst för många grekiska sagor. :)

Min spontana tanke är baseballträ. Men givetvis är det inget onaturligt i det. Jag hoppas att min dotter får en stark sexualitet och gör grejor hon gillar och säger nej om det är saker hon inte gillar.

JJ
2005-06-10, 09:29
Om det kan var en tröst finns det undersökningar som visar att flickor tenderar att välja män som liknar deras pappor ... :D

Det är ingen tröst, tvärtom vet man vilka tankar som cirkulerar i de små svinen. Hoppas på en son. ;)

hangatyr
2005-06-10, 09:29
Haha. Här tolkas det fritt. Du har läst för många grekiska sagor. :)

Min spontana tanke är baseballträ. Men givetvis är det inget onaturligt i det. Jag hoppas att min dotter får en stark sexualitet och gör grejor hon gillar och säger nej om det är saker hon inte gillar.

jag har väl det. :)
ok, men jag förstår inte: å ena sidan vill du att din dotter ska bli en normal, kåt tonåring. å andra sidan vill du nita henens pojkvänner?

Officer
2005-06-10, 09:29
Jag hoppas att min dotter får en stark sexualitet och gör grejor hon gillar och säger nej om det är saker hon inte gillar.

*spy* satte just gröten i halsen, tänkte direkt på läder o piska?!

Gabber
2005-06-10, 09:32
vad gör ni om ungen blir bög eller lesbisk då? jag vet inte hur jag skulle reagera och vill inte tänka på det ens. jag är helt ok med homosexualitet idag men att mina barn ska bli det också, ja jag vet inte hur det kommer hanteras.

hangatyr
2005-06-10, 09:35
vad gör ni om ungen blir bög eller lesbisk då? jag vet inte hur jag skulle reagera och vill inte tänka på det ens. jag är helt ok med homosexualitet idag men att mina barn ska bli det också, ja jag vet inte hur det kommer hanteras.


spela roll. man får väl förutsätta att man komemr älska sina barn helt förutsättningslöst? om ens barn blir homosexuell, big deal. så länga han/hon är lycklig så är det väl egalt vem han/hon vill dela säng med?

JJ
2005-06-10, 09:35
vad gör ni om ungen blir bög eller lesbisk då? jag vet inte hur jag skulle reagera och vill inte tänka på det ens. jag är helt ok med homosexualitet idag men att mina barn ska bli det också, ja jag vet inte hur det kommer hanteras.

Det är ju inget man kan göra något åt. Självklart kommer det kännas lite jobbigt, men man har ju bara ett vettigt alternativ, att acceptera det.

Jay-Z
2005-06-10, 09:38
vad gör ni om ungen blir bög eller lesbisk då? jag vet inte hur jag skulle reagera och vill inte tänka på det ens. jag är helt ok med homosexualitet idag men att mina barn ska bli det också, ja jag vet inte hur det kommer hanteras.

Finns inte på kartan att det skulle påverka någonting alls i min relation till min dotter.

Gabber
2005-06-10, 09:42
Det är ju inget man kan göra något åt. Självklart kommer det kännas lite jobbigt, men man har ju bara ett vettigt alternativ, att acceptera det.


självklart, men jag ville veta hur det låg till hos er. jag har nog inte så stora problem om ungen bara är lycklig med någon. någon som är värd min dotter eller son. det är väl här problemet sitter :)

nu tänker jag på min svärfar då han träffade mig för första gången.

helstrikt armenier som inte tolererar någonting förrän giftermål och innan ska man ha bett om lov för att vara med hans dotter.

jag hade varit med dottern i 6 månader innan vi träffade hennes föräldrar och den första fråga jag fick var, vart är detta på väg någonstans?

jag sa att jag pluggar på KTH och att jag har tre år kvar och sen vet jag inte vad som händer. Där flög han i taket och vägrade acceptera mig som värdig.

han FÖRBJÖD mig att träffa dottern och jag sa ok och gick. dagen efter var vi tillsammans ingen och jag sket i allt som han hade sagt.

efter några månader så var jag tillbaka och han kunde inte tro det, han blev arg och bara mot dottern, inte mot mig. så han började långsamt acceptera faktumet att jag aldrig skulle lämna dottern.

idag går han runt och säger att jag är bästa svärsonen någon någonsin kan få. men det kunde ha varit tvärtom också.

så tänk om detta fast värre händer mig :) ja, livet är inte lätt, men spännande

The_RobRoy
2005-06-10, 09:50
självklart, men jag ville veta hur det låg till hos er. jag har nog inte så stora problem om ungen bara är lycklig med någon. någon som är värd min dotter eller son. det är väl här problemet sitter :)

nu tänker jag på min svärfar då han träffade mig för första gången.

helstrikt armenier som inte tolererar någonting förrän giftermål och innan ska man ha bett om lov för att vara med hans dotter.

jag hade varit med dottern i 6 månader innan vi träffade hennes föräldrar och den första fråga jag fick var, vart är detta på väg någonstans?

jag sa att jag pluggar på KTH och att jag har tre år kvar och sen vet jag inte vad som händer. Där flög han i taket och vägrade acceptera mig som värdig.

han FÖRBJÖD mig att träffa dottern och jag sa ok och gick. dagen efter var vi tillsammans ingen och jag sket i allt som han hade sagt.

efter några månader så var jag tillbaka och han kunde inte tro det, han blev arg och bara mot dottern, inte mot mig. så han började långsamt acceptera faktumet att jag aldrig skulle lämna dottern.

idag går han runt och säger att jag är bästa svärsonen någon någonsin kan få. men det kunde ha varit tvärtom också.

så tänk om detta fast värre händer mig :) ja, livet är inte lätt, men spännande

Har väldigt svårt att förstå dendär kulturen, gubben låter ju mest som en falsk jävla pajas som anser att det viktigaste är att hans dotter blir ekonomiskt oberoende och kanske helst han också.

Sverker
2005-06-10, 09:52
Ni funderar på barnets kommande relation när det inte ens hunnits att födas :D

Det enda jag kan tillföra är att det INTE finns "kvalitetstid" med sina barn. All tid är kvalitet för både barnet och dig. Titta på TV med barnet i famnen eller slabba morgongöten vid bordet, allt det där alldagliga är kvalitetstid :thumbup:

Möjligen är man som pappa lite undanstoppad i början men så fort barnet har en vilja och kan uttrycka sig växer förhållandet :thumbup:

Som pappa är man ALLT !

Grisen
2005-06-10, 09:54
Ni funderar på barnets kommande relation när det inte ens hunnits att födas :D

Det enda jag kan tillföra är att det INTE finns "kvalitetstid" med sina barn. All tid är kvalitet för både barnet och dig. Titta på TV med barnet i famnen eller slabba morgongöten vid bordet, allt det där alldagliga är kvalitetstid :thumbup:

Möjligen är man som pappa lite undanstoppad i början men så fort barnet har en vilja och kan uttrycka sig växer förhållandet :thumbup:

Som pappa är man ALLT !

Vad tycker din unge/ungar om mukklerna, starkaste farsan i världen, skryter på dagis o s v?

Sverker
2005-06-10, 09:56
Vad tycker din unge/ungar om mukklerna, starkaste farsan i världen, skryter på dagis o s v?

Dagis :confused: Min tonåring skäms för mig, men polarna vill hela tiden bryta arm :D

Gabber
2005-06-10, 10:00
Har väldigt svårt att förstå dendär kulturen, gubben låter ju mest som en falsk jävla pajas som anser att det viktigaste är att hans dotter blir ekonomiskt oberoende och kanske helst han också.

förstår inte vart du fick allt det där ifrån, för det är helt fel.

tänk dig själv som farsa, asylsökande i ett främmande land där du inte känner någon så kommer din dotter hem med en idiot (för tillfället), skulle du acceptera honom på en gång eller kämpa för din dotter lite grann?

The_RobRoy
2005-06-10, 10:23
förstår inte vart du fick allt det där ifrån, för det är helt fel.

tänk dig själv som farsa, asylsökande i ett främmande land där du inte känner någon så kommer din dotter hem med en idiot (för tillfället), skulle du acceptera honom på en gång eller kämpa för din dotter lite grann?

När personen säger att han pluggar på en av landets mest respekterade högskolor skulle jag definitivt inte tro att det är en idiot.

Det eju mycket möjligt att han är jätte hygglo typ, men så som du beskrev situationen lät han inge trevlig, utan väldigt falsk.

The_RobRoy
2005-06-10, 10:24
Dagis :confused: Min tonåring skäms för mig, men polarna vill hela tiden bryta arm :D

Det har väl knappast med musklerna att göra egentligen, känns som de flesta går igenom en period i livet när föräldrarna är pinsama :)

AngelLove
2005-06-10, 10:37
Tolkia: :thumbup: man kan nästan tro du är mamma ;)

Gabber, det viktigaste du kan göra är att FINNAS för ditt/dina barn. Se till att vara konsistent i dina värderingar, så du inte byter beslut efter egna humöret. Visst kan det vara tråkigt ibland men man kan inte säga nej 9gånger och sedan ja den 10:e. Ha samma åsikt inför barnen som förälder, är det ngt ni inte håller med varandra om så diskutera detta ENSKILT när inte barnen hör.

Skulle ditt barn bli homosexuellt så kommer du älska det ändå. Tro mig, min dotter föddes med ett multi-handikapp och innan har jag alltid haft lite svårt att vara i närheten av handikappade pga att jag inte har vetat hur jag skall "bete" mig men ens barn är det viktigaste i livet så man älskar dem fullkomligt oavsett vad..

Lycka till iaf, och det kommer säkerlligen gå kanonbra !!!

Mental
2005-06-10, 10:52
förstår inte vart du fick allt det där ifrån, för det är helt fel.

tänk dig själv som farsa, asylsökande i ett främmande land där du inte känner någon så kommer din dotter hem med en idiot (för tillfället), skulle du acceptera honom på en gång eller kämpa för din dotter lite grann?

Att dömma någon som idiot, utan att överhuvudtaget känna personen, förbjuda dottern att träffa personen, och vara allmänt otrevlig, jag ser itne hur man kan försvara det beteendet, snacka om att idiotförklara sin dotter.

Jense
2005-06-10, 10:55
agning, mycket agning. om det är en tjej ska du pryla hennes pojkvänner, sen deras pappor. du ska få ett rykte om att va "den där psykskadade gubben" dina barn blir utstötta och får snart psykiska problem, det är i detta läge du ska va långt ifrån dom, och skicka dom varsett maskingevär... legendstatus och kändisskap. det är att vara modern. därför blir du genast och automatiskt en modern far

Gabber
2005-06-10, 11:01
Att dömma någon som idiot, utan att överhuvudtaget känna personen, förbjuda dottern att träffa personen, och vara allmänt otrevlig, jag ser itne hur man kan försvara det beteendet, snacka om att idiotförklara sin dotter.

jo, men jag dömde ut honom som en idiot också tills vi lärde känna varandra. kulturen i vissa länder variera med Svenskarnas. vissa föräldrar i andra länder tycker inte det är ok att en armenier och en iranier går ut med varandra som exempel. det måste vara av samma nationalitet, det finns värre exempel som alla ni vet om.

jag kan knappt vänta tills han/hon födds, fyfan vilken dag det kommer bli.

Gabber
2005-06-10, 11:03
Tolkia: :thumbup: man kan nästan tro du är mamma ;)

Gabber, det viktigaste du kan göra är att FINNAS för ditt/dina barn. Se till att vara konsistent i dina värderingar, så du inte byter beslut efter egna humöret. Visst kan det vara tråkigt ibland men man kan inte säga nej 9gånger och sedan ja den 10:e. Ha samma åsikt inför barnen som förälder, är det ngt ni inte håller med varandra om så diskutera detta ENSKILT när inte barnen hör.

Skulle ditt barn bli homosexuellt så kommer du älska det ändå. Tro mig, min dotter föddes med ett multi-handikapp och innan har jag alltid haft lite svårt att vara i närheten av handikappade pga att jag inte har vetat hur jag skall "bete" mig men ens barn är det viktigaste i livet så man älskar dem fullkomligt oavsett vad..

Lycka till iaf, och det kommer säkerlligen gå kanonbra !!!

jag har tänkt på det också att man inte grälar osv framför barnet, det har jag sett vissa göra och det ser inte vackert ut eller helt rätt.

Tolkia
2005-06-10, 11:52
Det enda jag kan tillföra är att det INTE finns "kvalitetstid" med sina barn. All tid är kvalitet för både barnet och dig. Titta på TV med barnet i famnen eller slabba morgongöten vid bordet, allt det där alldagliga är kvalitetstid.
JAAAAAAA! Så jäkla RÄTT! Jag är less på fjantar som försöker prata bort sitt dåliga samvete genom att påstå att de visserligen ägnar lite väl LITE tid åt sina barn, men att det är KVALITETSTID. Särskilt när det bara är den ena föräldern som gör detta, eftersom det ju säger en del om vad man anser om all tid som den ANDRA föräldern får lägga ned eftersom man själv inte gör det. Och att sedan, när man slingrat sig undan "skitgörat" (som ju till skillnad från "kvalitetssysselsättningar" dessutom återkommer varje dag och aldrig blir "klart") komma och göra anspråk på det "roliga" ... :smash:

izarul
2005-06-10, 12:10
tyck att det är okej för ungen att dricka när han/hon fyller 16, annars kommer dom fan bli vana med att ljuga för dig.

Spinkot
2005-06-10, 12:19
tyck att det är okej för ungen att dricka när han/hon fyller 16, annars kommer dom fan bli vana med att ljuga för dig.

Vid 16 har nog barnet både hunnit med att supa och ****** i ett par år,är så redan nu och kommer bara bli värre med åren

Gabber
2005-06-10, 12:22
Vid 16 har nog barnet både hunnit med att supa och ****** i ett par år,är så redan nu och kommer bara bli värre med åren

beror väl på hur ungen är uppfostrad, han behöver inte vara en alkis bara för att han blir 16 och drickandet är coolt.

man kan vara cool på andra sätt och det är väl det som är problemet med dagens ungdomar, att de följer andra, hur de går klädd, vad de gör osv.

izarul
2005-06-10, 12:24
Vid 16 har nog barnet både hunnit med att supa och ****** i ett par år,är så redan nu och kommer bara bli värre med åren

Beror på om det ser ut som ett missfoster eller inte!

Spinkot
2005-06-10, 12:27
beror väl på hur ungen är uppfostrad, han behöver inte vara en alkis bara för att han blir 16 och drickandet är coolt.

man kan vara cool på andra sätt och det är väl det som är problemet med dagens ungdomar, att de följer andra, hur de går klädd, vad de gör osv.

Jag har nog aldrig varit spec väluppfostrad men har endå hållit mig undan från supande (för det mesta iaf) och bara haft sex i ett seriöst förhållande. Vetefan om det var så bra för min psykiska hälsa att inte leka med alla de andra fjortisarna, jag var rätt mycket outsider på den tiden och jag tror nästan det är enda sättet att inte bli "tvingad" via grupptryck till knullande och supande.

Gabber
2005-06-10, 12:35
Jag har nog aldrig varit spec väluppfostrad men har endå hållit mig undan från supande (för det mesta iaf) och bara haft sex i ett seriöst förhållande. Vetefan om det var så bra för min psykiska hälsa att inte leka med alla de andra fjortisarna, jag var rätt mycket outsider på den tiden och jag tror nästan det är enda sättet att inte bli "tvingad" via grupptryck till knullande och supande.

samma här, jag började drick på min studentskiva så det är inte så att grupptryck påverkar alla. man ska kunna prata om allt hemma tror jag. det gjorde vi hemma och det visade sig vara helt rätt för mig,.

sex är ju inte lika enkelt att kontrollera för en 16 åring. om en 16 åring får tillfälle att ha sex så tror jag den tar tillfället i akt. om inte så har han speciella skäl som rädsla, ovan eller sjuk för sex är någon man väntat på sedan man såg första nakna tjejen eller bilden på nakan tjejen eller hur?

alkoholen kan man säga nej till då man vet att den alltid finns tillgänglig.

så tänkte jag när jag var 16 men jag fick tyvärr inte så många erbjudanden om sex :(

Tolkia
2005-06-10, 14:31
Oavsett vad man har för åsikter om alkohol i övrigt är det en sak man som förälder INTE skall göra, och det är supa till i sina barns åsyn. Barn skall inte behöva se sina föräldrar lalla runt som packade drontar och säga/höra pinsamma saker - kan var en ganska uppslitande upplevelse både om man är ett litet barn (som ju inte har någon större kunskap om alkoholens verkningar utan bara ser att mamma/pappa blir jättekonstig) eller ett större (Vilken tonåring vill se sina föräldrar skämma ut sig offentligt? Det är en sak att själv tycka att ens föräldrar är knäppa och pinsamma, en helt annan om andra också tycker det.). Ett glas vin till en god middag är en sak, men inget supande ihop med barn; vill man ta sig en bläcka får man se till att ha skaffat barnvakt först.

Sedan tycker jag inte att man skall sänka sig till att köpa ut sprit åt minderåriga heller; man kan vänta med att dricka tills man är gammal nog att kunna köpa sin sprit själv (nej, jag förväntar mig inget medhåll). Jag är inte så naiv att jag tror att det hindrar barnen från att dricka för mycket och/eller i fel sammanhang, men jag tycker att det har en viss poäng att visa var man själv tycker att skåpet skall stå. Och det finns inget som tyder på att ungdomar dricker MINDRE eller VETTIGARE för att föräldrarna köpt ut åt dem; min erfarenhet är att bidraget hemifrån snarare blev ett tillskott än en ersättning för sprit från annat håll.

Edit:
... om en 16 åring får tillfälle att ha sex så tror jag den tar tillfället i akt. Om inte så har han speciella skäl som rädsla, ovan eller sjuk för sex är någon man väntat på sedan man såg första nakna tjejen eller bilden på nakna tjejen eller hur?
Tillåt mig säga: Nja. Eller så var vi många som var sjuka och rädda. :D Men jag håller i och för sig med om att det knappast går att förbjuda bort sex; vill de så blir det nog. Bättre än förbud är nog att ha en öppen dialog så att ens barn vågar komma till en för råd eller hjälp om det skulle vara något/hända något - faktum är att sex är en alldeles för riskfylld historia (könssjukdomar, oönskade graviditeter, allmänt tragiska och trista upplevelser som saboterar framtida sexliv och självförtroende osv.) för att man skall ha råd att INTE åtminstone försöka ha ett öppet och tolerant klimat. Inte minst är man har döttrar som man är orolig skall bli utsatta för påtryckningar från killar/kompisar att göra saker som egentligen inte känns bra (förekommer anturligtvis även bland killar, men det är nog ovanligare med flickvänner som hotar att göra slut om man inte vill ha sex/inte vil ha sex utan kondom etc.).

Se där en åsikt från supermoralisten. :D

Sverker
2005-06-10, 16:06
Du har mitt medhåll Tolkia :thumbup:

Dipshit
2005-06-10, 16:13
snudd på förbud mot att skaffa barn om man inte vet va man ska ta sig till om det blir en homosexuell.. *screwy*

hasse36
2005-06-10, 16:16
agning, mycket agning. om det är en tjej ska du pryla hennes pojkvänner, sen deras pappor. du ska få ett rykte om att va "den där psykskadade gubben" dina barn blir utstötta och får snart psykiska problem, det är i detta läge du ska va långt ifrån dom, och skicka dom varsett maskingevär... legendstatus och kändisskap. det är att vara modern. därför blir du genast och automatiskt en modern farSuck, vad vore forumet utan dig...

En fråga bara - "pryla hennes pojkvänner" - betyder det att överösa dem med presenter?

Leon
2005-06-10, 16:25
Fokusera inte så mycket på de materiella sakerna det viktiga är att du är kärleksfull samtidigt som du är konsekvent i dina handlingar.Det barnen kommer ihåg och minns som vuxna är oftast inte vad dom fått för saker utan att mamma/pappa har funnits till och varit delaktiga i deras uppväxt! :)

aliquis
2005-06-10, 16:41
Skit i det där och tänk på hur du skulle reagera på om din dotter tog hem pojkvännen sen när hon blir 16 och låste sig in i sitt rum med han? Du är ju från Armenien, jag är från Turkiet i grund o botten. Hur skulle du se på den saken? Ganska intressant

Grattis förresten!
AP: Svensk eller inte. Inga pappor vill tänka på det. Då tänker man bara på baseballträ.

Err... det gör inget om jag säger att ni (som tänker sådär) är helt efterblivna va?
Vad spelar det för roll?
Jag är från Sverige, jag skulle inte tänka ett skit =P

aliquis
2005-06-10, 16:42
Det spelar ingen roll vart pojken är ifrån, jag menade att jag är från Turkiet och jag tror nog armenier/turkar har lite annan syn på pojkvän-syndromet än svenskar.
Jag vill inte heller tänka på det *grr*
Har du någonsin följt med en 16åring hem?

Jay-Z
2005-06-10, 17:58
Err... det gör inget om jag säger att ni (som tänker sådär) är helt efterblivna va?


Givetvis. Precis på samma sätt de som inte fattar ironi är efterblivna. För sjutton, aliquis du är 70-talist. :)

Jense
2005-06-10, 18:12
Suck, vad vore forumet utan dig...

En fråga bara - "pryla hennes pojkvänner" - betyder det att överösa dem med presenter?


jasså du är lite efterbliven och kan inte läsa ords rätte betydelse. pryla är alltså felskrivning på prygla.
slå l. misshandla (män niska l. djur) med käpp; ge (ngn) smörj l. stryk, klå upp (ngn); särsk. (i sht i fråga om ä. l. utländska förh.): straffa (brottsling o. d.) med prygel; förr äv. i uttr. prygla ngn huden full (jfr HUD sbst.1, 1 f ).

Megatuttarna
2005-06-10, 18:46
Ge din unge självförtroende. Det kommer via kärlek och genom att hjälpa honom på traven med att jobba och se på saker lite målinriktat. Trygghet hemifrån. Öppen dialog om exakt allt. Sen vettefan, var dig själv. Många försöker ju spetsa till det så jävla mkt som föräldrar att de inte vet vafan de håller på med.