handdator

Visa fullständig version : Smärta vid latsdrag.


Frakturen
2002-05-23, 15:23
Då jag kör latsdrag smärtat det någonstans inne i högra axlen. Jag har provat både framför och bakom nacken. Har någon samma problem? Kanske tips och tricks för att slippa smärtan. Denna övning är en bra basövning så jag vill inte skippa den.

stefannn
2002-05-23, 18:16
värmer du upp ordentligt.??? gör det annars..

supremo
2002-05-23, 18:55
Ja hjälper inte det, så vila, minst en vecka, från all gymträning, gör sedan övningar som det inte gör ont i...är det sedan kvar efter några veckor/nån månad, Uppsök läkare!

Frakturen
2002-05-23, 19:07
Ja, jag värmer upp. Oftast 15 min cykel före träning samt 1-2 uppvärmningsset/per övning. Jag har 3-4 vilodagar mellan varje träning och muskelgrupp.

Dasse
2002-05-23, 19:24
Säger inte att det är så men det kan bero på ett felaktigt utförande. Att köra bakom nacken är förenat med mycket stora skaderisker då axelleden arbetar i ett ytterläge och du klämmer både supraspinatussenan som löper genom axelleden och en slemsäck som är belägen där.

Pop
2002-05-24, 19:31
Sök på "rotator cuff"

Huldagranat
2002-05-25, 22:46
har haft liknande problem...provade dock senast att köra lite lätt axelträning innan latsdragen och då minskade smärtan. Då jag inte kört speciellt mycket axelträning (har tränat aktivt i 5 månader) tror jag att det delvis kan bero på att dessa muskler är lite för svaga. Detta är visserligen bara min egen teori, men jag kan återkomma i ämnet om några månader när jag byggt upp axlarna lite ;)

Yonas
2002-05-26, 19:58
Prova att se över formen lite. Snka vikten och känna in övningen igen, med perfekt teknik. Försök utföra övningen så att det inte gör ont. Kanske du översträcker axeln?

Arne Persson
2002-05-26, 21:32
Dasse: Kan du förklara lite närmare VAR du klämmer M. supraspinatus-senan och även vilken av bursorna. Supraspinatus är utsatt i speciellt press bak. nacken då den arbetar aktivt som abduktor speciellt i bottenläget. Men i latsdrag bak nacken har M. supraspinatus en mer antagonistisk funktion. Det är betydligt lättare för en ovan att köra bak nacken än framför. Om man nu skall köra den utförandemässigt korrekt. Sedan jag aktivt började arbetasom instruktör (1978), så har jag alltid lärt ut latsdrag bak nacken, detta har fungerat utan några som helst problem för mina adepter. Har jag haft folk med axelskador så har jag provat ut lämpliga övningar Dock har det förvånadsvärt ofta fungerat utmärkt med den numera "livsfarliga" latsdrag bak nacken.

Yonas
2002-05-26, 21:51
Tror inte det är speciellt "farligt" att köra bakom nacken. Däremot får man ju en klart kortare ROM, vilket jag ser som något negativt.

Munter
2002-05-26, 21:55
Arne, jag har lite svårt att tyda det där. Jag brukar köra svintunga (2-3 reps) bakom huvudet, är det något du säger har större skaderisk än att köra motsvarande övning framför huvudet ? Jag tycker det är lättare att få kontakt och köra strikt på det sättet, men är det stor skaderisk är det väl värt att variera lite kanske.

dared
2002-05-26, 22:09
De flesta påstår att axlarna stresseas mycket mer om man drar stången bakom huvudet. Vill du tro på påståendena, dra framför skallen. Better safe than sorry

[ 26 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Dared ]

Arne Persson
2002-05-26, 22:42
Yonas: Utsträckning är ju den samma, vilket är viktigast för smidigheten i skulderregionen. Däremot antydde, de EMG-tester jag gjorde på Chinsen framför och bakom nacken, att M. Latissimus dorsi och M. teres major kopplades in tidigare i rörelsen och gick ur senare i chins bak nacken än chins framför. Skillnaderna är dock små.Kommer troligen inom en snar framtid att göra nya och lite mer omfattande tester.

Arne Persson
2002-05-26, 22:57
munter: Har du inga problem så är det bara att köra på. Det som är viktigt vid all träning är att man är uppvärmd och tillräckligt smidig. Jag kan mycket väl tänka mig att du får bättre kontakt vid drag bak nacken (se det tidigare inlägget till Yonas).
Dared: Hur tränar du? Kör du grunda knäböj, press bakom nacken, Riktiga bent over rowing, T-bar rows och sittande rodd i hiss med aktivt arbetande ländrygg?

Yonas
2002-05-27, 00:02
För mig känns framför klart bäst. Gjorde så från början så jag har hållt mig till det. Men nog blir väl ROM:en längre i framför, du kan ju dra enda ner till bröstet.

Arne Persson
2002-05-27, 00:19
Jag kör själv numera bara chins mot bröst.eftersom det känns bättre för mig i latsen. Det är ytterst sällan som jag kör latsdrag nuförtiden, men jag har inga problem att köra dom varken framför eller bakom nacken. När jag var yngre körde jag alltid chins bak nacken vilket då gav god effekt. Det som är viktigast vid latsdrag eller chins är att man kör i en ren adduktionsrörelse (dvs kör med armarna helt ut åt sidorna) vilket är svårt för en ovan om dom skall köra mot bröstet. I stället för att föra armarna utåt sidan så börjar dom istället tvinga fram sina armar mot en adduktion/extensionsrörelse i axelleden vilket bidrager till att armarnas böjarmuskler riskerar att involveras mer än nödvändigt.

Peter
2002-05-27, 09:43
Har inte alls märkt det problemet upp med adduktion vid drag framför huvudet hos nybörjare. Håller man ett lagom brett grepp så underarmen är lodrät och sitter rätt så man får draget rakt uppifrån så har alla jag instruerat grejat en klockren adduktion. (Nu föddes jag ju samma år som Arne började instruera så jag kanske kommer träffa någon som inte klarar dra framför huvudet med bra teknik om 10-15 år.)

När man ser nybörjare dra bakom nacken är det däremot vanligt att armbågarna pekar bakåt istället för neråt vilket gör att underarmarna lutar ganska kraftigt framåt.

Peter

Arne Persson
2002-05-27, 09:55
Det känns väl skönt att få in en liten dräpare Peter? ;) Jag vill bara klar göra lite vad jag menar. Skall man köra framför mot bröstet så behöver man dessutom lära vederbörande att, förutom adduktionen, även svanka för att få en rak rörelsebana. Alla dessa moment kan bli lite mycket för en del nybörjare att tänka på. Speciellt när det gäller äldre damer och herrar som saknar det mesta vad gäller koordination. Ditt drag Peter. :)

stefannn
2002-05-27, 11:55
får jag ställa en fråga..vad betyder adduktion???

Arne Persson
2002-05-27, 12:16
Innåtföring av tex armen mot kroppens medellinje. Du har ju exempelvis Adduktormaskinerna som det täcka könet tränar? sina insidor av låret med.

Åse Columbus
2002-05-27, 15:00
Ofta har jag tagit hand om personer som haf framåtlutande axlar och "noll" kontakt med baksida...dessa personer får ont om de försöker dra bakom nacke.....bättre för dem att dra mot framsida istället.

Åse :cool:

Peter
2002-05-27, 16:03
Ursprungligen skickat av Arne Persson:
<STRONG>Det känns väl skönt att få in en liten dräpare Peter? ;) Jag vill bara klar göra lite vad jag menar. Skall man köra framför mot bröstet så behöver man dessutom lära vederbörande att, förutom adduktionen, även svanka för att få en rak rörelsebana. Alla dessa moment kan bli lite mycket för en del nybörjare att tänka på. Speciellt när det gäller äldre damer och herrar som saknar det mesta vad gäller koordination. Ditt drag Peter. :)</STRONG>

Meningen med mitt inlägg var inte på något sätt att få in en "dräpare" utan bara förmedla den uppfattningen jag fått av min (i jämförelse med dig korta) tid instruktör och gymbesökare.

Sitter man rak i ryggen och lutar sig lite lite lätt bakåt för att inte slå stången i näsan tycker jag rörelsen brukar se jättebra ut för de allra flesta utan att man behöver lära ut att svanka.

Hoppas detta svaret inte tolkas som "dräpare" eller ens "mitt drag" utan bara min syn på saken.

Peter

Platina
2002-05-27, 16:49
Jag har ett annat problem med latsdrag. När jag kör låser sig ena armbågen något innan utsträckt arm. Vissa dagar kan jag med tvång "knäppa bort" låsningen med en låg vikt så är det bara att köra sen. Jag använder låg vikt vid knäppandet för att kunna kontrollera det bättre. Detta kan väl inte vara bra, att tvångsknäppa såhär?

Armbågen låser sig aldrig annars, tex inte vid chins.

Arne Persson
2002-05-27, 19:54
Peter: Jag tog mycket illa vid mig. ;)
Skall du ha maxkontraktion i Latsen så är svanken i princip ett måste. Jag brukar lägga in latsdrag mot bröst redan i andra eller tredje programmet.
Jag misstänker att du insåg ironin i mitt förra inlägg. :D

Peter
2002-05-27, 20:54
Jodå, jag var inte direkt orolig att jag gjort dig ledsen. ;)

Peter

Arne Persson
2002-05-27, 21:31
Snyft..... :)

Dasse
2002-05-31, 21:18
Mr Arne skrev:
Dasse: Kan du förklara lite närmare VAR du klämmer M. supraspinatus-senan och även vilken av bursorna. Supraspinatus är utsatt i speciellt press bak. nacken då den arbetar aktivt som abduktor speciellt i bottenläget. Men i latsdrag bak nacken har M. supraspinatus en mer antagonistisk funktion. Det är betydligt lättare för en ovan att köra bak nacken än framför. Om man nu skall köra den utförandemässigt korrekt. Sedan jag aktivt började arbeta som instruktör (1978), så har jag alltid lärt ut latsdrag bak nacken, detta har fungerat utan några som helst problem för mina adepter. Har jag haft folk med axelskador så har jag provat ut lämpliga övningar Dock har det förvånadsvärt ofta fungerat utmärkt med den numera "livsfarliga" latsdrag bak nacken.


Tack för din fråga Arne, ska försöka svara.
Kan det vara så att supra-spinatussenan kläms mellan Tuberculum majus och acromion ju mer du utåtroterar axelleden i ett horisontalabducerat läge (ytterläge)? Har i alla fall lärt mig att den kläms mer då. Bursa subacromiale är den slemsäck som avses. Själv tycker jag att det borde vara lättare att arbeta med axelleden i detta klämläge då man kör bakom nacken plus att det borde vara lättare att få en felaktig dragriktning. Du skriver själv att den ( supraspinatus) är utsatt i press bakom nacken då den arbetar aktivt, spelar det någon större roll om den arbetar som agonist, synergist eller antagonist (bortsett från en något större blodgenomströmning vid arbete som agonist) med hänsyn till klämrisken? Du vet ju hur svårt det är att hålla underarmarna i lod vid drag framför främst pga. stela bröstmuskler, hur blir det då inte bakom nacken? För att inte skala av sig allt hår på baksidan av huvudet måste ju personen väldigt aktivt utåtrotera för att inte göra detta, då används som du vet infraspinatus väldigt mycket, den fäster ju på tuberculum majus, detta kan också framkalla smärta . Ett ännu större fel i denna övning är ju att det blir riktigt svårt att isolera latissimus som övningen avser pga dragriktningen. I denna övning framkallar man ett mycket stort arbete av främst pectoraler. I och med att skuldran ska vara sänkt så arbetar supraspinatus mycket för dess främsta funktion är framför allt att sänka caput humeri så inte klämning framkommer. Denna funktion av supraspinatus är mycket större än dess abducerande funktion, så man kan på ett sätt säga att den är synergist. Hoppas att detta kan klargöra lite om hur jag tänker. Ser inte din fråga som ett påhopp om nu någon trodde det, det är väl bättre att bara försöka klargöra sin ståndpunkt på ett civiliserat sätt precis som jag också uppfattat att du gjort Arne.

Mvh ”dasse”
:)

Arne Persson
2002-05-31, 23:10
Jag undrar i så fall hur senan kan vara i kläm när humerus har passerat horisontalplanet när stången befinner sig bak nacken? I såfall borde inklämningen snarare komma vid utsträcket eller hur? Och då bör det inte spela roll om du kör framför eller bakom nacken. Det samma gäller tex Bursa subacromialis, den är heller inte i en klämsituation när stången är bakom nacken eftersom armarna ju hade passerat horiontalplanet.
Vad gäller belastningen på M. supraspinatus vid press bak nacken så inser du säkert att den är av helt annan dignitet än när du tränar latsdrag bak nacken.
Eftersom jag inte har några som helst problem med min smidighet eftersom jag jag alltid tränar genom hela rörelsebanan, naturligtvis även i ledens ytterlägen så upplever jag inga problem med mina pectoralismuskler mm i denna övning. Mina kära nybörjare får naturligtvis succesivt träna träna upp sin smidighet, speciellt i bröstmuklerna för att klara övningarna korrekt. Vad gäller skalpering av håret på Regio occipitalis (nytt fint ord) så går det utmärkt att böja huvudet lätt framåt. Så man behöver inte inte göra några konstiga rotationer med armarna. Utan att få betående hals och nackskador. Möjligen kan extremt Hyperdolichocephala behöva böja sig något mer.
Obs! Vi pratar hela människor utan skador av sådan karaktär att man måste i de fallen, som jag tidigare nämnt, prova ut specifika övningar.
Jag undrar bara varför min väg inte kantas av oräknerliga M. supraspinatusskador mm pga av mitt instruerande den "livsfarliga" övningen latsdrag bak nacken. Det borde ha varit ett icke oansenligt antal vid det här laget. ;)
Ps. Jag skall försöka skriva ut några av mina EMG-resultat jag fick när jag testade chins framför och bakom nacken och skicka dessa till dig. Så får du se utmärkt aktivering även bak nacken.

Pure
2002-06-01, 19:31
Nu skapar jag väl mig ovänner, men jag måste säga att ni båda (dasse o Arne) tycks ha glömt bort Frakturen och hans syfte med sitt inlägg! Ni försöker knäcka varann med lite mer komplicerade saker och ni har definitivt tappat dom flesta inkl Frakturen på vägen! Eller hur?!

Frakturen, om du fortfarande läser på den här tråden! Du kan mkt väl ha överansträngt högeraxeln, kanske har du dragit på dig en triggerpunkt i förslagsvis Infraspinatus el Teres Minor. Försök få nån kunnig massör, naprapat el liknande att känna lite på d inblandade musklerna. Dom kan ganska snabbt känna om det är ngt som är fel. Annars är det nog vila som gäller, men det är nästan aldrig den bästa lösningen när det kommer till muskler.
Det gör inte ont när du kör chins säger du. Då tycker jag att du ska köra chins och sluta helt med latsdraget. Jag anser att chins definitivt är den bättre övningen av dom två, som ju tränar samma muskler. Men det är bara vad jag tycker.

Dasse o Arne: Klämfaktorn Supra o bursan gäller ju för både framför o bakom och givetvis vid humerus i horisontalläge till toppsträck. Men jag måste nog hålla med Dasse när han säger att det blir snäppet värre med ytterligare utåtroterad axelled. Skillnaden är kanske inte så stor och speciellt inte om man inte utåtroterar nå extra för att köra bakom utan böjer fram huvudet istället. Men att sitta och pressa fram huvudet som dom allra flesta gör tror jag inte är bra på nåt sätt. Man ska alltid försöka att ha en så normal ryggkurvatur som möjligt.
Svanka...hmm.. ja kanske. Ryggpelaren utsätts ju inte för nåt tryck och latissimus dorsi har ju sitt ursprung på bla os coccygeus, lat. sacrum och mediala crista iliaca så för att få absolut maxkontraktion så är väl det nödvändigt kanske. Inget jag direkt har funderat på när jag kör mina chins!

Arne Persson
2002-06-01, 20:42
Pure: Jag håller med dig i allt utom att det skulle vara farligt att huvudet framåtböjs något vid drag bakom. Kroppen hos de flesta tål faktiskt mer än vad man tror (gäller även patienter) och det är mer än viktigt med en reservkapacitet för att just förhindra skador i vardagslivet. Jag hävdar fortfarande att köra ett KORREKT Latsdrag mot bröstet med allt vad det innebär med svank mm är mer komplicerat för en ovan än drag bakom nacken. Jag har även fått medhåll av berörda parter. Jag brukar faktiskt redan i andra eller tredje programmet ge nybörjarna drag framför då deras koordination mm är förbättrad. I "Frakturens" fall hade jag jag troligtvis satt drag mot bröstet med omvänd fattning vilken är skonsammare än de nämnda aktuella övningarna (inkl. chins). Dock skall man vara medveten om att det blir en extensionsrörelse (bakåtpendling) i axelleden istället för en adduktion. Det finns vissa pulldown-maskiner som är lämpliga som tillåter en kombinerad adduction/extensionsrörerlse som har fungerat utmärkt vid bl.a olika rotatorkuffproblem. Vi gör bl.a en sådan. Jag vet inte om chins är en övning som många nybörjare, äldre kvinnor direkt kan köra även om jag håller med om att den är överlägsen latsdrag i hiss. Då krävs det en chinsmaskin med viktavlastning vilket långt i från alla gymmen har.

PS. Jag är mycket förgrymmad på dig. :D

Frakturen
2002-06-01, 21:11
Latsdrag med omvänt grepp fungerar smärtfritt för mig. För min del tror jag att det är skador från förr då jag ryckte och slet mer i vikterna. Idag kör jag mycket striktare och med lägre vikter.


Tack för alla svar!

Arne Persson
2002-06-01, 22:09
Tack då är jag inte helt ute och reser. ;)

Pure
2002-06-01, 22:49
Re Arne: He he tänkte väl d! :D

Visst är det så! Det krävs en viss grundstyrka för att man ska kunna köra chins. Unga som vid första försöket inte klarar en enda rep kan komma över den tröskeln genom att köra övningen excentriskt och med pass om det inte finns "viktreduktion". Men äldre, lite försvagade av åldern bör nog hålla sig till ett strikt latsdrag helt klart! Jag håller med.

Dasse
2002-06-13, 11:52
Förlåt att det tagit tid att svara, har inte varit inne på forumet på länge nu. Vill be om ursäkt till samtliga inblandade parter för min "diskussion" med Arne, min intention var bara att ge honom ett svar inte att sabba innehållet i tråden. Ska tänka mig för nästa gång. Kan ju ta upp såna här diskussioner i en egen tråd.
Mvh "Dasse"

z_bumbi
2002-06-13, 15:47
Dasse: Det är på sådana trådar som jag lär mig något.
Jag har hört många säga att man inte ska köra bakom huvudet men ingen har försökt förklara varför, nu har jag hört argument från "båda sidor" så nu har jag lärt mig nått, när jag får tid så ska jag även studera in argumenten och på sätt öka förståelsen för kroppen.
Jag tror även att nybörjare lär sig ganska snabbt att sila bort lite svårare inlägg men antagligen orkar de läsa de inlägg som kommer senare i tråden.

[ 13 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: z_bumbi ]