handdator

Visa fullständig version : Tänkt skaffa en pytonorm.


YTS
2005-06-09, 22:44
Jag har läst lite om vilda ormar och blivit intresserad av att skaffa orm. Fick rådet att börja med en nätpyton av min lokale Zoo handlare. Ormen skulle kosta drygt 1000-lappen och var 50 cm lång Terrarie med tillbehör skulle gå på 6000 kr. Är det nå´n som håller på med ormar som kan berätta lite om ormskötsel, vad man bör tänka på och hur man kan bygga ett terrarie billigare än 6000 spänn.

Yngve

Arne Persson
2005-06-09, 22:48
Jag har läst lite om vilda ormar och blivit intresserad av att skaffa orm. Fick rådet att börja med en nätpyton av min lokale Zoo handlare. Ormen skulle kosta drygt 1000-lappen och var 50 cm lång Terrarie med tillbehör skulle gå på 6000 kr. Är det nå´n som håller på med ormar som kan berätta lite om ormskötsel, vad man bör tänka på och hur man kan bygga ett terrarie billigare än 6000 spänn.

Yngve


Jag har mycket goda kontakter inom kräldjursbranchen.

Trance
2005-06-09, 23:02
Jag har mycket goda kontakter inom kräldjursbranchen.

Det har inte jag.

Grisen
2005-06-09, 23:47
Det har inte jag.

Vad har hänt med dig, varför är du så dryg nu för tiden? Har Vic_1981 kapat ditt konto? Eller är det för att du snart börjar att komma upp i magiska 2000 post-ligan?

Trance
2005-06-09, 23:56
Vad har hänt med dig, varför är du så dryg nu för tiden? Har Vic_1981 kapat ditt konto? Eller är det för att du snart börjar att komma upp i magiska 2000 post-ligan?

Jag har feber och är gnällig.

[EDIT] och för att försvara mig lite mer så är jag bara dryg mot de som förtjänar det. Mot dig är jag bara älskvärd.

Grisen
2005-06-10, 00:28
Jag har feber och är gnällig.

[EDIT] och för att försvara mig lite mer så är jag bara dryg mot de som förtjänar det. Mot dig är jag bara älskvärd.


He he ; )

Krya på dig!

Tolkia
2005-06-10, 06:33
Det har inte jag.
Intresseklubben antecknar. :rolleyes:

Back in topic (någorlunda):
Jag är dålig på ormar, men jag har en kompis som har två stycken, och jag måste säga, apropå att bygga terrarier, att ett snyggt/välbyggt terrarium i vardagsrummet är väldigt vackert - för att inte säga skitfint - ur något slags "inredningssynpunkt". Killen i fråga ledsnade dock till slut på den effekt det hade på hans ormrädda bekanta och byggde om klädkammaren till terrarium med stängningsbar dörr istället.

Sonny
2005-06-10, 06:37
Arne verkar kunna en hel del om ormar, spindlar osv. :thumbup:

hangatyr
2005-06-10, 06:45
undrar om en sån kan dresseras till att jaga miniatyrskorpioner? ;)

Jazzman
2005-06-10, 09:03
Om du menar allvar att han rekommenderade Nätpyton Python reticulatus så är det INTE en bra förstaorm. Detta är (tillsammans med anakondan) världens längsta orm och passar inte alls som husdjur. Visst är den fin och söt när den är 50cm, men när sedan är 2m om ett år, 4 om 2-3 och sedan upp mot 8 meter så är den inte så söt längre. Dessutom ska, enligt min mening, terrariet vara minst lika långt som ormen. Har du plats med ett 8 meters terrarium? *flex* .
Nej, bra nybörjar-"jätteorm" som boa och pyton kallas är bl a kungsboa Boa constrictor, kungspyton Python regius och kanske rutpyton Morelia spilotes variegata. Läs på lite om olika pyton/boa-ormar och deras temperament och storlek och gå efter det.

Måste bara skratta lite igen över Zoohandlaren som bara försöker bli av med nätpytonen och försöker sälja den som en bra nybörjarorm, hahahah.

Hinner tyvärr inte hjälpa mer då jag ska på semester.

/Jazz

jwzrd
2005-06-10, 09:15
Jag har mycket goda kontakter inom kräldjursbranchen.

Tänkte du på ystadsskräcken? :em:

mmartin
2005-06-10, 09:16
ha ha ha, skojar du med mig- ville säljaren sälja den som nybörjarorm??? ja herregud, kan säga att jag hoppas inte du köper den, det kan kosta mer än det smakar!

Som ovanstående talare så är det den längsta ormen som finns, i fångenskap når den iaf upp till 5-6 meter men ibland även längre (i naturen har exemplar på 9 meter hittats). Ska man hanter en sådan orm i den storleken krävs det flertalet personer.

Och angående terrarium? har du plats för så stort som behövs? har du RÅD med så special byggt det kräver? vanligt glas kan du glömma, gör du en tabbe och låter den vara hungrig o märka att du håller på med mat till den så hugger den rakt igenom vanligt glas, hänt flera gånger och inget som den inte klarar. Behöver mkt tjockt glas eller plexi rent av.

Ett bett av sådant monster orsakar enorm skada, hela ditt lår bli som förstört om den hugger där som exempel,lägg till enorma bakteriehalten som reptiler innehar samt att om den nu är så pass vuxen så kan du bli dess mat.

Otroligt osjysst att rekomendera en sådan orm till nybörjare, ormen är inte ens bra i temperament för nybörjare. En bra orm till dig är rent spontant majsorm, snokar eller eventuellt då kungs pyton, boa constriktor blir ju ganska rejält mkt större än dessa och kräver mer av dig- det är inga leksaker misstag kan kosta.. mycket.. läs på och bilda uppfattning!

Jag skulle tex ALDRIG drömma om att ha och hantera en sådan monsterorm, och då har jag ändå erfarenhet...

Mitt tips är att Pm:a Arne om tips på nån kontakt om nybörjar orm+ terrarium, han vet vad han pratar om...

Mvh

Arne Persson
2005-06-10, 09:18
Om du menar allvar att han rekommenderade Nätpyton Python reticulatus så är det INTE en bra förstaorm. Detta är (tillsammans med anakondan) världens längsta orm och passar inte alls som husdjur. Visst är den fin och söt när den är 50cm, men när sedan är 2m om ett år, 4 om 2-3 och sedan upp mot 8 meter så är den inte så söt längre. Dessutom ska, enligt min mening, terrariet vara minst lika långt som ormen. Har du plats med ett 8 meters terrarium? *flex* .
Nej, bra nybörjar-"jätteorm" som boa och pyton kallas är bl a kungsboa Boa constrictor, kungspyton Python regius och kanske rutpyton Morelia spilotes variegata. Läs på lite om olika pyton/boa-ormar och deras temperament och storlek och gå efter det.

Måste bara skratta lite igen över Zoohandlaren som bara försöker bli av med nätpytonen och försöker sälja den som en bra nybörjarorm, hahahah.

Hinner tyvärr inte hjälpa mer då jag ska på semester.

/Jazz


Kan bara instämma!

YTS
2005-06-11, 00:21
Tack alla.

Jag har fått tag på en bok om ormar som husdjur och skall läsa på lite. Boken rekommenderar Majsorm som första orm.

Yngve

Biceps
2005-06-11, 00:21
Fy fan för ormar... skaffa ett riktigt djur för tusan :)

Myten
2005-06-11, 01:08
Antingen åker du till Afrika och hämtar hem nån välsvärvad sak eller så tittar du till Ikea som brukar ha gröna sådana!

Cilia
2005-06-11, 13:17
jag känner bara yuck, måste det finnas fler ormar?
Jag tror det finns en anledning till att vi inte har pytonormar i Sverige.

ja, jag gnäller men jag har också själ precis som Trance *ler*
(förutom att jag är rädd för ormar och helst inte ser några alls i vår del av världen utom dom som Gud placerade här från början)

Dumleman
2005-06-11, 14:54
jag känner bara yuck, måste det finnas fler ormar?
Jag tror det finns en anledning till att vi inte har pytonormar i Sverige.

ja, jag gnäller men jag har också själ precis som Trance *ler*
(förutom att jag är rädd för ormar och helst inte ser några alls i vår del av världen utom dom som Gud placerade här från början)
Jonas på skansen brukar säga att ormar är betydligt bättre som husdjur än hundar och han borde väl veta vad han snackar om? :) Sen vilka djur Gud placerade här "från början" vettifan.

Mccartney
2005-06-11, 16:14
Jag är väldigt intresserad av djur...inkl ormar(i det fria).

Det är så att Anakondan är världens största orm medan Nätpyton blir längre.

Anakondan kan till och med ta Cajmaner.

Rätta mig om jag har fel.

Grisen
2005-06-11, 16:15
Jag är väldigt intresserad av djur...inkl ormar(i det fria).

Det är så att Anakondan är världens största orm medan Nätpyton blir längre.

Anakondan kan till och med ta Cajmaner och små 52 kgs friidrottare.

Rätta mig om jag har fel.


Stämmer bra!

:thumbup:

Mccartney
2005-06-11, 16:20
Stämmer bra!

:thumbup:

ops...då får jag gå upp lite....

Känner du till kungskobran...har hört att den bara äter andra ormar stämmer det?

Stoltz
2005-06-11, 17:12
Läste inte alla replies, men here we go:

Börja med en mindre orm! Jag är stort fan av strumpebandsnokar, de e störtsköna ;) Bra nybörjarormar.
Var beredd på att rengöra terrariet en hel del och var riktigt nogrann med maten, etc. Förvänta dig att lukta ormbajs minst 2 gånger i månaden också :)

Stoltz
2005-06-11, 17:14
@ MCCartney, Den är lite känd för att den inte har hämningar för att äta andra ormar, men den äter även andra grejer. Den e ruggigt mäktig att se faktiskt, om man tycker om ormar. Sket knäck bara jag såg den igenom glas.

Mccartney
2005-06-11, 17:21
@ MCCartney, Den är lite känd för att den inte har hämningar för att äta andra ormar, men den äter även andra grejer. Den e ruggigt mäktig att se faktiskt, om man tycker om ormar. Sket knäck bara jag såg den igenom glas.

Ger sig en kungskobra på stora boaormar?

Arne Persson
2005-06-11, 17:22
Skit i ormar och skaffa dig en trevlig landsköldpadda istället! :thumbup:

Halldin
2005-06-11, 17:28
Jonas på skansen brukar säga att ormar är betydligt bättre som husdjur än hundar och han borde väl veta vad han snackar om? :) Sen vilka djur Gud placerade här "från början" vettifan.
Omg, Jonas på Skansen. :bow: :bow: :bow:

Nej, men seriöst. På vilket vis skulle ormar vara bättre sällskapsdjur än hundar? Jag vill gärna höra lite motiveringar.

JustinCredible
2005-06-11, 17:32
Jag har haft majsorm. Världens tråkigaste.. Den bara låg där och gjorde ingenting..

Cilia
2005-06-11, 20:46
Jonas på skansen brukar säga att ormar är betydligt bättre som husdjur än hundar och han borde väl veta vad han snackar om? :) Sen vilka djur Gud placerade här "från början" vettifan.
gör han säkert.
Frågar du mig så tycker jag man borde förbjuda hundar i stan med.
men det är min privata åsikt. *s*

Dumleman
2005-06-11, 20:54
Omg, Jonas på Skansen. :bow: :bow: :bow:

Nej, men seriöst. På vilket vis skulle ormar vara bättre sällskapsdjur än hundar? Jag vill gärna höra lite motiveringar.
Du får maila och fråga honom för utförligare kommentarer men några kan jag väl ge :). T.ex. kräver inte omar lika stor areal som hundar. Det är mycket lättare att simulera en orms naturliga miljö än en hunds naturliga miljö(beror lite på vad man anser är naturligt) i ens bostad. Ormar är inte flockdjur, vilket hundar anses vara.

Tolkia
2005-06-11, 22:24
På vilket vis skulle ormar vara bättre sällskapsdjur än hundar? Jag vill gärna höra lite motiveringar.
Tja, om vi inte begränsar oss till Jonas får man väl anta att det sällskapsdjur man gillar mest är det "bästa" (så länge man kan hysa och sköta det, och så länge "bästa" inte betyder typ "det som jag kan impa på kompisarna mest med" eller något)? Katten är ju ett "klassiskt" sällskapsdjur, men jag avstår den ungefär lika gärna som jag avstår en orm. Däremot skulle jag gärna ha en hund - som JAG till skillnad från Skansen-Jonas anser är något av det optimala sällskapsdjuret ...

Stoltz
2005-06-12, 00:55
Ger sig en kungskobra på stora boaormar?

Tror inte de båda finns i samma områden faktiskt ;) Kan ha fel, det var ca 5 år sen jag läste om kräldjur.