handdator

Visa fullständig version : Böj schema!


lauria
2005-06-09, 22:29
Hur borde man göra med benträningen då böj-schemat ser ut typ så här:

V1.
Dag 1. 70% (av max) 2reps 1set, 75% 2reps 1set, 80% 2reps 6set

Dag 2. 70% 2reps 1set, 75% 2reps 1set, 80% 3reps 6set

Dag 3. 70%)2reps 1set, 75% 2reps 1set, 80% 2reps 6set

V2.
Dag 1. 70% 2reps 1set, 75% 2reps 1set, 80% 4reps 6set

Dag 2. 70% 2reps 1set, 75% 2reps 1set, 80% 2reps 6set

Dag 3. 70% 2reps 1set, 75% 2reps 1set, 80% 5reps 6set

OSV, sen så ökar det efter som och på slutet så ska man klara 105% i sista veckan som är vecka sex.

Borde jag köra ett av de passen som ett vanligt benpass dvs 18-20set på framsida. Själv så tycker ja det verkar lite väl mkt/hårt/over kill. Så ge mig lite tips hur jag ska göra!
Tackar på förhand!

lauria
2005-06-10, 18:26
Eller...? ;)

mentzer
2005-06-10, 18:50
Eller...? ;)
eller inte ;)

lauria
2005-06-10, 19:14
eller inte ;)
jadu, vem vet *flex*

mentzer
2005-06-10, 19:21
jadu, vem vet *flex*

inte jag iallafall... *whatever*

mentzer
2005-06-10, 19:24
Varför krångla till saker förresten? Jag tror stenhårt på KIS-keep it simple. Skit i alla procentuträkningar och gå till gymet å böj istället!

Inzza
2005-06-10, 21:07
Varför krångla till saker förresten? Jag tror stenhårt på KIS-keep it simple. Skit i alla procentuträkningar och gå till gymet å böj istället!

Helt rätt *yourock*

stahlberg
2005-06-11, 13:48
För min del anser jag att KISS-metoden inte utesluter att man "räknar procent". Däremot kan jag inte på de två första veckorna se hur det är tänkt att öka fram till 105 %. Detta är ett linjär-progression besläktat program.

(Själv räknar jag inte procent, men det har helt andra orsaker än att man inte skulle kunna följa KISS med procent)

stahlberg
2005-06-11, 15:58
Angående programmet i övrigt borde man kanske veta 1) vilket målet med programmet är och 2) hur programmets helhetskomposition ser ut, innan man börjar kommentera hårdheten.

mentzer
2005-06-11, 17:23
För min del anser jag att KISS-metoden inte utesluter att man "räknar procent". Däremot kan jag inte på de två första veckorna se hur det är tänkt att öka fram till 105 %. Detta är ett linjär-progression besläktat program.

(Själv räknar jag inte procent, men det har helt andra orsaker än att man inte skulle kunna följa KISS med procent)

Fast om man ska sitta och räkna procent är det inte så simple längre, eller hur?

stahlberg
2005-06-11, 17:56
Jag tycker att Keep It Simple mest betyder ett rätlinjigt träningssätt utan krusiduller, utan tro på några "supersystem", att man tränar för att gradvis bli bättre. Jag tycker inte att det på något sätt krånglar till träningen att räkna lite procent.

Det träningsprogram lauria beskriver är ett styrkelyftsprogram för knäböjning. Många sådana program - framförallt sådana som helt eller delvis följer linjär progression-tanken - räknar med procent.

Själv har jag också "i tiderna" använt program med procent, men slutat med detta, inte för att programmen skulle varit invecklade utan för att serier med procenttal bara kan vara riktgivande, pga träningens individualitet.

Det att ett program är KISS betyder enligt mig INTE att man inte skulle tänka, bådei planeringsskedet, under programmets gång, och efter programmet. Själv har jag planerat och gjort program i 29 år, 25 av dem som (mer eller mindre erfaren) tränare för andra. Efter 25 år som tränare är det INTE lätt att skriva ett program.

Som exempel kan jag nämna, att det program min för tillfället enda adept ska börja använda efter sin två veckor långa sommarpaus den 20.6 tog mig drygt sju timmar att planera, detaljplanera och renskriva. Först efter ca sju timmars tänkande, planerande och klottrande KÄNDE jag att programmet var bra ; enkelt och rätlinjigt, men varierande och målinriktat, med bra styrkelyftsplanering och INGENTING (t.ex inga rörelser) som skulle varit slumpmässigt valt, som jag inte visste EXAKT varför det var med i programmet. Att i det skedet ha räknat lite procent (även om jag inte gjorde det) hade varit en smal sak.

mentzer
2005-06-11, 18:12
Förstår vad du menar men då anser jag inte att det simple, möjligen i gymet men inte utanför.

Fatalist
2005-06-11, 20:50
Vilket håll ska det böjas åt? *flex*

lauria
2005-06-12, 22:05
Vad är KIS?

lauria
2005-06-12, 22:09
Angående programmet i övrigt borde man kanske veta 1) vilket målet med programmet är och 2) hur programmets helhetskomposition ser ut, innan man börjar kommentera hårdheten.

1. Målet är att öka styrkan med 5% på sex veckor genom att köra tre pass böj i veckan ;)

2. Förstår inte vad du menar? :cryout:

stahlberg
2005-06-13, 10:20
Helhetskomposition = vilka dagar man tränar, och vilka muskelgrupper/rörelser/serier. I ett program där man tränar böj 3 ggr/vecka måste helhetskompositionen vara SYNNERLIGEN viktig, för att undvika överträning.

Baan
2005-06-13, 10:37
Vad är KIS?

förkortning för keep it simple, lägger till ett s så har du keep it simple stupid

jag tycker inte säjlv att det nödvändigtvis betyder att man måste FÖRENKLA allt, utan det är helt enkelt en uppmaning att inte komplicera till det alltför mycket med krångliga träningssystem och sånt, sjuttioelva kabelövningar för bröst osv. Tycker säjlv inte att om man försöker räkna procent och planera träningen är för mycket krångel men det får väl anses vara lite individuellt. Visst det kanske beror en del på vilken nivå man är på, som motionär så räcker det förmodligen att bara föra lite träningsdagbok och eftersträva förbättringar..

lauria
2005-06-13, 20:31
Helhetskomposition = vilka dagar man tränar, och vilka muskelgrupper/rörelser/serier. I ett program där man tränar böj 3 ggr/vecka måste helhetskompositionen vara SYNNERLIGEN viktig, för att undvika överträning.

Det enda som det stop på papperet var knäböjjen.

stahlberg
2005-06-14, 09:34
Du tänker dig väl trots inte att BARA träna böj?

Spawn____
2005-06-14, 13:44
Angående programmet i övrigt borde man kanske veta 1) vilket målet med programmet är och 2) hur programmets helhetskomposition ser ut, innan man börjar kommentera hårdheten.

Håller med helt och hållet.
P.S kolla in tråden du svara på "Öjebyn" skrev en liten rad till dej där Stahlberg *innocent*