handdator

Visa fullständig version : Angående Shegoraths filmtråd: Strikthet vs perfekt utförande?


Pudzianovski
2005-06-09, 21:01
Först och främst tycker jag det är tråkigt när Allan låser en tråd som personen som startat tråden vill ha kommentarer i, vilket han får. Ur kommentarerna utvecklas en debatt och pang...*tråd låst*
Men iaf så startar jag en ny tråd.

Några anser att de körde lite ostrikt och några tyckte det var okej.
Var går gränsen? varför går gränsen där..osv.

What you say?

Jay-Z
2005-06-09, 21:06
Är utförande skadligt för din kropp på kort eller lång sikt, du får ingen kontakt med muskeln och du har inte kontroll över rörelsen och behöver hjälp med att få upp den? Gör om gör rätt.

Är inte utförande skadligt, du får kontakt med muskeln och du har kontroll över rörelsen och behöver ingen hjälp med att få upp den? Kör på.

Givetvis ska det inom ramen för alternativ två kännas i relevant muskelgrupp som man är ute efter att få att växa. Om bicepscurlen känns mest i trapzen, då är det uppenbart att man gör fel.

Lenny
2005-06-09, 21:11
Jag sände ett PM till Bumbi, men jag vill även förklara samma sak till er andra som inte verkade förstå mitt resonemang med fuskreps.

Ifall man börjar strikt och använder rätt muskler för att i slutändan börja använda "alternativa muskler" för att överhuvudtaget få upp vikten, så anser jag att man har gjort korrekt.

Däremot ifall man som i detta fall lägger på en till synes allt för tung vikt så att man tvingas att använda ryggen för att dra upp vikten redan ifrån första repetitionen, ja då anser jag att det tål att påpekas. Men bl.a. Allan tycker tydligen att det är rätt att göra på så vis, eller?

Pudzianovski
2005-06-09, 21:12
Magnus S som någon tog upp säger i sin nyaste DVD att han lyfter tunga saker på tävling i konstiga vinklar och inte strikt så varför ska han träna strikt.

Han vill bli stark...på en rörelse egentligen skulle man kunna säga.

*rolleyes*

Slartibartfast
2005-06-09, 21:12
Allan borde sluta låsa trådar.

Mikeee
2005-06-09, 21:16
Man kan ju köra någorlunda ostrikt tidvis för att kunna utnyttja den negativa fasen till fullo.. Men att rycka upp och sedan bara släppa av allt har jag svårt att se nån nytta i.

emmzan
2005-06-09, 21:17
Ifall man börjar strikt och använder rätt muskler för att i slutändan börja använda "alternativa muskler" för att överhuvudtaget få upp vikten, så anser jag att man har gjort korrekt.

Håller med.

Karl_alfred
2005-06-09, 22:40
Själv tycker jag man kan blanda sin träning lite. Med mer explosiva moment som ofta leder till lite mer cheat och även strikta moment.

Otto GROV
2005-06-09, 23:41
jag kör i perioder o-strikt, o då är det upp med skiten som gäller, sen går de ju inte alltid göra så då skulle kroppen gå sönder.

sen så passar ju vissa övningar bättre än andra att köra lite o-strikt i.

Spannmål
2005-06-10, 00:01
Kör också ostriktare på de sista repsen (i de fall jag kör minst 8 - annars inte) för att få det bästa av två världar.

pellepedal
2005-06-10, 08:31
Jag håller med Lenny till fullo.
Börja setet strikt, avsluta med lite cheat. Men det ska fortfarande vara den aktuella muskeln som jobbr hårdast.

Wooch
2005-06-10, 08:59
Även jag är inne på att man börjar ganska strikt för att i slutet av setet, tillåta sig en lite mer ostrikt rörelsebana. Jag själv tränar så och tycker det fungerar för mig.

jwzrd
2005-06-10, 09:08
Det är dock stor skillnad på någon som tränat många år som kan cheat:a med kontroll redan från första reppet. Jag har kikat på sheos filmer nu och har rätt lite att anmärka på. Lite fipplande med axlarna och vingel i scottcurlen, krummande rygg i chinsen. Men vaffan, jag har inte mycket att klaga på, han drar rätt hårt men släpper lite för snabbt kanske.

Ett krav för att få öppna munnen om sånt tycker iallafall jag är att man fattat vad som funkar själv. Det har man _inte_ gjort innan man tränat en 4-5 år. Snacka bajs om att du hajat innan.

Men som sagt, strikt innebär att man inte fuskar bort rätt muskel utan att man ser till att hjälpa muskeln lite med en tyngre vikt. Frivänder man en skivstångscurl så fuskar man bort biceps nästan helt, det kan vara ok att köra sista reppet för att få en negativ rep. Däremot är det bara att köra med att cheata från första reppet, men man måste ha FULLSTÄNDIGT klart för sig att det sliter hårt. Det gör alla saker som fungerar svinigt bra, därmed inte sagt att allting som sliter hårt fungerar svinigt bra.

Sen beror det på övning. Flyes fuskar man inte i om man inte känner att man har ett par tuttar över man gärna river av. Stångrodd bör man nästan cheata i sista setten (då genom att kicka lite med benen).

När jag ändå är inne på synpunkter på Sheos träning så måste han slänga tramsövningarna dock! :D

Bort med tibialistrams, bort med hacktrams, bort med scottcurl med hammergrepp osv. In med stora övningar man kan cheata på, massor av tunga set. ELLER samma övningar, få set, strikt, failure och partials.

z_bumbi
2005-06-10, 09:47
Ska man växa som bäst så bör man slita i vikten, den ska upp avsett vad som händer. Kan man fuskcurla 100 kg så bygger det totalt sätt bättre än att köra med ryggen mot en stolpe och curla 20 kg (Vilket man iofs bara bör göra om man är så pass skadad att allt annat inte funkar.), skit om det är kontakt med biceps eller inte. Om resten av kroppen växer så växer även biceps och belastningen man får av att bara hålla 100 kg statiskt är antagligen mer än vad 20 kg i överdrivet strikta curls är. (Varför tänker jag på trådstartaren just nu? :D)

Nackdelen är att många går sönder om man försöker köra på det sättet.

Därför tycker jag att man bör se till att köra striktare de första åren och de första åren är 4-5 år för mig. Då har man låtit kroppen bygga upp sig så pass mycket vad gäller senor, ligament och även skelett att att man kan börja överbelasta mer. Man har även med rätt träning och lite koll växt om de flesta vanliga tränande på det lokala gymet, både i volym och styrka utan att köra slit och drag i alla övningar.
Ska man bli stor så räcker det inte att vara stor de första fem åren utan då gäller det att hålla sig skadefri så länge som möjligt, skadorna kommer att komma oavsett och det man får fundera på är vad som ger mest över 10-15 eller t o m 20 år. Att vara relativt skadefri de första fem åren och växa lite sämre alt att få skador efter 3.4 år och på sätt begränsa sin träning i massor av år framöver?

Det vore intressant att lämna ut en enkät till alla som tränat 15-20 år och fråga när de fick sin första allvarliga skada och hur den begränsar träningen samt även att leta upp alla som började träna samtidigt som dessa personer och fråga varför de slutade och vilka skador de hade hunnit dra på sig.

Edit: Sen ska man inte tolka det som jag är en väldigt stor anhängare av superslow, superstrikt och andra avarter inom träningen, de funkar som hälsobefrämjande åtgärder men om man vill ha synbara resultat så funkar de inte.

Sheogorath
2005-06-10, 10:49
Det är dock stor skillnad på någon som tränat många år som kan cheat:a med kontroll redan från första reppet. Jag har kikat på sheos filmer nu och har rätt lite att anmärka på. Lite fipplande med axlarna och vingel i scottcurlen, krummande rygg i chinsen. Men vaffan, jag har inte mycket att klaga på, han drar rätt hårt men släpper lite för snabbt kanske.

Ett krav för att få öppna munnen om sånt tycker iallafall jag är att man fattat vad som funkar själv. Det har man _inte_ gjort innan man tränat en 4-5 år. Snacka bajs om att du hajat innan.

Men som sagt, strikt innebär att man inte fuskar bort rätt muskel utan att man ser till att hjälpa muskeln lite med en tyngre vikt. Frivänder man en skivstångscurl så fuskar man bort biceps nästan helt, det kan vara ok att köra sista reppet för att få en negativ rep. Däremot är det bara att köra med att cheata från första reppet, men man måste ha FULLSTÄNDIGT klart för sig att det sliter hårt. Det gör alla saker som fungerar svinigt bra, därmed inte sagt att allting som sliter hårt fungerar svinigt bra.

Sen beror det på övning. Flyes fuskar man inte i om man inte känner att man har ett par tuttar över man gärna river av. Stångrodd bör man nästan cheata i sista setten (då genom att kicka lite med benen).

När jag ändå är inne på synpunkter på Sheos träning så måste han slänga tramsövningarna dock! :D

Bort med tibialistrams, bort med hacktrams, bort med scottcurl med hammergrepp osv. In med stora övningar man kan cheata på, massor av tunga set. ELLER samma övningar, få set, strikt, failure och partials.

:bow: Stort tack för utmärkta kommentarer och åsikter som verkar vettiga! Just nu är min träning i stort upplagd som så att jag har minst en stor basövning per muskelgrupp, och som mest en isolationsövning. Tidigare hade jag bara basövningar för bröst, men ville testa lite isolation här också eftersom jag misstänkte att vänstertutten var lite klenare. Nu verkar det inte vara så, så det blir nog bas för hela slanten igen snart. Visst skulle jag kunna plocka bort alla isolationsövningar och cheata till mitt utförande (det är bara i stångcurl jag kör "ostrikt" för er som undrar), men jag tror inte jag skulle tycka träningen var så rolig då (och jag skulle ständigt gå runt och oroa mig för att högersidan av kroppen tog över arbetet eftersom den har de otrevliga tendeserna), och det är ju en otroligt viktig nyckel till framgång. Nu efter deffen har jag ökat bra i styrka igen (nytt PB i böj nu precis t.ex.) och sålänge jag gör det ser jag inga problem med mitt upplägg, faktiskt. Tibilis kör jag mest för att ha något att göra mellan vadseten, och de fria hacksen är ett minne blott. At least for the time being :).

Lenny
2005-06-10, 11:56
Jag håller med. Bumbi och jwzrd förklarar detta mycket bättre än tex. mig, beroende på erfarenhet säkerligen..


jwzrd. Dom bästa kan ju redan rörelsen så jäkla bra att dom vet exakt var i rörelsen som dom kan fuska, och detta redan ifrån den försa repetitionen, absolut.

Bumbi. Men jag hänger inte med riktigt, med denna jämförelse att ta en extremt stor vikt gentemot att ta en mindre och växa därefter. Jag tror/antar nämligen att det inte är endast för att förebygga skador som man tränar striktare, utan i vissa övningar så vill man ändå träna en specifik muskel. Ryggen tränar man ju ändå i andra övningar :) Men ok jag skall nog se till helheten i ditt inlägg, ursäkta.

z_bumbi
2005-06-10, 16:44
Bumbi. Men jag hänger inte med riktigt, med denna jämförelse att ta en extremt stor vikt gentemot att ta en mindre och växa därefter. Jag tror/antar nämligen att det inte är endast för att förebygga skador som man tränar striktare, utan i vissa övningar så vill man ändå träna en specifik muskel. Ryggen tränar man ju ändå i andra övningar :) Men ok jag skall nog se till helheten i ditt inlägg, ursäkta.

Kör man svintungt så spiller en hel del vikt över på de muskler man har tänkt att träna i alla fall.
Sen får man väl se det i ett perspektiv också, att tokfuska upp en svintung vikt och sen orka hålla mot lite på nervägen är ett ganska effekt sätt att bli stark och antagligen bättre än att bara slita upp vikten för att sen släppa den.

Sen gäller upplägget inte på samma sätt om man bara satsar på styrka då det är viktigt att vara stark i de moment man tävlar i och här gäller tekniken mycket.
Jag tycker inte man ska slita i allt som finns på gymet även fast man tränar i 5 år då mycket få har de förutsätttningarna att komma så långt att det är värt att vara idrottsinvalid efter 20 års träning.