handdator

Visa fullständig version : Äkta finsk perkele-byggning!


Slartibartfast
2005-06-09, 19:33
Boken MASSAA! VOIMAA! (Massa! Styrka!) verkar vara grundstenen för många finska byggare. Har just läst igenom den och fastnade för dethär programmet:

Knäböj 3 x 5-20
Bänk 3 x 5-20
Chins 3 x 5-20
militärpress 3 x 5-20
marklyft 1 set

Detta program körs tre gånger i veckan. Varannan vecka 5-10 reps och varannan 10-20. marklyft görs varannan träning.

Författarna säger om programmet "Detta är ett av de mest effektiva program som någonsin funnits."

Vad tror ni?

Finns månne boken översatt?

Yankeee
2005-06-09, 19:36
Kör något liknande nu, fast självklart färre reps ;)
Med det där programmet lär det vara viktigt att hålla sig en bra bit från failure.

Lenny
2005-06-09, 19:45
Varför endast ett set med marklyft?

Yankeee
2005-06-09, 19:47
Varför endast ett set med marklyft?

Vet inte vad de har för anledning, men ryggen blir iaf snuskigt sliten av att köra mark flera gånger i veckan.

Lenny
2005-06-09, 19:50
Jo, men marklyften skall ju dessutom endast göras varannan träning tydligen, men ok..

JoelR
2005-06-09, 19:52
Jag skulle nog aldrig palla med den träningen. För lite återhämtning helt enkelt.

Yankeee
2005-06-09, 19:53
Håller man sig från failure så är återhämtningen inget problem.

Slartibartfast
2005-06-09, 20:11
Jag kör själv för tillfället hela kroppen tre gånger i veckan. Kul som variation.

JoelR
2005-06-09, 20:14
Håller man sig från failure så är återhämtningen inget problem.

Det är nog inviduellt, har testat och pallar inte med den sån träning, gör inga bra resultat och blir seg i kroppen.

Jay-Z
2005-06-09, 20:56
Det viktigaste med sån träning, som jag har förstått det, är att man periodiserar tunga och lätta veckor. 4 tunga veckor kan till exempel följas av 2 veckor där man kör ett pass mindre per vecka och med betydligt lägre volym.

5x5-programmet av Bill Starr är åt det där hållet, och som jag har förstått tränar de flesta OL/SL med liknande upplägg.

Dual factor och single factor/super compensation kan man googla lite med för att hitta spännande shit. Eller klicka vilt på den här länken: http://www.elitefitness.com/forum/showthread.php?t=375215
Det ges en rejäl skopa åt bodybuilders sätt att träna.

Slartibartfast
2005-06-09, 21:15
Det är bara dogmatiskt att säga att man endast bör träna en kroppsdel en gång i veckan. Olympiska lyftare tränar ju samma lyft (eller åtminstone samma muskler) sex-sju gånger i veckan.

Jay-Z
2005-06-09, 21:16
Det är bara dogmatiskt att säga att man endast bör träna en kroppsdel en gång i veckan. Olympiska lyftare tränar ju samma lyft (eller åtminstone samma muskler) sex-sju gånger i veckan.

Are you talking to me? *flex* För jag håller faktiskt med dig. :)

Slartibartfast
2005-06-09, 21:18
Are you talking to me? *flex* För jag håller faktiskt med dig. :)

Nej vi är ju på samma sida (även om jag inte tränat helkropps tillräckligt länge för att veta nånting ;) )

Det var bara en kommentar i största allmänhet.

rolf
2005-06-09, 21:19
det vilar lite suomi-finland-perkele över hela boken, skriven med sisu ;)

good shit, min morfar har den :hbang:

mvda
2005-06-09, 21:21
Knäböj 3 x 5-20
Bänk 3 x 5-20
Chins 3 x 5-20
militärpress 3 x 5-20
marklyft 1 set


Låter intressant, har 4 veckor nu som jag vet att det kanske kommer bli svårt att hinna med 4-5 pass i veckan, kanske nåt man ska prova.

Slartibartfast
2005-06-09, 21:23
Låter intressant, har 4 veckor nu som jag vet att det kanske kommer bli svårt att hinna med 4-5 pass i veckan, kanske nåt man ska prova.

Du kan ju köra det TVÅ gånger i veckan. Då har du ju mycket tid över.

mvda
2005-06-09, 21:30
Du kan ju köra det TVÅ gånger i veckan. Då har du ju mycket tid över.

Nä, det får bli tre, tror inte jag pallar att bara gå till gymmet två gånger i veckan :D

Tänkte slänga in ett magpass vid varje tillfälle också, det borde väl fungerar rätt bra?

pocoloco
2005-06-10, 06:41
Är boken helt på finska, eller finns det en svensk utågva också? Det lär väl vara en hel jävla del vilotid mellan setten?

Har tidigare funderat över ett liknande schema, fast då med styrka/explosivitet och komplement som t.ex. frivändningar. Men är det
nån som ska prova schemat och bokföra det i en journal vore jag tacksam
om dom skrev ett PM!

z_bumbi
2005-06-10, 09:12
Olympiska lyftare tränar ju samma lyft (eller åtminstone samma muskler) sex-sju gånger i veckan.

Men de sysslar men en helt annan sport å andra sidan så det är en dålig jämförelse.

Styrkelyft funkar lite bättre men det är också en annan sport.

Sen håller jag med om att man kan träna en kroppsdel oftare än en gång i veckan om man begränsar volymen på varje träningspass men jag gillar inte hänvisningen till tyngdlyftning. Belastningarna är annorlunda och att träna samma muskel 6-7 gånger per vecka sker oftast bara om det är en toppning på gång och då under en begränsad tid.

pellepedal
2005-06-10, 12:27
Men de sysslar men en helt annan sport å andra sidan så det är en dålig jämförelse.

Styrkelyft funkar lite bättre men det är också en annan sport.

Sen håller jag med om att man kan träna en kroppsdel oftare än en gång i veckan om man begränsar volymen på varje träningspass men jag gillar inte hänvisningen till tyngdlyftning. Belastningarna är annorlunda och att träna samma muskel 6-7 gånger per vecka sker oftast bara om det är en toppning på gång och då under en begränsad tid.

Jag har testat att träna vissa muskelgrupper upp till 6ggr/v under vissa perioder, och det kan ge en hel del faktiskt. Men det är precis som Z-bumban skriver att man måste anpassa volymen rätt bra till det.
Och det inget man kör längre än max 2-3 veckor.

Edit: Jag upplevde en rätt fantastisk styrkeökning direkt efter mina veckor, då jag minskade frekvensen till hälften...

wabbabi_bb
2005-12-04, 13:02
Jag tränas ganska likt dedär. Tycker de funkar jävligt bra. Men jag tycker de fattas massa övningar. Mage. baksida lår. ovs

Baskagge
2005-12-04, 13:22
Hur många reps kör ni vanligtvis per set? Det låter mycket med 20 reps tycker jag.

wabbabi_bb
2005-12-04, 13:28
Hur många reps kör ni vanligtvis per set? Det låter mycket med 20 reps tycker jag.


jag kör 4 set
25,15,10,8
ungefär. ibland går jag ner till 5 och ibland inte under 10. Men typ så.