handdator

Visa fullständig version : Aggressiv spindel attackerar mus (video)


Bjorne
2005-06-09, 16:47
Av denna anledningen jag hatar spindlar, vuxna sa alltid till en att spindlarna var rädda och inte gick till attack ifall man inte själv gjorde något, men här har vi bevis på motsatsen, aggressiv och hemska, kolla som den klammrar sig fast.

http://www.erbfeind.com/spider/

Officer
2005-06-09, 16:50
Även om jag hatar spindlar så älskar jag att se när de utrotar möss! Hatar möss med.
Musen får fan skylla sig själv som gick och störde spindeljäveln i boet, den hade ju chans att låta spindeln va ett tag sen men nej den ville fan smaka på bett och det fick den!

:hbang:

Fettecke
2005-06-09, 16:53
daemn, tufft :D

mangemani
2005-06-09, 16:59
fan jag slog av filmen efter det att spindeln hade hoppat ut ur hålet,visste vad som skulle hända med musen.
klarar fan inte av att se sånna där filmer pga fobin=/

Destra
2005-06-09, 17:08
Vilken "biff" spindel, den kastar ju runt dendär musen hur lätt som helst *flex* .
Den där spindel såg grymt läskig ut brevid dendär harmlösa musen.

mela
2005-06-09, 17:20
Stackars lilla söta musen :(
Den va ju så söööt!
Äckliga spindel *vilja trampa på*

mangemani
2005-06-09, 17:29
Äckliga spindel *vilja trampa på*



:thumbup: :thumbup:

mmartin
2005-06-09, 17:43
tragiskt att se såna amatörer som filmar utfodring av sina djur- professionela hållare av reptiler och andra djur av giftiga arter vet bättre och ser utfordring som nödvändigt ont, dvs måste göras men inget som glädjer dem åt. Att filma hur musen bli dödad är patetiskt, tycker jag iaf...

Okunskapen lyser även igenom då en mus är aningen stort byte för den spindeln som får anses som "normalstor" fågelspindel.

Tyckte ni den var biffig och aggressiv? Hoppas ni slipper råka ut för goliatspindeln....

Sheogorath
2005-06-09, 17:52
tragiskt att se såna amatörer som filmar utfodring av sina djur- professionela hållare av reptiler och andra djur av giftiga arter vet bättre och ser utfordring som nödvändigt ont, dvs måste göras men inget som glädjer dem åt. Att filma hur musen bli dödad är patetiskt, tycker jag iaf...

Okunskapen lyser även igenom då en mus är aningen stort byte för den spindeln som får anses som "normalstor" fågelspindel.

Tyckte ni den var biffig och aggressiv? Hoppas ni slipper råka ut för goliatspindeln....

Världens största goliat (också världens tyngsta spindel; hon fanns med i Guiness osv.) fanns här i Lund ett tag. Stor jävel.

mini_Arnold
2005-06-09, 18:12
Världens största goliat (också världens tyngsta spindel; hon fanns med i Guiness osv.) fanns här i Lund ett tag. Stor jävel.
hur stor? och hur tung?

Pudzianovski
2005-06-09, 18:15
Världens största infångade Goliatspindel alltså? Vem fan vet vad som finns ute i skogen. :MrT:

Jense
2005-06-09, 18:22
jag gillar spindlar.. håller en del flygande insekter borta på sommaren med sitt nät. jag låter spindlarna vara kvar i min lägenhet

Sheogorath
2005-06-09, 18:24
hur stor? och hur tung?

Har tyvärr ingen Guiness, och jag vet ju fan inte ens om fanskapet lever längre :(.

Sheogorath
2005-06-09, 18:25
Världens största infångade Goliatspindel alltså? Vem fan vet vad som finns ute i skogen. :MrT:

Jepp. Eller nere på havsbottnen. Havsspindlar blir sjukt stora *spy*.

mmartin
2005-06-09, 18:46
Världens största goliat (också världens tyngsta spindel; hon fanns med i Guiness osv.) fanns här i Lund ett tag. Stor jävel.


Usch.. den spindeln ska man INTE leka med... Om jag inte misstar mig är väl måttet uppåt 30 cm på denna gigant, med nervgift och tände som den kan "fälla ut" som är ca 2 cm... Lägg till att spindlar anses ha det smärtsammaste betten av insekter.

Har också sett en close-up fast i terrarium, det var en UNG hane som ändå var större än den på filmen....

Den i Lund vill jag ärligt talat inte se med tanke på mina nerver :D

Sheogorath
2005-06-09, 18:48
Usch.. den spindeln ska man INTE leka med... Om jag inte misstar mig är väl måttet uppåt 30 cm på denna gigant, med nervgift och tände som den kan "fälla ut" som är ca 2 cm... Lägg till att spindlar anses ha det smärtsammaste betten av insekter.

Har också sett en close-up fast i terrarium, det var en UNG hane som ändå var större än den på filmen....

Den i Lund vill jag ärligt talat inte se med tanke på mina nerver :D

Som tur är finns den inte längre här :cool:. "Den här spindeln är så tung, att vi inte låter någon hålla i den. Om den tappas spricker bakkroppen av dess egen tyngd" fick vi berättat för oss...

Tricklev
2005-06-09, 18:52
Stackars mus, han var ju bara ute och kollade runt :(

mmartin
2005-06-09, 18:53
Som tur är finns den inte längre här :cool:. "Den här spindeln är så tung, att vi inte låter någon hålla i den. Om den tappas spricker bakkroppen av dess egen tyngd" fick vi berättat för oss...


Tror knappast det inte var enda anledningen ingen höll i den :D Den är som sagt inte att leka med angående dess gift och huggtänder.. anses relativt aggressiv också...

Hade de hållt i en sådan hade man nog kunnat sålla dem till skaran av människor som inte ska ha sådana djur...

andeN.
2005-06-09, 18:55
Förstår inte hur folk kan tycka detta är underhållande. Sjukt !

Sheogorath
2005-06-09, 18:57
Förstår inte hur folk kan tycka detta är underhållande. Sjukt !

Som (aspirerande) biolog blir jag mest fascinerad. Kolla vilken fantastisk teknik den har!

mmartin
2005-06-09, 18:57
Förstår inte hur folk kan tycka detta är underhållande. Sjukt !

Vilket syftar du på? videon? tycker inte jag heller är underhållande... Ellr menar du spindlar och reptiler och information kring dessa? det är ju en annan sak och mer intressant....

andeN.
2005-06-09, 19:05
Jag syftar just på själva videon, när musen dödas. Att det är interssant att iakta djur och deras beteénden håller jag med om.

B-jay
2005-06-09, 19:12
Förstår inte hur folk kan tycka detta är underhållande. Sjukt !

Det är sjukt fascinerande!
Hur tror du det går till ute i bushen?

mmartin
2005-06-09, 19:17
Det är sjukt fascinerande!
Hur tror du det går till ute i bushen?


Nja, inte riktigt samma sak då detta är en tvingad situation där spindeln inte har mkt till val än att döda musen pga sina instikter, och musen har knappast ärlig chans att kunna fly.

Givetvis ska man ju mata sin spindel om man nu har en sådan, men isf med lite mer respekt, kan ju kolla dess aggressiva beteende om man så önskar men att filma det fyller ingen funktion- klart meningslöst.

Ingen seriös kunnig hållare av sådana här djur som jag känner till finner nöje i matningen...

Sheogorath
2005-06-09, 19:19
Ingen seriös kunnig hållare av sådana här djur som jag känner till finner nöje i matningen...

Det är vad du tror :naughty:.

mmartin
2005-06-09, 19:24
Det är vad du tror :naughty:.


lägg märke till betoningen SERIÖS :D

Personligen led jag mest när jag skulle mata min argentinske Teju förr... tyckte synd om mössen, ökoneråttorna och råttorna som sattes in för döden... var nog en av de större anledningarna att den såldes.

MojjMojj
2005-06-09, 20:57
Ja det är ju synd om musen *baahahahahah*
Irriterande om folk "njuter" av att se det, men annars är det ju inget fel på något sätt.
Börjar ni grina när lejonet äter buffeln medan den fortfarande lever? :P

Jax
2005-06-09, 21:06
Man kan tycka att musens instinkter borde göra att den flyr från spindeln. Jag skulle i alla fall inte gå fram och nosa på något djur som kan ha ihjäl mig. Antar att den musrasen inte lever naturligt där den spindeln gör det.

mmartin
2005-06-09, 21:12
Ja det är ju synd om musen *baahahahahah*
Irriterande om folk "njuter" av att se det, men annars är det ju inget fel på något sätt.
Börjar ni grina när lejonet äter buffeln medan den fortfarande lever? :P


Är det nån som sagt annorlunda? :confused:

Njae ingen som lipar över det troligen men man kan reagera om man istället har lejonet i en trång liten inhängnad och släpper in en fösvarslös ko som har ingen möjlighet att kunna försvara sig alls.

Men naturen är så that`s life, det som är tragiskt poängteras tydligt i att man inte ska njuta av det eller se fram mot själva matningen- tycker jag! Det är snarare nödvändigt ont...