Logga in

Visa fullständig version : Här har ni min kost för att växa lite mer..

Strongman
2005-06-09, 13:44
Jo, jag ska ta och ändra ordentligt på min kost nu.
Framöver ska jag äta rejäla frukostar och middagar! ( Brukar äta frukost ibland och middag när jag orkar )

Måltider:

Frukost:Havregrynsgröt med lingonsylt och banan om det finns hemma. Mjölk till gröten.

Lunch:Skolmat, vet aldrig vad man får, fisk på torsdagar brukar det vara. Ska försöka trycka i mig mycket av den sörjan. (Direkt efter skolmaten äter jag ibland en chokladkaka för 5:- Vet ej om det är bra, men vill ju öka i vikt..)

Mellanmål(en stund efter hemkomst, från skolan):Havregrynsgröt med lingon och banan om det finns hemma. Mjölk till gröten, precis som frukosten.

Mat innan träning:Någon sorts Pasta, snabbmakaroner oftast som jag äter tillsammans med något enklare kött, som frysta pannbiffar eller dylikt.

Middag(som jag äter en halvtimma, 45 min efter träning):Varierar, men oftast kött i maten, potatis är också vanligt.

Kvällsmål:Havregrynsgröt, precis som frukosten fast utan banan. Mjölk till maten.

----------------

Så ska min kost se ut från och med nu!
Har ni några åsikter? Något jag borde ändra, grönsaker eller liknande?

Tips och idèer välkomnas väldigt, väldigt starkt! :eating:

Grisen
2005-06-09, 14:03
Mer frukt och grönt! Och mer protein till frukosten, strunta i chokladkakan.

Strongman
2005-06-09, 14:30
Hur ska jag få i mig det vid frukosten? Tips osv.. Ska jag äta lite mer frukter till mellanmålen och frukosten eller? Grönsaker har jag svårt för..

skeletron
2005-06-09, 14:52
Finns säkert någon grönsak du gillar? Både frukt och grönsaker ska du försöka få i dig...
Spelar väl inte så stor roll när du äter dina frukter... Men det låter väl bra som du skrev nyss..

Havregrynsgröt 3 ggr om dagen hade jag ledsna ordentligt på... Testa kesella/keso el.dyl. ifall det kanske skulle vara lite roligare? Får du i dig liter mer proteiner än kolhydrater innan du ska sova också.

Strongman
2005-06-09, 15:02
gröt me lingon är raett gott... Ok för mig iaf!

Wooch
2005-06-09, 18:17
Du verkar inte få i dig särskilt mycket fett heller, eller är det så att du inte har skrivit ut det?

Strongman
2005-06-09, 21:05
Du verkar inte få i dig särskilt mycket fett heller, eller är det så att du inte har skrivit ut det?

Vad menar du? Skriv gärna vad jag ska ändra i kosten...

W-NetAlm
2005-06-09, 21:24
Vill Du Gå Upp i vikt kvalitativt så räcker de faktist inte med målen du äter ? . De tar alldeles fär länge enligt min mening ..

Köp gainerpulver eller blanda egen ta de precis före träning. Då menar jag ( 0-5 min )

Ta en Direkt efter också. Om du vill ha ännu högre effekt vilket jag gör/gjorde har minskat ner de nu..
så ta en gainer 3h efter träning eller jag brukade oftast ta /lunch/Middag för det passade perfekt ..

Tips på egen gainer.

*3 ägg

*4dl fet mjölk

*1 banan

*Protein/gainer pulver ( ifall du har, )Man klarar sig utan

*Lite choklad pulver ;b ( ifall du inte klarar av att dricka )

PS. FÖrsök att ta det här ganska ofta . fasst det är bra och ta riktiga mellanmål också.

MVH / Rickard

Strongman
2005-06-09, 21:30
Tack!

Jag ska testa blanda en egen gainer och halsa den innan jag börjar träna..

Eller ska jag spara lite och ta efteråt?

Fet mjölk? Jag kör med grön mjölk kan inte vara mycket skillnad..

Och den jag skulle ta efter ska jag ta den direkt efter eller som du sa någonting om, vid middag efter träning ? :o

W-NetAlm
2005-06-09, 21:41
Ingen orsak!

Nej Spara inget ! :) Köp bara 2st shakers ca 40:-/st inte så faligt man har ju dom väldigt länge.

Förlåt Jag brukar kalla den gröna mjölken "Feta mjölken"

Men blanda två innan träning . Du tar en innan o en DIREKT efter . Det ger maximal effekt .

Joo.. Jag har hört att de kan vara bra och ta en gainer ca 3h efter träning för då behöver musklerna tilskottet som mest fasst vid den tide brukar jag oftast äta middag o de duger minst lika bra : ) . OCH SLARVA ALDRIG MED MÅLTIDERNA ! ! !

Allt för mig .

Skriv mer om du har frågor. svarar på allt :thumbup:

heljis
2005-06-10, 07:18
Tips på egen gainer.

*3 ägg

*4dl fet mjölk

*1 banan

MVH / Rickard

*bs*
Tre ägg OCH proteinpulver? Ingen kolhydrat förutom bananen? Råa ägg? Klart du kan slänga i dig det där, men det finns betydligt bättre saker ;)

Joo.. Jag har hört att de kan vara bra och ta en gainer ca 3h efter träning för då behöver musklerna tilskottet som mest fasst vid den tide brukar jag oftast äta middag o de duger minst lika bra : )

Efter tre timmar är musklerna inte alls lika "hungriga" som mellan 0 och 3h efter passet. Efter 3h är alltså verkligen i senaste laget.
Käka flera lite mindre mål med ungefär en halvtimmes mellanrum efter passet istället. Ju längre från passet, desto långsammare kolhydrater.

B-jay
2005-06-10, 07:21
Vill Du Gå Upp i vikt kvalitativt så räcker de faktist inte med målen du äter ? . De tar alldeles fär länge enligt min mening ..

Köp gainerpulver eller blanda egen ta de precis före träning. Då menar jag ( 0-5 min )

Ta en Direkt efter också. Om du vill ha ännu högre effekt vilket jag gör/gjorde har minskat ner de nu..
så ta en gainer 3h efter träning eller jag brukade oftast ta /lunch/Middag för det passade perfekt ..

Tips på egen gainer.

*3 ägg

*4dl fet mjölk

*1 banan

PS. FÖrsök att ta det här ganska ofta . fasst det är bra och ta riktiga mellanmål också.

MVH / Rickard

Det där var ingen höjdargainer.
Råa ägg är inte att rekomendera, dels finns det risk för att bli salmonellasmittad, och kroppen tar inte upp råa ägg lika bra som tilllagade.

Den feta mjölken saktar ner vasslet, plus att bananen inte innehåller tillräckligt snabba kolhydrater.

Det enklaste är ju att blanda vassleprotein med maltodextrin/Druvsocker i vatten istället! Det blir antagligen billigare också! :thumbup:

Grisen
2005-06-10, 09:51
Det där var ingen höjdargainer.
Råa ägg är inte att rekomendera, dels finns det risk för att bli salmonellasmittad, och kroppen tar inte upp råa ägg lika bra som tilllagade.

Den feta mjölken saktar ner vasslet, plus att bananen inte innehåller tillräckligt snabba kolhydrater.

Det enklaste är ju att blanda vassleprotein med maltodextrin/Druvsocker i vatten istället! Det blir antagligen billigare också! :thumbup:

:thumbup:

Men denna drink lämpar sig endast i samband med träning, före eller efter, i annat fall är den tämligen värdelös.

Wooch
2005-06-10, 09:54
Vad menar du? Skriv gärna vad jag ska ändra i kosten...

Jag menar om du får i saker som nötter, rapsolja, olivolja och liknande. Fett är även den viktig i kosten.

Strongman
2005-06-10, 15:18
Nötter kan jag köpa under skoldagen och äta efter skollunchen, det låter bra..? :) Speciella nötter? Estrella :D

Strongman
2005-06-10, 15:26
Just det, glömde nämna att jag börjat med lite frukt..

Igår kväll tog jag ett äpple till kvällisen och idag på eftermiddag pressade jag apelsinjuice till gröten.

Akilles
2005-06-10, 15:37
Efter tre timmar är musklerna inte alls lika "hungriga" som mellan 0 och 3h efter passet. Efter 3h är alltså verkligen i senaste laget.
Käka flera lite mindre mål med ungefär en halvtimmes mellanrum efter passet istället. Ju längre från passet, desto långsammare kolhydrater.

Jag har funderat lite på det där med flera mindre mål efter passet. Det brukar väl sägas (eller - King Grub har skrivit) att anledningen till att inte äta ETT stort mål, och sedan vänta flera timmar, är att kroppen inte kan ta upp stora näringsmängder på kort tid. MEN; om den klarar att tillgodogöra sig en normalstor lunch eller middag i vanliga fall, varför skulle den inte göra det efter ett träningspass?

Om man ska tajma näringsintaget så exakt, att kroppen får sin näring just när den behöver det - dvs varje hel eller halv timme i två till tre timmar efter passet - genom vanlig mat, så blir det med ens väldigt noga med vilka livsmedel man väljer. Maltodextrin och druvsocker kan ju tas upp nästan ögonblickligen, men om vi nu snackar vanliga måltider, så handlar det oftast om ett GI strax över 90, om man nu strävar efter att vara högglykemisk i sitt efterträningsätande. Annars är nog mellan 50 och 70 vanligare. Och med ett GI på den här nivån kommer kolhydraterna att utsöndras under ett längre intervall, varför det troligen inte borde göra varken till eller från omman äter varje halvtimme eller var tredje timme. Samam sak gäller proteinet; till och med vanligt vassleisolat tar ju cirka en timma på sig inan det toppar. Avsevärt längre tid lär ju dröja innan tonfiskens protein (som kombineras med tex ris och olja) blir tillgängligt för musklerna.

Jag kan till och med tänka mig en nackdel med att äta med så täta intervall: Magmunnen (som sitetr längst ned i magsäcker och ser till att den töms) öppnas ju inte förrän all mat i magsäcken är färdigbearbetad. Vad händer om det dimper ner en ny laddning mat, just när magmunnen skall öpnas? Då kanske öppnande uteblir, och på så vis dröjer det jättelång tid innan maten kan vandra ut i tarmsystemet, där den kan börja sin färd ut till musklerna.

Ovanstående är förstås ingenting som jag vet, utan bara slutsatser jag dragit under mitt funderande. Det är mycket möjligt att jag har fel, och i så fall vore det ju trevligt att bli uplyst om sanningen.

Strongman
2005-06-10, 15:47
Vilket inlägg! *popcorn* :hbang:

Jag började faktiskt fundera lite på det men jag har inget starkt att säga som du redan sagt, eventuellt skrivit...

*yourock*

Akilles
2005-06-10, 16:07
Vilket inlägg! *popcorn* :hbang:

Jag började faktiskt fundera lite på det men jag har inget starkt att säga som du redan sagt, eventuellt skrivit...

*yourock*

Är du ironisk nu? Jag håller inte med. Mina invändningar är alltför självklara för att vara oantastliga. Jag skrev ner dem mest för att få reda på Sanningen, vilket sker när någon av de kunniga droppar några PubMed-referenser igen.

Strongman
2005-06-10, 16:14
Jag tyckte du framförde dina funderingar på ett riktigt bra sätt som fick oss andra ( mig ) att själv börja fundera mer på det. ^^

Jag trodde du tyckte om "you rock" skylten.. :confused:

W-NetAlm
2005-06-10, 17:23
cashewnötter är riktigt bra ! .

GÖTT :

Användning
Cashewnötter är goda som snacks, särskilt om man rostar nötterna i 175° i 10-20 min och saltar dem. Rostningen framhäver smaken på nötterna.

De rostade cashewnötterna kan också köras i mixer och användas till sås. I Orienten blandas cashewnötter i ris- och grönsaksrätter.

Strongman
2005-06-10, 17:28
Ok, då är det väl ganska okej att trycka i sig cashewnötter efter skolmaten då.. Får väl leta efter dom i ICA nästa gång jag är där, hoppas dom inte är exspansive shit!

Wooch
2005-06-10, 22:47
Ok, då är det väl ganska okej att trycka i sig cashewnötter efter skolmaten då.. Får väl leta efter dom i ICA nästa gång jag är där, hoppas dom inte är exspansive shit!

Annars har du ju valnötter, hasselnötter och mandel som ytterligare exempel.

Strongman
2005-06-12, 20:27
Hm... de nötterna som är "bra" är egentligen inte så jättegoda.. Jag vill ju så gärna ha estrellas :(