handdator

Visa fullständig version : Lättare att bränna?


Sanchez
2005-06-09, 00:11
Har en fråga. Är det så att vissa har lättare att bränna kroppsfett än andra?? Själv så e jag lite överviktig men har vissakompisar som sitter varje helg o trycker i sig chipspåsar men blir aldrig feta? spelar fotbolväldigt ofta o undrar därför omde är så?
Har vissa lättare att bränna fett?

mangemani
2005-06-09, 00:29
ja,vissa har fruktansvärt mycket lättare att bränna fett än vissa andra.
jag tex har svårt för att förbränna fett medans en gym polare har fruktansvärt lätt.

Sanchez
2005-06-09, 00:33
okej.men finns det något preparat man kan handla för att bränna mer? tränar så oerhört mycket men märket INGET!

mangemani
2005-06-09, 01:26
visst finns det.
men nått som jag har märkt är att om man inte har koll på kosten och vad man får i sej,så är fettförbränings produkterna så gott som värdelösa.
men men iaf,några av produkterna:

ALA
CLA
LEAN
inositol

jag har samma problem som dej(i alla mina deffar)jag kan hålla på länge utan att märka av nått och sen efter ett bra tag så börjar det äntligen att synas lite i spegeln att man har gått ner,men då har man verkligen fått kämpa.

blekfet2
2005-06-09, 04:19
visst finns det.
men nått som jag har märkt är att om man inte har koll på kosten och vad man får i sej,så är fettförbränings produkterna så gott som värdelösa.
men men iaf,några av produkterna:

ALA
CLA
LEAN
inositol

jag har samma problem som dej(i alla mina deffar)jag kan hålla på länge utan att märka av nått och sen efter ett bra tag så börjar det äntligen att synas lite i spegeln att man har gått ner,men då har man verkligen fått kämpa.


vilken av de 4 du skrev är att rekomendera om man bara skulle köpa en av dem?

King Grub
2005-06-09, 05:08
Nej, lika mycket energi måste förbrukas för att ett kilo kroppsfett skall förbrännas, oavsett individ. Basalmetabolismen kan fluktuera upp till en 15% kanske i extremfallen, men annars är det aktivitetsnivå och muskelmassa som avgör. Eller felkalkyleringar eller felangivelser vad gäller energiintag.

tenchi
2005-06-09, 06:12
okej.men finns det något preparat man kan handla för att bränna mer? tränar så oerhört mycket men märket INGET!

det låter helt otroligt att du tränar oerhört mycket men inte märker nåt. Hur gör du då? :confused:

King Grub
2005-06-09, 06:15
Skriv ut (rätt exakt) vad du äter under en dag, och vad du gör.

Sanchez
2005-06-09, 07:37
okei, ska göra det. tack för tipset.JAg anser att jag tränar så mycket mer än mina andra kompisar. De sitter bara hemma framför datornoch degar medans jag själv e ute och springer nästan varje morgon.försöker äta sunt vilket jag oftast lyckas med. Problemet är bara att samhället försvårar det hela.Ute med kompisarna under helger och då blire oftast nått besök på McDonalds eller annan snabbmat. Nå tips? Hur lyckas ni?

Mental
2005-06-09, 07:49
okei, ska göra det. tack för tipset.JAg anser att jag tränar så mycket mer än mina andra kompisar. De sitter bara hemma framför datornoch degar medans jag själv e ute och springer nästan varje morgon.försöker äta sunt vilket jag oftast lyckas med. Problemet är bara att samhället försvårar det hela.Ute med kompisarna under helger och då blire oftast nått besök på McDonalds eller annan snabbmat. Nå tips? Hur lyckas ni?

Japp, mina tipps till dig är att sluta stirra dig blind på kompisarna och inte skylla på samhället.
Vi får alla olika kort i given, och det är bara att spela efter bästa förmåga.
Så om du behöver äta nyttigare och röra dig mer så är det vad du får finna dig i.

Sanchez
2005-06-09, 07:51
Japp, mina tipps till dig är att sluta stirra dig blind på kompisarna och inte skylla på samhället.
Vi får alla olika kort i given, och det är bara att spela efter bästa förmåga.
Så om du behöver äta nyttigare och röra dig mer så är det vad du får finna dig i.

Sant det du säger. Ska fan ta tag i mig själv o sluta äta så satans onyttigt!! tackar! *grr27*

Lizzie
2005-06-09, 07:52
Visst kan man ha olika snabb förbränning, men ett kilo kroppsfett är ca. 7500 oanvända kalorier för alla.

Att öka på sin förbränning går att göra med hjälp av ökad aktivitet och större muskelmassa.

Finns ingen anledning att köpa dyra tabletter - de lär inte hjälpa någon vidare ändå.

Slartibartfast
2005-06-09, 10:55
Bästa förklaringen på fenomenet jag har läst hittas Här (http://www.ironaddicts.com/Burn%203,500%20calories%20to%20lose%201%20pound%20 of%20fat.%20The%20truth.html?t=1761)

zanzi
2005-06-09, 13:30
Nej, lika mycket energi måste förbrukas för att ett kilo kroppsfett skall förbrännas, oavsett individ. Basalmetabolismen kan fluktuera upp till en 15% kanske i extremfallen, men annars är det aktivitetsnivå och muskelmassa som avgör. Eller felkalkyleringar eller felangivelser vad gäller energiintag.

En fråga om basalmetabolismen. Du säger att den kan fluktuera med 15% men är det +-15%? Det kanske bättre kan förklara den stora skillnaden mellan två personer (som t.ex. i det här fallet).
Sen kanske chansen inte är så stor att just dom två personerna är varandras träningspartner. :)

kirderf
2005-06-10, 09:08
Nej, lika mycket energi måste förbrukas för att ett kilo kroppsfett skall förbrännas, oavsett individ. Basalmetabolismen kan fluktuera upp till en 15% kanske i extremfallen, men annars är det aktivitetsnivå och muskelmassa som avgör. Eller felkalkyleringar eller felangivelser vad gäller energiintag.


Jag tycker också att lika energi måste förbrukas för att man inte ska gå upp eller ner.. Men jag vet flera i min närhet som käkar godis/chips/skräpmat i massor och rör sig i stort sett ingenting. Men inte fan går de upp i vikt för det.. De är spiksmala! Vad beror det på?

Mental
2005-06-10, 09:12
Jag tycker också att lika energi måste förbrukas för att man inte ska gå upp eller ner.. Men jag vet flera i min närhet som käkar godis/chips/skräpmat i massor och rör sig i stort sett ingenting. Men inte fan går de upp i vikt för det.. De är spiksmala! Vad beror det på?

observationsfel oftast, de äter dåligt, stora portioner, men oftast jävligt sällan. Utrusta dem med matdagbok i en vecka så brukar det visa sig.

måndag, ingen frukost, inga mellanmål, kaffe och macka till lunch och en flottig pizza till middag.
tisdag, ingen frukost, inga mellanmål, kaffe och macka till lunch, snickers på eftermiddagen, makaroner och kötbullar till middag osv osv.

börjar man kolla så ser man att de äter illa och sällan, kanske inte i alla fall, men i de fall jag studerat så...

adde
2005-06-10, 09:22
Jag tycker också att lika energi måste förbrukas för att man inte ska gå upp eller ner.. Men jag vet flera i min närhet som käkar godis/chips/skräpmat i massor och rör sig i stort sett ingenting. Men inte fan går de upp i vikt för det.. De är spiksmala! Vad beror det på?

Dom är Hobbitar såklart!

Allvarligt talat så lyder ALLA under samma fysikaliska lagar. Om skillnaden mellan vad som går in och vad som förbränns är positiv så går man upp i vikt annars går man ned. Det som avgör hur din förbrännig går är din metabola status och din aktivitet (du kan alltså påverka din förbränning med träning och med kost) och i absoluta undantagsfall kan vissa sjukdommar påverka din förbränning.

/adde

epkmack
2005-06-10, 10:16
Mmm, men sedan är det som så oxå att det beror på vad man har för upptag. De som är spiksmala kan ha problem med att ta upp olika födoämnen. Jag hade bland annat svårt att bryta ner fett när jag var yngre och blev dålig i magen av t-ex chips och McDonalds. Smal som en sticka hela min uppväxt fasän jag käkade som en häst (tyckte jag då i allafall) Jag har alltid käkat ordentligt med frukost, lunch, middag och kvällsmål under min uppväxt. Kunde lätt dra i mig två chipspåsar per vecka och hade alltid det flottigaste pålägget på mina nattamackor - oftast majonäs.