handdator

Visa fullständig version : Fråga om magträning


fjutten
2005-06-08, 21:47
Varför finns inte den här utrustningen på något gym jag vet? Skulle behöva en sådan här! *cry* Är övningen dålig eller? Vad kan man göra istället? Är "brutalbänk" något man kan använda istället? Jag förstår inte hur man får sit-ups att kännas i brutalbänk. :confused:

Ame
2005-06-08, 21:53
Att spänna fast fötterna är väl sällan så speciellt bra. Lätt att man arbetar mer med höften än med magen då. Kör fällknivar eller höftlyft, det känns garanterat i magen.

Jorgen
2005-06-08, 21:55
Bra läsning: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11626

//Jörgen

fjutten
2005-06-08, 22:42
Mycket bra! Tack! :thumbup: :bow:

tricce_17
2005-06-09, 13:16
Att spänna fast fötterna är väl sällan så speciellt bra. Lätt att man arbetar mer med höften än med magen då. Kör fällknivar eller höftlyft, det känns garanterat i magen.

om jag har låst rätt runt om på kolozzeum och andra träningssidor så är hövfböjaren sammanlänkad med magen gälper dock inte så mke för synliga muskler som dom flesta verkar träna men är bra för att få stark "bål" så jag kan tycka det är bra visst finns det andra övnigar för att träna det men du tränar fortfarande resten av magen...bara man kombinerar övningarna för magen ska det nog vara lungt..... *uppdate*

Ame
2005-06-09, 13:42
om jag har låst rätt runt om på kolozzeum och andra träningssidor så är hövfböjaren sammanlänkad med magen gälper dock inte så mke för synliga muskler som dom flesta verkar träna men är bra för att få stark "bål" så jag kan tycka det är bra visst finns det andra övnigar för att träna det men du tränar fortfarande resten av magen...bara man kombinerar övningarna för magen ska det nog vara lungt..... *uppdate*
Alltså, ska man träna magen så tränar man magen och ska man träna höfböjaren så tränar man höftböjaren(tycker jag).

Strongman
2005-06-09, 13:49
Du skall köpa den där maskinen som de gjorde reklam för i tv shop för ett tag sedan. :)

Hm.. vad fan hette den.......hmm........*kollar på tvshop.com*

Ab King Pro! :)

mvda
2005-06-09, 13:57
Jag kör den övningen på mitt gym fast istället för att spänna fast benen har man dom under en sån där rund grej (blir väl ungefär samma sak). Brukar köra den på högsta lutning med vikt på bröstet, tar grymt i magen!

Sheogorath
2005-06-09, 14:08
Alltså, ska man träna magen så tränar man magen och ska man träna höfböjaren så tränar man höftböjaren(tycker jag).

Tänker du så i andra övningar också? Det skulle alltså innebära att en magövning som jag gör, som jag själv anser är den bästa, det vertikala ben/höftlyftet hängande i ribbstol, är kass enligt dig, eftersom man tränar höftböjarna också?

hubbabubba
2005-06-09, 14:21
Tänker du så i andra övningar också? Det skulle alltså innebära att en magövning som jag gör, som jag själv anser är den bästa, det vertikala ben/höftlyftet hängande i ribbstol, är kass enligt dig, eftersom man tränar höftböjarna också?

Han tycker så? Han säger inte att övningen är kass.

Sheogorath
2005-06-09, 14:25
Han tycker så? Han säger inte att övningen är kass.

Jag vet inte vad han menar, det var därför jag ställde en fråga, och en följdfråga. Han skrev "ska man träna magen så tränar man magen och ska man träna höfböjaren så tränar man höftböjaren". Jag tränar med höftlyftet både magen och höftböjarna, i proportioner jag varken vet eller bryr mig om (det bränner i magen, men det är ju lite skitsamma). Är det kass?

hubbabubba
2005-06-09, 14:33
Han föredrar att träna på ett sätt och du ett annat, ville bara göra det klart. För det såg ganska oklart ut när man såg ditt svar.

Sheogorath
2005-06-09, 14:38
Han föredrar att träna på ett sätt och du ett annat, ville bara göra det klart. För det såg ganska oklart ut när man såg ditt svar.

Om jag ska fortsätta whina så tycker jag att ett så kontroversiellt uttalande borde backas upp. Nej, det är inte kontroversiellt om man frågar herr PT på CyberGym eller vardagsmotionären som läst "Fitness för henne", men bland byggare är det ju vedertaget att tunga basövningar som involverar flera muskler samtidigt är det som bygger massa.

Fettecke
2005-06-09, 14:43
just den övninghen tycker jag är super, men utförandet kan bara sluta med en söndertryckt nacke...

ha aldrig huvudet sådär böjt frammåt, eller händerna Bakom huvudet...
det är ganska lätt att man "försöker" hjälkpa till med händerna, och då oavsiktligt pressar fram nacken med händerna...

jag brukar nudda fingerspätsarna med öronen när jag kör nån typ av crounch... och huvudet rakt, inte böjd som på bilden!

emmzan
2005-06-09, 14:57
Om jag ska fortsätta whina så tycker jag att ett så kontroversiellt uttalande borde backas upp. Nej, det är inte kontroversiellt om man frågar herr PT på CyberGym eller vardagsmotionären som läst "Fitness för henne", men bland byggare är det ju vedertaget att tunga basövningar som involverar flera muskler samtidigt är det som bygger massa.

Jag tycker väl inte det är säskilt kontroversiellt att vilja träna mage utan att få med mer av höftböjarna än nödvändigt. Men vad vet jag - jag är ju inte byggare.

Sheogorath
2005-06-09, 15:31
Jag tycker väl inte det är säskilt kontroversiellt att vilja träna mage utan att få med mer av höftböjarna än nödvändigt. Men vad vet jag - jag är ju inte byggare.

Nej, det hör man alltid i PT-sammanhang. Men jag förhåller mig skeptisk till det synsättet eftersom det inte anses vara fel att involvera flera muskelgrupper samtidigt i andra övningar. Som knäböj. Och marklyft. Och bänk.

emmzan
2005-06-09, 15:49
Nej, det hör man alltid i PT-sammanhang. Men jag förhåller mig skeptisk till det synsättet eftersom det inte anses vara fel att involvera flera muskelgrupper samtidigt i andra övningar. Som knäböj. Och marklyft. Och bänk.

Nu är jag ju iofs inte PT och har aldrig anlitat någon sådan heller så jag vet inte vad PT-folket säger om magträning.

Dock är det ett jäkla liv på byggarsidan om hur man isolerar ditt och datt. Slå upp första bästa tidning för att få "proffstipset" om hur man isolerar magen bäst. Lyft inte hantlarna högre än så för då involveras trapzen, stå helt still när du bicepscurlar så du inte involverar något annat. I bänken försöker man få bröstmusklerna jobba maximalt utan onödig involvering av framsida axel. Vad skiljer detta i från att försöka "isolera" magen.

Sheogorath
2005-06-09, 15:52
Nu är jag ju iofs inte PT och har aldrig anlitat någon sådan heller så jag vet inte vad PT-folket säger om magträning.

Dock är det ett jäkla liv på byggarsidan om hur man isolerar ditt och datt. Slå upp första bästa tidning för att få "proffstipset" om hur man isolerar magen bäst. Lyft inte hantlarna högre än så för då involveras trapzen, stå helt still när du bicepscurlar så du inte involverar något annat. I bänken försöker man få bröstmusklerna jobba maximalt utan onödig involvering av framsida axel. Vad skiljer detta i från att försöka "isolera" magen.

Fast vad byggartidningarna skriver och vad byggarna gör (och tycker) är två fantastiskt olika saker. Det finns nog inga som rycker och sliter så mycket som stora byggare (både på film och på mitt gym). Anledningarna till att tidningarna skiver som de gör är väl för att det är ett relativt "säkert" sätt att träna på, vilket, framförallt i USA, är förbaskat viktigt om man ska överleva som tidning.

emmzan
2005-06-09, 15:56
Fast vad byggartidningarna skriver och vad byggarna gör (och tycker) är två fantastiskt olika saker. Det finns nog inga som rycker och sliter så mycket som riktigt stora byggare. Anledningarna till att tidningarna skiver som de gör är väl för att det är ett relativt "säkert" sätt att träna på, vilket, framförallt i USA, är förbaskat viktigt om man ska överleva som tidning.

Ja - och hur många människor som kallar sig byggare följer inte dom råden som står i tidningen då?

Jag upprepar - att försöka isolera muskelgrupper kan knappast anses ovanligt. Iofs - du kanske vill använda hela kroppen när du kör stångcurl. It´s up to you!

Sheogorath
2005-06-09, 15:59
Ja - och hur många människor som kallar sig byggare följer inte dom råden som står i tidningen då?

Jag upprepar - att försöka isolera muskelgrupper kan knappast anses ovanligt. Iofs - du kanske vill använda hela kroppen när du kör stångcurl. It´s up to you!

Det är precis så jag skriver. Men hur motiveras det i ljuset av att basövningar är vad som gäller för att bygga massa?

(och hur jag gör stångcurl finns nu på film i det här forumet, men det var kanske vad du menade :) )

Scratch89
2005-06-09, 16:00
Ja - och hur många människor som kallar sig byggare följer inte dom råden som står i tidningen då?

Och så kan man ju säga att skillnaden mellan de som kallar sig byggare och de som är byggare är rätt stor.

emmzan
2005-06-09, 16:06
Grunden i diskussionen var att du ansåg det kontroversiellt att försöka isolera magen. Det är för mig lika kontroversiellt som att man kör pushdown för triceps (eller varför inte kickbacks). Inte speciellt kontroversiellt med andra ord (dock inte sagt att jag tycker kickbacks är en bra övning:))

Men lyckas man växa som man vill av bara dom stora basövningarna - grattis! Att köra mindre isoleringsövningar är för mig dock självklart ffa skadeförebyggande.

Edit: kontroversiellt 3 ggr i samma inlägg. världsrekord?

emmzan
2005-06-09, 16:07
Och så kan man ju säga att skillnaden mellan de som kallar sig byggare och de som är byggare är rätt stor.

Vilka kriterier krävs för att vara byggare då?

Sparrisen
2005-06-09, 16:25
Själv gillar jag inte situps alls - chrunches med viktplattor är dock underbara... :thumbup:

Wooch
2005-06-09, 18:11
Att ha fötterna fastspända, är inget jag föredrar. Föredrar vanliga crunches.

aliquis
2005-06-09, 18:33
Finns det något tråkigare än magträning? Jag håller mig till böj, mark, och att lägga upp benen på en bänk för att därefter köra vanliga crunches, det senare är en av få magövningar som jag faktiskt trivs med.

Allan
2005-06-09, 19:02
Skaffa funktionell magstyrka. Skit i de där kabelcrunches eller vad det heter.


allan

Ame
2005-06-09, 21:06
Oj, trodde aldrig det skulle bli ett sådant liv för att jag inte gillar den övningen. :)

Ok, alltså jag har inget emot övningar som involverar flera muskelgrupper. Dock tycker jag i detta fallet att det är bättre att köra övningar som tar magmusklerna utan att involvera höftböjaren och köra specifikt för höftböjaren.
Att jag tycker så beror på att det är så jag tränar och det känns bra. Men eftersom jag är sprinter så har jag ju lite andra mål med träningen.
Jag kör separata övningar för höfböjaren för att träna den så bra som möjligt och tycker att det hämmar magträningen att träna den tillsammans med höftböjaren, och eftersom jag inte behöver kombinera dessa så gör jag det inte.