handdator

Visa fullständig version : Jämställdhet kvinnoförtryck osv


TrasMannen
2005-06-08, 20:21
Såg precis på svt1. Där berättade dom om ett mål som avgjordes idag i rätten. Det var en kvinnlig officer mot försvaret.

Hon sa att hon hade blivit utsatt för sexuella trakkaserier när hon tjänstgjorde i kosovo.

Det här var hon själv som sa
"Ja, dom sa ju saker som 'varför är du så sur idag då lilla gumman, har du mens eller'. Tom en gång när jag skulle gå in till en officer och prata så vända han sig med ryggen mot mig, putade upp med rumpan och la av en riktig brakfjärt!"

haha! WTF! kvinnoförtryck?!?!. VÄLKOMMEN TILL Jämställdheten. För jag svär att han har mökat i närheten av andra Manliga officerare.
Hur vill kvinnor ha det egentligen?? :D

Och jag vet inte hur det är med er, men jag och nästan alla mina polare retas med varandra konstant och trycker på "känsliga" punkter.

watafack

emmzan
2005-06-08, 20:24
Ja - du och dina POLARE gör det..

Trance
2005-06-08, 20:26
Håller med Emmzan, man kan aldrig ha en tjej som riktig polare. De är för bitchiga för det.

Grisen
2005-06-08, 20:26
Såg precis på svt1. Där berättade dom om ett mål som avgjordes idag i rätten. Det var en kvinnlig officer mot försvaret.

Hon sa att hon hade blivit utsatt för sexuella trakkaserier när hon tjänstgjorde i kosovo.

Det här var hon själv som sa
"Ja, dom sa ju saker som 'varför är du så sur idag då lilla gumman, har du mens eller'. Tom en gång när jag skulle gå in till en officer och prata så vända han sig med ryggen mot mig, putade upp med rumpan och la av en riktig brakfjärt!"

haha! WTF! kvinnoförtryck?!?!. VÄLKOMMEN TILL Jämställdheten. För jag svär att han har mökat i närheten av andra Manliga officerare.
Hur vill kvinnor ha det egentligen?? :D

Och jag vet inte hur det är med er, men jag och nästan alla mina polare retas med varandra konstant och trycker på "känsliga" punkter.

watafack


Skulle jag bli behandlad så av en överordnad skulle jag inte tveka att anmäla det. Det är en sak att retas med polare och en helt annan sak att retas av en överordnad. Att dessutom bli särbehandlad på grund av sitt kön ("har du mens eller") är än värre.

Edit. Det var ju inga andra (män) som anmält förtryck, då har de troligvis inte blivit utsatt för det heller.

Grisen
2005-06-08, 20:26
Emmzan han före..

Langster
2005-06-08, 20:28
Jag förstår Trasmannens poäng... Kvinnor vill bli behandlade likadant som män av män. Män beter sig ibland inte så milt mot varandra som mot kvinnor.

Langster
2005-06-08, 20:30
Skulle jag bli behandlad så av en överordnad skulle jag inte tveka att anmäla det. Det är en sak att retas med polare och en helt annan sak att retas av en överordnad. Att dessutom bli särbehandlad på grund av sitt kön ("har du mens eller") är än värre.

Edit. Det var ju inga andra (män) som anmält förtryck, då har de troligvis inte blivit utsatt för det heller.
Men män blir väl "särbehandlade pga sitt kön" också. Rätt grova skämt inom det militära som handlar om män/manlighet.

Grisen
2005-06-08, 20:31
Jag förstår Trasmannens poäng... Kvinnor vill bli behandlade likadant som män av män. Män beter sig ibland inte så milt mot varandra som mot kvinnor.

Jag har aldrig blivit behandlat på ett liknande sätt som beskrivs av Trasmannen. Och jag skulle inte finna mig i att bli behandlat på det sättet, speciellt inte på min arbetsplats och i synnerhet inte av min chef.

Grisen
2005-06-08, 20:33
Men män blir väl "särbehandlade pga sitt kön" också. Rätt grova skämt inom det militära som handlar om män/manlighet.

Ja det blir de säkert, jag har ingen vidare insyn i det men det betyder ju inte att kvinnor skall behandlas på ett dåligt sätt för det.

Det är ju lika dumt som de feminister som vill trycka ner män "istället" för kvinnor.

Pudzianovski
2005-06-08, 20:35
Rätt barnsligt att som chef göra något sådant.

Langster
2005-06-08, 20:37
Rätt barnsligt att som chef göra något sådant.
Det håller jag med om och jag tycker inte att nån ska bli nertryckt. Men det är ett problem som finns inom det militära. Det är inte en kvinnofråga.

Trance
2005-06-08, 20:38
Man skall aldrig uppträda på något sätt som kan vara stötande för någon. Det är fel och borde lagstadgas emot.

LexSinner
2005-06-08, 20:39
Det håller jag med om och jag tycker inte att nån ska bli nertryckt. Men det är ett problem som finns inom det militära. Det är inte en kvinnofråga.


Håller jag faktiskt med om. Många äro dom som mått dåligt under sin tid i det skämt vi kallar försvaret..

Pudzianovski
2005-06-08, 20:39
Som chef ska man inte göra något sådant mot andra oavsett vem det är. Inget konstigt egentligen. Inget jag råkade ut för under min tid i det militära.

Biceps
2005-06-08, 20:40
Det optimala vore nog att förbjuda män att vara manliga och kvinnor att vara kvinnliga och skapa nån slags mellanting... Så ingen riskerar att inte nå upp till förväntningar och "krav" på sitt kön.

Langster
2005-06-08, 20:42
Det är fel och borde lagstadgas emot.
Eh, det är olagligt.

Pudzianovski
2005-06-08, 20:43
Synd att några ska förstöra för många.

;)

Trance
2005-06-08, 20:43
Eh, det är olagligt.

Det är det väl inte.

Grisen
2005-06-08, 20:43
Det optimala vore nog att förbjuda män att vara manliga och kvinnor att vara kvinnliga och skapa nån slags mellanting... Så ingen riskerar att inte nå upp till förväntningar och "krav" på sitt kön.

Var vill du komma, vad är manligt, vad är kvinnligt?

Grisen
2005-06-08, 20:46
Det håller jag med om och jag tycker inte att nån ska bli nertryckt. Men det är ett problem som finns inom det militära. Det är inte en kvinnofråga.


Det beror väl lite på. Behandlas alla lika dåligt är det ett generellt förtryck. Om fram för allt män behandlas dåligt är det mansförtryckande och vice versa.

Trance
2005-06-08, 20:47
Var vill du komma, vad är manligt, vad är kvinnligt?

Att pissa stående, att runka är väl de två enda politiskt korrekta sakerna. Även om den första går att uppnå om man ger sig fan på det.

Sedan har vi ju de rollerna som patriarkatet har tvingat på oss genom använda sina härskartekniker och förtrycka det goda.

Biceps
2005-06-08, 20:50
Grisen... Att det inte främst är en fråga om jämställdhet, utan en fråga om att bli nertryckt av en överordnad. Sålänge det finns kvinnor och män kommer olika nertryckande kommentarer användas för att knäcka respektive kön.

Grisen
2005-06-08, 20:58
Grisen... Att det inte främst är en fråga om jämställdhet, utan en fråga om att bli nertryckt av en överordnad. Sålänge det finns kvinnor och män kommer olika nertryckande kommentarer användas för att knäcka respektive kön.


Tack för svaret. Jag vet inte om kvinnoförtryck ens är frågan, anklagelsen var så vitt jag vet (Trasmannens post är min enda källa) sexuella trakasserier? Och det kan både män och kvinnor bli utsatta för.

Trance: Dig frågade jag inte.

TrasMannen
2005-06-09, 07:01
Självklart får en chef inte använda sig av sådana fraser osv. Men nu var officeraren inte en chef, utan en med samma rank.

Tolkia
2005-06-09, 10:18
Tråden tar delvis upp en sak som jag undrat över tidigare: Varför skulle det vara "okej" att bete sig som ett svin om det sker i militära (eller, som regel, sportsliga) sammanhang? När det tas upp till diskussion för att någon reagerar kommer alltid argumentet: "Så är det i det militära", underförstått "här leker de hårda grabbarna, och då är allt tillåtet; ger man sig i leken får man leken tåla" och den som klagat är en mes och en kärring (eller en sur feminist och Gudrun-wannabe). På vilket sätt blir man en bättre militär för att man är ett svin? *screwy* Ge mig ETT bra argument?!

TrasMannen
2005-06-09, 10:33
Tråden tar delvis upp en sak som jag undrat över tidigare: Varför skulle det vara "okej" att bete sig som ett svin om det sker i militära (eller, som regel, sportsliga) sammanhang? När det tas upp till diskussion för att någon reagerar kommer alltid argumentet: "Så är det i det militära", underförstått "här leker de hårda grabbarna, och då är allt tillåtet; ger man sig i leken får man leken tåla" och den som klagat är en mes och en kärring (eller en sur feminist och Gudrun-wannabe). På vilket sätt blir man en bättre militär för att man är ett svin? *screwy* Ge mig ETT bra argument?!

Så du tycker att man är ett svin om man pruttar på skoj? eller retas lite?

Trekker
2005-06-09, 10:58
Detta är inget som är standard i försvaret. Att det finns rövhål i försvaret är ingen hemlighet, samhället är fullt av dom. Skälet till att försvarsmakten har så mycket anmälningar och klagomål på sig är enkelt; vi anmäler allt sådant. Det är mer än de flesta arbetsplatser gör, därför ser det sämre ut inom försvaret. Vi tolererar inga kränkningar eller förtryck i någon form, alla vet om det, därför anmäls allt.

Under alla dom året jag jobbat i försvaret har jag faktiskt aldrig varit med om någon kränkande behandling. Visst blev man förr kallad för mindre politiskt korrekta saker, men det finns knappt kvar längre. Men klart det förekommer, det gör det överallt, men vi gör ju något åt saken.

Tolkia
2005-06-09, 12:31
Så du tycker att man är ett svin om man pruttar på skoj? eller retas lite?
Notera att jag skrev "tråden tar DELVIS upp ...". Som jag ser det är detta ett fenomen/mönster som den här prutthistorien bara är ett utslag av. Vad gäller hur skojigt det "skojsiga" pruttandet var (ja, det är ju verkligen den högsta nivån av humor att fisa mot fejset på folk?), och för den delen de åtföljande kommentarerna, så verkar det ju kunna finnas fler åsikter kring det. När man börjar anklaga någon för sexuella trakasserier har man nog inte uppfattat situationen som sådär jätteskojig, och i regel rör det sin inte heller om någon enstaka händelse.

Så jag undrar fortfarande hur det kan vara ett försvar för dåligt uppträdande och diverse svinerier att det sker inom försvaret (Trekker: Jag säger inte att alla inom försvaret är "rövhål", men tyvärr är de fler än de borde vara - och tyvärr verkar det finnas en inställning hos allmänheten att det är OK att ha en "rövhålsmiljö" inom just försvaret, konstigt nog?).

rymdrattan
2005-06-09, 12:42
Poängen med hela tråden är väl att det togs upp som ett "sexuella trackaserier" mål. Alt. Kvinno förtryck mål...

Frågan jag ställer mig är om jag säger till micke på jobbet.

- Fan micke du är jävligt het idag och skrattar lite,
Då kommer inte en jävel ens höja ett ögonbryn.

Säger jag istället

-Fan isabella du är jävligt het idag och skrattar lite,
Då kan jag istället bli polisanmäld för sexuella trackasserier.

Nu skulle inte många tjejjer stämma mig efterssom det va ett
positivt uttryck jag gav. Men poängen är den samma.

Man bör ta lätt på SÅNNA HÄRA sk. sexuella trackasserier.
Personligen skulle jag inte vilja kalla det sexuella trackasserier
då det egentligen inte spelar nån som helst roll att motbarten
tar det på ett sätt alt. att hon är en tjej.

Till försvaret fråga, så tror jag att "officiern valde inte en tjej
att hacka på, han valde en text som passade offret"

Trekker
2005-06-09, 12:50
Trekker: Jag säger inte att alla inom försvaret är "rövhål", men tyvärr är de fler än de borde vara - och tyvärr verkar det finnas en inställning hos allmänheten att det är OK att ha en "rövhålsmiljö" inom just försvaret, konstigt nog?).

Varför är det fler än det borde, är vi officerare bättre en genomsnitt svensken?

Som jag skrev, så anmäls det mycket trakasserier inom försvaret just pga att det är självklart att man gör det. Jag kan garantera dig att det sker minst lika många trakasserier på Posten, men dom har inte samma policy angående anmälningar, dessutom skiter ju tidningarna i om en brevbärare tafsar, en officer är ju mycket värre och intressantare. Samma sak som om ett gym skulle öppet gå ut med deras dopingtester, klart det gymmet skulle ha fler dopare än ett gym som inte säger något om sina doping resultat.

Griip
2005-06-09, 13:09
Trekker har många bra poänger, och jag är väldigt fundersam över hur många inom försvaret som Tolkia verkligen känner så väl så hon vet ifall dem är rövhål eller inte. Måste ju vara en hel del eftersom du tror att du kan göra en korrekt genomsnittsbedömning av hur dem flesta är.

För övrigt så tycker jag att man ska sluta whina om sånt här, anmäla varenda skitsak är bara larvigt. Detta fallet vet jag ingenting om men jag vet att det sker många anmälningar om mindre viktiga saker, som är heeeelt onödiga.


Btw Trasmannen, du sa att rätten avgjorde målet.. `vem vann?

Tolkia
2005-06-09, 13:15
trekker: Nä, officerare är nog inte bättre än genomsnittssvensken - tyvärr ... Tyvärr tycker jag däremot att de borde var det, på samma sätt som andra med liknande positioner: arbetsledare, lärare, poliser (ja, för farao; att sätta ett svin som polis känns lite som att sätta bocken till trädgårdsmästare), tränare osv. osv. När det gäller andra yrken pratar man ju gärna om "lämplighet", och jag tycker faktiskt att "någorlunda folkvett" är ett rimligt krav på en som har till yrke att hålla ordning på andra. Pennalister, nej tack, och särskilt inte i maktpositioner. Posten kunde nog må bra av en upprensning för den delen ...

Sedan får jag erkänna att jag har lite fördomar också, främst baserade på berättelser från broder och fader (den senare har jobbat en hel del med sjukvårdsutbildning åt och med militären, alltså jobbat med både rekryterna och officerarna). :em: Men visst, jag jobbar ju inte själv inom försvaret, så jag kan ju inte göra någon väldigt djupgående och trovärdig analys.

Vad jag tycker är så konstigt är just den här inställningen hos "ickemilitärer" att det är OK med lite lagon pennalism, sexuella trakasserier och allehanda former av otrevligt - tillika omoget och ovärdigt! - beteende (som man inte skulle acceptera bland barn, eller för den delen t.ex. på en kontorsarbetsplats - eller på posten) i vissa miljöer. Varför är det så (och i förlängningen: Hur får man bort det?)?

Att tidningarna skriver mer om sextrakasserier inom militären än på posten fattar ju även jag; liksom att något man fäster uppmärksamhet vid verkar större och vanligare än något man inte fäster uppmärksamhet vid (jämför hur många fler som har lindriga psykiska problem idag än för ett antal år sedan), men det hör kanske egentligen inte hit? Ja, det är en grogrund för fördomar, förstås.

Rymdrattan: Grejen här är att vi inte vet ett skit om vad som verkligen har hänt. Och det lilla vi tror oss veta har vi från en så eminent sanningskälla som Expressen. Då kanske vi bör ligga lite lågt i våra fördömanden av kvinnor som anmäler sexuella trakasserier, eller? Jag kan f.ö. garantera att "skitsaker" som egentligen "inte borde bli något" ganska sällan leder till en utredning; domstolsväsendet har inte precis överskott på pengar, så man sållar ganska rejält redan på inledningsstadiet.

Och sedan tycker jag att det inte blir mer OK att hacka på någon för att man väljer "en text som passade offret".

Tolkia
2005-06-09, 13:16
... jag är väldigt fundersam över hur många inom försvaret som Tolkia verkligen känner så väl så hon vet ifall dem är rövhål eller inte.
Hur många känner du själv så att du vet att där INTE finns några rövhål? Jag tror ju inte att de är färre inom försvaret än någon annanstans, och de är nu inte så exceptionellt ovanliga, tyvärr.

Trance
2005-06-09, 14:05
Om jag skall vara lite allvarlig. Det är väl klart att försvaret inte kan acceptera att överordnade förnedrar andra, på vilket sätt. Försvaret har väl alltid varit en ganska tuff miljö, jag tror det lätt blir det när det enbart har varit killar samt ett jobb som faktiskt går ut på att döda den andre innan han dödar dig. Det blir tuff humor som skyddsmekanism tror jag. Det lever kvar.

Dock är Sverige så långt ifrån krig så då är det lika bra att göra försvaret till fullständigt PK. Bulle och fruktstund osv. In med lite kvinnliga värderingar, tror det kan göra försvaret gott eftersom syftet är mer att hjälpa vid översvämningar och t.ex. fredsbevarande aktioner än att döda folk.

fjutten
2005-06-09, 14:11
Om jag skall vara lite allvarlig. Det är väl klart att försvaret inte kan acceptera att överordnade förnedrar andra, på vilket sätt. Försvaret har väl alltid varit en ganska tuff miljö, jag tror det lätt blir det när det enbart har varit killar samt ett jobb som faktiskt går ut på att döda den andre innan han dödar dig. Det blir tuff humor som skyddsmekanism tror jag. Det lever kvar.

Dock är Sverige så långt ifrån krig så då är det lika bra att göra försvaret till fullständigt PK. Bulle och fruktstund osv. In med lite kvinnliga värderingar, tror det kan göra försvaret gott eftersom syftet är mer att hjälpa vid översvämningar och t.ex. fredsbevarande aktioner än att döda folk.

Omigood! *whatever* Kvinnliga värderingar...va fan e de? Är det bulle och fruktstund? Är kvinnliga värderingar alltid PK? Är kvinnliga värderingar att inte fisa andra i fejjan? *rolleyes*

Trance
2005-06-09, 14:15
Omigood! *whatever* Kvinnliga värderingar...va fan e de? Är det bulle och fruktstund? Är kvinnliga värderingar alltid PK? Är kvinnliga värderingar att inte fisa andra i fejjan? *rolleyes*

Nej, jag menar kvinnliga värderingar som att vilja ha barn, och sminka sig och vilja ta hand om alla. Dessutom att prata mycket.

fjutten
2005-06-09, 14:27
Nej, jag menar kvinnliga värderingar som att vilja ha barn, och sminka sig och vilja ta hand om alla. Dessutom att prata mycket.

Skulle du inte kunna säga vad du egentligen menar istället för att vara ironisk hela tiden.

Trekker
2005-06-09, 14:29
Försvaret har ändrats otroligt bara dom senaste fem åren. Soldaterna jag utbildar idag kommer jag använda i missioner senare, under krigsliknande situationer. En sådan person måste jag ha total förtroende för och han/hon måste känna precis likadant mot mig, annars är risken stor att det skiter sig väldigt mycket. Förr gick det bra när vi utbildade soldater för att skydda landet i en väldigt avlägsen framtid.Det finns mycket gamla officerare som har en helt annan pedagogik som kanske inte är helt pk idag, men dessa är väldigt få och dom sorteras ut fort nu.

Varför samhället har en annan bild, tja jag tror mycket ligger i att förr när pappa och farfar gjorde lumpen var det ett helt annat klimat, det kanske verkade tuffare och hårdare då. Utbildningen verkade mycket tuffare och manligare, så tror nog många att det ska vara för att fungera och alltid varit.

Sedan anser jag att man inte ska tåla några "skitsaker" överhuvudtaget, blir man trakasserad eller förtryckt då ska man jävlar i mig anmäla detta och personen som gjorde det ska bort, dåligt ledarskap och attityd fungerar inte när man ska upprätthålla demokrati, varesig det är i sverige eller utomlands.

Griip
2005-06-09, 14:33
Hur många känner du själv så att du vet att där INTE finns några rövhål? Jag tror ju inte att de är färre inom försvaret än någon annanstans, och de är nu inte så exceptionellt ovanliga, tyvärr.


Ehh.. dömde jag någon/något? Nej. Kom på en bättre ursäkt till varför du påstår dig veta att det finns mer rövhål i försvaret än nån annanstans, just nu anser jag dig vara ett jevla rövhål.

Sheogorath
2005-06-09, 14:34
Försvaret har ändrats otroligt bara dom senaste fem åren. Soldaterna jag utbildar idag kommer jag använda i missioner senare, under krigsliknande situationer. En sådan person måste jag ha total förtroende för och han/hon måste känna precis likadant mot mig, annars är risken stor att det skiter sig väldigt mycket. Förr gick det bra när vi utbildade soldater för att skydda landet i en väldigt avlägsen framtid.Det finns mycket gamla officerare som har en helt annan pedagogik som kanske inte är helt pk idag, men dessa är väldigt få och dom sorteras ut fort nu.

Varför samhället har en annan bild, tja jag tror mycket ligger i att förr när pappa och farfar gjorde lumpen var det ett helt annat klimat, det kanske verkade tuffare och hårdare då. Utbildningen verkade mycket tuffare och manligare, så tror nog många att det ska vara för att fungera och alltid varit.

Sedan anser jag att man inte ska tåla några "skitsaker" överhuvudtaget, blir man trakasserad eller förtryckt då ska man jävlar i mig anmäla detta och personen som gjorde det ska bort, dåligt ledarskap och attityd fungerar inte när man ska upprätthålla demokrati, varesig det är i sverige eller utomlands.

Egentligen hatar jag att hålla med en så "god" post, men jag känner mig tvingad :thumbup:. Jag tror inte att dålig stämning, trackasserier och kränkningar (som även jag som kille upplevde i lumpen) "härdar" en till en bättre och mer tålig soldat. Jag reagerade precis tvärt om. Med bra ledarskap och stöd däremot, då hände det grejor! Det är god kamratanda och förtroende och positiv respekt för överordnade som gör att folk fungerar i pressade situationer. Inte mentalt slitage.

Trekker
2005-06-09, 14:38
Om jag skall vara lite allvarlig. Det är väl klart att försvaret inte kan acceptera att överordnade förnedrar andra, på vilket sätt. Försvaret har väl alltid varit en ganska tuff miljö, jag tror det lätt blir det när det enbart har varit killar samt ett jobb som faktiskt går ut på att döda den andre innan han dödar dig. Det blir tuff humor som skyddsmekanism tror jag. Det lever kvar.

Dock är Sverige så långt ifrån krig så då är det lika bra att göra försvaret till fullständigt PK. Bulle och fruktstund osv. In med lite kvinnliga värderingar, tror det kan göra försvaret gott eftersom syftet är mer att hjälpa vid översvämningar och t.ex. fredsbevarande aktioner än att döda folk.

Jag ser inte att trakasserier är någon skyddsmekanism. Tuff humor kan alla skaffa sig, men att trakassera någon är något helt annat.

Vad tror du fredsbevarande uppgifter går ut på? dela ut blommor och se prydlig ut? Vi har förlorat många soldater i insatser dom senaste åren. Vi har dödat bra många, våra svenska soldater är nästan dagligen i under beskjutning och lever på många platser i rena krig..

Trance
2005-06-09, 14:42
Jag ser inte att trakasserier är någon skyddsmekanism. Tuff humor kan alla skaffa sig, men att trakassera någon är något helt annat.

Vad tror du fredsbevarande uppgifter går ut på? dela ut blommor och se prydlig ut? Vi har förlorat många soldater i insatser dom senaste åren. Vi har dödat bra många, våra svenska soldater är nästan dagligen i under beskjutning och lever på många platser i rena krig..

Eh, tror det enbart är ett svensk befäl som lett svenska trupper i strid i modern tid. Fredsbevarande styrkor åker runt och spänner musklerna så ingen skall börja bråka. Men det är klart att det händer att de blir beskjutna.

Men jag skulle gärna vilja ha lite siffror på:
Hur många som har dött i strid, ej räknat trafikolyckor osv.
Hur många som svenska soldater har dödat.

Sheogorath
2005-06-09, 14:45
Eh, tror det enbart är ett svensk befäl som lett svenska trupper i strid i modern tid. Fredsbevarande styrkor åker runt och spänner musklerna så ingen skall börja bråka. Men det är klart att det händer att de blir beskjutna.

Men jag skulle gärna vilja ha lite siffror på:
Hur många som har dött i strid, ej räknat trafikolyckor osv.
Hur många som svenska soldater har dödat.

Jag såg en kanske inte helt PK bild på en bandvagn nere från Kosovo där svenska soldater markerat "kills" på tornet, så det bör väl vara en del :).

Trance
2005-06-09, 14:49
Skulle du inte kunna säga vad du egentligen menar istället för att vara ironisk hela tiden.

Förmodligen inte. Jag menade exakt vad jag sade. Om jag säger att det finns vissa kvinnliga värderingar så kommer någon säga att så är det inte för så är inte jag. Alternativt så kommer någon säga att kvinnliga värderingar skapades enbart för att ge kvinnor en identitet som skiljer dem från männen och att de inte tror på sådan feminism utan de tror på feminismen som ser alla värderingar som påtvingade av samhället.

Om jag säger att det inte skulle skada att få in lite kvinnliga värderingar i försvaret så menar jag just det. Att de traditionellt kvinnliga värderingarna(påtvingande eller ej) är de som är PK nu är väl uppenbart? T.ex. barn, fred och allmän gosighet är bra. Medalj till alla osv.

Trekker
2005-06-09, 14:50
Eh, tror det enbart är ett svensk befäl som lett svenska trupper i strid i modern tid. Fredsbevarande styrkor åker runt och spänner musklerna så ingen skall börja bråka. Men det är klart att det händer att de blir beskjutna.

Men jag skulle gärna vilja ha lite siffror på:
Hur många som har dött i strid, ej räknat trafikolyckor osv.
Hur många som svenska soldater har dödat.

Vad räknas som strid? Jag räknar strid som att jag skjuter och blir beskjuten.
Läs denna tråden får du se vad våra soldater varit med om http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=5506

Hur många som dött vet jag faktiskt inte. Inte heller hur många vi dödar, sådan statistik vet jag inte ens om vi för. Men jag vet om minst 10 personer som dödats av svenska soldater

Pudzianovski
2005-06-09, 15:33
Vad räknas som strid? Jag räknar strid som att jag skjuter och blir beskjuten.
Läs denna tråden får du se vad våra soldater varit med om http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=5506

Hur många som dött vet jag faktiskt inte. Inte heller hur många vi dödar, sådan statistik vet jag inte ens om vi för. Men jag vet om minst 10 personer som dödats av svenska soldater

Det var en mycket intressant tråd!

Gillar speciellt det här (efter att deras fordon träffast av en robot från en serb):

"Medaljer hittar sällan rätt, men föraren fick en välförtjänt medalj för det hela.

De skadade hämtades av medevac i form av norska helikoptrar och fördes till Normedcoy (norskt fältsjukhus) utanför Tuzla.

De klarade sig alla utan större men även om jag hört att någon har problem med bl a nerver i en arm. Ögonen på flera visade sig endast lättare skadade p g a det kraftiga eldskenet + krutgaser och synen återhämtade sig sedan.

Själv fick jag lätt tinnitus jag fortfarande dras med. Vi hade dock mäkta skoj åt den synnerligen civila arbetsskadeanmälan jag fyllde i. Jag misstänker att någon hemma i Sverige som satt på Försäkringskassan och läste blanketten misstänkte att man var mytoman. "Ange vilken utrustning som orsakat skadan. Ange även typbeteckning, t ex planslipmaskin Berg P371, traktor Tellus Y76512". Ja, vad skriver man; "Pansarvärnsrobot AT-3 SAGGER".

På nästa rad: "Fungerade maskinen/materielen etc som avsett?" Skall man kryssa ja eller nej? Meningen är ju att man SKA skada sig på grejerna, samtidigt gjorde vi ju inte illa oss så mycket som utrustningen avsetts för. Hmmm, jag kryssade i alla fall "ja".

Sedan skulle man beskriva händelseförloppet och ange troliga ORSAKER. Efter en kort beskrivning av händelseförloppet ovan var jag tvungen att till slut svara "orsaken till avfyrandet har jag, trots idogt efterforskande, ännu ej lyckats klargöra."

Till slut: "Ange åtgärder som kan vidtas av t ex tillverkaren för att förhindra att skadan upprepas". Ja, vad säger man?; "Leverera missiler med mindre sprängladdning...?"

(Skrivet av "Unicorn" taget från http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=5506&st=60)


:D

Sheogorath
2005-06-09, 15:36
Det var en mycket intressant tråd!

Gillar speciellt det här (efter att deras fordon träffast av en robot från en serb):

"Medaljer hittar sällan rätt, men föraren fick en välförtjänt medalj för det hela.

De skadade hämtades av medevac i form av norska helikoptrar och fördes till Normedcoy (norskt fältsjukhus) utanför Tuzla.

De klarade sig alla utan större men även om jag hört att någon har problem med bl a nerver i en arm. Ögonen på flera visade sig endast lättare skadade p g a det kraftiga eldskenet + krutgaser och synen återhämtade sig sedan.

Själv fick jag lätt tinnitus jag fortfarande dras med. Vi hade dock mäkta skoj åt den synnerligen civila arbetsskadeanmälan jag fyllde i. Jag misstänker att någon hemma i Sverige som satt på Försäkringskassan och läste blanketten misstänkte att man var mytoman. "Ange vilken utrustning som orsakat skadan. Ange även typbeteckning, t ex planslipmaskin Berg P371, traktor Tellus Y76512". Ja, vad skriver man; "Pansarvärnsrobot AT-3 SAGGER".

På nästa rad: "Fungerade maskinen/materielen etc som avsett?" Skall man kryssa ja eller nej? Meningen är ju att man SKA skada sig på grejerna, samtidigt gjorde vi ju inte illa oss så mycket som utrustningen avsetts för. Hmmm, jag kryssade i alla fall "ja".

Sedan skulle man beskriva händelseförloppet och ange troliga ORSAKER. Efter en kort beskrivning av händelseförloppet ovan var jag tvungen att till slut svara "orsaken till avfyrandet har jag, trots idogt efterforskande, ännu ej lyckats klargöra."

Till slut: "Ange åtgärder som kan vidtas av t ex tillverkaren för att förhindra att skadan upprepas". Ja, vad säger man?; "Leverera missiler med mindre sprängladdning...?"

(Skrivet av "Unicorn" taget från http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=5506&st=60)


:D

:laugh: :laugh: *skrattar så han håller på att trilla av stolen* :laugh: :laugh:

Grisen
2005-06-09, 15:42
Pudzianovski: :laugh:

Tolkia
2005-06-09, 15:57
Trekker: Håller helt med dig. Jag tror också - som du påpekade - att mängden "rövhål", om vi skall kalla dem så, bland den yngre generationens officerare är betydligt mindre än inom den äldre generationen, mycket därför att den lalmänna moralen har förändrats och folk inte längre står med mössan i hand och bockar inför auktoriteter. På samma sätt och av samma anledning tror jag att mängden rövhål inom t.ex. läkarkåren är mindre nu än förr.
Ehh.. dömde jag någon/något? Nej. Kom på en bättre ursäkt till varför du påstår dig veta att det finns mer rövhål i försvaret än nån annanstans, just nu anser jag dig vara ett jevla rövhål.
Har jag påstått att det finns mer rövhål inom försvaret än någon annanstans? I övrigt: Tackar som frågar.

fat_joe
2005-06-09, 16:44
Folk gnäller för mycket.

Allan
2005-06-09, 17:47
Hade detta hänt i den amerikanska krigsmakten hade "förövaren/förövarna" rykt så det brakade om det. Och man ska inte acceptera vare sig pennalism eller trakasserier i det svenska försvaret heller.


allan

Trekker
2005-06-09, 19:26
Och man ska inte acceptera vare sig pennalism eller trakasserier i det svenska försvaret heller.


allan


Jag tycker det summerar det hela jävligt bra.

Trance
2005-06-09, 22:10
Hade detta hänt i den amerikanska krigsmakten hade "förövaren/förövarna" rykt så det brakade om det. Och man ska inte acceptera vare sig pennalism eller trakasserier i det svenska försvaret heller.


allan

..Nej? Om inte nu media får reda på det. Då håller jag med dig.