handdator

Visa fullständig version : Näringsupptag hela linfrön?


Pellefant
2005-06-08, 18:59
Hej,

På paketet hela linfrön står det:

"Endast en liten del av näringen tas upp i kroppen då de ätes hela"

Per 100g:
460 kcal
20g Protein
<0,1g Kolhydrat
<0,1g Fett

Hur många kcal ska räknas med då man använder det i matlagningen, är 10% rimligt att tolka som "liten del", dvs ca 46 kcal per 100 gram?

blekfet2
2005-06-08, 19:31
köp krossade linnfrön istället om du är ute efter fibrer,protein samt bra fett!

en stor del av de hela linnfröna du stoppar i dig kommer bara åka genom tarmen å suga åt sig fett, om jag inte minns helt fel =)

Johan_P
2005-06-08, 19:33
Endast de gelébildande fibrerna från linfröets skal är de som tas upp, om jag har rätt för mig.

King Grub: dax att rätta förmodar jag.

King Grub
2005-06-08, 19:43
Endast de gelébildande fibrerna från linfröets skal är de som tas upp, om jag har rätt för mig.

King Grub: dax att rätta förmodar jag.

Fibrer tas inte upp alls i nämnvärd utsträckning. Det är det som är fördelen med dom. Dom ger bulk och tarmstimulans utan att ge energi. Dom vattenlösliga sänker GI.

Pellefant
2005-06-08, 20:38
Tack för hjälpen, perfekt för mig som försöker gå ner i vikt, jag "nollar" dem då när jag räknar. (Är ju inga enorma mängder man äter per dag ändå så)

Max
2005-06-08, 20:53
Hej,

På paketet hela linfrön står det:

"Endast en liten del av näringen tas upp i kroppen då de ätes hela"

Per 100g:
460 kcal
20g Protein
<0,1g Kolhydrat
<0,1g Fett

Hur många kcal ska räknas med då man använder det i matlagningen, är 10% rimligt att tolka som "liten del", dvs ca 46 kcal per 100 gram?
Kanske en liten grej, men <0.1 g fett är det väl knappast, då skulle energivärdet inte komma upp i 460 kcal. Någonstans runt 40 g fett / 100 g ?

Pellefant
2005-06-09, 11:44
Kanske en liten grej, men <0.1 g fett är det väl knappast, då skulle energivärdet inte komma upp i 460 kcal. Någonstans runt 40 g fett / 100 g ?

Helt korrekt, jag läste fel på paketet :em: , 42g är det.

Ska äta minst 50g hela linfrön om dagen nu, gick superduperbra att blanda in i maten. Finns inga nackdelar med att äta så mycket väl?

Sverker
2005-06-09, 12:09
Helt korrekt, jag läste fel på paketet :em: , 42g är det.

Ska äta minst 50g hela linfrön om dagen nu, gick superduperbra att blanda in i maten. Finns inga nackdelar med att äta så mycket väl?

50 g !

Det blir rejält arbete för tjocktarmen. Börja med en eller två skedar och se vad magen tycker om det. Låter häftigt mycket med 50 g.

Pellefant
2005-06-15, 19:49
Hej!

Nu har jag ätit ca 50g hela linfrön om dagen(blandar i det här o där i maten, är ingen uppoffring alls), har fått igång magen, går på "2:an" en gång om dagen, järmfört mot 2-3 gånger/vecka innan. (har ändå ätit hyffsat bra med fibrer innan också på sistonde)

Läste nu att det finns cyanid i linfrön, så mer än 40-100g om dagen bör man inte äta iallafall.

" Vätecyanid (blåsyra) finns i linfrö. Förgiftning riskeras vid intag av mer än 10 msk per dag, vilket motsvarar mer än 100 g linfrö per dag. Ett intag av upp till 4 msk per dag anses inte innebära någon förgiftningsrisk. Trots att cyanid är ett gift så behöver vi små mängder för att kroppen ska fungera normalt. "

Så ska dra ner nu till ca 30g/dag.

De mättar något enormt bra tycker jag.

Länk(punkt 10): http://www.risenta.se/risenta/mainframe.htm?top=4&page1=fragor/nav.htm&page2=fragor/index.html

Lizzie
2005-06-15, 19:55
Kom ihåg att öka vattenmängden oxå när du ökat på fibrerna!! Annars kan du bli förstoppad igen. Jag rekomenderar alla att äta 2 msk hela linfrön på morgonen - jag mår toppen sen jag började med det. Skölj av dem väl innan ni stoppar in tallrikarna i diskmaskinen - linfröna fastnar i pumpen och slår rot!! Min sambo var måttligt road när han tog isär hela vår maskin och det var massvis med linfrön där som blommade. Du och dina jä...la linfrön, fick det heta då...

Pellefant
2005-06-15, 19:56
Tack för rådet Lizzie. :) HAHA, lustigt med diskmaskinen. :D