Visa fullständig version : Kikärter
Man vill ha lite variation från ris och pasta ibland,då tänkte jag att kikärter måste ju vara rätt så bra i stället för ris eller pasta?,kolhydrater14 någonting och protein 7.9 tror jag,vad säger ni är det ett dumt förslag?
det är ju jätteäckligt :o bläääh..
annars vet jag inte :P
jag tycker att det är jättegott har provat att mosa ner i kesellan också å det var en riktig höjdare
LunaSpice
2005-06-08, 18:42
Man vill ha lite variation från ris och pasta ibland,då tänkte jag att kikärter måste ju vara rätt så bra i stället för ris eller pasta?,kolhydrater14 någonting och protein 7.9 tror jag,vad säger ni är det ett dumt förslag?
Kikärter och dylika livsmedel är mkt bra. Rikligt med fibrer, lågt GI, bra proteininnehåll (gäller inte alla sorter dock) och allmänt gott. Jag använder mkt bönor i min matlagning. :thumbup:
Låter bra det och gott är det så jag kör på det ett tag
...om det inte är burkbönor.....
Lizard
Inled lite försiktigt och se hur magen reagerar! Byt inte bara hux flux ut hela pastaportionen innan du vet om farbror tarm uppskattar det hela :)
Inled lite försiktigt och se hur magen reagerar! Byt inte bara hux flux ut hela pastaportionen innan du vet om farbror tarm uppskattar det hela :)
Till sammanhanget emmzan nämner hör att bönor och ärtor innehåller en svårsmält samling ämnen som gör att de i okokt tillstånd blir rent giftiga för magen, en sinnrik sammansättning som baljväxter har för att slippa bli uppätna av vilda djur. Nu omvandlas större delen av gifterna av just blötläggning och kokning något som alltså naturen inte räknat med att människan skulle klura ut. Det är just resterna av dessa gifter som ger dig gasig och, för en del, krampig mage.
Blötlägg.
Koka.
Ät.
Lizard
Körde lite kikärtor i en pastasallad, det funkade. Annars duger det väl mest till hummus.
Det är just resterna av dessa gifter som ger dig gasig och, för en del, krampig mage.
Blötlägg.
Koka.
Ät.
Lizard
Det är fel, det är svårsmälta kolhydrat som orsakar gaserna, då matsmätningens enzymmer inte rår på dessa kolhydrat kommer de ner i tjocktarmen och tjänar som substrat för dennes bakterier. Efter en längre period med dagligt intag av baljväxter går dock besvären över.
Yngve
Jag äter väldigt mycket kikärtor..just nu består menyn av kikärtor,tonfisk & tandoorikrydda :) :eating:
Högt innehåll av fibrer bidrar också till flatulens (gasighet)
Vill man vara överseriös så
- Blötlägg
- Skölj av
- Koka upp
- Häll av vattnet och häll på nytt
- Koka upp, koka klart
- ÄT
- Blötlägg
- Skölj av
- Koka upp
- Koka upp, koka klart
- ÄT
Det lönar sig, kan jag intyga.
Edit: Uppenbarligen varierar det från person till person (se nedan). Gissar att det varierar mellan baljväxter också.
När det gäller gasbildningen verkar även vissa osmältbara oligosackarider spela en roll i dramat. Åtminstone om man får tro Livsmedelssverige ([URL=http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/baljvaxter/baljvaxter.htm)
Högt innehåll av fibrer bidrar också till flatulens (gasighet)
- Blötlägg
- Skölj av
- Koka upp
- Koka upp, koka klart
- ÄT
Det enda jag gör med mina är att koka dem i ca en timme..Har inte märkt av någon "gasighet"..stålmage? :MrT:
Kikärtor är mycket gott och kan varieras väldigt mycket. Äter själv ganska mycket kikärtor. Jag använder till olika grytor, hummus mm.
Det är fel, det är svårsmälta kolhydrat som orsakar gaserna, då matsmätningens enzymmer inte rår på dessa kolhydrat kommer de ner i tjocktarmen och tjänar som substrat för dennes bakterier. Efter en längre period med dagligt intag av baljväxter går dock besvären över.
Yngve
Det trodde jag med till Fredrik Paulun berättade historien om att det är magen som framställer gaserna som ett substrat av gifterna i förra veckan.
Lizard
Det är inte så att ärtorna innehåller trypsininhibitorer dvs ämnen som blockerar trypsin och andra enzymer som bryter ned protein till aminosyror :confused:
Ämen som först måste hydreras dvs blötas upp innan uppvärmningen/kokningen så att de förstörs ordentligt.
Resultatet blir att protein kommer ned i tjocktarmen och blir föda åt tarmbakterier och bildar flatulens.
Det är inte så att ärtorna innehåller trypsininhibitorer dvs ämnen som blockerar trypsin och andra enzymer som bryter ned protein till aminosyror :confused:
Ämen som först måste hydreras dvs blötas upp innan uppvärmningen/kokningen så att de förstörs ordentligt.
Resultatet blir att protein kommer ned i tjocktarmen och blir föda åt tarmbakterier och bildar flatulens.
Over-the-top för mig...
Jag kan kolla på tisdag om jag kommer ihåg...
Lizard
Det här:
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/baljvaxter/kvalitet.htm
Det låter som det är det som FP refererade till, fast i lekmannaord så att jag skulle begripa. Helt säker är jag inte, men det går att verifiera i nästa vecka som sagt. Huromhelst beror det inte i första hand på fiberhalten kan vi ju konstatera.
Lizard
Nej men fiberhalt + hämmande av diverse enzymer utgör ju en underbar kombination för just flatulens :)
Nej men fiberhalt + hämmande av diverse enzymer utgör ju en underbar kombination för just flatulens :)
Helt utanför ämnet :D
När aminosyran lysin hamnar i tjocktarmen så ger sig tarmbakterierna på den. En av nedbrytningsprodukterna heter kadaverin och luktar...ja...kadaver :D
Det står om kadaverin här:
http://runeberg.org/nfat/0647.html
hangatyr
2005-06-10, 07:54
farbror tarm
fniss. :D
Här ser man tydligt vad 4 års djurmedicinstudier kan göra med en persons språk :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.