handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning till styrketräning?


Lenny
2005-06-08, 17:22
Bör man konditionsträna för att få ut maximalt av styrketräningen? Ja, givettvis för att få ut maximalt, men är det verkligen mer elelr mindre et måste att samtidigt konditionsträna? Jag fattar nämligen inte att så många kör konditionstränig samma perioder som dom styrketränar..

Fettecke
2005-06-08, 17:27
kondition förbättrar blodflödet... blodflödet påverkar muskelfibrerna... kort sagt

Lenny
2005-06-08, 17:37
Jo, men hur viktigt är det? Skulle vara intressant med en utförlig analys..

Lenny
2005-06-08, 17:41
Det måste väl för fn räcka med att ta en lugn promenad och att diska ibland?

trubaduren
2005-06-08, 18:05
Det måste väl för fn räcka med att ta en lugn promenad och att diska ibland?

LOL !!!

diska förihelvete vilken omog1 noob

Lenny
2005-06-08, 18:07
Hahahaha :) Nej, det kanske krävs mera, men då skulle jag vilja ha en analys av det. Väntar här så får vi se ifall den kommer.

30cm
2005-06-08, 18:16
Jag håller på att bygga upp min kondition igen nu och jag märker att även styrketräningspassen blir bättre. Om man bara går lugna promenader och diskar kommer den dåliga syreupptagningsförmågan begränsa styrkan till slut. Med kondition kan man i t.ex. ett marklyft koncentrera sig mer på att ta i med musklerna istället för att flämta och flåsa efter luft. Men sen behöver man ju inte springa varje dag för det. En dag "riktig" kondition i veckan är mycket bättre än ingenting.

Lenny
2005-06-08, 18:20
Jo, tack för svaret. Jag tänkte också att ifall man konditionstränar tex. dagen efter en hård träningsdag eller sitter stilla framför teven. På vissa låter det ju då att ifall man konditionstränar så bygger det bätre, och det gör det kanske också, men frågan är hur mycket..

30cm
2005-06-08, 18:30
(Kroppsvikt * Längd) / (Minuter * km/h)
ta sedan detta och dela med 10.

Voala! Antal gram du bygger per konditionsträning.


Skämt å sido, jag vet inte :)

Lenny
2005-06-08, 18:36
Jo, jag tänkte närmast på ifall skillnaden är dramatisk, tex. ifall man bygger en 1/3 bättre vid god konditionsträning, och ifall så är fallet så finns det ju inte mycket att fundera på egentligen. Bara att inhandla ett par löparskor och sätta igång.

Spannmål
2005-06-08, 18:56
Jag undrar hur mkt kondition man skall träna för att vara optimal.

- ante
2005-06-08, 19:51
Och vad säger styrkelyftarna om konditionsträning?

emmzan
2005-06-08, 19:53
Och vad säger styrkelyftarna om konditionsträning?

Finnpower skyller knäskada på sin senaste promenad :)

För övrigt så... det är jäkligt varierande och dom flesta SL-are jag känner skulle må betydligt bättre av mer konditionsträning. Jag har själv fått bättre gymresultat sen jag mer seriöst börjat köra kondition.

- ante
2005-06-08, 20:02
Finnpower skyller knäskada på sin senaste promenad :)

För övrigt så... det är jäkligt varierande och dom flesta SL-are jag känner skulle må betydligt bättre av mer konditionsträning. Jag har själv fått bättre gymresultat sen jag mer seriöst börjat köra kondition.

Grabbarna på ÖAK avstår från all konditionsträning, det enda som accepteras är promenader i raskt tempo. Träning som ger mjölksyra är helt förbjuden.

Förklaringen jag fick var att dom olika energiomvanlingarna av ATP använder sig av olika enzymer. Eftersom kroppen behöver lång tid på sig för att ställa om sin enzymaktivitet mellan styrketräning och kondition så är det bäst att inrikta sig på en av dom, och för styrkelyftare är valet ganska självklart.

Vet inte om fördelarna med enzymerna är större än dom positiva effekterna från konditionsträning, om man ser till styrkeökningar, att det är hälsosammare att nått konditionspass i veckan är det väl dock inget snack om?

Nån expert får väl rätta mig...